Waarom discussies atheïst vs. gelovige vaak doodlopen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Waarom discussies atheïst vs. gelovige vaak doodlopen

Bericht door Rereformed »

Thomas72 schreef:Neem jouw reactie uit het topic Zelfs al bestond Jezus niet, zijn boodschap is de mooiste: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 30#p501014
Daarin presteer je het zelfs om de gelijkenis van “De barmhartige Samaritaan” een negatieve lading mee te geven. Dat heeft niets meer met eerlijke exegese van een bijbelgedeelte van doen, maar legt alleen jouw aversie tegen god en religie bloot.
Fijn dat je wat ik naar voren breng bestudeert, maar het klopt niet wat je zegt. Ik geef deze gelijkenis geen negatieve lading, maar geef Jezus een compliment dat hij "door de religie gekweekte haat en nijd en scheiding tussen mensen, en daaruit voortvloeiende hypocrisie, aan de kaak stelt". Ik ben zelfs royaal door erbij te vermelden dat gelovige overtuigingen evenzeer een persoon in de goede richting kunnen sturen als in de weg kunnen staan.

Blijft over dat ik aanstip dat Jezus hier een probleem probeert op te lossen dat door religie ontstaan is. Deze uitleg is iets wat toch echt op eerlijke bijbelexegese is gebaseerd, de hele pointe van de gelijkenis is dat het immorele handelen gedaan werd vanuit religieuze overtuiging, door mensen wier leven in het teken van de godsdienst stond, en Jezus koos de Samaritaan uit als lichtend voorbeeld omdat Samaritanen vanwege religieuze overtuiging geminacht werden. Wil je dit ontkennen?
Zo niet, is er een reden waarom ik dit niet had mogen opmerken? Heb je wat ik hier zeg ooit door een religieus persoon horen opmerken? Zo ja, wat is er negatief of oneerlijk aan? Zo nee, waarom ben je er niet blij mee dat een ongelovig persoon je wijst op iets waarvoor je altijd blind was?

Wil je echt beweren dat het onnatuurlijk is om, wanneer je op een afgelegen plek een zwaargewond persoon tegenkomt, deze persoon hulp te bieden? Hoe gek wil je het maken?
Thomas72 schreef:
Rereformed schreef:Het is juist andersom bij ex-gelovigen. Bijna allemaal zijn we opgegroeid met (het vooropgezette plan) "de God van de liefde en Jezus de Goede Herder". De God van genocide, en psalmen waarin we dit tegenkomen: "Geprezen zij Jahweh, mijn rots, die mijn handen oefent ten strijde, mijn vingers tot de oorlog...die volken aan mij onderwerpt", kregen we pas bij het lezen van de bijbel in zijn geheel. :(

Maar je tegenwerping dat je naar goede zaken moet kijken is geen oplossing voor dat probleem dat we ook met die oorlogsgod en opdrachtgever tot genocide zitten. Je suggestie is enkel een oplossing in zoverre het de gelovige via zich concentreren op mooie passages de mogelijkheid geeft een contradictie te negeren. Ze met elkaar harmoniëren is onmogelijk.

Om te beginnen staat de bijbel bol van paradoxen: vele eersten zullen de laatsten zijn, je leven terugkrijgen door het te verliezen, kracht door zwakte, enz…
Daar gaat voor mij juist zeggingskracht vanuit.
Je vervolgt de inmiddels welbekende strategie waar je je veelvuldig aan schuldig maakt: omzeilen van de contradictie die je voor de voeten is gelegd. Ditmaal wijs je op andere zaken die er niets mee te maken hebben, en beweer je vervolgens dat die van dezelfde orde zijn.
Er gaat geen enkele kracht uit van een contradictie die onmogelijk op te lossen is, namelijk zeggen dat God liefde is en tezelfdertijd beweren dat God opdracht kan geven tot genocide.
Thomas72 schreef:Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, vind ik gods wrekende kant niet per definitie in tegenspraak met zijn liefdevolle kant. Nu zeg jij min of meer of dat genocide de ultieme misdaad is, die op geen enkele grond te rechtvaardigen is en door geen enkele daad gecompenseerd kan worden.
Nu ben ik dat met je eens wanneer het om mensen onderling gaat. God daarentegen heeft autoriteit over zijn schepping. Hij kan leven nemen en weer teruggeven. Nu kan je het daarmee oneens zijn of die autoriteit niet accepteren, maar dat is wel een (geloofs)feit, dat de bijbel aanreikt.
1- Er is in de Torah, waar die opdracht tot genocide gegeven wordt, geen enkele sprake van of gedachte aan opstandingsgeloof. Opstandingsgeloof is iets van veel latere datum en overgenomen uit het heidendom.
2- Indien God een volk wil uitroeien, laat hij dat zelf doen.
3- Maar het gáát om mensen onderling. De bijbelgod geeft (zo laten gelovigen zich wijsmaken) aan mensen opdracht om genocide te plegen. Zoiets is in alle gevallen crimineel. Geloof hieraan schenken is in alle gevallen afkeurenswaardig.
Thomas72 schreef:Ik kan meevoelen dat dit een grove schending is van het grote gebod van Nietzsche: “amor fati”, waar jij je lot aan hebt verbonden.
Wat een flauwekul om hier Nietzsche bij te halen. Niemand heeft er een autoriteit of ideologie voor nodig om uit te spreken dat opdracht geven tot genocide het toppunt van criminaliteit is. Wee de gelovige die deze meest elementaire moraalregel wil tegenspreken.
Thomas72 schreef:Typisch, als de boodschap jou niet welgevallig is, dan wuif je het weg als zijnde “dit verhaaltje”. Vervolgens blader je even verder en kom je wat ‘genocideverhaaltjes’ tegen en die neem je in één keer uiterst serieus. Leg eens uit hoe dat werkt, als je wilt?
De bijbel is veelal in meerdere opzichten in gebreke (indien men het beschouwt als iets wat relevantie voor de dag van vandaag zou hebben). De gebreken zijn zowel feitelijk als moreel. Daarenboven komt dan nog veelal de incorrecte interpretatie die de religieuze mens op de teksten legt. Me dunkt dat het teveel gevraagd is om alles ineens te becommentariëren. Het is bij een bepaald aspect maar net wat er als meest opvallende zaak naar voren komt, of wat als sterkste argument in een bepaalde discussie gebruikt kan worden, dat het eerst vermeld wordt.

De wetenschap heeft aangetoond dat de religieuze kijk op de oorsprong van de mens en de staat waarin hij zich bevindt onmogelijk op waarheid kan berusten. Bijgevolg heeft de religieuze kijk op de oorsprong en staat van het menszijn geen enkele basis meer en is je erop beroepen uiterst naief. Dat laatste springt er voor mij uit.

Maar in het genocideverhaal worden we geconfronteerd met een uiterst verderfelijke moraalopvatting. Het verdedigen van deze moraal is wat er voor mij uitspringt als meest ongelooflijke waar een slaaf van het geloof toe in staat is. Enkel het verdedigen van de hel wedijvert met deze immoraliteit. Vergeet ook niet dat deze waanzin uit de bronstijd via de bijbel bewaard is gebleven en in het islam-geloof zijn nawerking heeft tot op de dag van vandaag. Geen reden om dit gevaarlijke en laakbare denken niet serieus te nemen.

Ik had je natuurlijk ook kunnen toeroepen dat de wetenschap heeft aangetoond dat de beschreven genocide nooit heeft plaatsgevonden en daarmee bewezen is dat wat jij voor godsopenbaring houdt een door de priesters verzonnen ideologie is ter verhoging van hun macht en opzweping van nationalisme. Ook dat is waar. En wat jouw interpretatie van het paradijsverhaal betreft had ik je ook kunnen confronteren met dat het verhaal in werkelijkheid geheel andere zaken vertelt dan die jij verzint. Ik heb dat ooit elders gedaan ( viewtopic.php?p=386964#p386964" onclick="window.open(this.href);return false; ). Wat de historisch-kritische interpretatie van bijbelteksten betreft heb ik al uitgebreid aan je geschreven ( hier en hier ). Je hebt niet veel tekenen laten zien dat je er ooit wat mee gaat doen. In plaats van wetenschappelijk lezen van de bijbel blijf je de bijbel lezen geketend aan een religieuze ketting. En zoals je hier weer ziet is ontwijken van een onoplosbaar dilemma waar je mee geconfronteerd wordt je favoriete bezigheid.
Thomas72 schreef:
Rereformed schreef:
Thomas72 schreef:De mens vegeteert niet alleen maar krijgt ook een taak in deze schepping en daarmee verantwoordelijkheid. Onderdeel van deze verantwoordelijkheid is de mogelijkheid om te kiezen: vóór of tégen god, leven mét of zónder hem. Dat is waar m.i. de boom van kennis van goed/kwaad voor staat. God neemt ons daarmee uiterst serieus en vraagt om een bewuste keus, geen slaafse volgzaamheid. Een keus met consequenties
De realiteit van het mensdom is dat God de mens nooit serieus genomen heeft, 99% van het mensdom heeft namelijk nooit over deze God ook maar één woord te horen gehad. Het kan dus onmogelijk gaan "om een keus vóór of tégen god, leven mét of zónder hem".

