1.4 miljard
Moderator: Moderators
-
Barthilomeus
1.4 miljard
Wat ik niet begrijp is dat, en stel dat het waar is, 1.4 miljard aan 0% dividend belasting wel een goed plan is om multinationals over te halen zich in Nederland te vestigen en zo de economie te laten groeien terwijl hetzelfde bedrag aan onderwijs besteden ook een enorme impuls kan betekenen voor zowel economie welvaart, geluk, kennis, en al wat niet meer zij.
Volgens mij is die verlaging zonder meer goed voor het investeringsklimaat. Denk dat dat ook nog wel aan te tonen is, maar waarom stelt niemand er iets tegenover? Beter onderwijs maakt een land ook aantrekkelijker voor ondernemingen.
Ik snap het plan niet maar ook de kritiek erop niet.
Wie legt me dat even uit.
Volgens mij is die verlaging zonder meer goed voor het investeringsklimaat. Denk dat dat ook nog wel aan te tonen is, maar waarom stelt niemand er iets tegenover? Beter onderwijs maakt een land ook aantrekkelijker voor ondernemingen.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: 1.4 miljard
Als multinationals zich in op papier in Nederland vestigen zonder hier verder activiteiten te ontwikkelen zoals Mattressfirm wat betekent dat dan voor onze economie?Barthilomeus schreef: ↑11 dec 2017 01:32 Wat ik niet begrijp is dat, en stel dat het waar is, 1.4 miljard aan 0% dividend belasting wel een goed plan is om multinationals over te halen zich in Nederland te vestigen en zo de economie te laten groeien terwijl hetzelfde bedrag aan onderwijs besteden ook een enorme impuls kan betekenen voor zowel economie welvaart, geluk, kennis, en al wat niet meer zij.
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Mooi woord maar het zegt niet veel.Barthilomeus schreef: ↑11 dec 2017 01:32Volgens mij is die verlaging zonder meer goed voor het investeringsklimaat.
Het zou alleen maar tot voordeel strekken als er zekerheid is dat een veelvoud van dit bedrag daardoor in de staatskas terugvloeit.
Wel die zekerheid is er in gene dele integendeel het lijkt meer een cadeautje aan de hele rijken, wat van dit kabinet ook te verwachten was.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
-
Barthilomeus
Even voor de duidelijkheid, het gaat me niet over de vraag of 1.4 miljard div belasting al dan niet terecht is, het lijkt me duidelijk dat geen belasting betalen aantrekkelijk is voor multinationals. Als je ze geld toe geeft zal het nog aantrekkelijker worden. Je kan ook zeggen, personeel van een multinational wordt door de overheid betaald, hierdoor vallen loonkosten weg, ook aantrekkelijk. Maar daar gaat het mij niet om.
De argumentatie van oppositie is, jullie geven een kado, terwijl de argumentatie zou moeten zijn, het kloptvdat belastingverlaging het vestigingsklimaat aantrekkelijker maakt, maar waarom zoeken we het niet in onderwijs. Dat kan het vestigingsklimaat ook verbeteren en is misschien wel een beter plan.
Het gaat me om de logica, die kan ik in de argumentatie nergens ontdekken. Regering zou kunnen zeggen, we hebben 3 ideeeen over het aantrekkelijker maken van het vestigingsklimaat, a,b en c, we kiezen om die reden voor plan b.
De opositie schiet dan beetje verbaal terug, kadootje, vriendjes uit het bedrijfsleven, ect. Het lijkt me best eenvoudig hier een plan tegenover te stellen met onderbouwing.
Kadootjes krijg je van de Sint of op je verjaardag.
Vestigingsklimaat wordt natuurlijk door veel meer dan alleen belastingdruk bepaald, onderwijs, rechtspraak, cultuur, democratie, welvaart, infrastructuur. Die 1.4 kan nu natuurlijk niet worden ingezet om bovengenoemde te betalen. Mocht dus die 1.4 niet renderen dan gaat het ten koste van bovengenoemde zaken. Sja ik zie argumentatie genoeg. Maar hoor deze nooit.
Waarom eigenlijk niet
De argumentatie van oppositie is, jullie geven een kado, terwijl de argumentatie zou moeten zijn, het kloptvdat belastingverlaging het vestigingsklimaat aantrekkelijker maakt, maar waarom zoeken we het niet in onderwijs. Dat kan het vestigingsklimaat ook verbeteren en is misschien wel een beter plan.
Het gaat me om de logica, die kan ik in de argumentatie nergens ontdekken. Regering zou kunnen zeggen, we hebben 3 ideeeen over het aantrekkelijker maken van het vestigingsklimaat, a,b en c, we kiezen om die reden voor plan b.
De opositie schiet dan beetje verbaal terug, kadootje, vriendjes uit het bedrijfsleven, ect. Het lijkt me best eenvoudig hier een plan tegenover te stellen met onderbouwing.
Kadootjes krijg je van de Sint of op je verjaardag.
Vestigingsklimaat wordt natuurlijk door veel meer dan alleen belastingdruk bepaald, onderwijs, rechtspraak, cultuur, democratie, welvaart, infrastructuur. Die 1.4 kan nu natuurlijk niet worden ingezet om bovengenoemde te betalen. Mocht dus die 1.4 niet renderen dan gaat het ten koste van bovengenoemde zaken. Sja ik zie argumentatie genoeg. Maar hoor deze nooit.
Waarom eigenlijk niet
Het betekent dat ik dus over het kleine beetje dividend dat ik krijg over het schamele aandelenpakketje dat ik heb geen belasting hoef te betalen. In mijn geval loopt de fiscus en daarmee de Nederlandse samenleving een paar tientjes per jaar mis.
Wat ik ermee ga doen? Zoals ik al jaren doe, niet laten uitkeren dat dividend maar het aandelenpakket vergroten (voor de duidelijkheid, ik zit in een paar fondsen en je kunt je dividend in aandelen of contant laten uitkeren).
Er is geen bedrijf dat daar beter van wordt alleen ik als aandeelhouder. Ik als rijke wordt nog rijker
Maar of wat ik dan weer investeer nu direct door druppelt naar meer bedrijvigheid en een beter investering- en/of vestigingsklimaat
Daarentegen lopen de pensioenfondsen, doorgaans grootaandeelhouder, binnen. Dat is dan wel weer goed voor mijn pensioen 
Wat ik ermee ga doen? Zoals ik al jaren doe, niet laten uitkeren dat dividend maar het aandelenpakket vergroten (voor de duidelijkheid, ik zit in een paar fondsen en je kunt je dividend in aandelen of contant laten uitkeren).
Er is geen bedrijf dat daar beter van wordt alleen ik als aandeelhouder. Ik als rijke wordt nog rijker
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Ik vraag me af wie er dan wel moet opdraaien voor de belasting.
Zometeen moet je je arbeidsloon inleveren aan de bedrijven; vervolgens worden de bedrijven de overheid van Nederland die bepalen welk werk de burgers moeten doen en wat daar tegenover staat (een auto, een koelkast, een televisie...)
Zometeen moet je je arbeidsloon inleveren aan de bedrijven; vervolgens worden de bedrijven de overheid van Nederland die bepalen welk werk de burgers moeten doen en wat daar tegenover staat (een auto, een koelkast, een televisie...)
Niemand snapt het. Men zegt dat de multinationals hier invloed op hebben uitgeoefend. Ze kunnen dit geld beter besteden aan infrastructuur, gezondheidszorg en wetenschap. Want multinationals betalen toch al weinig belasting een cadeautje voor hun aandeelhouders is niet nodig.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
-
Barthilomeus
Het blijkt heel moeilijk. De strekking is dat er in de huidige politiek mijne inziens dingen ontkent worden die zeer waarschijnlijk kloppen. Het is namelijk zo dat het vestigingsklimaat gunstiger wordt bij belastingverlaging. Dat is niet te ontkennen. De vraag is, moet je dat op deze manier doen. Het gaat helemaal niet om deze feiten het gaat mij alleen om hoe oppositie dient te reageren op plannen van de regering. Wat is het doel, betere plannen met argumentatie of cliché vorming met termen als kadootjes en vriendjes van het bedrijfsleven. Clientisme bestrijden met clientisme en populistische kretologie of argumentatie redeneringen en debat. Toon dan die clientisme wel aan. Toon de motieven aan. Blijf bij de feiten. Volgens mij is zo'n plan dan namenlijk best eenvoudig tevweerleggen en te bestrijden. Waarom doet men dat in de politiek bijna nooit.
@mullog voor kleine beetjes bestaat een vrijstelling. Bestaat al heel lang....
@mullog voor kleine beetjes bestaat een vrijstelling. Bestaat al heel lang....
-
Barthilomeus
Mag ik deze redenering even als voorbeeld gebruiken? Men zegt.... Ze kunnen Want multinationals..... Cadeautje niet nodig.....PietV. schreef: ↑11 dec 2017 14:58 Niemand snapt het. Men zegt dat de multinationals hier invloed op hebben uitgeoefend. Ze kunnen dit geld beter besteden aan infrastructuur, gezondheidszorg en wetenschap. Want multinationals betalen toch al weinig belasting een cadeautje voor hun aandeelhouders is niet nodig.
Men zegt dat multinationals hier geen invloed op hebben uitgeoefend. Ze kunnen beter geen geld besteden aan infrastructuur, gezondheidszorg en wetenschap. Want multinationals betalen toch best veel belasting en dat cadeautje hebben ze wel verdient.
Wat staat hier nu eigenlijk. Totaal niets. Geen argumentatie, reden waarom, visie van waaruit, kortom Borrelpraat
Nu valt dat best wel mee. En ik weet niet wat zij betalen, maar ik zit wat betalen denk ik wel op 50% van mijn salaris een beetje afhankelijk wat je meetelt. Denk daarbij ook even aan het werkgevers deel van de belasting op je inkomen. Wat ik steeds hoor zitten de bedrijven niet aan een dergelijk percentage.
Dus je kan 1.4 miljard op tal van manieren gebruiken om de economie te versterken. Via de manier waarop je het besteed zal je een bepaalde stijging van het BNP realiseren. De vraag is dus nu of dit een efficiënte methode is en of het binnen enig beleid past. Het beleid van de VVD is help de rijken, dus dat zit wel goed. Maar die efficiency is maar de vraag. Zo is totaal niet bekend of de bedrijven blijven. En als we geen cadeautje geven en er staan bv 20.000 mensen op straat is dat de komende jaren geen probleem. Banen zat. En voor 1.4 miljard kan je sowieso 14000 mensen een leuk salaris aan het werk zetten. Laten we bv eens een overheids-farmaceutisch bedrijf beginnen.
Daarnaast is er onder de bevolking een behoefte om de grote bedrijven meer belasting te laten betalen. Daar gaat dit tegen in.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
-
Barthilomeus
Als ik de reacties hier zo lees en vooral het gebrek aan leesvermogen, argumentatie en ideeeen denk ik dat ik maar christen word. Wat een nivo die vrijdenkers.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Verkeerde benadering:Barthilomeus schreef: ↑11 dec 2017 10:05De argumentatie van oppositie is, jullie geven een kado, terwijl de argumentatie zou moeten zijn, het kloptvdat belastingverlaging het vestigingsklimaat aantrekkelijker maakt, maar waarom zoeken we het niet in onderwijs. Dat kan het vestigingsklimaat ook verbeteren en is misschien wel een beter plan.
Je doet of er een potje met een paar miljard per jaar klaar staat om uitgegeven te worden.
Dan kan er inderdaad afgewogen worden waar het aan gaat worden besteed.
Dat is echter niet het geval,
dat geld komt uit belasting verhogingen, die als het niet wordt uitgevoerd de burger niet zou hoeven te betalen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Je lijkt zelf al aardig zo te denken,Barthilomeus schreef: ↑12 dec 2017 12:50 Als ik de reacties hier zo lees en vooral het gebrek aan leesvermogen, argumentatie en ideeeen denk ik dat ik maar christen word. Wat een nivo die vrijdenkers.
dus zal de overstap (van waar?) je vat niet moeilijk vallen.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Wat een logica!Barthilomeus schreef: ↑12 dec 2017 12:50 Als ik de reacties hier zo lees en vooral het gebrek aan leesvermogen, argumentatie en ideeeen denk ik dat ik maar christen word. Wat een nivo die vrijdenkers.
Ik wens u alle goeds
-
ChaimNimsky
- Superposter
Dat is al het geval. Overheden hebben maar te buigen voor de grote multinationals. Zoniet, dan vestigen ze zich gewoon ergens anders waar mensen voor minder geld hard willen werken of waar ze minder belasting hoeven te betalen. In Cataluña zie je hetzelfde: indien een besluit niet overeenkomt met de wens van de grote bedrijven, dan vestigen ze zich gewoon ergens anders -- multinationals zijn zo ongeveer de dictators van de huidige wereld & niemand lijkt hen te kunnen stoppen.
De kloof tussen arm & rijk zal binnen een aantal jaar vreselijke gevolgen hebben voor de armen. Het is allemaal volledig legaal: de gezinnen die hier door de banken via de politie uit hun huizen worden gezet en op straat slapen, de mensen die zelfmoord plegen vanwege een duidelijk uitzichtloze situatie terwijl ze geen vlieg kwaad hebben gedaan, ouderen die geen hulp meer krijgen & hier in de straten staan te bedelen, Syrische en Irakese vluchtelingen die de muren van Europa opklimmen, legio jongeren (en anderen) die geen werk kunnen vinden omdat de arbeidsmarkt minder banen biedt dan er werkzoekenden zijn, de gezondheidszorg die al maar meer moet inleveren, terwijl een piepklein groepje 50% van de wereldeconomie in handen heeft & bovendien legaal de belasting mag ontwijken.
Wat ik vooral storend vind, is dat mensen zich niet kunnen verzetten tegen de multinationals & zich daarom maar keren tegen de 'lastige' bedelaars, de 'gelukzoekende' asielzoekers & de 'luie' werklozen.
Als de grote bedrijven het niet hoeven te doen, zal de rest ervoor op moeten draaien.Ik vraag me af wie er dan wel moet opdraaien voor de belasting.
Zionist