Het komt mij wat kort door de bocht voor, maar dat is het nadeel als men in algemeenheden praat.Hopper schreef: ↑06 dec 2018 14:49
In deze discussie gaat het niet om een mening, maar om wat men praktiseert. Wie de andere wang niet toekeert komt al snel in een traject van wraak, genoegdoening. Immers, veel misdaden blijven onbestraft, denk aan verkrachtingen. Dan kunnen slachtoffers of belanghebbenden wraakgedachtes koesteren en deze integreren in hun denkwereld op onbewust niveau. Daar berust het hele hemel/hel systeem op: de gelovige gelooft dat daders in een hiernamaals voor eeuwig zullen roosteren in de hel. Wraak in het hiernamaals! Dat er ergens in de bijbel staat dat de wraak aan God is, dat vergeten ze voor het gemak maar even. Want ze denken in die zelfde denkwereld dat God op hún hand is. M.a.w. ze nemen alvast maar de plaats van God in.
Wat de andere wang betreft, niemand zegt dat ik moet zwijgen over kwesties. De denker in mij kan zijn mening uitspreken over iets. Maar een afrekening kan niet aan de orde zijn. Het is mij gebleken dat als ik niet reageer op veronderstelt onrecht wat mij aangedaan is, dat ik het onrecht dan sneller vergeet. Zo zeer zelfs dat het uiteindelijk er niet meer toe doet. Door te reageren (doen) hou ik ook het vermeende onrecht in leven. Wat mij tot de conclusie brengt dat de doener in mij een jankerd is die ik beter kan negeren.
-Ik ga ervan uit dat je een mening praktiseert.
-Wie de andere wang niet toekeert komt al snel terecht in een traject van wraak? Dat lijkt me niet, want zowel de andere wang toekeren en wraak nemen zijn beide actieve dingen. De tussenweg is: niet deelnemen aan een conflict en een stap achteruit doen.
De kans is trouwens groot dat we heel verschillende voorbeelden op het oog hebben. Ik heb in mijn directe omgeving te maken gehad met misbruik door iemand die zich christen noemde. De andere wang toekeren is uiteraard absurd, maar ik sta er volkomen achter dat er een 'wereldlijke' straf is opgelegd. Is dat wraak? Voor mij is het iig genoegdoening naar de slachtoffers, en voor hen ben ik blij met deze 'wraak' . Maar nogmaals, ik denk dat we verschillende vb op ons netvlies hebben.
Hoewel: de andere wang toekeren zou mij in alle gevallen te ver gaan, sterker, dan ben ik verantwoordelijk voor het instant houden .