Roken
Moderator: Moderators
Re: Roken
YES! Ik heb 1 voordeel van de rookverslaving van mijn buren ontdekt!
Ze zijn een uitermate betrouwbare klok!
Buurman en buurvrouw zitten doorgaans de hele dag binnen (weer of geen weer). Echter, na stipt 30 minuten gaat de schuifpui open, hoor ik 2 stoelen verschuiven, daarna 'tjik---tjik' (aansteker blijkt nooit in 1X te werken) en wordt de tuin hier weer vergeven van de nicotinedampen.
Hoe lang zal deze zwaar ziekelijk verslavende gewoonte nog getolereerd worden in dit land? Meer mensen hier die om de zoveel tijd de drang voelen om te MOETEN roken? Ik vind een biertje lekker, maar moet er niet aan denken dat ik ieder half uur een flesje MOET opentrekken!
Kortom: Ik blijf me verbazen dat mensen een brandende struik in hun hoofd stoppen om vervolgens teer, nicotine, ammoniak (koeienscheten), benzeen, formaldehyde etc. op te lurken. Hier een mooie database!
Buurman en buurvrouw zitten doorgaans de hele dag binnen (weer of geen weer). Echter, na stipt 30 minuten gaat de schuifpui open, hoor ik 2 stoelen verschuiven, daarna 'tjik---tjik' (aansteker blijkt nooit in 1X te werken) en wordt de tuin hier weer vergeven van de nicotinedampen.
Hoe lang zal deze zwaar ziekelijk verslavende gewoonte nog getolereerd worden in dit land? Meer mensen hier die om de zoveel tijd de drang voelen om te MOETEN roken? Ik vind een biertje lekker, maar moet er niet aan denken dat ik ieder half uur een flesje MOET opentrekken!
Kortom: Ik blijf me verbazen dat mensen een brandende struik in hun hoofd stoppen om vervolgens teer, nicotine, ammoniak (koeienscheten), benzeen, formaldehyde etc. op te lurken. Hier een mooie database!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik denk niet dat roken ooit volledig verboden gaat worden.dikkemick schreef:YES! Ik heb 1 voordeel van de rookverslaving van mijn buren ontdekt!
Wel denk ik dat voor het bezorgen van een doos sloffen tabak in de toekomst een waardetransport zal worden geregeld, omdat het niet meer te betalen zal zijn door enorme accijns die de prijs onbetaalbaar zal maken.
Zelf heb ik een groot deel van mijn leven 2 pakjes sigaretten per dag gerookt. Op mijn 39e ben ik ermee gestopt na het doormaken van een hartinfarct. Dat stoppen mislukte voordien telkens, had enorme last van ontwenningsverschijnselen en hield het niet vol en ging steeds weer roken.
Na dat hartinfarct rookte ik nog een tijdje sigaretten als sigaartje (zonder inhaleren) maar voelde me toen weer niet helemaal lekker worden.
Op dat moment zat ik met een halve peuk in mijn hand, sloot mijn ogen en zei inwendig een dankgebed op.
Zoiets van : "Dank u dat ik zonder enig probleem, zonder afkickverschijnselen, moeiteloos zal stoppen met roken en nooit meer zal verlangen naar een volgende sigaret."
Ik heb die halve peuk uitgemaakt in de asbak en heb - echt waar! - nooit meer enig verlangen gehad naar een nieuwe sigaret. Ik vond direct al de geur van brandende tabak afgrijselijk en tot op heden (ben nu 50+) nooit meer gerookt.
Na die laatste sigaret kwam het rookverbod in de horeca en zag ik menig roker buiten in de regen staan, van tafel weglopen terwijl de volgende gang werd geserveerd. De restaurantgast stond dan voor dat sneue sigaretje buiten in de kou terwijl het eten ook koud werd.
Ik prijs me elke keer als ik dat gadesla enorm gelukkig en ben ik blij dat ik niet meer aan die sigaret verslaafd ben.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Speciaal voor DM
:
https://www.youtube.com/watch?v=6YzGMZcOeBU" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=3hxcz6AHiXc" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=6YzGMZcOeBU" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=3hxcz6AHiXc" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
39 en een hartinfarct! Je was er vroeg bij. Is naderhand uitgeplozen waar dit vandaan kwam?
Wat roken betreft: Het blijkt altijd maar weer tussen je oren te zitten. Je begint omdat je mee wilt doen met vrienden en in de puberteit zit, raakt verslaafd omdat ze er bewust een verslavend product van hebben gemaakt (zelfs met hoestdempende middeltjes om de hoestreflex te onderdrukken!) en vervolgens kun je die verslaving niet meer weerstaan.
Karakter (doorzettingsvermogen) is het enige dat helpt. Of je moet (als je dat ontbreekt) terugvallen op diverse hulpmiddelen, zoals de heroïne verslaafde methadon moet gebruiken om af te kicken.
Wat roken betreft: Het blijkt altijd maar weer tussen je oren te zitten. Je begint omdat je mee wilt doen met vrienden en in de puberteit zit, raakt verslaafd omdat ze er bewust een verslavend product van hebben gemaakt (zelfs met hoestdempende middeltjes om de hoestreflex te onderdrukken!) en vervolgens kun je die verslaving niet meer weerstaan.
Karakter (doorzettingsvermogen) is het enige dat helpt. Of je moet (als je dat ontbreekt) terugvallen op diverse hulpmiddelen, zoals de heroïne verslaafde methadon moet gebruiken om af te kicken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Geweldig dat Koefnoen. Echt jammer dat het nu afgelopen is met dat programma.Fenomeen schreef:Speciaal voor DM:
Het roken werd als boosdoener aangewezen en daar ben ik in meegegaan. Twee pakjes per dag, gemiddeld 40 tot 50 sigaretten per dag en dat ruim 2 jaar lang.dikkemick schreef:39 en een hartinfarct! Je was er vroeg bij. Is naderhand uitgeplozen waar dit vandaan kwam?
Het zit inderdaad tussen de oren, die denkbeeldige knop van ROKEN AAN ROKEN UIT.dikkemick schreef: Wat roken betreft: Het blijkt altijd maar weer tussen je oren te zitten. Je begint omdat je mee wilt doen met vrienden en in de puberteit zit, raakt verslaafd omdat ze er bewust een verslavend product van hebben gemaakt (zelfs met hoestdempende middeltjes om de hoestreflex te onderdrukken!) en vervolgens kun je die verslaving niet meer weerstaan.
En dat is mijns inziens ook precies wat er aan de hand is. Die knop zet je om en je blijft er verder van af.
Karakter (doorzettingsvermogen) heeft bij mij nooit gewerkt.
Ik werd doodziek van de ontwenningsverschijnselen en had altijd het stemmetje "VOLHOUDEN" in mijn hoofd.
Dat was telkens gedoemd te mislukken. Halfhartige stoppogingen waren dat.
Met behulp van nicotinekauwgom, nicotinepleisters, accupunctuur met lachopwekkende magneetjes die in je oren te zien zijn, etcetera. Allemaal flauwekul.
Nee, het is simpelweg een lijstje maken met voordelen van het roken, dan een lijstje nadelen van het roken en dan compleet het besluit nemen van ROKEN UIT. De knop omzetten. Meer is het niet. Afkickverschijnselen heb ik daarna niet gehad en ook nooit meer het verlangen naar een sigaret.
Het is geen prestatie, geen doorzettingsvermogen want de knop is simpel omgezet naar ROKEN UIT.
Meer is het echt niet.
Dit geldt zeker niet voor iedereen. Toen ik begon met roken, wist niemand hier iets van (althans, dat hoopte ik). Het was voor mij iets persoonlijks, een kleine verdoving op dat moment. Dit is te zwart-wit gezegd, er zijn talloze redenen waarom mensen beginnen met roken, niet alleen de stoerdoenerij.dikkemick schreef: Wat roken betreft: Het blijkt altijd maar weer tussen je oren te zitten. Je begint omdat je mee wilt doen met vrienden en in de puberteit zit, raakt verslaafd omdat ze er bewust een verslavend product van hebben gemaakt (zelfs met hoestdempende middeltjes om de hoestreflex te onderdrukken!) en vervolgens kun je die verslaving niet meer weerstaan.
Dus als iemand lichamelijk te verslaafd is, is het een gebrek aan doorzettingsvermogen? Je zet het erg kort door de bocht neer.dikkemick schreef: Karakter (doorzettingsvermogen) is het enige dat helpt. Of je moet (als je dat ontbreekt) terugvallen op diverse hulpmiddelen, zoals de heroïne verslaafde methadon moet gebruiken om af te kicken.
Als je een stukje gaat hardlopen en je stopt na een aantal km, is dat een gebrek aan doorzettingsvermogen? Nee, je lichaam kan het even niet meer aan. De een pakt het makkelijker op dan de ander.
Ontwenningsverschijnselen kunnen heftiger zijn dat je denkt. Gelukkig heb ik er persoonlijk geen last van gehad en ben ik nu al een aantal jaar rookvrij (m.u.v. een sigaartje tijdens oud en nieuw), maar ieder lichaam reageert anders.
En je eerste inhaal was lekker? Of hoestte je je longen it je lijf? Ook nooit een soort van stankreflex ontwikkeld als anderen in je buurt rookten?JohanT schreef: Dit geldt zeker niet voor iedereen. Toen ik begon met roken, wist niemand hier iets van (althans, dat hoopte ik). Het was voor mij iets persoonlijks, een kleine verdoving op dat moment. Dit is te zwart-wit gezegd, er zijn talloze redenen waarom mensen beginnen met roken, niet alleen de stoerdoenerij.
Alleen is het hier zo: Je stopt met iets en je lichaam kan het niet meer aan. Dan moet er een lampje gaan branden...Als je een stukje gaat hardlopen en je stopt na een aantal km, is dat een gebrek aan doorzettingsvermogen? Nee, je lichaam kan het even niet meer aan. De een pakt het makkelijker op dan de ander.
Ontwenningsverschijnselen kunnen heftiger zijn dat je denkt. Gelukkig heb ik er persoonlijk geen last van gehad en ben ik nu al een aantal jaar rookvrij (m.u.v. een sigaartje tijdens oud en nieuw), maar ieder lichaam reageert anders.
En dan blijft het een kwestie van doorzettingsvermogen. Bij hardlopen beschadig je werkelijk je lichaam als je doorgaat.
Ik kan er, zoals je merkt weinig begrip voor opbrengen...
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Je kan het doorzettingsvermogen noemen of wilskracht...
Voor mij was het gewoon 100% de keuze maken niet meer te roken. Geen twijfel toelaten (dat is een ondermijnende gedachte) en alleen maar ondersteunende gedachten (ik ga veel geld uitsparen, ik maak van mijn lichaamscellen niet langer gaskamertjes, ik zal mijn conditie verbeteren, ik vind het leven nog veel te leuk etc.).
Heb slechts die keuze gemaakt. Het is geen prestatie om bij die keuze te blijven, compleet en niet halfhartig kiezen. That's it!
Voor mij was het gewoon 100% de keuze maken niet meer te roken. Geen twijfel toelaten (dat is een ondermijnende gedachte) en alleen maar ondersteunende gedachten (ik ga veel geld uitsparen, ik maak van mijn lichaamscellen niet langer gaskamertjes, ik zal mijn conditie verbeteren, ik vind het leven nog veel te leuk etc.).
Heb slechts die keuze gemaakt. Het is geen prestatie om bij die keuze te blijven, compleet en niet halfhartig kiezen. That's it!
Voor jou gelukkig wel Samante, voor een ander kan het een hel zijn.
Op naar de tijd dat rookwaar nog slechts op recept verkrijgbaar is.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Jij en ik zijn dan ook niet, of in ieder geval minder, gevoelig voor verslaving, wij kunnen dus moeilijk oordelen over mensen die daar wel mee behebt zijn.dikkemick schreef:Ik kan er, zoals je merkt weinig begrip voor opbrengen...
Ik ben dus voorzichtig met iemand te vertellen dat hij/zij weinig of geen doorzettingsvermogen heeft.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Het was voor mij ook een hel, toen ik pogingen ondernam om te stoppen met roken en ik daar in faalde.dikkemick schreef:Voor jou gelukkig wel Samante, voor een ander kan het een hel zijn.
Zolang je gehecht bent aan je 'maatje', die sigaret, die in feite je nicotinepooier is en jou gebruikt als een nicotinehoertje is de knop omzetten in je hoofd misschien moeilijk.
Als je denkt dat het sociaal is om in gezelschap een rokertje te kunnen opsteken, is die knop omzetten moeilijk.
Op het moment dat je er volledig voor gaat, voor dat omzetten van die knop in je hoofd, ROKEN UIT, zul je slagen. Het kost dan geen enkele moeite (ook al maken kauwgom en pleisterfabrikanten je anders wijs) om het roken eenvoudig te laten.
Zonder afkickverschijnselen.
Als ik dat kan, kan iedereen dat ook.
Ja dat zijn autoriteiten waar je naar op kijkt. Als het gaat om het roken kan dat een drempel zijn in het zelfvertrouwen.Fish schreef:Als Einstein of Feynman dat tegen jou zeggen wat denk je dan?Samante schreef: Als ik dat kan, kan iedereen dat ook.
Maar laten we wel wezen... Het is nu Samante die het zegt.
Een psychiatrisch patiënt (cliënt) die als verstokte roker is gestopt. In de psychiatrie rookt men als ketters.
Als je dààr tegenop kijkt weet ik het niet meer. Als Samante, in die hoedanigheid, zonder afkickverschijnselen en zonder nog maar een moment verlangen van de twee pakjes sigaretten af kan blijven...(en dat reeds 12 jaren lang)
Ik bedoel...dan moet het toch iedereen lukken te stoppen?

Ik ben het volledig met je eensSamante schreef: Heb slechts die keuze gemaakt. Het is geen prestatie om bij die keuze te blijven, compleet en niet halfhartig kiezen. That's it!

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Neen, dat moet niet. Misschien dat jouw conditie en omstandigheden het juist gemakkelijk hebben gemaakt voor jou om dan te stoppen. Maar dat het voor jou op dat moment gemakkelijk was, betekent niet noodzakelijk dat het voor anderen op het even welk moment even gemakkelijk is.Samante schreef:Ja dat zijn autoriteiten waar je naar op kijkt. Als het gaat om het roken kan dat een drempel zijn in het zelfvertrouwen.Fish schreef:Als Einstein of Feynman dat tegen jou zeggen wat denk je dan?Samante schreef: Als ik dat kan, kan iedereen dat ook.
Maar laten we wel wezen... Het is nu Samante die het zegt.
Een psychiatrisch patiënt (cliënt) die als verstokte roker is gestopt. In de psychiatrie rookt men als ketters.
Als je dààr tegenop kijkt weet ik het niet meer. Als Samante, in die hoedanigheid, zonder afkickverschijnselen en zonder nog maar een moment verlangen van de twee pakjes sigaretten af kan blijven...(en dat reeds 12 jaren lang)
Ik bedoel...dan moet het toch iedereen lukken te stoppen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman