Mooie update. Ook herkenbaar. Fijn om te lezen dat je voelt je meer vrij bent. Mijzelf heeft het proces mij meer heel gemaakt. Zijn wie ik ben, zonder waardeoordeel. Heerlijk die vrijheid, dat gevoel, daar kan ik nu nog steeds van genieten.
Mijn moeder ziet het duidelijk als fase en denkt zeer stellig / ‘’weet’’ dat er iets in mijn leven gaat gebeuren dat me terug brengt naar het geloof. Ik weet zeker van niet.
Mijn moeder vond het ook moeilijk te verwerken..je behoort nu toch ineens aan die ongelovige kant.
Wat ik niet helemaal herken is
Ik voel nog steeds mee als ik zieke mensen om me heen te vroeg zie sterven. Het is niet zo dat ik ongevoelig ben geworden voor de emotionele en lichamelijke pijn van anderen omdat er geen god meer is in mijn denken. Wat ik eruit snap is dat er nu niet nog een waardeoordeel aan vast hangt , zo van god heeft gestraft of iets dergelijks.Wat er in de wereld gebeurd voelt niet wreed aan.
Door mijn proces van geloof naar ongeloof heb ik nog wel vaak ontzag , verwondering voor bijv. de onmetelijke sterren hemel of de schoonheid van de natuur, de beesten, etc. Ik kan me nog steeds enorm verwonderen hoe alles is ontstaan en hoe mooi en bijzonder de natuur is. Het verschil ligt er wel in dat ik dacht met een persoon , god te maken had en richting een persoon dankbaar was voor dat alles, maar nu verwonder ik me meer, zonder een ander te bedanken, maar het in meer in mezelf verwerk. Ik kan nog steeds die euforische gevoelens voor de natuur hebben en haar schoonheid. Misschien zelf nog dieper nu ik besef hoe bijzonder het is al die miljarden jaren ....zo complex..zo mooi...en daar maak ik een piepklein deel van uit...dankbaar niet meer naar een persoon maar dankbaar naar de natuur....Ik vind het wel erg jammer dat ik die verwondering voor het leven, de wereld wat ik in het begin zeer intens ervaar de nu vrijwel niet meer heb. Misschien klein beetje vergelijkbaar wat mensen na een bijna dood ervaring hebben? Dat gevoel van euforie en dankbaarheid ook weg ebt?