Ik denk dat je wordt beoordeeld naar hetgeen je weten kan. Wanneer je nooit van god gehoord hebt, maar je leeft in harmonie met je omgeving, dan ben je al een heel end op weg.
In dat geval is eenvoudig niet waar wat je eerder betoogde, namelijk dat het gaat om "vóór of tégen god, leven mét of zónder hem". Je spreekt jezelf zelfs dubbel tegen. In nota bene deze zelfde bijdrage vertik je het het uitvoeren van de opdracht tot genocide te veroordelen, maar nu, slechts een paar ademhalingen verder, laat je opeens weten dat het om "harmonie met je omgeving" gaat. Indien van het laatste sprake is, dan is opdracht geven tot genocide zeer zeker crimineel, in religieuze bewoordingen uitgedrukt zelfs duivels.
Zie je hoe je wanneer je je eigen gezonde denken erop los laat, je onmiddellijk de opvatting dat God opdracht zou kunnen geven tot genocide volledig tegenspreekt? Je geeft je enkel over aan immorele opvattingen wanneer het boekgeloof dat van je eist. Zie in hoe dol en dwaas zoiets is.
Thomas72 schreef: Hoe het natuurwetenschappelijk allemaal is gegaan, vind ik niet zo bijster interessant.
Als ik uitroep: “wat een fantastische zonsopgang heb ik vanmorgen gezien!”, reageer jij toch ook niet op schoolmeesterachtige toon met : “dat zie je hélémaal verkeerd, de aarde draait om de zon, dus technisch gezien ben jijzelf weer richting de zon gedraaid”. Volgens mij mis je dan mijn punt.
Voortdurend volg je dezelfde strategie. Omzeilen van waar het om gaat en aankomen met een cop-out. Indien de mensheid niet begon met Adam en Eva, maar honderdduizenden jaren geleden uit een geleidelijke evolutie is ontstaan, kán men eenvoudig niet spreken van 'zondeval'.
De boodschap dat jij en ik gewenst en geliefd zijn en niet het product van toeval en willekeur, vind ik veel belangrijker.
Precies. Daarmee ontmasker je jezelf feilloos. Psychische zelfbevrediging heeft bij de gelovige altijd voorrang, ook als het ten koste gaat van de waarheid of ook wanneer men om de heilige teksten op orde te houden criminaliteit moet omturnen tot goede moraal. Daarom heeft je religieuze argumentatie niets om het lijf. Het is een psychische verslaving.
Born OK the first time
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Thomas72 schreef:
axxyanus schreef:Wat is er dan niet eerlijk aan? Zelfs als we aannemen dat Rereformed een aversie tegen god en religie heeft, wil dat nog niet zeggen dat zijn uiteenzetting oneerlijk is. Misschien dat een eerlijke lezing nu eenmaal gemakkelijk tot een aversie leidt.
Rrf leest dit verhaal vanuit de vooronderstelling dat religie verdeelt, daar waar de mens van nature het goede gedaan zou hebben. Een citaat uit zijn reactie:
Mij best maar wat is daar niet eerlijk aan? Misschien dat religie inderdaad over het algemeen eerder verdeelt.
Thomas72 schreef:
axxyanus schreef: Die autoriteit is nu juist het probleem. Autoriteit is enkel een soort van formele toelating. Maar het betekent dan alleen maar dat god de formele toelating heeft om genocide te plegen. Maar het feit dat god die formele toelating heeft maakt het lijden dat door zo'n genocide ontstaat niet minder erg. Het betekent ook niet dat het goede dat God gedaan heeft op een of andere manier kan opwegen tegen al het lijden dat die zelfde God veroorzaakt heeft.

Het argument komt er dan op neer dat God een liefdevolle god is omdat hij over de nodige autoriteit beschikte voor al het leed dat hij veroorzaakte. Sorry maar dat is IMO een wel erg lage lat om iets liefdevol te noemen.
Wat bedoel je met "autoriteit is enkel een formele toelating"?
Dat het enkel om een wettelijk of reglementair soort toelating gaat. Ooit hadden ouders de autoriteit om hun kinderen op allerlei manieren te tuchtigen. Dat ze die autoriteit hadden, maakte van ouders die daar maar al te graag gebruik van maakten geen liefdevolle ouders.
Thomas72 schreef:De grote vraag hoe god zich tot het lijden van de mensen verhoudt, waar deze genocide-vraag deel van uitmaakt, is één van de moeilijkste vragen die er is. Ik heb daar totaal geen sluitend antwoord op.
Dat is alleen maar moeilik omdat je begint met de vooronderstelling met een liefdevolle god te maken te hebben en je dus moet proberen om met argumenten te komen die een liefdevolle god als besluit opleveren. En dus moet je met allerlei uitvluchten komen om god met een andere maatstaf te beoordelen als je normaal zou gebruiken.
Thomas72 schreef:Wel denk ik dat de bijbel een weg wijst, die je helpt daarmee om te gaan. Geen goedkope antwoorden, geen gekunstelde harmonisaties. Maar een weg die zowel het lijden van mensen, als de liefde van god recht doet. Het zal je wellicht helemaal niets zeggen, maar geduld, hoop , geloof en vertrouwen zijn daarin voor mij sleutelwoorden.
Wat is er nu niet gekunsteld om autoriteit te proberen te gebruiken ter ondersteuning van liefdevol? Er zijn en waren culturen waar de man de autoriteit heeft om zijn echtgenote te slaan of op andere manieren te straffen. Het feit dat mannen die hun vrouw slaan in een dergelijke cultuur de autoriteit daarvoor hebben, maakt van hen geen liefdevolle echtgenoten.

