Centrum islam krijgt 400.000 Euro subsidie in A'dam
Moderator: Moderators
- MOODY BLUE
- Diehard
Centrum islam krijgt 400.000 Euro subsidie in A'dam
Centrum islam krijgt subsidie
Door onze kunstredactie
Amsterdam, 20 nov. De realisatie van een Amsterdams debatcentrum voor islamitische cultuur is weer een stap dichterbij gekomen.
en verder
Het Amsterdamse college ging donderdag akkoord met een startsubsidie van 400.000 euro voor de stichting Marhaba. Het zogenaamde Huis voor de Dialoog moet een rol gaan spelen in het tegengaan van radicalisering bij islamitische jongeren. Marhaba (Arabisch voor ‘welkom’) wil ‘een bijdrage leveren aan het emancipatieproces van moslims’ en richt zich vooral op scholieren vanaf 10 jaar.
Het initiatief tot het debatcentrum werd zomer 2005 genomen door stadsdeelvoorzitter Hans Luiten (PvdA) van Bos en Lommer. Coalitiepartijen PvdA, GroenLinks en D66 zijn voorstander van de plannen voor het nieuwe debatcentrum. Oppositiepartijen CDA, VVD en SP hebben problemen met het religieuze karakter ervan. Volgens fractievoorzitter Maurice Limmen van het CDA is het onmogelijk de vorming van een Europese islam te stimuleren zonder daarbij religieus-inhoudelijke standpunten in te nemen. De gemeente Amsterdam zou daarmee de traditionele scheiding tussen kerk en staat doorbreken. Raadslid Manon van der Garde (PvdA) benadrukt dat in het centrum gesprekken gevoerd zullen worden die „óver de islam” gaan. „Het is geen moskee. De islam wordt er niet uitgedragen. Voor ons is vooral van belang dat het centrum zich richt op diegenen met de grootste identiteitsproblemen, zoals de jongeren in het Overtoomse veld.”
De stichting Marhaba streeft naar ongeveer 2,1 miljoen euro overheidssubsidie per jaar, waarvan een deel betaald wordt door het rijk. Een eigen gebouw heeft de stichting nog niet. De vier ton subsidie is bestemd voor de programmering van het centrum, waaronder voorlichting op scholen. In 2007 wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd. Als dat positief uitpakt, zou het debatcentrum in 2011 definitief geopend kunnen worden.
In het bestuur van de stichting Marhaba hebben onder meer de PvdA’ers Haci Karacaer (voorzitter), Ahmed Marcouch en Felix Rottenberg zitting. Ook de publicistes Yasmine Allas en Nazmiye Oral en de politicus Pieter Winsemius (VVD) zijn bij het initiatief betrokken.
20 november 2006
Door onze kunstredactie
Amsterdam, 20 nov. De realisatie van een Amsterdams debatcentrum voor islamitische cultuur is weer een stap dichterbij gekomen.
en verder
Het Amsterdamse college ging donderdag akkoord met een startsubsidie van 400.000 euro voor de stichting Marhaba. Het zogenaamde Huis voor de Dialoog moet een rol gaan spelen in het tegengaan van radicalisering bij islamitische jongeren. Marhaba (Arabisch voor ‘welkom’) wil ‘een bijdrage leveren aan het emancipatieproces van moslims’ en richt zich vooral op scholieren vanaf 10 jaar.
Het initiatief tot het debatcentrum werd zomer 2005 genomen door stadsdeelvoorzitter Hans Luiten (PvdA) van Bos en Lommer. Coalitiepartijen PvdA, GroenLinks en D66 zijn voorstander van de plannen voor het nieuwe debatcentrum. Oppositiepartijen CDA, VVD en SP hebben problemen met het religieuze karakter ervan. Volgens fractievoorzitter Maurice Limmen van het CDA is het onmogelijk de vorming van een Europese islam te stimuleren zonder daarbij religieus-inhoudelijke standpunten in te nemen. De gemeente Amsterdam zou daarmee de traditionele scheiding tussen kerk en staat doorbreken. Raadslid Manon van der Garde (PvdA) benadrukt dat in het centrum gesprekken gevoerd zullen worden die „óver de islam” gaan. „Het is geen moskee. De islam wordt er niet uitgedragen. Voor ons is vooral van belang dat het centrum zich richt op diegenen met de grootste identiteitsproblemen, zoals de jongeren in het Overtoomse veld.”
