Faramir schreef: ↑11 mar 2018 18:13
Rereformed schreef: ↑11 mar 2018 18:11
Faramir schreef: ↑11 mar 2018 18:07
Maar ik ben een katholiek christen, geen bijbelist. Mijn geloof is niet gebaseerd op de bijbel, de bijbel (het NT) is gebaseerd op mijn geloof.
Da's een interessante uitspraak.
Een heel groot verschil met protestants christelijk geloof.
Wie weet kenschets je het katholieke geloof hier heel goed. Het heeft veel meer affiniteit met de diepste wortel van religie: het
magisch denken waar een mens zich zo gemakkelijk aan kan overgeven.
Magisch heeft een beetje een negatieve context, zeker in christelijke kringen.
Ik zou het eerder mystiek willen noemen.
Het is tot nu toe in elk geval Godzijgedankt voor de seculiere mensen en de seculiere staat, noch het katholicististisch kerkisme noch het protestants biblicisme gelukt om het aangeboren talent van het kind, het magisch denken, volledig te vernietigen, en daarmee het enige grootste Wonder dat zich in het menselijk hart en van daaruit in de menselijke geest voltrekt, te voorkomen.
Nou zijn er zeker ook "wonderen" waar ik zelf dan weer niet in geloof. En dat is bijvoorbeeld het wonder dat men in de katholieke kerk toedicht aan het ritueel van de hostie, waarvan zij beweert dat het het fysieke lichaam van Jezus zou zijn, dat door haar priesters in die hostie zou zijn aangebracht doordat zij het gewijd zou hebben, en dat dus alleen de katholieke kerk wel even aan de mensen zou geven en dat de mensen van haar afhankelijk zouden zijn als ze Christus willen ontvangen.
Ook de vermeende bewijzen van "eucharistische wonderen" geloof ik persoonlijk niet. (
http://gebeden-site.jouwweb.nl/andere-g ... t-wonderen )
Ze komen een kerk
instituut dat op macht belust is en waarvan het verleden heeft uitgewezen hoe ver ze daarin kan gaan, mij te goed uit.
Bovendien zal geen enkel waarachtig liefdevol mens het vlezen hart van Jezus willen opeten. Dat doet eerder denken aan de Babylonische drekgoden die mensenoffers eisten. Persoonlijk geloof ik dat die vlezen harten bedrog zijn en als het geen bedrog is, dan komt het van de tegenstander.
https://cruxavespesunica.org/2017/07/26 ... nsen-niet/
Hoezeer ik persoonlijk de kern van het katholiek
geloof ook liefheb en mij in sommige opzichten door bijzondere ervaring aan haar verwant weet; een aantal mensen in die kerk en met name haar houding jegens het kerkendom acht ik persoonlijk zorgwekkend.
Only fools take life so seriously that they are constantly hurt.
-Paramahansa Yogananda-