Als de weg die de bijbel wijst, je aanzet om autoriteit te gebruiken ter ondersteuning van liefdevolheid, dan lijkt het me dat je moeilijk iets anders dan gekunsteld kan hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Thomas72 schreef:De grote vraag hoe god zich tot het lijden van de mensen verhoudt, waar deze genocide-vraag deel van uitmaakt, is één van de moeilijkste vragen die er is. Ik heb daar totaal geen sluitend antwoord op. Wel denk ik dat de bijbel een weg wijst, die je helpt daarmee om te gaan. Geen goedkope antwoorden, geen gekunstelde harmonisaties. Maar een weg die zowel het lijden van mensen, als de liefde van god recht doet. Het zal je wellicht helemaal niets zeggen, maar geduld, hoop , geloof en vertrouwen zijn daarin voor mij sleutelwoorden.
Wat een holklap! Wat een hypocrisie! Eindeloos het ontwijken van wat voor ieder mens die over gezondheid van denken beschikt een uitgemaakte zaak is, namelijk uit te spreken dat opdracht geven tot genocide een gruwelijke criminele daad is. Iets moeilijk noemen, terwijl je gezond verstand uitschreeuwt dat niets zo gemakkelijk is om als zonde en godslastering te bestempelen dan opdracht geven tot genocide.
En dan denken dat je tegen ongelovigen iets over liefde te zeggen hebt waar ze wat van kunnen leren.
Born OK the first time
Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor »

Thomas72 schreef:vele eersten zullen de laatsten zijn, je leven terugkrijgen door het te verliezen, kracht door zwakte, enz…
Deepities zijn geen recentelijke uitvinding. Ook in oude tijden wist men die met veel smaak maar ook voornamelijk volume op te dissen.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Thomas72 schreef:..... Dus geen enkele grond voor minachting van het leven dat we nu leiden (of lijden), maar als onze reis korter blijkt te zijn dan we dachten, zijn we alleen maar eerder op onze bestemming.....
Wanneer een God niet in staat is mensen waarvan Hij houdt een gelukkig leven te schenken kan ik me indenken dat Hij hen eerder bij zich roept, zou ik ook doen. Maar waarom Hij hen eerst door een hel laat gaan zoals ziektes, oorlogsgeweld of honger, dat begrijp ik niet.
NB: Doe wel en zie niet om.
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

Thomas72 schreef: Dit gedeelte laat m.i. een ander aspect van god zien, nl. zijn heiligheid. Als je de liefde van god wilt ontdekken, kun je beter andere teksten raadplegen. Maar gezien je bijbelkennnis gaat je dat wel lukken.
Gods heiligheid komt hier wel erg gewelddadig op mij over. Gaan Gods liefde en Gods heiligheid dan niet samen?
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef:
axxyanus schreef: Hoe weet jij wat de meeste gelovigen met mijn argumenten doen? Je klaagzang komt er steeds opnieuw op neer dat mensen in hun onmiddellijke reacties, irrationeel reageren. Met welke reden leidt uit jij daar uit af dat ze niet na kunnen of willen denken? Of is het voor jou enkel nadenken als ze het onmiddellijk met je eens zijn?
Een belangwekkende opmerking. Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat iemand in een discussie zomaar bakzeil haalt. Veeleer begint men pas echt na te denken nádat men al negatief heeft gereageerd. Dat constateer ik bijvoorbeeld bij mij zelf. Soms lig ik al in bed als mij een aspect invalt, wat ik overdag helemaal niet heb overwogen. Dat zal voor andere mensen ook gelden. Ongeacht wat ze wel of niet geloven.
A: Zijn de argumenten van de ongelovige zo slecht? Waarom is het onwaarschijnlijk dat je een mening bijstelt als de argumenten er liggen? Ik heb hier wel tegen euthanasie gestemd, maar de argumenten voor waren gewoon dusdanig dat ik van mening veranderde. Ik zie hier toch echt weinig gelovigen die (ook na een dag/week) zeggen: "Goh, Peter, Axxyanus, RRF etc.) Je had een punt!" "Ik heb mijn mening bijgesteld"
Ik denk dat een geloofsovertuiging 1 van de moeilijkste zaken is om redelijk over te kunnen nadenken. Misschien wel omdat het gevoel de rede in de weg zit?

Misschien geeft Thomas-72 het wel heel correct weer:
"Nu is het wellicht onmogelijk, ook voor mij, om een tekst objectief te lezen, want je leest nu eenmaal door je eigen, somtijds troebele bril. Maar het is zaak je daarvan bewust te zijn. Het behoedt je voor overhaaste conclusies"
En wij allen krijgen die troebele bril gewoon niet schoongepoetst.

Want kijk hoe hij door die troebele bril reageert (RRF noemt het terecht holklap)>
De grote vraag hoe god zich tot het lijden van de mensen verhoudt, waar deze genocide-vraag deel van uitmaakt, is één van de moeilijkste vragen die er is. Ik heb daar totaal geen sluitend antwoord op. Wel denk ik dat de bijbel een weg wijst, die je helpt daarmee om te gaan. Geen goedkope antwoorden, geen gekunstelde harmonisaties. Maar een weg die zowel het lijden van mensen, als de liefde van god recht doet. Het zal je wellicht helemaal niets zeggen, maar geduld, hoop , geloof en vertrouwen zijn daarin voor mij sleutelwoorden.
Daar kun je als redelijk mens toch helemaal NIETS mee?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

De kans dat je een snaar treft is inderdaad erg klein. Het hangt er van af welk motief iemand heeft voor zijn vasthoudendheid, Als je dat motief onderuit haalt zul je succes hebben, maar dat ken je veelal niet, En de gelovige zal zich er vaak ook niet van bewust zijn. Maar misschien kun je er na naar vragen. Waarom zou je eigenlijk willen geloven? Waarom zou je niet liever twijfelen?
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:
Peter van Velzen schreef:Een belangwekkende opmerking. Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat iemand in een discussie zomaar bakzeil haalt. Veeleer begint men pas echt na te denken nádat men al negatief heeft gereageerd. Dat constateer ik bijvoorbeeld bij mij zelf. Soms lig ik al in bed als mij een aspect invalt, wat ik overdag helemaal niet heb overwogen. Dat zal voor andere mensen ook gelden. Ongeacht wat ze wel of niet geloven.
A: Zijn de argumenten van de ongelovige zo slecht? Waarom is het onwaarschijnlijk dat je een mening bijstelt als de argumenten er liggen?
Omdat dat over het algemeen de aard van het menselijk beestje is.
dikkemick schreef:Ik heb hier wel tegen euthanasie gestemd, maar de argumenten voor waren gewoon dusdanig dat ik van mening veranderde.
Proficiat maar iedereen (ook gelovigen) kunnen dergelijke voorbeelden geven. Dat spreekt niet tegen dat dergelijke voorbeelden de uitzonderingen zijn.
dikkemick schreef:Ik zie hier toch echt weinig gelovigen die (ook na een dag/week) zeggen: "Goh, Peter, Axxyanus, RRF etc.) Je had een punt!" "Ik heb mijn mening bijgesteld"
Vervang nu gelovigen door ongelovigen en het blijft even juist.
dikkemick schreef:Ik denk dat een geloofsovertuiging 1 van de moeilijkste zaken is om redelijk over te kunnen nadenken. Misschien wel omdat het gevoel de rede in de weg zit?
Dat hangt van de persoon in kwestie af. Voor de ene is dat zijn geloof, voor de ander zijn politieke overtuiging en voor weer een ander de sportploeg voor wie hij supportert en voor nog een ander zijn familie. Er zijn ontelbare onderwerpen die bij iemand gevoelig kunnen liggen en gelovigen en ongelovigen zijn op dat vlak niet beduidend verschillend. Om nog wat onderwerpen op te noemen: Homeopathie, vaccinaties, wichelroedes, mobiliteit, zwarte piet, seksisme, racisme, ...
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Voor de ene is dat zijn geloof, voor de ander zijn politieke overtuiging en voor weer een ander de sportploeg voor wie hij supportert en voor nog een ander zijn familie. Er zijn ontelbare onderwerpen die bij iemand gevoelig kunnen liggen en gelovigen en ongelovigen zijn op dat vlak niet beduidend verschillend. Om nog wat onderwerpen op te noemen: Homeopathie, vaccinaties, wichelroedes, mobiliteit, zwarte piet, seksisme, racisme, ...
De mens is eigenwijs, dat ben ik met je eens.
Maar politiek: Mensen veranderen van politieke overtuiging, afhankelijk van hun financiële of sociale situatie b.v. Ben jij zelf nooit verandert? Ik wel. Lees jij vooraf de partijprogramma's niet en maak je dan een redelijke keuze? Of stem je VVD omdat je ouders altijd VVD stemden en jij met het "Onze Rutte" bent opgevoed?

Sportploeg. Een totaal irrationele bezigheid/bezetenheid. Fan komt van fanatic en dit geeft al aan dat van een weloverwogen redelijke verstandige keuze geen sprake is. Wat dat betreft een prima vergelijk met godsgeloof.
Homeopathie, vaccinaties en wichelroeden zijn te testen en alleen als je echt blind voor de uitkomsten bent kun je hierin blijven volharden. Ik vind dit even dom als blijven volharden in een opstanding na 3 dagen uit de dood.
Want eigenlijk zeg je hiermee dat de gelovige gewoon stronteigenwijs is. Tenminste: Ik vind iemand die tegen alle kennis in, met gekruiste stokjes blijft lopen om water te vinden, behoorlijk eigenwijs.

zwarte pieten en racisme is wel te verklaren denk ik. Piet: Folklore, gevoel van vaderlandslievendheid, emoties. Racisme is psychologisch ook wel te verklaren omdat we er jaren aan zijn blootgesteld via de media. Black was bad. De bandiet in de series was altijd zwart, de held blank. Onbewust is dit er ingepompt. Maar denk je nu nog steeds dat de gekleurde medemens slechter is? Of zijn wij hierin beiden niet een beetje veranderd?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: Maar politiek: Mensen veranderen van politieke overtuiging, afhankelijk van hun financiële of sociale situatie b.v. Ben jij zelf nooit verandert? Ik wel. Lees jij vooraf de partijprogramma's niet en maak je dan een redelijke keuze? Of stem je VVD omdat je ouders altijd VVD stemden en jij met het "Onze Rutte" bent opgevoed?
Maar het gaat toch niet gewoon over veranderen? Het gaat toch om meningen bijstellen omdat de ander met degelijke argumenten komt? Iemand die van politieke overtuiging verandert omdat zijn financiële of sociale situatie verandert is, dat is zoals iemand die afvallig werd doordat die bv een kind verloor en niet kan aanvaarden dat een God zoiets zou toelaten. Ja dat is een verandering maar het heeft weinig te maken met de argumenten laten spreken.
dikkemick schreef:Want eigenlijk zeg je hiermee dat de gelovige gewoon stronteigenwijs is. Tenminste: Ik vind iemand die tegen alle kennis in, met gekruiste stokjes blijft lopen om water te vinden, behoorlijk eigenwijs.
Maar hou nu eens op met je enkel op de gelovigen te richten. De mens is over het algemeen stronteigenwijs. Er is geen beduidend verschil tussen gelovigen en ongelovigen.
dikkemick schreef:Racisme is psychologisch ook wel te verklaren omdat we er jaren aan zijn blootgesteld via de media. Black was bad. De bandiet in de series was altijd zwart, de held blank. Onbewust is dit er ingepompt. Maar denk je nu nog steeds dat de gekleurde medemens slechter is? Of zijn wij hierin beiden niet een beetje veranderd?
Maar een verklaring hebben voor irrationele gedragingen maakt de zaak toch niet minder irrationeel. Geloof is er over het algemeen ook ingepompt maar die verklaring stemt je helemaal niet milder als het over gelovigen gaat. En neen ik denk niet dat de gekleurde medemens slechter is en ik erken dat onze maatschappij vooruitgang heeft gemaakt maar durf maar eens te reageren op een opmerking met racistische en/of seksistische overtonen, de stekels gaan direct omhoog en de bereidheid om eens na te denken over de mogelijkheid dat men hier en daar nog een racistisch/seksistisch trekje zou kunnen hebben is over het algemeen zo goed als onbestaand.

Dus ja racisme en seksisme zijn onderwerpen waar mensen heel irrationeel mee kunnen omgaan.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Thomas72 schreef:De grote vraag hoe god zich tot het lijden van de mensen verhoudt, waar deze genocide-vraag deel van uitmaakt, is één van de moeilijkste vragen die er is. Ik heb daar totaal geen sluitend antwoord op.

Ikke denk ik wel, volgens mij is het helemaal geen moeilijke vraag.
Dus vooruit, laat ik ook eens mijn meninkje geven. :roll:

Het probleem begint al met al die verschillende interpretatiemogelijkheden van dat ene boekwerk.
Had God dat niet kunnen voorzien?
Was het te moeilijk om een eenduidig en duidelijk boek te maken?
Kon Jezus niet schrijven of vond hij dat teveel moeite?
Kon God niet voorzien wat een ruzie die onduidelijkheid teweeg zou brengen?
Had God dat wel voorzien maar vond Hij dat nou juist wel leuk?

Als je bedenkt wat er is gemarteld en gemoord vanwege de vele interpretatiemogelijkheden van de Bijbel....
Dan denk ik "Mijn God, Mijn God, je bent óf heel dom geweest, óf zeer gemeen.

Dom of gemeen?
Wat zal het zijn?

"Exodus 10:20
"Doch de HEERE verstokte Farao's hart, dat hij de kinderen Israëls niet liet trekken"
Exodus 10:27
"Doch de HEERE verhardde Farao's hart;"
Exodus 11:10
"doch de HEERE verhardde Farao's hart, dat hij de kinderen Israëls uit zijn land niet trekken liet."

Als Hebreeuwse jongetjes in de Nijl gegooid worden als krokodillenvoer is dat heel erg. En moet daar flink voor gestraft worden.
Als God Egyptische jongetjes laat uitmoorden is dat hun eigen schuld...omdat hun vaders nu eenmaal....

Dat is de grote les van de Bijbel.
Soms is moord en martelen nu eenmaal terecht en nodig.

Natuurlijk had God er ook voor kunnen kiezen om farao's hart zodanig te verzachten dat de kindertjes nooit geen kwaad zou worden gedaan.
God had ook een fijne goede farao kunnen scheppen.
God had de krokodillen opdracht kunnen geven om gezellig weg te zwemmen met het kroost.

"Sancties zijn nauwelijks onmisbaar" is veelgehoord.
Dat geldt natuurlijk alleen als je niet almachtig bent.
Als je wél almachtig bent kun je de prachtigste dingen tot stand laten komen en zijn boosaardigheden mét sancties EEN WELBEWUSTE KEUZE.

Helaas heeft onze Bijbelse God een ziekelijke voorliefde voor geweld.
En daar is ie vrij open en eerlijk over:

Amos 3:6
Zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?

(Numeri 31:17) Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft. Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor ulieden leven.

Jesaja 19:14
De HEERE heeft een zeer verkeerden geest ingeschonken in het midden van hen,

(God schept de verkeerde geest om dwaling te veroorzaken.
Gooit er nog schepjes bovenop met het verharden van harten.
God heeft gekozen voor het kwaad.)

Exodus 12:29
En het geschiedde ter middernacht, dat de HEERE al de eerstgeborenen in Egypteland sloeg, van den eerstgeborene van Farao af, die op zijn troon zitten zou, tot op den eerstgeborene van den gevangene, die in het gevangenhuis was, en alle eerstgeborenen der beesten.

(Om het nóg bloeddorstiger te maken moesten niet alleen de kinderen eraan geloven maar ook de beesten.
Waar die schuld aan hadden?
Sja, niks natuurlijk.
Waren de eerstgeborenen dan slechter dan de later geborenen?
Sja, natuurlijk niet.
Het was gewoon een ziekelijk gewelddadige vergeldingsactie op onschuldige slachtoffers. )

Jeremia 11:11
Daarom zegt de HEERE alzo: Ziet, Ik zal een kwaad over hen brengen, uit hetwelk zij niet zullen kunnen uitkomen; als zij dan tot Mij zullen roepen, zal Ik naar hen niet horen

Ezechiel 8:18
Daarom zal Ik ook handelen in grimmigheid, Mijn oog zal niet verschonen, en Ik zal niet sparen;

En God zei;
Gij zult niet doden..., tenzij de maat vol is.
Gij zult geen overspel plegen; tenzij ik het doe, of laat doen.
Gij zult niet liegen, tenzij...sja, ehhhh, soms wel en dan beloon ik dat, wanneer wel of niet ligt aan mijn humeur.
Gij hebt vrije wil, tenzij ik het even ophef

En toen zuchtte God eens diep en kwam er voor één keertje de waarheid uit:
Gij moet vooral doen wat IK WIL, wanneer IK HET WIL, en hoe IK HET WIL. Vragen stellen of kritiek zijn niet geoorloofd en worden zwaar bestraft.
Dat moet een slaaf ook, snap ik ook wel, dus om dat te verdoezelen noem ik het VRIJE WIL om te mogen doen WAT IK WIL.
Wie dat niet door heeft....
SJA, EIGEN SCHULD.

MIJ niet volgen wordt zwaar bestraft
MIJ niet gehoorzamen wordt zwaar bestraft
MIJ bekritiseren wordt zwaar bestraft
MIJ niet liefhebben wordt zwaar bestraft
MIJ niet vereren wordt zwaar bestraft

En toen moest God even goed nadenken. Over welke verschrikkelijke straf Hij nu weer kon bedenken.
Want hij had al zoveel straf gegeven dat alle zielen ondertussen al leven verbrand waren, gevierendeeld, aan een kruis gespijkerd, gewurgd, gemoord, verzopen, aan de krokodillen gevoerd, in stukken gereten, kannibalisme, verkrachtingen, plagen,
Wat nu?
Wat kon hij in vredesnaam nog bedenken om de mensen angst aan te jagen na al die ellende ....
..???

En ja hoor,
Toen bedacht God het principe EEUWIG.
hèhè, eeuwige straf.
Dát zal ze leren.

En die boodschap kwam Jezus brengen.
Waarmee hij van de vele aan hem toegerekende woorden alleen de volgende heeft waargemaakt:

"Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard" (Matteus 10:34).

Waarom zou je als gelovige nog vrees voor de duivel hebben?
Zou de duivel dingen kunnen verzinnen die nog niet door god uitgevoerd of bedacht zijn?
Oftewel...amos: zal er een kwaad in de stad zijn dat de HEERE niet doet?
Als God al zoveel kwaad in de wereld initieert
Wat is dan eigenlijk het verschil tussen God en de Duivel?

M.b.t. het topic.
Hoe kan een discussie anders dan doodlopen als je als gelovige gedwongen bent om dit soort onmenselijke praktijken te verdedigen.
Laatst gewijzigd door Petra op 18 jul 2017 05:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Petra schreef: MIJ niet volgen wordt zwaar bestraft
MIJ niet gehoorzamen wordt zwaar bestraft
MIJ bekritiseren wordt zwaar bestraft
MIJ niet liefhebben wordt zwaar bestraft
MIJ niet vereren wordt zwaar bestraft
Zeg jonge vrouw, je bent nog wat vergeten,
zeg jonge vrouw je zult toch zeker weten
da-at je mij niet veree-eeren mag,
op de verkeerde wijze rombom.

Zo mag je niet een beeldje van mij snijden
kunt mij ook niet met vreemd vuur gaan verblijden
va-an je rom bom wat maal ik er om,
ik ga je dan kastijden, rombom.

Exodus 32 en Leviticus 10.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Axxyanus
Wat betreft irrationaliteit: Ik ben het helemaal met je eens.
Maar! Je schrijft: Het gaat toch om meningen bijstellen omdat de ander met degelijke argumenten komt?
Of Adam en Eva onze genetische voorouders zijn, heeft niets met een mening te maken. Dat is de fout die je hier maakt. Het is niet van mening afhankelijk of de aarde rond, vierkant, pokdalig of ovaalvormig is.
Dit zijn totaal ongegronde meningen die zich dan blijkbaar niet laten sturen door argumenten.
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Petra schreef: .....M.b.t. het topic.
Hoe kan een discussie anders dan doodlopen als je als gelovige gedwongen bent om dit soort onmenselijke praktijken te verdedigen.
Daarom is het een slecht begin om in een discussie met gelovigen over het OT te beginnen. Zij zien het als een directe aanval op hun geloof. Er werd hier terecht gesteld dat het beter is te vragen waarom men gelooft. Zelf heb ik daar nog nooit een voor mij bevredigend antwoord op gehoord. Men gelooft nu eenmaal dat God bestaat, men kan niet geloven dat alles na dit leven ophoudt, men kan niet geloven dat alles in de natuur zomaar vanzelf plaatsvindt. En nog een stap verder, men gelooft dat Jezus voor hun zonde is gestorven, men gelooft in een eeuwig leven, men gelooft in een liefhebbende vergevende Vader. En tja, dan komt er een ongelovige die confronteert hen dan met een selectie wreedheden van die Vader uit het OT. Gelovigen zijn ook maar mensen en wie schermt zich niet af voor wat pijn doet? Wanneer een ongelovige er toch op in gaat is de sfeer bij voorbaat al verprutst en gaat het hard tegen hard zonder dat men nog begrip voor de ander wenst op te brengen. Uitroepen van een ongelovige zoals "dus jij gelooft dat Jezus op het water liep" of "dus jij gelooft dat Adam en Eva in het paradijs zijn geschapen" doen een discussie dan alleen maar nog sneller doodlopen. Hun geloof gaat veel verder maar om daarin te kunnen doordringen vereist veel tact en geduld. Je kunt je hierbij zelfs afvragen of dat in een discussie wel onze intentie is of dat het onze bedoeling is van een gelovige een ongelovige te maken omdat zij in onze ogen gewoon ongelijk hebben.
Laatst gewijzigd door writer op 18 jul 2017 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Plaats reactie