De stichting Marhaba streeft naar ongeveer 2,1 miljoen euro overheidssubsidie per jaar, waarvan een deel betaald wordt door het rijk. Een eigen gebouw heeft de stichting nog niet. De vier ton subsidie is bestemd voor de programmering van het centrum, waaronder voorlichting op scholen. In 2007 wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd. Als dat positief uitpakt, zou het debatcentrum in 2011 definitief geopend kunnen worden.
In het bestuur van de stichting Marhaba hebben onder meer de PvdA’ers Haci Karacaer (voorzitter), Ahmed Marcouch en Felix Rottenberg zitting. Ook de publicistes Yasmine Allas en Nazmiye Oral en de politicus Pieter Winsemius (VVD) zijn bij het initiatief betrokken.
20 november 2006

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
- MOODY BLUE
- Diehard
Het zijn wel forse bedragen, er is dus wat te innen als je een debatcentrumpje begint, wat zou een Atheistisch debatcentrumpje opleveren?
Moet toch iets mee te doen zijn of zijn daar onze belastingcenten niet voor bedoeld? Je zou haast zeggen hadden we maar wat meer Atheistische
raddraaiers die voor wat meer problemen zorgen, het is haast vragen aan freethinkers om eens lekker te gaan rellen, problemen zijn er om opgelost te
worden (maar dan moet je ze wel hebben.)
Tsja toch wel mooi zo'n initiatief, je zou er jaloers op worden.
Moet toch iets mee te doen zijn of zijn daar onze belastingcenten niet voor bedoeld? Je zou haast zeggen hadden we maar wat meer Atheistische
raddraaiers die voor wat meer problemen zorgen, het is haast vragen aan freethinkers om eens lekker te gaan rellen, problemen zijn er om opgelost te
worden (maar dan moet je ze wel hebben.)
Tsja toch wel mooi zo'n initiatief, je zou er jaloers op worden.
Als je nog een gespreksleider zoekt, of een portier, ik wil wel wat bijverdienen in dat centrum. Ik ben echter bang, dat door de kleine doelgroep, de PVDA helemaal geen geld hiervoor wil geven. Ruim een miljoen moslims in Nederland, vlak voor de verkiezingen proberen te kopen met een paar ton voor een gesprekscentrum is voor mij wel een beetje doorzichtig.Achnaton schreef:Het zijn wel forse bedragen, er is dus wat te innen als je een debatcentrumpje begint, wat zou een Atheistisch debatcentrumpje opleveren?
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
- MOODY BLUE
- Diehard
Maar voor atheïsten hoef je toch geen centrum op te richten? Die geloven toch nergens in, hoewel hoe kan je nergens in geloven als je dat niet eerst iets gelooft. 
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
placebohuis
Dat men zo gemakkelijk met zulke doeleinden de tonnetjes aan het rollen krijgt (4 stuks maar liefst), en vooral vanaf wanneer; 2011???
Tot die tijd, dames en heren, maak u geen zorgen, want 'Marhaba' komt eraan!'
Ik ben een groot voorstander van een rechtvaardige dialoog,
die ik het liefst zo verspreid mogelijk in Nederland/Europa aan wil treffen,
om enig effect te veroorzaken,
maar de schijnpolitiek zoals deze die dagelijks in de kranten verschijnt doet me walgen!
Na het slikken van deze placebo's en wanneer de verwachte euforie uitblijft,
mag de burger zijn/haar bereidheid/opportunisme (als het nog aanwezig was) weer terug in de binnenzak stoppen.
De politici in Nederland die zich bezighouden met het bestrijden van radicalisering, denken bij elk woord dat ze zeggen na, of de gemiddelde Nederlander dit wel horen wil, i.v.m. verkiezingen of eventueel gezichtsverlies.
Niet alleen PvdA, maar CDA, VVD en vele anderen stellen dus hun eigen hachje (4 jaar plannen) voor de aanpak van de grootste problemen van ons tijdperk!
Tot die tijd, dames en heren, maak u geen zorgen, want 'Marhaba' komt eraan!'
Ik ben een groot voorstander van een rechtvaardige dialoog,
die ik het liefst zo verspreid mogelijk in Nederland/Europa aan wil treffen,
om enig effect te veroorzaken,
maar de schijnpolitiek zoals deze die dagelijks in de kranten verschijnt doet me walgen!
