Montem schreef:Waarom? schreef:
Dag Montem,
Dat heb je mij niet horen zeggen, ik leg er alleen de vinger bij dat de wijze waarop JIJ nu deze "zon" teksten interpreteer in het verleden als onbijbels werd gezien. De Bijbel was voor die mensen in die tijd dus NIET duidelijk? Ik dacht dat jij juist meer een "degeneratie" concept aanhing.... Als jij de Bijbel nu wel zegt te begrijpen dan die mensen van 500 jaar geleden ZEKER.
Dat is niet de vraag of het duidelijk was voor die mensen toen, wat ik beschrijf is de tijd van nu.
theologie is niet zo makkelijk zo als jij het nu doet stellen.
Dag Montem,
Mensen van 500 jaar terug begrepen de Bijbel heel goed. Wat jij beschrijft in de tijd van nu over een heliocentrisch wereldbeeld heeft NIETS met toegenomen theologische kennis van doen. De enigste kennis die jij meer hebt t.o.v 500 jaar terug is wetenschappelijke kennis.
De extra theologische kennis die je kan hebben is die JIJ juist niet wilt hebben: tekstkritiek en schrijftkritiek.
Wat dat betreft is theologie niet zo moeilijk: je hebt al 2000 jaar de laatste editie van God gekregen ( uitgaande dan je niet doet aan tekstkritiek en schriftkritiek) en rondom een heliocentriosch wereldbeeld ken ik nu NIET een theologische doorbraak. Dus we verwachten 2000 jaar een consistentie theologie rondom de plaats van de aarde mbt de zon en de rest van het universum.
Montem schreef:
Waarom? schreef:
Zeker weet ik hoeveel hemelen er zijn : drie volgens de exegese van het NT. In het OT zul je ze niet in die "scherpe" omlijsting aantreffen. Die scherpe "omlijsting" zul je ook niet aantreffen voor de "hel" in het OT. Dus we gaan het nog maar niet hebben of we exegetisch wel kunnen spreken van een hemel concept in het OT. Ik vermoed dat je wars bent van tekstkritiek en schriftkritiek.
Maar de teksten die hier worden aangehaald bieden geen andere mogelijkheid om hemel zo te lezen volgens een letterlijke lezing. Zo wordt het zelf door god benoemd, zo niet dan is het toch NIET een letterlijke lezing....
Gelukkig dat je er drie aangeeft, de bijbel laat zichzelf uitleggen.
Nee, de bijbel laat zich in dezen HELEMAAL niet zich zelf uitleggen, alleen vanwege kennis van het Grieks en de herexegese van het NT over het OT weten we van deze wijzen van uitdrukken van een eerste, tweede en derde hemel
Niet eigen aan het Hebreeuws . We zullen daarom "in het begin schiep God de hemel en de aarde" moeten zien als een samenvatting van het scheppingswerk. Uiteraad zijn er ook hier weer meerdere lezingen mogelijk. Met de bijbel kun je alle kanten op....
Zoals de statenvertalers bij uitleg van dit eerste vers mbt hemel.
3) hemel
Door hemel, of (hemelen) [zijnde dit woord bij de Hebreën in het getal van één niet gebruikelijk] en aarde, mag men in dit eerste vers verstaan òf den hemel en de aarde, zoals ze op den eersten dag zijn geschapen, òf de ganse wereld, met alle hemelse en aardse schepselen daaronder begrepen. Verg. Gen. 2:1.
En die laten ook meteen maar weten dat de "primaire" "ongeordende schepping" op de eerste dag plaats vindt. Staat er niet, je kunt het er inlezen....Wat een prutswerk zeg dat wetenschappelijke verslag van God.
6 En God zei: Laat er een gewelf zijn in het midden van het water, en laat dat scheiding maken tussen water en water!
7 En God maakte dat gewelf en maakte scheiding tussen het water dat onder het gewelf is, en het water dat boven het gewelf is. En het was zo.
8 En God noemde het gewelf hemel. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de tweede dag.
Montem schreef:
Let goed op, in de eerste vers wordt er over de hemel gepraat dat deze wordt geschapen, in vers 6 maakte God van die hemel een scheiding tussen wateren en wateren.
Of zie jij dat anders?
Zoals al aangeven zie ik eerste vers als samenvatting, zoals meeste theologen. Zo wordt ook het hele hoofdstuk van genesis 1 afgesloten.
En als je jouw verdeling van hemelen volgt dan maakte God hier de eerste hemel. Het gewelf of uitspansel waar de wolken in drijven. De tweede hemel komen we nog op. De derde is uiteraard "omsluierd" in het OT
Wat een prutswerk zeg dat wetenschappelijke verslag van God, dat had toch wat duidelijker kunnen worden opgeschreven!
Montem schreef:
Waarom? schreef:
Lezen......., God maakte een gewelf BOVEN de aarde.....Het gehele scheppingsverhaal wordt verteld met de "toeschouwer" vanaf de aarde.....
Wel een prutswerk dat verslag van die schepping zeg, iedere gelovige denk weer anders hoe je het moet lezen....
En jij zegt dat jij verstand van theologie hebt?
Er staat dat God
zei, hoe weet de schrijver van Genesis dit nou als hij er zelf nog niet was?
Juist van God zelf.
Natuurlijk is de Bijbel geschreven voor de bewoners van een bewoonbare planeet in het de Andromeda Nevel.
Wel eens gehoord van een mensvormig spreken van God?. Omdat als God in zijn "eigen taal" zou spreken de mens er helemaal NIETS van zou begrijpen? En dat als God iets opschrijft dat hij dit doet ten behoeve van mensen?. En daarom moet spreken in de taal van de mens.
Uiteraard ben jij een modern mens die ook nog eens weet ( naast het heliocentrische beeld) dat we een atmosfeer om de aarde hebben waarin de wolken drijven. En ook nog waarom we een blauwe kleur zien, en wat dat allemaal nog meer.
We zullen het maar niet gaan hebben HOE de kennis overdracht van God naar mensen ging.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)