Maria-verering

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Banned

Re: Maria-verering

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 25 mar 2018 11:30 dus generaliseren kan niet. Maar de 'oer-moeder' figuur is iets van alle tijden.
Het is ook dat gegeneraliseerde oer-moeder figuur waar ik tegen ageer. :lol:
Giovedico delle Fate schreef: 25 mar 2018 11:30 En als je het over (pop)idolen hebt; idolen worden geïdoliseerd of je spellingchecker het er nou wel of niet mee eens is. :wink:,
Ik had verwacht dat jij de verhaspeling wel zou (h)erkennen. (Ook zonder de puntjes op i te zetten).
Geïdealiseer & geïdeoliseer
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Petra schreef: 26 mar 2018 03:26
Giovedico delle Fate schreef: 25 mar 2018 11:30 dus generaliseren kan niet. Maar de 'oer-moeder' figuur is iets van alle tijden.
Tja, daar kan ik niet veel tegenin brengen.
Giovedico delle Fate schreef: 25 mar 2018 11:30 En als je het over (pop)idolen hebt; idolen worden geïdoliseerd of je spellingchecker het er nou wel of niet mee eens is. :wink:,
Ik had verwacht dat jij de verhaspeling wel zou (h)erkennen. (Ook zonder de puntjes op i te zetten).
Kijk eens, in mijn bescheiden belevingswereld verwarde jij ideologie met idool (niet dat ik dacht dat jij het onderscheid niet kent), want je schreef 2 keer 'ideoliseren' (of een verbuiging daarvan) terwijl je 'idoliseren' bedoelde. Ik wilde je alleen maar een handje helpen, omdat ook mijn spellingchecker dat woord niet kan verbeteren, terwijl hij zegt dat het fout is. Wat het niet is, want het is goed. 'Geïdoliseer' dan, hè.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 26 mar 2018 09:12
Petra schreef: 26 mar 2018 03:26
Tja, daar kan ik niet veel tegenin brengen.
Kijk eens, in mijn bescheiden belevingswereld verwarde jij ideologie met idool (niet dat ik dacht dat jij het onderscheid niet kent), want je schreef 2 keer 'ideoliseren' (of een verbuiging daarvan) terwijl je 'idoliseren' bedoelde. Ik wilde je alleen maar een handje helpen, omdat ook mijn spellingchecker dat woord niet kan verbeteren, terwijl hij zegt dat het fout is. Wat het niet is, want het is goed. 'Geïdoliseer' dan, hè.
Je hoeft er ook niet iets tegenin te brengen. We kunnen ook heel gewoon van mening verschillen. :)

Verder... ik speel graag met taal, gebruik ook vaker eigenste woorden. :lol:
'Vrijer dan de vrijste vrijerik' had ik voorheen als onderschrift.
Maar helpende handjes zijn altijd welkom hoor! :)

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Man at northern-irish roadblock (around 1980).

Guard 'Are you a Protestant or a Catholic?'
Man 'I am an atheist'

Guard 'Are you a Protestant atheist, or a Catholic atheist?'
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Henry II schreef: 27 mar 2018 11:25 Man at northern-irish roadblock (around 1980).

Man 'I am an atheist'

Wahahahahaaa!!! :lol: :lol: :lol:
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Giovedico delle Fate schreef: 27 mar 2018 11:29
Henry II schreef: 27 mar 2018 11:25 Man at northern-irish roadblock (around 1980).

Man 'I am an atheist'

Wahahahahaaa!!! :lol: :lol: :lol:
Toch is het minder lachwekkend als je denken zou. Ik heb me wel eens laten vertellen dat Franse atheïsten niet in de katholieke god geloven en ik heb hier vorig jaar over mezelf gepost:
De Encyclopedist schreef: 27 jun 2017 16:32Een jaar of tien geleden merkte een vriendin -van liberaal-joodse komaf- tegen mij op dat de god waarin ik niet geloof de Calvinistische god is en gelijk heeft ze.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Man 'I am an atheist'

Ik las vorige week dat RR een protestantse atheïst is. Meestal herken je de zwaar orthodoxe atheïsten. :D Rooms-katholieke atheïsten zijn wat luchtiger. Er mag ex bijstaan, maar toch.... soms is het een (ex) tussen haakjes.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Storm schreef: 27 mar 2018 16:33
Ik las vorige week dat RR een protestantse atheïst is. Meestal herken je de zwaar orthodoxe atheïsten. :D Rooms-katholieke atheïsten zijn wat luchtiger. Er mag ex bijstaan, maar toch.... soms is het een (ex) tussen haakjes.
Wie is toch die 'RR'???
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

:lol: :lol: Rereformed; op Jezus na de man die voor mij op een voetstuk staat. :wink: Oh ja en Gershom natuurlijk, maar die houdt niet van complimenten.
Bob Dylan
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Storm schreef: 27 mar 2018 16:56 :lol: :lol: Rereformed; op Jezus na de man die voor mij op een voetstuk staat. :wink: Oh ja en Gershom natuurlijk, maar die houdt niet van complimenten.
:lol:
Ik vraag me af of het wel zo complimenteus is...
D'r is maar één ding wat je echt beter kan als je eenmaal op dat voetstuk staat: een tikje harder vallen dan de rest. :wink:

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Het is niet degene die op het voetstuk staat, die valt.
Het is degene die hem erop geplaatst heeft, die de smak maakt.
Ik heb dat jaren geleden beseft
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Maria schreef: 28 mar 2018 08:52 Het is niet degene die op het voetstuk staat, die valt.
Ik heb dat jaren geleden beseft
Is dat zo? Leg eens uit, als je wilt?
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Petra schreef: 28 mar 2018 04:19
D'r is maar één ding wat je echt beter kan als je eenmaal op dat voetstuk staat: een tikje harder vallen dan de rest. :wink:
Is dit nou logica?

Op een voetstuk word je doorgaans geplaatst, meestal door anderen, maar soms ook door jouzelf. Over het algemeen gebeurt dat op basis van bepaalde, vermeende kwaliteiten, en als een ander je op dat voetstuk heeft geplaatst heb je daar niet per definitie om gevraagd. Dus als je eraf dondert ben je vaak genoeg zelf geheel onschuldig aan die val (bijvoorbeeld omdat je die eerder genoemde vermeende kwaliteiten helemaal niet bezit). Je valt bovendien 'in de ogen van anderen', wat nog helemaal niets zegt over jouw werkelijke kwaliteiten.

Waaruit blijkt in dit verhaal nou dat je 'maar één ding' echt beter kunt dan de rest? Misschien kun je wel duizend dingen beter dan 'de rest'.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Mensen het was een grapje !! Als dat echt zo was dan schreef ik het niet. Zover ik weet plaats ik geen mensen op een voetstuk, nooit gedaan ook.
Het is een sympathie vanuit herkenning...iets van de verdraaid moeilijke geloofsweg naar......?
Bob Dylan
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Giovedico delle Fate schreef: 28 mar 2018 09:00
Maria schreef: 28 mar 2018 08:52 Het is niet degene die op het voetstuk staat, die valt.
Is dat zo? Leg eens uit, als je wilt?

Wat is daar nog aan uit te leggen?
De uitdrukking is: Iemand op een voetstuk plaatsen.
Oftewel Iemand vereren.
Het gaat niet over Iemand, die zichzelf op een voetstuk plaatst.

Ooit raakte ik serieus en heel erg teleurgesteld door degene waar ik het eerst werk vond, haar als voorbeeld zag en ik heel erg bewonderde om wat zij allemaal tegelijkertijd kon doen, samen met een gezin met 2 kinderen.

In één klap was mijn bewondering weg, maar tegelijkertijd was ik teleurgesteld in mezelf.
Niet zij had zich op een voetstuk geplaatst; dat was ik.
Op geen enkele manier had ze daarom gevraagd, hooguit vaak gelogen in situaties, die in haar nadeel hadden kunnen uitpakken en ze me nodig had.
Ik had de hele zaak niet doorzien en een miscalculatie gemaakt.
Zij was en bleef dezelfde.
De zeldzame keer, dat ik een "idool had in de zin van een voorbeeld van hoe ik het zou willen" bleek een illusie en ik was degene, die het mis had.

Nu achteraf zie ik toch ook nog wel weer de verdiensten die ze had, maar zie ik haar als mens, volledig met haar goede dingen, maar zeker ook met de minder goede.
Maar daar is een hele tijd overheen gegaan.

Eigenlijk zolang, besef ik nu, als het proces bij mij zelf heeft geduurd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie