Op trouw lees ik het volgende citaat van Frans de Waal: Het grote risico is daarbij dat we onze eigen, menselijke emoties projecteren op de dieren. En dus horen we op de televisie vertellen dat twee vogels elkaar verliefd aankijken. Of dat een roofdier ergens verlekkerd naar loert. Maar we kunnen helemaal niet weten of een dier verliefd is, of verlekkerd. De kans is vele malen groter dat hormonen een rol spelen, respectievelijk de maag knort, en de vertaling van die fysiologische verschijnselen naar een psychologische duiding is dan ook volkomen misplaatst.Petra schreef: ↑17 jun 2018 01:02 Ja hoor dat is zo. En daarom zeg je ook nu niet:
Is een dier wel een dier?
Het is gewoon een geëvolueerde baal met (succesvolle) genen die wij mensen hebben geclassificeerd als 'dier'. Het is en blijft gewoon een succesvolle levensvorm met een andere genensamenstelling dan een dier.
Dat praat namelijk nogal lastig![]()
Overigens, zijn de vogels de kroon op de schepping.Niet de mens. Dat heb ik dan weer op jouw site gelezen, vond ik wel leuk.
Ik heb tig-x geprobeerd om je filmpje af te spelen (wat is een mens, van SG Utrecht), maar die wil maar niet lukken. Wel op schrift gevonden. Leuke site!
Dus wat's in a name?
Nou heel gewoon een manier voor ons om onderscheid te maken zodat we weten met welk dier we te maken hebben.
Als je dat hele 'mens is hoogmoedig' of 'mens stelt zich boven..' wegdenkt, dan valt het allemaal wel mee. Dan wordt elk dier, gewoon een dier + bepaalde eigenschappen waarom we het die naam hebben gegeven.
Dus WHAT"S IN A NAME?
Nououou, IK WEET in ieder geval dat MIJN naam/soort MENS is. En WAAROM dat zo is!
Over jullie twijfel ik.
En dit is voor zover ik het zie een probleem van je stelling: "Wat is eens mens" met de verwachting die jij uitspreekt, dat het meer moet zijn dat een baal genen.
De mens wil zo graag meer zijn dan een levensvorm alleen. En natuurlijk kun je dan diverse kenmerken ga toepassen op datgene wij 'mens' noemen.
Dat is leuk en aardig en een alien die nog nooit van mensen heeft gehoord kan dan misschien makkelijker onderscheid maken, maar hoe je het ook wendt of keert, wij blijven onderdeel (een heeeeeel kleintje) van die evolutie van die eerste levende cel. En wij zijn dus niet een dier + eigenschappen, maar gewoon een dier met eigenschappen, zoals een ezel ook een dier met (door de mens toegekende) eigenschappen is.
Zelfs het idee van 'soorten/species' hebben wij bedacht, maar uiteindelijk is al het leven verbonden met elkaar en voert terug tot die ene levende cel.
Maar handig is het wel hoor, dat wij overal eigenschappen aan toekennen! Daar heb je volkomen gelijk in.