Brieven aan God

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Re: brieven aan god

Bericht door Fenomeen »

GH schreef:Wat denken ze werkelijk te bereiken door het schrijven van een brief aan God. Ik geloof niet in God dus ben bevooroordeeld maar ik vraag alle christenen op dit forum om hun visie hierop te geven. Want zoals ik al eerder schreef zelfs de gelovigen onder ons moeten dit soort praktijken toch als achterlijk of misschien simpel en infantiel bestempelen.
Ik ben geen christen maar ik vind 'van je afschrijven', want dat zal het deels zijn, niet zo vreemd.
Ik ga pas bedenkelijk kijken als men werkelijk gelooft dat die brieven ook aankomen. ;-)
En nu zit de EO ermee opgescheept.
Ruby schreef:Maarre Satanisten geloven dus ook in God?
Dat moet je mij niet vragen want ik ben Atheist en dus ook Asatanist. God en Satan zijn voor mij beiden onzinnige illusies.
Info: Het satanisme erkent geen god, ook geen satan.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Fenomeen schreef:Ik ga pas bedenkelijk kijken als men werkelijk gelooft dat die brieven ook aankomen.
Het schrijven is misschien nog tot daaraan toe. Als je daar behoefte aan hebt moet je het vooral niet laten(voor mij trouwens nog steeds een vreemde behoefte maar a la.. Maar als je hem ook daadwerkelijk verstuurd ga je mijns inziens net die ene brug te ver.Dus al een stapje eerder als jij.
Ruby schreef:Info: Het satanisme erkent geen god, ook geen satan.
Het zal aan mij liggen maar ik dacht altijd dat een satanist een aanhanger van satan was en een soort van antichrist.Leg mij eens uit dan. Ik ben graag bereid te leren.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

GH schreef: Is mis jouw vraag aan wie of wat schrijven ze en wat is zijn adres. en komt de brief aan of het bericht? Wat denken ze werkelijk te bereiken door het schrijven van een brief aan God. Ik geloof niet in God dus ben bevooroordeeld maar ik vraag alle christenen op dit forum om hun visie hierop te geven. Want zoals ik al eerder schreef zelfs de gelovigen onder ons moeten dit soort praktijken toch als achterlijk of misschien simpel en infantiel bestempelen.
Ook al ben ik geen Christen, hier toch een reactie.
Het zullen misschien kinderen zijn die zulke brieven schrijven, wat niet zo verwonderlijk is als je rekening houd met het feit, hoezeer ze geindoctrineerd worden door hun ouders en door de meester en de juf op school en natuurlijk niet te vergeten de zondagschool.
Dus infantiel kun je het in die zin wel noemen. Ook de kerstman ontvangt veel brieven van kinderen, dus zo vreemd is het ook weer niet.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Ruby schreef:[Maarre Satanisten geloven dus ook in God?
Als Satanisten daadwerkelijk mensen zijn die in de duivel geloven en deze aanbidden.
Maar dat zijn ze niet. De naam "Satanisme" is er in principe alleen maar aan de 'stroming' gegeven als een steek onder water naar het Christendom toe.
Maar daar was je zelf ook al van op de hoogte zo lijkt 't.

Ik denk overigens dat RH bedoelde dat, hoewel er mensen zijn die wel in het bestaan van god(en) geloven maar niet in het bestaan van de duivel, er geen mensen zijn die wel in de duivel geloven en niet in god.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

GH schreef:
Want zoals ik al eerder schreef zelfs de gelovigen onder ons moeten dit soort praktijken toch als achterlijk of misschien simpel en infantiel bestempelen.
Zoals je weet leven ongoddelozen als vrije mensen. Iets moeten verwerpen in opdracht van een goddeloze gaat mij te ver.

GH schreef daarna:
Het schrijven is misschien nog tot daaraan toe. Als je daar behoefte aan hebt moet je het vooral niet laten(voor mij trouwens nog steeds een vreemde behoefte maar a la..
Okay.

GH schreef:
maar ik vraag alle christenen op dit forum om hun visie hierop te geven.
Ik schreef al dat ik het een grappig artikel vond.

Ik vind het idee niet verwerpelijk maar wel vreemd. Het lijkt er op dat men de woorden van Jezus vergeten is:

‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand.
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:Iets moeten verwerpen in opdracht van een goddeloze gaat mij te ver.
Waar haal jij het vandaar dat je in opdracht van mij dit soort praktijken moet verwerpen? Ik vind het niet anders dan normaal dat een weldenkend mens dit als waanzinnig en nutteloos betiteld. Dan komt waarschijnlijk de vraag: "Dus je vindt mij geen weldenkend mens?" Wat dit onderwerp aangaat als je dit normaal en volwassen gedrag vindt dan ben je voor mij inderdaad geen weldenkend mens.
Stanhope schreef:Het lijkt er op dat men de woorden van Jezus vergeten is: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand.
Hiermee geef je min of meer zelf al aan dat de briefschrijvers hun verstand verloren zijn.
Maar we dwalen een beetje af van het eigenlijke thema nl. dat serieus geachte maatschappelijke organisaties zich daarmee bezig houden DAT is verwerpelijk
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

We kunnen hier over 'geinen'. Maar ik denk dat het niet allemaal 'gekken'zijn die dit doen.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen heel eenzaam zijn, en dat velen ook op punt staan door te draaien. Zij hebben geen aanspraak, schrijven een brief waarin ze hun allerdiepste gevoelens in verwoorden.
Maar wat heeft het voor zin wel een brief te schrijven zonder het "ritueel van de biecht" in de brievenbus.
Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

an3sdej schreef:Maar ik denk dat het niet allemaal 'gekken'zijn die dit doen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen heel eenzaam zijn, en dat velen ook op punt staan door te draaien. Zij hebben geen aanspraak, schrijven een brief waarin ze hun allerdiepste gevoelens in verwoorden.
Ik haal mijzelf nog maar eens aan:
”GH” schreef:Een weldenkend mens gaat geen brieven aan God schrijven. Als je niet goed raad weet met je gevoelens ga je met vrienden praten, met familie, met de buren, met de dominee of pastoor of in uiterste geval met een psycholoog of psychiater. Maar annoniem een brief schrijven aan God is toch wel heel absurd en verdwaasd. :roll:
an3sdej schreef:Maar wat heeft het voor zin wel een brief te schrijven zonder het "ritueel van de biecht" in de brievenbus.
Als het doel is alleen van je afschrijven OK moet je vooral doen maar verwacht niet dat het verder nog enig ander doel dient dan opluchting voor jezelf. Als je werkelijk gelooft in een almachtige god die jou welzijn beschouwd en dient dan geloof je toch ook dat alleen jouw gedachten al voldoende zijn voor die almachtige alwetende god om jouw onmacht, onvrede en onkunde te verstaan en te begrijpen ???? Dan is zo’n, ja ik blijf erbij, achterlijk briefje toch echt niet nodig!!!!
Friedrich Nietzsche
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

Een arme man schrijft: "Lieve Heer, ik ben ten einde raad, ik zit in grote financiële moeilijkheden, ik ben wanhopig, ik bid u stuur mij a.u.b. wat geld, met duizend euro ben ik geholpen." en verstuurt de brief aan 'God'. Een werknemer in het postsorteercentrum weet niet wat hij met de brief aan moet en maakt hem open. Ontroerd organiseert hij een collecte onder al zijn collega's. De opbrengst, € 995,-, zendt hij terug met de gedachte dat de laatste vijf euro geen probleem moet zijn. Twee dagen later ontvangt hij weer een brief voor God en leest "Bedankt God, stuur alleen de volgende keer het geld niet met de TPG, ze zijn niet te vertrouwen, er ontbrak vijf euro".
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Beste Kalebas,
Leuke anekdote :lol:
De materieel maar vooral ook geestelijk arme man is geholpen door hulpvaardige mensen met mededogen, niet door een god. Ja, sommigen zien in de hulpvaardigheid van de mensen de hand van god. Volgens hen is de mens alleen maar slecht en herkennen in de goedheid de hand van god. :? Nou ja.............
Friedrich Nietzsche
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

GH schreef:Een weldenkend mens gaat geen brieven aan God schrijven. Als je niet goed raad weet met je gevoelens ga je met vrienden praten, met familie, met de buren, met de dominee of pastoor of in uiterste geval met een psycholoog of psychiater. Maar annoniem een brief schrijven aan God is toch wel heel absurd en verdwaasd.

In het uiterste geval ga je naar een psycholoog of psychiater. Ik weet niet hoe het met jou gesteld is, maar volgens mij stapt iemand in Nederland niet 1,2,3 naar zo iemand. Ten eerste vanwege het verkeerde beeld dat sommige mensen hebben hier (je bent toch niet gek?) en ten tweede... weet je wel niet wat dat kost? Vrienden, familie, buren, dominee of pastoor etc. Er moet een bepaald vertrouwen zijn voordat je je ziel en zaligheid open legt. Als je om je heen kijkt... wat weet je dan echt van de mensen om je heen? Weet je echt wat hen allemaal bezig houdt? Ik denk dat het dan al bijna ophoudt bij zeeeeer goede vrienden en bij familie. En wat als je nu niet zulke goede vrienden hebt. En wat als je geen familie hebt?

Jij noemt dit absurd en dwaas. Geloven in God dat noemen ook een hoop mensen absurd en dwaas. Niet geloven in God noemen anderen weer absurd en dwaas. Wat doet het er toe?
GH schreef:dan geloof je toch ook dat alleen jouw gedachten al voldoende zijn voor die almachtige alwetende god om jouw onmacht, onvrede en onkunde te verstaan en te begrijpen ????
Jij hebt een bepaalde visie over het geloof. Maar zoals je, neem ik aan, gemerkt hebt heeft iedereen een andere visie. Je kunt niet weten hoe zij denken.

Ik kan het alleen maar jammer vinden dat er mensen zijn die zich minder achterlijk (en dus mi meer verheven) voelen dan een ander.
GH schreef:Ik vind het niet anders dan normaal dat een weldenkend mens dit als waanzinnig en nutteloos betiteld. Dan komt waarschijnlijk de vraag: "Dus je vindt mij geen weldenkend mens?"
Ik weet dat het hier niet om mij gaat, maar ik wil toch even hierop reageren.
Ik vind jou niet een medelievend mens als je dit tot waanzinnig en nutteloos betiteld. Die man van die 1000 euro schoot er toch maar 995 euro mee op ;-)
Maar even serieus. Waarom oordeel je zo hard hierover?
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Een arme man schrijft: "Lieve Heer, ik ben ten einde raad, ik zit in grote financiële moeilijkheden, ik ben wanhopig, ik bid u stuur mij a.u.b. wat geld, met duizend euro ben ik geholpen." en verstuurt de brief aan 'God'. Een werknemer in het postsorteercentrum weet niet wat hij met de brief aan moet en maakt hem open. Ontroerd organiseert hij een collecte onder al zijn collega's. De opbrengst, € 995,-, zendt hij terug met de gedachte dat de laatste vijf euro geen probleem moet zijn. Twee dagen later ontvangt hij weer een brief voor God en leest "Bedankt God, stuur alleen de volgende keer het geld niet met de TPG, ze zijn niet te vertrouwen, er ontbrak vijf euro".
Is dit echt gebeurd, of is dit een "ontspruiting" aan het gedachtegoed de van de mens "overal" een goddelijke invullig aan te geven al of niet op waarheid berustend. Mooi gezegd he? :D :D :D :D
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

GH schreef:
Waar haal jij het vandaar dat je in opdracht van mij dit soort praktijken moet verwerpen?
Ik heb je waarschijnlijk verkeerd begrepen.

GH schreef:
Maar we dwalen een beetje af van het eigenlijke thema nl. dat serieus geachte maatschappelijke organisaties zich daarmee bezig houden DAT is verwerpelijk
Met betrekking tot het onderhavige artikel heb ik al gemeld dat ik het een grappig artikel vond.

JIJ kunt het natuurlijk verwerpelijk vinden van deze organisaties. Zo vind ik jouw reactie weer bizar.

Groet,

Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

De TPG stuurt brieven aan Allah door naar de NMO, dus wat dat betreft zijn jullie niet goed geïnformeerd... :D

Maar, vanmorgen was er op de EO een gesprek over in een of ander programma.
Er komen daar brieven binnen van buitengewoon eenzame mensen.
Zoiets in de geest van die kerstreclame dat een jongetje aan zichzelf iets stuurt, anders krijgt hij niks.
Eenzaamheid is een heel groot kwaad in deze tijd.

Ik heb in de thuiszorg gewerkt. Je moet schrijven hoe lang je over iets gedaan hebt. Ik kwam bij een vrouwtje, die alleen de thuiszorg-medewerkster zag 's morgens. Verder niemand. Ze zette de koffiekopjes klaar, ik hielp met douchen en aankleden en terwijl ik de douche uitdroogde, schonk zij de koffie in. Dan dronken we samen een kopje. Kreeg ik steevast op mijn donder van mijn leidinggevende, want ik moest daar in tien minuten klaarzijn, toch zeker weten niet in twintig minuten, dan ging ik dat maar in mijn vrije tijd doen... Maar dit mensje, van diep in de 80 zag dus verder de hele dag niemand meer.

Ik kan me voorstellen dat iemand dan een brief gaat schrijven en hem op de bus doet(laat doen) en in de stille hoop dat er iemand is die toch reageert. Dat was ook bij de afdeling nazorg van de EO duidelijk: sommige werden gelijk weggedaan, maar de nood onder de mensen is zeer, zeer hoog.
Kortom: helemaal belachelijk maken lijkt mij niet op zijn plaats. Een mens moest niet door welke omstandigheden ook zo eenzaam worden dat hij/zij tot zo'n stap overgaat...

Mar
Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Mar schreef:De TPG stuurt brieven aan Allah door naar de NMO, dus wat dat betreft zijn jullie niet goed geïnformeerd... :D
was mij bekend. Ik hoor niet tot de groep "jullie".
Mar schreef: Ik heb in de thuiszorg gewerkt. Je moet schrijven hoe lang je over iets gedaan hebt. Ik kwam bij een vrouwtje, die alleen de thuiszorg-medewerkster zag 's morgens. Verder niemand. .............. Kreeg ik steevast op mijn donder van mijn leidinggevende, want ik moest daar in tien minuten klaarzijn, toch zeker weten niet in twintig minuten, dan ging ik dat maar in mijn vrije tijd doen...
Ik ken dit mijn vrouw was vroeger wijkverpleegkundige en is er om die reden mee opgehouden. Ook zij spendeerde vaak haar eigen tijd. Als mensen kunnen we er inderdaad aan bij dragen dat eenzaamheid vermindert wordt.
Mar schreef:Ik kan me voorstellen dat iemand dan een brief gaat schrijven en hem op de bus doet(laat doen) en in de stille hoop dat er iemand is die toch reageert.
Je houd jezelf toch wel erg voor de gek als je god brieven gaat schrijven of in vergelijking met het jongeltje jezelf brieven gaat schrijven en vervolgens blij verrast de net ontvangen brief vol verwachting gaat openen. Dan is seniliteit erg dichtbij. Bij een dementerende bejaarde kun je zoiets verwachten maar niet bij iemand met zijn volle verstand. Als je echt geen mogelijkheden meer hebt op enig contact met anderen is dat triest erg triest maar of je moet het accepteren of het bestrijden. Maar jezelf voor de gek houden is nog veel en veel triester.
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie