Paulus, de christen vervolger

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bonjour
Moderator

Paulus, de christen vervolger

Bericht door Bonjour »

Ik vind iets raar:
Paulus vervolgde christenen volgens de Bijbel totdat Jezus aan hem verscheen. Toen stopte ie met dat werk en ging evangeliseren. Dat zal hem zijn inkomsten, die waarschijnlijk toch niet bijzonder hoog waren, gekost hebben.
Een stukje perkament kost een fortuin in die dagen. Wat kostte de brief aan de Korinthiërs? En alle andere?

Hoe kwam Paulus aan zijn geld?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Paulus, de christen vervolger

Bericht door Dat beloof ik »

Je gaat er van uit dat echt het zo is gebeurd ? Voor zover ik weet zijn de originelen niet bewaard gebleven en weten we dus ook niet of die überhaupt wel op perkament zijn geschreven.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik heb altijd mijn vraagtekens gehad bij dat 'christen vervolger', maar niet met bv de datering van Korinthiërs. Maar misschien valt er nog meer om.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Misschien was ook deze man zo charismatisch dat zijn volgelingen hem een enkele sjekels toestopten? Hier wordt er echter niet over gerept. En zij zouden het toch moeten weten :D
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Bonjour schreef: 16 aug 2017 06:41 Ik vind iets raar:
Paulus vervolgde christenen volgens de Bijbel totdat Jezus aan hem verscheen. Toen stopte ie met dat werk en ging evangeliseren. Dat zal hem zijn inkomsten, die waarschijnlijk toch niet bijzonder hoog waren, gekost hebben.
Een stukje perkament kost een fortuin in die dagen. Wat kostte de brief aan de Korinthiërs? En alle andere?

Hoe kwam Paulus aan zijn geld?
Hoe komen predikers doorgaans aan hun geld?
Juist ja! van de gelovigen!
Paulus verhaalt notabene dat hij ook geld inzamelt tbv "Jerusalem". Denk je dat hij zijn eigen onkosten zou vergeten?
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

We hebben z'n boekhouding niet, dus dat gaat lastig worden.

Paulus was Jood en Romeins staatsburger dat had je niet zomaar dat moest meestal gekocht worden.

Dat duidt er op dat hij vrij rijke ouders had en dus geld van zichzelf.
Ook werd in sommige Christelijke sekten verwacht dat men bij toetreden afstand van de bezittingen deed.
Hier uit kan Paulus misschien het een en ander gefinancierd hebben.

PS.
Men schreef in die tijd niet zoveel op perkament, meestal gebruikte men een soort was-tabetten.
Beetje vergelijkbaar met de lei, zij het dat hier in was werd geschreven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Misschien werden plaatsen in de hemel verkocht (wat later de Aflaten werden).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aflaat
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour schreef: 16 aug 2017 06:41 Ik vind iets raar:
Paulus vervolgde christenen volgens de Bijbel totdat Jezus aan hem verscheen. Toen stopte ie met dat werk en ging evangeliseren.
Het Judaisme tijdens Jezus bestond uit een aantal stromingen, zoals de peroesjiem (Farizeeërs), de tsadoekiem (Sadduceeërs) & de isi'iem (Essenen). Deze groepen stonden los van elkaar, behalve in enkele gevallen waar het de Tempeldienst & het Sanhedrien betrof. Vooral de Farizeeërs & Sadduceeërs stonden op gespannen voet. De verschillen tussen de groepen waren vrij groot -- de mondelinge Torah werd bijv. niet geaccepteerd door de Sadduceeërs, maar stond centraal bij de Farizeeërs. De Sadduceeërs geloofden niet in de opstanding van de doden of in het werkelijk bestaan van engelen, terwijl deze essentieel waren binnen het eindtijds-scenario van de Farizeeërs. De Sadduceeërs waren de schoothondjes van de Romeinen, terwijl de Farizeeërs achter het volk stonden & de opstand tegen de Romeinen vaak steunden, etc.

Wat in het oog springt, is dat Paulus zegt een Farizeeër te zijn & claimt Christenen te hebben vervolgd in opdracht van de Hogepriester. Maar de Hogepriester was een Sadduceeër. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een Farizeeër op jacht gaat naar Christenen in opdracht van een Sadduceeër. Dat klinkt als Steve Bannon die voor Obama libertijnen gaat vervolgen.
Dat zal hem zijn inkomsten, die waarschijnlijk toch niet bijzonder hoog waren, gekost hebben.
In tegenstelling tot de aristocratische Sadduceeërs, leefden de Farizeeërs zeer eenvoudig en waren populair bij het volk -- ze verdienden over het algemeen niets met hun onderricht & hadden er meestal een simpel beroep naast. De reden dat enkele Joodse historici zeggen te vermoeden dat Jezus van oorsprong een Farizeeër was, is vooral vanwege z'n minimalistische levensstijl, z'n beroep (timmerman), de titel 'rabbi' & de manier waarop hij de interpretatie-methode Kol waChomer ('Indien A dan des te meer B') correct toepast. Paulus zou z'n oude leven niet erg aan te hebben hoeven passen. Hij zegt eveneens een beroep te hebben gehad (tentenmaker). Bovendien beweren zowel Jezus als Paulus geld in te hebben gezameld van toehoorders.
Zionist
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Je idee over Farizeeën en Sadduceeën lijkt me nogal gekleurd.

Dat zie je wel meer, het komt waarschijnlijk omdat de eersten de winnende partij zijn geworden.

Ik heb overigens een docu op de een of andere sataliet zender gezien over die tijd.

Beide groepen leefden vaak in riante huizen voorzien van een zwembad.

Dat armoede verhaal lijkt me dus wat overdreven.

Ze meden elkaar misschien, maar kwamen elkaar wel vaak tegen want ze hadden het zelfde werkgebied.

Dat onderwijs was trouwens in andere handen, dat waren wat oudere wijze mannen die het volk de teksten vertelden.
Ze hadden een naam maar die is me helaas ontschoten.

Dat Jezus een timmerman zou zijn geweest is zeer twijfelachtig er staat nauwelijks iets over zijn leven buiten de predik-periode.

PS.
Dit is alles trouwens hypothetisch daar er nooit een historische Bijbelse Jezus is geweest.
ChaimNimsky
Superposter

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 17 aug 2017 15:16 Je idee over Farizeeën en Sadduceeën lijkt me nogal gekleurd. Dat zie je wel meer, het komt waarschijnlijk omdat de eersten de winnende partij zijn geworden. Ik heb overigens een docu op de een of andere sataliet zender gezien over die tijd. Beide groepen leefden vaak in riante huizen voorzien van een zwembad. Dat armoede verhaal lijkt me dus wat overdreven. Ze meden elkaar misschien, maar kwamen elkaar wel vaak tegen want ze hadden het zelfde werkgebied.

Dat onderwijs was trouwens in andere handen, dat waren wat oudere wijze mannen die het volk de teksten vertelden.
Ze hadden een naam maar die is me helaas ontschoten. Dat Jezus een timmerman zou zijn geweest is zeer twijfelachtig er staat nauwelijks iets over zijn leven buiten de predik-periode.

PS.
Dit is alles trouwens hypothetisch daar er nooit een historische Bijbelse Jezus is geweest.
Zelfs indien dit zo zou zijn, zou het niet het centrale gegeven aantasten dat Paulus als Christenvervolger voor zijn kostwinning kon zorgen, noch dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een Farizeeër op jacht gaat naar Christenen in opdracht van een Sadduceeër. De informatie die je geeft was me overigens onbekend. Wat zijn je bronnen?
Ze hadden een naam maar die is me helaas ontschoten.
In het Hebreeuws hanteren we de term 'chachamiem'.
Zionist
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Het lijkt mij helemaal geen ondenkbaar scenario dat Paulus van christenvervolger naar prediker is gegaan omdat dit een beter en zekerder inkomen garandeerde. Een soort Amerikaanse televisie dominee avant la lettre. Als je geen problemen hebt met het vervolgen van mensen heb je ook geen problemen met ze kaal plukken.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Mullog schreef: 18 aug 2017 07:46 Het lijkt mij helemaal geen ondenkbaar scenario dat Paulus van christenvervolger naar prediker is gegaan omdat dit een beter en zekerder inkomen garandeerde. Een soort Amerikaanse televisie dominee avant la lettre. Als je geen problemen hebt met het vervolgen van mensen heb je ook geen problemen met ze kaal plukken.
Of je doet, zoals de Spaanse inquisitie, allebei.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

ChaimNimsky schreef: 18 aug 2017 04:26Zelfs indien dit zo zou zijn, zou het niet het centrale gegeven aantasten dat Paulus als Christenvervolger voor zijn kostwinning kon zorgen, noch dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een Farizeeër op jacht gaat naar Christenen in opdracht van een Sadduceeër. De informatie die je geeft was me overigens onbekend. Wat zijn je bronnen?

In het Hebreeuws hanteren we de term 'chachamiem'.
De bron stond er bij:
Een satelliet zender die een Docu uitzond.
Ik kijk veel naar docu's via de schotel, maar ik houd daar geen logboek van bij.

Je meldt dat Paulus een Farizeeër was, maar dat staat volgens mij nergens wel dat zijn vader dat was.
Een Sadduceeër op zich kon trouwens zo'n opdracht niet geven dacht ik, dat liep in die tijd via het Sanhedrin.

PS.
Je geeft de naam of deze mensen er ook nu nog zijn,
Is dat zo of begrijp ik het verkeerd?
ChaimNimsky
Superposter

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 aug 2017 09:35 De bron stond er bij: Een satelliet zender die een Docu uitzond.
Snap ik. Ik vroeg me af op welke bronnen deze satelietzender zich baseert. De info was me namelijk niet bekend & zonder bronnen kan ik niet bepalen of de informatie correct is.
Je meldt dat Paulus een Farizeeër was, maar dat staat volgens mij nergens wel dat zijn vader dat was.
In Handelingen 23:6 ('ik ben een Farizeër & een zoon van Farizeërs'), Handelingen 26:5 ('Ik heb naar de bescheidenste sekte van onze godsdienst geleefd, als een Farizeer') & Filippenzen 3:5 ('ik, besneden op de achtste dag, uit het geslacht van  Israël, van de stam  Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, wat de wet betreft  een Farizeeër') staat het vrij duidelijk.
Een Sadduceeër op zich kon trouwens zo'n opdracht niet geven dacht ik, dat liep in die tijd via het Sanhedrin.
Inderdaad, en daarom komt het hele verhaal van Paulus de Christenvervolgende Farizeër me zeer ongeloofwaardig over.
PS.
Je geeft de naam of deze mensen er ook nu nog zijn,
Is dat zo of begrijp ik het verkeerd?
Het is vaak de norm bij het navertellen van een relaas of een film de tegenwoordige tijd te gebruiken.
Zionist
Plaats reactie