Kabinetsformatie
Moderator: Moderators
-
Samante
Kabinetsformatie
Als ik Beatrix zou zijn, zou ik een coalitie voorstellen tussen PvdA, CDA en SP.
Wat zien jullie voor mogelijkheden?
CDA, PvdA, CU met als ministerverdeling ongeveer 7:5:2
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Re: Kabinetsformatie
Ik als SP-er zie het liefste iets zonder CDA.Samante schreef:Als ik Beatrix zou zijn, zou ik een coalitie voorstellen tussen PvdA, CDA en SP.
Doordat wij sinds vandaag ook een cordon sanitaire hebben zie ik rechtsom er niet van komen, linksom gaat ook niet, Das Volk wil geen PvdA - CDA maar tegelijkertijd lijkt de combinatie CDA - PvdA - CU het meest voordehandliggend.
Ik weet niet of het vrijdenkerige gedeelte hier daar erg blij van wordt...
Uit het polletje in het andere topic komt dat in ieder geval niet naarvoren.
- MOODY BLUE
- Diehard
Beatrix stelt geen coalities voor Samante, die luistert, en stelt op basis van adviezen een informateur of formateur aan
Ik zou het ook niet weten. Ben heel benieuwd of er nog koppen gaan rollen bij VVD en PvdA.
De nieuwe fracties zullen uiteindelijk de koers moeten gaan uitzetten.
Wat ik een erg goede stunt vond, was de vraag van Witteman wie Wilders naast zich in de regering wilde hebben.
Iedereen zweeg en keek omhoog. Even ..... ja heel even moest ik denken aan dat lijstrekkersdebat met Fortuyn en Melkert erbij na de verkiezingen in 2001.
Ik zou het ook niet weten. Ben heel benieuwd of er nog koppen gaan rollen bij VVD en PvdA.
De nieuwe fracties zullen uiteindelijk de koers moeten gaan uitzetten.
Wat ik een erg goede stunt vond, was de vraag van Witteman wie Wilders naast zich in de regering wilde hebben.
Iedereen zweeg en keek omhoog. Even ..... ja heel even moest ik denken aan dat lijstrekkersdebat met Fortuyn en Melkert erbij na de verkiezingen in 2001.

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
-
Samante
Men kan niet om het CDA heen, ook niet om de SP heen. Met een coalitie van de grootste drie partijen (CDA, PvdA en SP) is er een meerderheid van 99 zetels. Daar moet een beleid uit te voeren zijn dat ook succesvol is.Fenomeen schreef: Ik als SP-er zie het liefste iets zonder CDA.
Doordat wij sinds vandaag ook een cordon sanitaire hebben zie ik rechtsom er niet van komen, linksom gaat ook niet, Das Volk wil geen PvdA - CDA maar tegelijkertijd lijkt de combinatie CDA - PvdA - CU het meest voordehandliggend.
Ik weet niet of het vrijdenkerige gedeelte hier daar erg blij van wordt...
Uit het polletje in het andere topic komt dat in ieder geval niet naarvoren.
Een kabinet met CDA, CU en PvdA geeft 79 zetels. Ik ben er bang voor dat met een dergelijk kabinet een aantal zaken wordt teruggedraaid die na jarenlange strijd zijn verworven.
Dat weet ik, daarom zit ik ook aan de wodka.Samante schreef: Men kan niet om het CDA heen, ook niet om de SP heen.
Daar ben ik ook bang voor.Een kabinet met CDA, CU en PvdA geeft 79 zetels. Ik ben er bang voor dat met een dergelijk kabinet een aantal zaken wordt teruggedraaid die na jarenlange strijd zijn verworven.
Geen geloof in mijn slaapkamer!
Ik neem er nog één.
-
Samante
Ik ging er van uit dat Beatrix misschien toch stiekem een suggestie zou kunnen doen. Maar inderdaad, een informateur of formateur zal een dergelijk voorstel misschien doen.MOODY BLUE schreef:Beatrix stelt geen coalities voor Samante, die luistert, en stelt op basis van adviezen een informateur of formateur aan![]()
Ja samenwerken met Wilders zien ze geen van allen zitten. Was inderdaad wel een goede stunt van Witteman. Maar de enorme opkomst, vanuit het niets, van Geert Wilders is ook iets dat niet genegeerd mag worden. Negeer je dat wel, dan is de kans zeer groot dat bij nieuwe verkiezingen (die ook snel weer kunnen plaatsvinden) het aantal zetels van Wilders nog spectaculairder kan groeien.MOODY BLUE schreef:Wat ik een erg goede stunt vond, was de vraag van Witteman wie Wilders naast zich in de regering wilde hebben.
-
Samante
God is overal bij (doet zelfs mee). Maar ja, dat zeg ik als pantheïst.Fenomeen schreef: Geen geloof in mijn slaapkamer!
Dan neem ik er ook nog één. Proost!Fenomeen schreef: Ik neem er nog één.
Ik zie het somber in voor Nederland. In eerste instantie wordt Wilders al door de anderen in een cordon sanitair geplaatst, ofwel een half miljoen mensen worden als idioot betiteld.
Wanneer de CU mee gaat regeren dan zullen ze euthansie proberen te verbieden omdat je ondraaglijk moet lijden van die z.g. christenen. Ook het homohuwelijk zullen ze proberen te saboteren en dat is beperking van de persoonlijke vrijheid.
De combinatie van PvdA/CDA /SP geeft in ieder geval kans om het over een jaar weer opnieuw te doen, dat kiezen.
Wanneer de CU mee gaat regeren dan zullen ze euthansie proberen te verbieden omdat je ondraaglijk moet lijden van die z.g. christenen. Ook het homohuwelijk zullen ze proberen te saboteren en dat is beperking van de persoonlijke vrijheid.
De combinatie van PvdA/CDA /SP geeft in ieder geval kans om het over een jaar weer opnieuw te doen, dat kiezen.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Zodra men dat gaat proberen met moreel/ethische zaken zoals homohuwelijk, abortus etc. dan denk ik dat je je daar flink in vergist. Dan slaan direct, onafhankelijk van de coalitie die er uit komt, VVD, PvdA, GL en SP de handen ineen en kan JP fluiten naar zijn standpunten hierover.Ik ben er bang voor dat met een dergelijk kabinet een aantal zaken wordt teruggedraaid die na jarenlange strijd zijn verworven.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
VVD en SP samen? Dat lijkt me onmogelijk omdat die vel te ver uit elkaar liggen.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Eén van de aspecten van ons staatsbestel is dat wij, het volk, niet eens mogen weten wat Beatrix allemaal bekokstooft met haar gesprekspartners, dus het lijkt me wat voorbarig om te stellen dat Beatrix geen coalities zou voorstellen.MOODY BLUE schreef:Beatrix stelt geen coalities voor Samante, die luistert, en stelt op basis van adviezen een informateur of formateur aan![]()
Jan
Not without my chocolate
Ik hoop op PvdA,CDA,SP.
In geen geval CU in de regering!
In geen geval CU in de regering!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Don Diego schreef

Dit klopt aardig met de realiteit, want wie moeten er anders naar SBS actienieuws, de paardenhijger, de babyfluisteraar, the nanny, Schin op Geuls next topmodel, dancing on ice, bungeejumping with the stars kijken. Eigenlijk valt een half miljoen nog best meeIk zie het somber in voor Nederland. In eerste instantie wordt Wilders al door de anderen in een cordon sanitair geplaatst, ofwel een half miljoen mensen worden als idioot betiteld.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
De Volkskrant legde de vinger op de zere plek:
For the record: ik stemde blanco. De Kieswijzer informeerde mij Wilders - CU - SP; het Stemkompas CU - PvdA - CDA / D'66. Sociaal liggen de christelijke partijen mij blijkbaar erg goed, maar hun ideologische inslag weerhoudt mij ervan om ze ook maar één stem in mijn leven te gunnen. Ditto voor Wilders: alhowel zeer duidelijk in zijn standpunten is hij té gericht op islam om door mij serieus te worden genomen. Overigens vind ik het frappant dat de ene kieswijzer mij PvdA aanraadt, en de andere PvdA op de onderste plaats zet. Die dingen zijn dus zo onbetrouwbaar als de pest. Volgende keer de manifesten van de partijen zélf maar eens doorlezen, dus.
- Een coalitie van CDA-PvdA-CU is ideologisch het eenvoudigst, maar
- doet geen recht aan de zege van de SP die niet te negeren is;
- introduceert een partij met veel te nare denkbeelden in de regering waar PvdA het hartgrondig mee oneens is; en
- maakt de PvdA tot aangeschoten wild, want de SP zit in de oppositie en kan rustig blijven kankeren op de verrechtsing van de PvdA (noodgedwongen, want in de regering) terwijl ze zichzelf als goed, degelijk, ouderwetsch linksch kunnen blijven profileren.
- Een coalitie van CDA-PvdA-SP doet recht aan de verkiezingsuitslag, maar omdat CDA de grootste is (hoe is dat in jezusnaam toch mogelijk??) en de SP een monsterzege behaalde, zal geen van beide partijen willen inbinden.
- Wouter Bos die zijn campagne op z'n best middelmatig voerde en de partij eigenhandig tot een grote verliezer bestempelde: het is niet niks om gezien de tendens van een jaar of twee geleden uit te komen op flink verlies in de daadwerkelijke stemmingen!
- Mark Rutte in plaats van Rita Verdonk als VVD-lijsttrekker: met Rita op plaats 1 was Geert Wilders nooit zo sterk geworden en was CDA-VVD-? mogelijk geworden;
- Rond Geert Wilders wordt nog nét geen cordon sanitaire gelegd, maar 9 zetels---groter dan welke andere kleine partij dan ook---geeft wel aan dat een flink aantal mensen het absiluut niet eens is met de 'knuffel-de-moslim'-politiek van de afgelopen jaren.
For the record: ik stemde blanco. De Kieswijzer informeerde mij Wilders - CU - SP; het Stemkompas CU - PvdA - CDA / D'66. Sociaal liggen de christelijke partijen mij blijkbaar erg goed, maar hun ideologische inslag weerhoudt mij ervan om ze ook maar één stem in mijn leven te gunnen. Ditto voor Wilders: alhowel zeer duidelijk in zijn standpunten is hij té gericht op islam om door mij serieus te worden genomen. Overigens vind ik het frappant dat de ene kieswijzer mij PvdA aanraadt, en de andere PvdA op de onderste plaats zet. Die dingen zijn dus zo onbetrouwbaar als de pest. Volgende keer de manifesten van de partijen zélf maar eens doorlezen, dus.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli