Peter van Velzen schreef: ↑27 nov 2018 02:14
axxyanus schreef: ↑26 nov 2018 11:28
Een ander voorbeeld, ik kan gewoon naar mijn bakker gaan en een bestelling voor volgende week bestellen en betalen. Als ik die volgende week dan kom afhalen dan herkent die bakker mij en geeft die bestelling gewoon mee. Hoe moet zoiets als de persoon die de bestelling plaatst een Niqab draagt?
Het is evident dat het dragen van kleding die anderen belemmert om je te herkennen, onhandig is. Het is dan ook buitengewoon dwaas om je zo te willen kleden. Maar dat wil niet zeggen dat het daarom ook verboden moet worden. Domheid kun je niet verbieden. Jammer genoeg is niet iedereen slim genoeg om dat te beseffen.
Maar men verbied dan ook geen domheid in het algemeen. Men verbied bepaald gedrag. En gedrag kan wel verboden worden. Dat bepaald gedrag ingegeven is door domheid, maakt het niet onmogelijk om dat gedrag te verbieden.
Mijn vrees is dat wegens het religieus karakter van deze vorm van domheid, het andere mensen moeilijk maakt om gepast op die domheid te reageren. Als iemand gewoon gemaskerd bij die bakken zou binnenlopen en die bakker zou reageren door te stellen dat hij geen bestellingen aanneemt van gemaskerde personen, dan zou zowat niemand daar aanstoot aan nemen.
Maar als iemand in Niqab bij die bakker zou binnenlopen en die bakker zou om de zelfde reden weigeren dan is de kans redelijk dat die bakker van onverdraagzaamheid beschuldigd zal worden en is het niet uitgesloten dat als daar een rechtzaak van komt die tot voor het EHRM komt, dat dat hof die bakker in het ongelijk zal stellen.
En in dat geval hebben we uiteindelijk een wettelijk verbod om ons in te dekken tegen bepaalde domheid van anderen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman