Gerard R. schreef: ↑19 sep 2018 11:59
Voor mij een kwestie van min of meer beschaving. En dat geld voor zowel en een als het ander.
Alles goed en wel zolang je niet gaat staan uitlokken en/of escaleren met kwade of kwalijke intentie.
Dan oogst je niets dan onzin (of zo je wilt vuur en ellende). En dat is niet eens 'kinderachtig'.
Monty Python maakte ooit "The life of Brian". Christelijke mensen konden daar niet om lachen. De seculieren juist wel.
Er kwamen wat boze ingezonden stukken in de pers, er werd zelfs een T.V.debat georganiseerd, met de makers van de rolprent, en wat christenen onder aanvoering van een heuse bisschop. Het debat leverde niets op, iedereen bleef (zoals verwacht) bij zijn standpunt. Er werden geen auto's in de hens gestoken, en de oproerpolitie behoefde niet te worden ingezet. Ook de filmmakers werden niet met de dood bedreigd, en zij hoefden niet om te zien naar een veilig adres.
Religie heeft lange tenen, en ook in het christendom is dat in het verleden wel gebleken. Godslastering, was lang geleden ook in de lage landen een halsmisdrijf.
De Islam heeft nog steeds de langste tenen van allemaal. Men moet er aan wennen dat de Islam niet verheven is boven alle andere godsdiensten, en daarom moet er gewoon de spot mee gedreven kunnen worden, zonder dat critici voor hun leven moeten vrezen. Ik denk dat zoiets ook mogelijk is, ware het niet dat de geestelijkheid van een aantal orthodox-islamitische landen dreigende taal uitslaat en vernielzuchtige protestmarsen entameert, wanneer ergens ver weg de profeet dreigt te worden beledigd. Dan gaan auto's in de fik, worden ambassades belegerd en vlaggen verbrand.
Het is een intimidatie tactiek die succes oplevert. De bedreigden hadden niet gerekend op een kunstmatig aangestuurde gewelddadige reactie, en binden in. Zij worden voorzichtig, gaan zichzelf censureren, en zien af van een cartoon van de profeet (vrede zij verdomme met hem). Niemand is nog op het idee gekomen om een competitie uit te schrijven voor de beste cartoon van Allah. Er bestaan wel talloze cartoons van de drie christelijke goden. Maar een cartoon van Allah is zeker een brug te ver? Als je zelfs van zijn onderknuppel niet eens een afbeelding mag maken?...Wat is er gebeurt dat wij ons zo hebben laten bang maken door een zeer kleine minderheid van orthodoxe schreeuwlelijken? Want dat is altijd wat ik hoor wanneer ergens drie maal "Allah hu Akhbar" wordt geroepen gevolgd door een luide explosie. Dat het hier gaat om een zeer kleine, bijna onbeduidende, uiterst minieme minderheid, die niets van hun eigen godsdienst begrepen hebben.
"En dat het dus niets met de islam te maken heeft"!! Als deze versleten slogan op waarheid berust, waarom schrikken wij dan terug voor een spotprent? Omdat wij cartoonofoob geworden zijn denk ik...