Maria-verering
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: Maria-verering
Maar het Ave Maria van Gounod is fake. Het origineel van Bach heeft niets met Maria te maken, zoals je hond duidelijk laat horen. 

Born OK the first time
-
- Ervaren pen
Jazeker wel. Gounod heeft er 1 maat bij gecomponeerd en er een zang-melodie bij gemaakt. Niet onverdienstelijk, volgens velen. En mijn hond is er gek opRereformed schreef: ↑15 mar 2018 17:35 Maar het Ave Maria van Gounod is fake. Het origineel van Bach heeft niets met Maria te maken, zoals je hond duidelijk laat horen.![]()

Maar Bach heeft het inderdaad anders bedoeld. Als etude eigenlijk.
Uitstekend!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Wat maakte deze Maria dan zo'n goede moeder?Giovedico delle Fate schreef: ↑15 mar 2018 11:52
Maar waar het natuurlijk vooral om gaat is dat ik feitelijk moeders (goede moeders) 'vereer'.
Is het leuker om een goede moeder te romantiseren dan een goede vader?
Was die Maria beter dan Josef?
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
-
- Ervaren pen
Petra schreef: ↑16 mar 2018 04:09Voor een meisje wellicht niet...Giovedico delle Fate schreef: ↑15 mar 2018 11:52
Maar waar het natuurlijk vooral om gaat is dat ik feitelijk moeders (goede moeders) 'vereer'.
Is het leuker om een goede moeder te romantiseren dan een goede vader?
-
- Ervaren pen
1. Het ene is een beeldje (3D), het ander een schilderij(2D).
2. Het ene is in 1 kleur uitgevoerd het ander is in meerdere kleuren uitgevoerd.
3. Het ene komt van voor de jaartelling het andere waarschijnlijk ergens uit de middeleeuwen.
4. Het ene is toont Isis met Horus het andere Maria met Jezus.
5. Het ene is uit de oude Egyptische godsdienst het ander is christelijk.
6. Isis is een godin, een van vele goden en godinnen in de oude Egyptische godsdienst. Maria is volledig mens en geen god.
7. De levenswandel van Horus en Jezus verschilt als dag en nacht.
Als je zo grof te werk gat kan je natuurlijk ook stellen dat Hawking een reïncarnatie is van Einstein (serieus gehoord de afgelopen dagen) of dat Hawking als personage is overgenomen. Beide waren geniaal. Beide waren wetenschapper en konden buiten kaders denken waardoor ze grote ontdekkingen hebben gedaan. Beide werden geboren en stierven. Enz.Giovedico delle Fate schreef: ↑16 mar 2018 09:23En zie hier het 'bewijs' dat Maria als 'personage' door de bedenkers van het Christendom is overgenomen uit eerdere religies...
In elk levensverhaal zitten wel overeenkomsten. En ik elke religie zitten ook wel overeenkomsten met voorgaande of andere religies.
-
- Ervaren pen
Én beiden hebben echt bestaan. Maar bij Isis en Maria gaat het om moederfiguren die in bedachte religies werden/worden aanbeden.Faramir schreef: ↑16 mar 2018 09:31
Als je zo grof te werk gat kan je natuurlijk ook stellen dat Hawking een reïncarnatie is van Einstein (serieus gehoord de afgelopen dagen) of dat Hawking als personage is overgenomen. Beide waren geniaal. Beide waren wetenschapper en konden buiten kaders denken waardoor ze grote ontdekkingen hebben gedaan. Beide werden geboren en stierven. Enz.
Ik refereer aan de de syncretische benadering https://nl.wikipedia.org/wiki/Christend ... yncretismeIn elk levensverhaal zitten wel overeenkomsten. En ik elke religie zitten ook wel overeenkomsten met voorgaande of andere religies.
Maria wordt vereerd, niet aanbeden. Aanbidding is in religies voorbehouden aan God/goden.Giovedico delle Fate schreef: ↑16 mar 2018 09:40Én beiden hebben echt bestaan. Maar bij Isis en Maria gaat het om moederfiguren die in bedachte religies werden/worden aanbeden.Faramir schreef: ↑16 mar 2018 09:31
Als je zo grof te werk gat kan je natuurlijk ook stellen dat Hawking een reïncarnatie is van Einstein (serieus gehoord de afgelopen dagen) of dat Hawking als personage is overgenomen. Beide waren geniaal. Beide waren wetenschapper en konden buiten kaders denken waardoor ze grote ontdekkingen hebben gedaan. Beide werden geboren en stierven. Enz.Ik refereer aan de de syncretische benadering https://nl.wikipedia.org/wiki/Christend ... yncretismeIn elk levensverhaal zitten wel overeenkomsten. En ik elke religie zitten ook wel overeenkomsten met voorgaande of andere religies.
Faramir, het mag je toch bekend zijn dat de vroeg-christelijke kerk heel veel heeft overgenomen uit andere religies. De Maria verering is daar gewoon één van.
En in Lourdes kreeg ik echt het idee dat Maria belangrijker is dan Jezus.
En in Lourdes kreeg ik echt het idee dat Maria belangrijker is dan Jezus.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Uiteraard is dat bekend. Of de verering van Maria er daar een van is heb je met je plaatje echter niet afdoende aangetoond. Maar van belang is het ook niet. God spreekt door alle tijden en alle volkeren. Dus ook door Griekse, Romeinse, Noorse, Egyptische enz enz mythologie.
Ja, dat kan mij voorstellen. Als ik op een school bij de les aardrijkskunde zit waar toendra's behandeld worden. Krijg ik de indruk dat toendra's belangrijker zijn dat geschiedenis, Nederlands, natuurkunde enz. Tijd en plaats kunnen soms een wat eenkennig en vertekend beeld geven van het geheel.En in Lourdes kreeg ik echt het idee dat Maria belangrijker is dan Jezus.
-
- Ervaren pen
Ja, daar heb je linguïstisch gezien een punt.
Overigens is het een beetje raar dat de doctrine dat heeft bepaald, terwijl er wel speciale officiële gebeden zijn die aan Maria gericht zijn.
• Wees gegroet Maria... Een gebed! (gebed - > aanbidden...???)
-
- Ervaren pen