De mens wordt tot mier?
Moderator: Moderators
Re: De mens wordt tot mier?
De mens is al mier, we hoeven het helemaal niet meer te worden. Dat we het niet herkennen is omdat ons gedrag nogal complexer is dan dat van mieren. Is een mierenkolonie nog op te delen in min of meer duidelijk herkenbare eenheden; koningin, werksters, soldaten met duidelijk afgebakende taakpakketten en daarbij horend gedrag (wat alles bij elkaar toch al ingewikkeld genoeg zal zijn) dan is dat bij mensen niet als dusdanig te herkennen.
Of toch wel? Lees bijvoorbeeld het artikel in Forbes, "How Target Figured Out A Teen Girl Was Pregnant Before Her Father Did". Ook ons gedrag is hardstikke voorspelbaar zonder dat we er bewust van zijn. Hadden we vroeger nog mediums als Char Margolis die cold readend ons de indruk gaven dat ze van alles van ons wisten. Tegenwoordig hebben we big-data waarmee niet alleen ons hebben en houen op straat ligt maar ons gedrag ook nog eens concreet voorspeld wordt.
Big brother is niet alleen gearriveerd, hij heeft een nog verschrikkelijkere gedaante aangenomen dan George Orwell in zijn ergste nachtmerries heeft bedacht.
Of toch wel? Lees bijvoorbeeld het artikel in Forbes, "How Target Figured Out A Teen Girl Was Pregnant Before Her Father Did". Ook ons gedrag is hardstikke voorspelbaar zonder dat we er bewust van zijn. Hadden we vroeger nog mediums als Char Margolis die cold readend ons de indruk gaven dat ze van alles van ons wisten. Tegenwoordig hebben we big-data waarmee niet alleen ons hebben en houen op straat ligt maar ons gedrag ook nog eens concreet voorspeld wordt.
Big brother is niet alleen gearriveerd, hij heeft een nog verschrikkelijkere gedaante aangenomen dan George Orwell in zijn ergste nachtmerries heeft bedacht.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het systeem gaat op een neuraal netwerk lijken, dat heeft nu net geen Big Brother.
Net als je in een mierenvolk geen centrale leiding kunt aanwijzen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Deelcentrales als bijvoorbeeld:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑30 nov 2017 11:06Het systeem gaat op een neuraal netwerk lijken, dat heeft nu net geen Big Brother.
de overheid die je naar internet-only masseert,
de banken die hetzelfde doen,
de gezondheidsdiensten ook op hun eigen wijze,
de providers met combi-pakketten,
dwingen je naast al het kleine APPjes-gerief, ook naar het gemeenschappelijk interface internet.
Allerlei groot en klein bedrog neemt nu al een groot deel van al het internetverkeer en de weerstand daartegen eist weer een tamelijk onnatuurlijke alertheid van eenieder.
Internet is me nog te vaak down en herbergt teveel bedrog om er zoveel aan toe te vertrouwen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- Iksnaphetniet
- Forum fan
En al je zaken als landen in het perspectief van individuen plaatst? Zoals je naar mijn mening ook ziet in de praktijk: als je in Noord Korea woont wordt je aangesproken door 'Amerika' als geheel.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑30 nov 2017 11:06Het systeem gaat op een neuraal netwerk lijken, dat heeft nu net geen Big Brother.
Kun je iets noemen wat wel echt een centrale leiding heeft?
MIjn A.I arts heeft alvast geen last van een maandagochtendhumeur of kater. Kortom je moet de lichtpuntjes opzoeken en niet als een menigte woedende landarbeiders de maaidorser met de tot die tijd gebruikte vlegels te lijf gaan. Deze landarbeiders kwamen in verwarmde fabrieken en kregen zowaar lunchpauze en C.A.O.'s Mogelijkheid tot kleurentelevisie en een eigen auto. Straks mag ieder lekker thuisblijven terwijl A.I. de saaie klussen doet. Heerlijk ik ga alvast een hangmat bestellen 

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- Peter van Velzen
- Site Admin
In het beeld dat Dikkemick schetst wordt de mens niet zozeer tot mier maar tot koning(in) van het nest. Om als zodanig te functioneren moet de mens zelf verantwoordelijk blijven voor de (re)productie van de robots. Al het andere werk mag hij gerust aan de tobots over laten. Ik heb wel eens geredeneerd dat in een dergelijk maatschappij er nog maar twee mensen zijn die werk hebben. De japanner die de robots controleert, die de robots controleren, en de Turkse die de rommel achter hem opruimt. De aloude stelregel van de VVD - Je moet werken voor je geld - zou dan tot de conclusie leiden dat die twee mensen al het geld in de wereld zou toekomen. Dat is uiteraard onzin. We zullen dus op den duur niet onder het basisinkomen uitkomen en uiiteindelijk ook nauwelijks daar bovenuit. Het zal echter wel even duren voordat het zo ver is.
Maar waak ook voor onze taak als koning(inn)en van het robot nest. Als de Robots ons niet meer nodig hebben voor hun (re)productie zullen ze ons op den duur niet meer verzorgen. We moeten dus onze vingers aan die knoppen houden.
Maar waak ook voor onze taak als koning(inn)en van het robot nest. Als de Robots ons niet meer nodig hebben voor hun (re)productie zullen ze ons op den duur niet meer verzorgen. We moeten dus onze vingers aan die knoppen houden.
Ik wens u alle goeds
Peter,PetervanVelzen schreef:In het beeld dat Dikkemick schetst wordt de mens niet zozeer tot mier maar tot koning(in) van het nest. Om als zodanig te functioneren moet de mens zelf verantwoordelijk blijven voor de (re)productie van de robots.
"De mens" zal de "mensheid" zijn, want de ene mens is de mier(enkoningin) en die andere mens maakt en zet de robots/A.I. in.
De verantwoordelijkheid wordt pas gedragen als die wordt opgelegd.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Inderdaad de mensheid dient de oorzaak te zijn van de (re)productie van de Robots, en moet zichzelf daartoe onmisbaar maken/houden. Verantwoordelijk is een minder goed woord. en de mens eveneens. Bedankt voor de correctie.heeck schreef: ↑30 nov 2017 14:29Peter,PetervanVelzen schreef:In het beeld dat Dikkemick schetst wordt de mens niet zozeer tot mier maar tot koning(in) van het nest. Om als zodanig te functioneren moet de mens zelf verantwoordelijk blijven voor de (re)productie van de robots.
"De mens" zal de "mensheid" zijn, want de ene mens is de mier(enkoningin) en die andere mens maakt en zet de robots/A.I. in.
De verantwoordelijkheid wordt pas gedragen als die wordt opgelegd.
Roeland
Ik wens u alle goeds
Ik heb me altijd afgevraagd waarom het geen 'big sister' is. En of dat misschien beter zou zijn.dikkemick schreef: ↑30 nov 2017 09:56 ALLES zit gekoppeld aan een 'big brother' uitermate beveiligd veiligheidsnetwerk dat exact kan detecteren hoe en waar het mis gaat. Desgewenst grijpt het in zodat het sturend optreden onmogelijk is.
Het eerste gedeelte is al (deels) werkelijkheid, het 2e een utopie. Misschien graven we ons eigen graf op digitale wijze!
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Het zijn onze humeuren die het leven kleuren!doctorwho schreef: ↑30 nov 2017 12:36 MIjn A.I arts heeft alvast geen last van een maandagochtendhumeur of kater. Kortom je moet de lichtpuntjes opzoeken en niet als een menigte woedende landarbeiders de maaidorser met de tot die tijd gebruikte vlegels te lijf gaan. Deze landarbeiders kwamen in verwarmde fabrieken en kregen zowaar lunchpauze en C.A.O.'s Mogelijkheid tot kleurentelevisie en een eigen auto. Straks mag ieder lekker thuisblijven terwijl A.I. de saaie klussen doet. Heerlijk ik ga alvast een hangmat bestellen![]()
Ik kom iig je doorligwonden niet verzorgen hoor.

Het lijkt allemaal zo aardig maar je bent heus wel 's een keertje uitgehangmat.
Ik zie de A.I. opmars helemaal niet zo rooskleurig in. Terwijl ik nog wel zo'n rozige aard heb.
Ik vrees ervoor.Petra schreef: ↑01 dec 2017 05:06Ik heb me altijd afgevraagd waarom het geen 'big sister' is. En of dat misschien beter zou zijn.dikkemick schreef: ↑30 nov 2017 09:56 ALLES zit gekoppeld aan een 'big brother' uitermate beveiligd veiligheidsnetwerk dat exact kan detecteren hoe en waar het mis gaat. Desgewenst grijpt het in zodat het sturend optreden onmogelijk is.
Het eerste gedeelte is al (deels) werkelijkheid, het 2e een utopie. Misschien graven we ons eigen graf op digitale wijze!

"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
De mens lijdt het meest...pallieter schreef: ↑01 dec 2017 12:37Ik vrees ervoor.Petra schreef: ↑01 dec 2017 05:06Ik heb me altijd afgevraagd waarom het geen 'big sister' is. En of dat misschien beter zou zijn.dikkemick schreef: ↑30 nov 2017 09:56 ALLES zit gekoppeld aan een 'big brother' uitermate beveiligd veiligheidsnetwerk dat exact kan detecteren hoe en waar het mis gaat. Desgewenst grijpt het in zodat het sturend optreden onmogelijk is.
Het eerste gedeelte is al (deels) werkelijkheid, het 2e een utopie. Misschien graven we ons eigen graf op digitale wijze!![]()
.... als ie Hawking leest

Nu nog alleen uit die hangmat geraken.doctorwho schreef: ↑30 nov 2017 12:36 MIjn A.I arts heeft alvast geen last van een maandagochtendhumeur of kater. Kortom je moet de lichtpuntjes opzoeken en niet als een menigte woedende landarbeiders de maaidorser met de tot die tijd gebruikte vlegels te lijf gaan. Deze landarbeiders kwamen in verwarmde fabrieken en kregen zowaar lunchpauze en C.A.O.'s Mogelijkheid tot kleurentelevisie en een eigen auto. Straks mag ieder lekker thuisblijven terwijl A.I. de saaie klussen doet. Heerlijk ik ga alvast een hangmat bestellen![]()

Och, dat komt er aan en we gaan stommiteiten doen. Net zoals we dat deden/doen met vervuilende fabrieken, pesticides, klasse maatschappij,... Maar de mens zou de mens niet zijn moest hij niet leren uit zijn fouten. De vraag is wel of onze AI dat ook kan? En of de fouten die de AI gaat maken vooral komen door individueel menselijk bijsturen, fouten in zijn programmatie of net door te luisteren naar de massa?
Maar het topic was of we mieren gaan worden. En dan heb ik geen flauw idee of die AI gestuurde wereld creativiteit gaat stimuleren of gaat focussen op de aangeboren menselijke angsten en onzekerheden. Waarschijnlijk zal de grote uitdaging blijken het evenwicht hier te bewaken.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Hoe kan een systeem zonder intelligentie of bewustzijn sturend optreden?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 nov 2017 13:07
PS.
Dit systeem hoeft niet over bewustzijn of intelligentie te beschikken want dat heeft een termietenstaat ook niet.
Klinkt voor mij als een contradictie.
Enneh.. die intelligentie hebben we d'r toch al ingestopt, die zal niet verdwijnen denk ik.
Self learning machines; nu het er eenmaal is valt het niet meer te stoppen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Waarom zou het niet kunnen?
De meeste systemen hebben dat niet dus......
Wel worden veel zaken voor intelligentie en bewustzijn aangezien.
PS.
Peter van Velzen geeft een eigen inhoud aan die zaken.
Zo van: alles wat beweegt is levend.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?