Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Waarom?
Bevlogen

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door Waarom? »

Ingi schreef: 04 jan 2018 16:36 Iets waarvan je niet begrijpt hoe het in elkaar zit blijft ook geheimzinnig als het een wetenschappelijk bewijs kent.
Daartoe behoren ook die dingen die mensen vroeger niet begrepen en toen nog niet wetenschappelijk bewezen waren en nu wel.
Dag Ingi,

Iets niet snappen is heel iets anders als geheimzinnig. Iets niet snappen betekent dat je aan de bak moet wat betreft kennis of ( en daar kan je niets aan doen ) zul je het nooit ten volle doorgronden omdat je intelligentie dat niet "toestaat". Maar dan zul je nog op redumentaire wijze kennis van kunnen nemen. En als je iets niet weet : zeg je gewoon : dat weten we (nog) niet...doet totaal niet terzake of we het ooit kunnen bewijzen....
Geheimzinnigheid is iets van een totaal andere orde....en is meestal niet positief wat betreft bijbedoelingen.

Alle die volzinnen die je hier opschrijft zijn totale quatsch...in dezelfde categorie die alle (pseudo) religies ten berde brengen...
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Ingi schreef: 04 jan 2018 16:40
Waarom? schreef: 04 jan 2018 15:45 Dag Ingi,

Dezelfde volzin boven kan elke gelovige uitspreken....mijn kwakzwalvers alarmo meter slaat gierend uit....deze jongen wist en weet genoeg.....bedrog voor goedgelovigen...

Een goed glas wijn met muziek van Bach of een andere klassieke meester is het recept tegen dit soort totale flauwekul
Het enige wat jij weet is dat het niet bewezen is.
Wat ik niet weet , of de effecten serieus dusdanig onderzocht zijn dat er idd sprake kan zijn van dat het geen enkel effect heeft
en of dat idd alleen maar met suggestie of placebo van dien heeft. Tot dan zet ik de bedenkingen van de wetenschap erbij.
Dag Ingi,

Taalkundig is er al sprake van "zwarte woordkunst". Opheffen van energie blokkades...bevorderen van spirituele ontwikkelingen....dergelijke zinnen vragen al niet meer om "bewijs"....wartaal die aan geen enkele betekenis kan worden gekoppeld...Zelfde recept bij (pseudo) religie...moderne gelovigen begrijpen dat deksels goed en houden ook niets anders over dan wat "zwarte woordkunst", gehuld in een geerfd taalkleed van in hun geval gestorven religie,.....waar ze nog (niet) helemaal afstand willen doen.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 jan 2018 16:42
Ingi schreef: 04 jan 2018 16:36Daartoe behoren ook die dingen die mensen vroeger niet begrepen en toen nog niet wetenschappelijk bewezen waren en nu wel.
Noem eens wat op van al die zaken waren.

Daarmee bedoel ik te zeggen dat geheimzinnig geen argument is . Houd het dan bij te zeggen er is geen bewijs, daar kan ik wat mee.
Ik vind wiskunde ook geheimzinnig..een argument op gevoel...en toch is er bewijs. Reiki begrijp ik beter als ik weet (oke inbeeld) dat alles energie is.

En alsnog op je vraag te antwoorden. Bv kruidengeneeskunde, hoe vuur werkt...enz. Al die dingen die mensen ontdekten en gebruik van maakten voordat er wetenschap ontstond.
Laatst gewijzigd door Ingi op 04 jan 2018 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

@picard
Jouw citaat: "Want kennis mag pas doorgegeven worden wanneer iemand zich aanmeld als cursist bij een master."

Wat bedoel je ermee?

Algemeen:

Reiki wordt als geheimzinnig ervaren omdat het wetenschappelijk bewijs ontbreekt. Dat is dan ook alles. Want geheimzinnig is ook verborgen.
Als je vandaag niet weet hoe het kan dat vuur werkt is de werking verborgen, als het morgen wel bewezen wordt niet meer. En ondertussen braadt je je lekker je kippetje mee. En kon het de eerste mensen geen worst schelen of het wel of niet bewezen is. Mij ook niet, al eet ik geen vlees meer,
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Ingi

Rei kan gedefinieerd worden als "de hogere intelligentie de creatie en het functioneren van het universum begeleid. Rei is een subtiele wijsheid die overal in doordrongen is (zowel het levende als niet levende) Het begeleidt zo goed als alles, van de evolutie van alle creaties tot aan het gehele universum....
Ik begrijp het Engels niet, maar ik begrijp het Nederlands ook niet. Misschien wil jij mij de Nederlandse vertaling uitleggen?

Ki is de niet-fysische energie dat alle leven levend maakt. Ki stroomt in alles dat leeft: planten, dieren en mensen. Als een persoon een hoog 'Ki" heeft dan voelt deze zich sterk, zeker en pakt het leven met beide handen aan. Als Ki laag is, voelt men zich zwak en zal sneller ziek worden. Ki ontvangen we door de lucht die we inademen, via voedsel, de zon en van slaap. Ademhalingsoefeningen en meditatie kunnen Ki vergroten. Als een persoon dood gaan, verlaat de Ki het lichaam.

Met bovenstaande in het achterhoofd kan Reiki gedefinieerd worden als een niet-fysieke helende energie welke gemaakt is van levensenergie en welke gestuurd wordt door een hogere intelligentie, of spirituele levenskracht-energie.

Misschien niet de beste vertaling, maar brei er maar iets van, zodat ik het dan ook begrijp.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ingi schreef: 04 jan 2018 17:21Daarmee bedoel ik te zeggen dat geheimzinnig geen argument is . Houd het dan bij te zeggen er is geen bewijs, daar kan ik wat mee.
Ik vind wiskunde ook geheimzinnig..een argument op gevoel...en toch is er bewijs. Reiki begrijp ik beter als ik weet (oke inbeeld) dat alles energie is.

En alsnog op je vraag te antwoorden. Bv kruidengeneeskunde, hoe vuur werkt...enz. Al die dingen die mensen ontdekten en gebruik van maakten voordat er wetenschap ontstond.
Toen mensen er gebruik van gingen maken ontstond wetenschap.
Men ging namelijk uit proberen welk kruid wel werkte en welk niet.

Daardoor bleken bepaalde kruiden niet te werken wel ging de kwakzalverij er mee door.

Wat moesten ze bewijzen aan vuur?
Het werkte want het vlees werd er gaar op.
Dat onderscheidt wetenschap van kwakzalverij het eerste werkt aantoonbaar het tweede werkt aantoonbaar niet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 jan 2018 17:42 Daardoor bleken bepaalde kruiden niet te werken wel ging de kwakzalverij er mee door.
Afbeelding
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 jan 2018 17:42 Toen mensen er gebruik van gingen maken ontstond wetenschap.
Men ging namelijk uit proberen welk kruid wel werkte en welk niet.

Daardoor bleken bepaalde kruiden niet te werken wel ging de kwakzalverij er mee door.

Wat moesten ze bewijzen aan vuur?
Het werkte want het vlees werd er gaar op.
Dat onderscheidt wetenschap van kwakzalverij het eerste werkt aantoonbaar het tweede werkt aantoonbaar niet.
Je snapt mijn punt niet. Ze moesten niets bewijzen.
Maar ze zullen sommige dingen vast ook als geheimzinnig en magisch hebben ervaren..toen ze bv. ontdekten hoe je door wrijving vuur kon maken.
In de tijden van goden enz. geloofde men in magie en dat soort dingen en had allerlei rituelen. Ik heb er weleens een historische romanreeks over gelezen hoe ze toen ongeveer leefden. Wij weten nu dat er niets magisch is aan hoe vuur tot stand komt. Het ging mij om de term geheimzinnigheid. Reiki is niet geheimzinnig, een wetenschappelijke werking is niet bekend. Het eerste is een gevoelsargument, het tweede is een wetenschappelijk iets.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 04 jan 2018 17:39 @Ingi

Rei kan gedefinieerd worden als "de hogere intelligentie de creatie en het functioneren van het universum begeleid. Rei is een subtiele wijsheid die overal in doordrongen is (zowel het levende als niet levende) Het begeleidt zo goed als alles, van de evolutie van alle creaties tot aan het gehele universum....
Ik begrijp het Engels niet, maar ik begrijp het Nederlands ook niet. Misschien wil jij mij de Nederlandse vertaling uitleggen?

Ki is de niet-fysische energie dat alle leven levend maakt. Ki stroomt in alles dat leeft: planten, dieren en mensen. Als een persoon een hoog 'Ki" heeft dan voelt deze zich sterk, zeker en pakt het leven met beide handen aan. Als Ki laag is, voelt men zich zwak en zal sneller ziek worden. Ki ontvangen we door de lucht die we inademen, via voedsel, de zon en van slaap. Ademhalingsoefeningen en meditatie kunnen Ki vergroten. Als een persoon dood gaan, verlaat de Ki het lichaam.

Met bovenstaande in het achterhoofd kan Reiki gedefinieerd worden als een niet-fysieke helende energie welke gemaakt is van levensenergie en welke gestuurd wordt door een hogere intelligentie, of spirituele levenskracht-energie.

Misschien niet de beste vertaling, maar brei er maar iets van, zodat ik het dan ook begrijp.
Ik ook niet het is een bar slechte beschrijving. Ik begrijp het nog een beetje omdat ik weet waar ze het over hebben. Ik zal eens kijken of ik het beter kan.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi,

De door jou bedoelde energie van een kastanje heb ik uitvoerig *) gezocht maar niet kunnen vinden.
Heb je een hint voor me?

Roeland
*) Zeker zo grondig als de wetenschappelijke bewijzen dat Reiki niets voorstelt.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Ingi schreef: 04 jan 2018 17:21

Daarmee bedoel ik te zeggen dat geheimzinnig geen argument is . Houd het dan bij te zeggen er is geen bewijs, daar kan ik wat mee.

Dag Ingi,

Wiskunde is niet geheimzinning en zeker geen argument op gevoel. Het is logica tot op het bot, zonder gevoel of geloof van de beoefenaar als vereiste. Al kan degene die zich bezig houdt met wiskunde doortrokken zijn van gevoel of geloof voor wat dan ook...alleen wordt die met pek en veren afgevoerd als hij dat als argument in zijn formules zou inbrengen....
Als je wiskunde geheimzinnig vindt: aan de bak met je kennis..het kan complex zijn, inzicht vragen...Maar dat is met alle kennis van de wereld...(pseudo) religie of spiritaliteit is gewoonweg intellectueel oneerlijk en eindeloos lui.

Stopt met dat gebeuzel via "zwarte woordkunst", in geval van Reiki...oosters taalkleed wat even nietszeggend is als alle (pseudo ) religie....Teksten die dikkemick ophoestte zou een Pantheist ook ongeveer zo opschrijven....gaat er nog geen lampje branden...?

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ik ben het wel met Ingi eens, dat als iets werkt je niet hoeft te bewijzen hoe het werkt om het te gebruiken, zoals vuur.
Het omgekeerde is misschien ook waar. Als iets niet werkt, hoef je ook niet te bewijzen hoe het niet werkt om het niet te gebruiken, zoals reiki.
Nou lijkt mij het geen probleem als iemand door handoplegging zich beter voelt, maar koppel er geen pseudo-wetenschappelijk verhaal aan en zeker geen geneeskrachtige werking, zoals bijvoorbeeld bij koe-knuffelen het geval is.

Ik denk, dat de eerste die een kippetje op vuur braadde wel zijn stamgenoten moest bewijzen, dat een gebraden kippetje lekkerder was dan een rauwe kip voordat de anderen bij hem of haar kwamen eten.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

heeck schreef: 05 jan 2018 08:42 Ingi,

De door jou bedoelde energie van een kastanje heb ik uitvoerig *) gezocht maar niet kunnen vinden.
Heb je een hint voor me?

Roeland
*) Zeker zo grondig als de wetenschappelijke bewijzen dat Reiki niets voorstelt.
Roeland wacht op antwoord.

en gaat voorlopig op eigen wijze om met jouw:
Ingi" schreef:Reiki begrijp ik beter als ik weet (oke inbeeld) dat alles energie is.
Ik noem dat:

"De Ondraaglijke Lichtheid van pertinent gemaakte kwasi-kennis."

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Ingi schreef: 04 jan 2018 17:21 [ Reiki begrijp ik beter als ik weet (oke inbeeld) dat alles energie is.
Dag Ingi,

Natuurwetenschappelijk gezien is alles in het universum energie.....past allemaal perfect in (wiskundige ) formules..En nee, nog lang niet alles is op formule gebracht...de werkelijkheid is complex.....maar dat alles een (transformeerbare ) vorm van energie is daar is natuurwetenschappelijk gezien geen enkele twijfel over.

Heb ik weer ( niet eens boosaardig..) het idee dat jouw woord "energie" via "zwarte woordkunst" heel iets ANDERS betekent..... :?

Daarom nog maar een tip: waarover niet gesproken kan worden , daar moet over gezwegen worden....

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Probleem blijft (we kunnen lullen als Brugman) dat Ingi voelt dat het werkt. Ze wordt dan bovendien in dit gevoel gesterkt door diegene die de 'behandeling' ondergaat.
Einstein/Mick
Plaats reactie