Na het slikken van deze placebo's en wanneer de verwachte euforie uitblijft,
mag de burger zijn/haar bereidheid/opportunisme (als het nog aanwezig was) weer terug in de binnenzak stoppen.
De politici in Nederland die zich bezighouden met het bestrijden van radicalisering, denken bij elk woord dat ze zeggen na, of de gemiddelde Nederlander dit wel horen wil, i.v.m. verkiezingen of eventueel gezichtsverlies.
Niet alleen PvdA, maar CDA, VVD en vele anderen stellen dus hun eigen hachje (4 jaar plannen) voor de aanpak van de grootste problemen van ons tijdperk!
Terug naar nul en dan weer verder
Nee, maar niet omdat het toekennen van deze subsidie niet zou mogen. Het is wel op het randje, maar ik kan er verder niet erg wakker van liggen. Wat ik wel tegen dit project heb, is dat het de echte steile idioten niet bereikt. Die zonderen zich zonder al te veel problemen af en zullen niet naar dit debathuis gaan. Veel te soft in hun ogen. Maar die haal je met geen enkel iniatief in het daglicht: in dit land is iedereen vrij om te gaan en te staan waar hij wil, en kan niemand je verbieden om in kleine kring een fundamentalistenkerkje op te richten.MOODY BLUE schreef:Zijn er ook atheïsten die vinden dat dit een GOED initiatief is om radicalisme tegen te gaan?
Ik vrees alleen dat de doelstelling van 2,1 miljoen euro subsisdie op jaarbasis veel en veel te hoog gegrepen is. Knappe jongens als ze dat voor elkaar krijgen---aan de andere kant loopt er in Amsterdam een aantal vreemde snuiters rond die als stadsdeelwethouder met gemak hondderdduizenden euro's voor onzinprojecten los weten te weken. Dit tot groot ongenoegen van de andere stadsdelen die daardoor opeens allerlei goed-lopende lokale projecten moeten staken. Ik eet mijn schoen op als de goedkeuring niet in een stroomversnelling is geraakt naar aanleiding van de berichten van bezorgers die in sommige wijken hun werk niet meer wilden doen. Laatst was er een episode met medewerkers van Geldnet, toch?
Oh ja, verder wilde ik nog kwijt dat het project gewoon een stokpaardje van de partijen van linkse signatuur is. Als zij aan de macht zijn wordt er geleuterd en overlegd en gepraat en gegeitenwollensokt; als de partijen van rechtse signatuur het voor het zeggen hebben, wordt er gesloopt, geprestiget, gesnoepreist en geëgoot.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Uncle rat schreef;
Aan een spelletje voetbal met inzet van alle politiemacht, brandweer ambulances vernield straatmeubilaiir en bedrijfschade is men heel wat meer kwijt nietwaar?En wat is nu 400000 euro voor een verzekering die geen schade dekt?
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Zo is dat.balou schreef:Uncle rat schreef;Aan een spelletje voetbal met inzet van alle politiemacht, brandweer ambulances vernield straatmeubilaiir en bedrijfschade is men heel wat meer kwijt nietwaar?En wat is nu 400000 euro voor een verzekering die geen schade dekt?
De ene geldverspilling legitimeert de andere..
Goed punt. Maar m.i. bereik je nog het meeste als je die bevolkingsgroep bij de kladden grijpt en ze een politieke partij laat worden. Het is mij als buitenstaander totaal niet duidelijk wat nou een betrouwbare spreekbuis is: ik zie regelmatig namen als CMO, NMO en Milli Görüs voorbijvliegen, maar ook heel veel kritiek op het functioneren van die organisaties, want te steil, te behoudend, enzovoort. Verdorie-nog-an-toe: ze zitten hier met... hoeveel? Anderhalf miljoen? En nog steeds hebben ze geen fatsoenlijke spreekbuis. En dat in een land waar elke christelijke stroming z'n eigen prikbord / uitlaatklep / omroep / krant / partij heeft!mustafa schreef:doet de pvda dit soms niet om integratie te bevorderen en een verbond te sluiten met de gematigde meerderheid der moslims?
Oh, ik vergeet dat er één moslimpartij is: de AEL, maar dat is opruiend tuig waar je als gematigde moslim liever niet mee wil worden geassociëerd. Zoiets als het CDA vs. SGP.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli