Hier zijn de feiten:
Dit is waar HJW het forum/forummers van beschuldigt te zeggen
in twaalf aparte bijdragen opnieuw en opnieuw herhaald in het topic "afzeiken en wederkerigheid"):
HJW:
-ze zijn psychisch ziek
-Stel je voor dat die stratenlegger jou zegt dat je geestesziek bent
-Ze zijn allemaal ziek
-Mag je iemand met een andere overtuiging in zijn algemeenheid geestesziek noemen?
-De ander kleineren en geestesziek noemen helpt niet om het soepel te laten verlopen.
-Wat zou je ervan vinden als iemand jou geestesziek noemt omdat je atheïst bent ?
-Helemaal mee eens. Maar gelovigen geestesziek noemen ?
-En atheïsten beschouwen gelovigen als geestesziek.
-Hier op het forum zijn er een aantal die dat beweren.
-Alle gelovigen zijn geestesziek.......ik zie geen [moderator] ingrijpen.
[Op de vraag van iemand waar dat dan wel staat]
-Lees het maar na. Het is hier beweerd.
-Mensen die religieus zijn, zijn geestelijk ziek.
Nadat de vraag van iemand waar dat dan wel op dit forum gepredikt wordt door HJW werd afgewimpeld met "Lees het maar na", heb ik deze zaak (zoals men van mij kan verwachten)
urenlang nageplozen, door te zoeken op geestesziek, geestelijk ziek en psychisch ziek. Ik heb echter niets van dat alles kunnen vinden. Integendeel, ik vond een groot aantal vrijdenkers die dit denkbeeld expliciet afgewezen hebben. Zie hieronder. Ik heb HJW niet verdacht om hier bewust met een hetze tegen dit forum bezig te zijn, maar gok erop dat hij "psychisch ziek/geestesziek" verwart met 'diagnoses' van vrijdenkers dat gelovigen veelal lijden aan zaken zoals waan, cognitieve dissonantie, geloofsverslaving en existentiële benauwdheid, zaken waar men de frases "psychisch in de war/niet in orde" bij kan gebruiken, maar van geheel andere orde zijn dan het label "geestesziek" (ik heb er bijvoorbeeld zelf in mijn eigen leven onder geleden). Daarom verzocht ik HJW om uit te leggen wat hij bedoelt en het met links ernaartoe duidelijk te maken.
Opdat niemand via de aantijgingen van HJW van dit forum een volkomen foute indruk krijge laat ik hier volgen wat ik heb gevonden aan uitspraken van vrijdenkers op dit forum over "geestesziek" (voor het merendeel in de discussie
Religie ziekte?.
Indien een vrijdenker die zich hierover nog niet heeft uitgesproken deze uitspraken nog wil aanvullen, laat men hier dan zijn/haar stem nog horen, zodat het voor eenieder die hier op dit forum langskomt duidelijk is dat dit een forum is bevolkt door denkers die van nuances weten, en niet door doorgedraaide extremisten:
Peter van Velzen:
Sommige psychische ziekteverschijnselen werden (vooral in het verleden) binnen religies vaak voor andere zaken aangezien. Soms voor bezetenheid. Soms voor profetieën. Maar in het algemeen zijn de meeste religieuze personen zover ik ze ken verder vrij gezond. Het hebben van een duidelijk wereldbeeld schijnt zelf bevoorderlijk te werken voor de geestelijke gezondheid. Het zijn de twijfelaars, die vaak problemen hebben. Maar overtuigde atheisten genieten doorgaans ook van een zeker geestelijke stabiliteit.
Erik:
Nee.
Ik denk dat het wat kort door de bocht is om alle gelovigen als geestesziek te bestempelen.
Net zo vreemd als zeggen dat geen enkele atheïst geestesziek is.
Rereformed:
Concluderend denk ik dat een omgeving van strenge/vrome religie er inderdaad aan kan meewerken dat bepaalde ongewenste en nadelige emotionele stoornissen worden opgewekt en/of vergroot. Zoiets zou zelfs tot ziekelijke proporties kunnen toenemen. Ooit heb ik een artikel van Albert Ellis vertaald waarin dit naar voren komt. Misschien interessant voor je om te lezen.
Ik zou zelf niet zo ver gaan om het te generaliseren. Er zijn ook een hoop gelovigen die hun benen op de grond hebben staan. Albert Ellis schreef op zijn oude dag: "Hoewel ik eerder de overtuiging was toegedaan dat religiositeit, en in het bijzonder vrome religiositeit, tegengesteld is aan mentale gezondheid, heb ik meerdere malen mijn denken over religie herzien. De laatste jaren ben ik tot de conclusie gekomen dat religieuze inslag en overtuigingen (zelfs extreme en absolutistische) af en toe toch emotioneel gezonde uitkomsten produceren.
Doctorwho:
Geen ziekte wel een soort memenbesmetting. De meesten zijn gek op eigen kracht en dit komt bij ongelovigen en gelovigen voor. Geloofswaanzin vind je bij de eerste groep niet.
Datbeloofik:
Niet allemaal natuurlijk.
Maar bv. degenen die uit naam van die godsdienst zonder meer bereid zijn om anderen een kopje kleiner te maken wel hoor. En dat zijn er toch heel wat.
Peter van Velzen:
Ach in beperkte mate zijn we allemaal gek
Het is slechts als het uit de hand loopt dat het als een ziekte moet worden beschouwd.
Rereformed:
Inderdaad. Precies zoals af en toe een glaasje drinken iets anders is dan alcoholist zijn, en af en toe bezorgd moeten zijn om je geestelijke gezondheid iets anders is dan in de goot liggen.
Jagang:
[Mensen geestesziek noemen is niet zinnig.] Het ontslaat mensen nogal gemakkelijk van elke verantwoordelijkheid, wanneer je hen al te snel bestempelt als zijnde "geestesziek". Er zijn theologen die graag akkoord gaan met het idee van "ongeneeslijke religiositeit'.
Dikkemick:
-Ziek is natuurlijk een te groot stempel. Maar religie ontneemt wel vaak het vermogen tot kritisch nadenken.
-Geestesziek is te veel van het goede wat een religieus brein betreft. Dan had de hele mensheid voor het grootste gedeelte van haar bestaan geestesziek geweest.
Ziek is dus te sterk geformuleerd. Armoedig zou ik het willen noemen. Geestes-armoedig.
axxyanus:
Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit. Het is op een of andere manier teveel gevraagd aan een gelovige om zich op bepaalde punten aan te passen aan de normale vereisten van een baan, terwijl dat niet zo is voor anderen. Als dat werkelijk zo is, dan wijst dat IMO op een mentaal probleem. Misschien niet voldoende om zo iemand geestesziek te noemen maar toch een probleem.