Kan een vrijdenker roken?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
insomnia
Forum fan

Kan een vrijdenker roken?

Bericht door insomnia »

Tja, roken blijft me bezighouden...

De vraag is duidelijk lijkt me. Heeft een roker alle mogelijkheden om vrij te kunnen denken?

Groeten
Insomnia
C'est le ton qui fait la musique
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Tja, roken blijft me bezighouden...

De vraag is duidelijk lijkt me. Heeft een roker alle mogelijkheden om vrij te kunnen denken?
Vanuit die redenatie kan je alleen als geheel onthouder "vrijdenker" zijn, en waarschijnlijk zelfs dan nog niet.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Kan een vrijdenker roken?

Bericht door skeptic »

insomnia schreef:

Groeten
Insomnia
Ook al is een roker verslaafd aan nicotine , wil dat niet zeggen dat hij of zij niet vrij zou kunnen denken. Zelfs over het roken kan een roker nog steeds zijn oordeel geven, de meeste rokers zijn overtuigd dat het niet gezond is, maar besluiten dat ze willen roken.

Zelf rook ik niet meer, pas toen ik het geloof losliet en er van overtuigd raakte dat ik er alleen voor stond en zelf mijn zaakjes op moest knappen, was ik in staat te stoppen met roken!!!

groeten
Skeptic.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

distiple schreef:
Vanuit die redenatie kan je alleen als geheel onthouder "vrijdenker" zijn, en waarschijnlijk zelfs dan nog niet.
Het af en toe bewust kiezen van genotsmiddelen is niet wat ik bedoel. Het gaat me er om dat je als verslaafde roker die keuze niet meer lijkt te hebben. In hoeverre kun je dus vrij denken onder het juk van verslaving?

Groeten
C'est le ton qui fait la musique
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Het af en toe bewust kiezen van genotsmiddelen is niet wat ik bedoel. Het gaat me er om dat je als verslaafde roker die keuze niet meer lijkt te hebben. In hoeverre kun je dus vrij denken onder het juk van verslaving?
Nooit dan, aangezien bijna elk mens veel keuzes maakt door "sexuele drang"

Als je het op deze manier bekijkt kan eigenlijk enkel een persoon als boeddha "vrijdenker" zijn.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Ik ben de laatste jaren een fanatieke sigarenroker geworden. Dit is ontstaan uit mijn belangstelling voor de gereformeerde leer. Om in contact te komen met de ware gereformeerden ging ik op zondag regelmatig naar een gereformeerde gezindte kerk in de provincie. Ik parkeerde mijn auto enkele straten van de kerk en liep, gekleed in donker kostuum en een sigaar in mijn hoofd, met het kerkvolk naar de kerk. Ik probeerde aansluiting te vinden bij een groot gezin waarvan het hoofd van het gezin ook een sigaar rookte. Vaak lukte het wel en werd ik na de kerkdienst uitgenodigd op de koffie en soms ook om gezellig mee te eten. Als het me niet lukte om vóór de kerkdienst contact te krijgen dan deed ik de truc met de sigaar na afloop. Ik stopte in de deuropening om zogenaamd een sigaar op te steken en zorgde ervoor dat iemand tegen mij opliep, waardoor ik behoorlijk moest hoesten. Ook deze laatste truc zorgde voor een prettig contact.

Ik ben gestopt met bovengenoemde wijze van kerkbezoek, maar ga nog wel regelmatig op bezoek bij een agrarische gereformeerde familie en rook daar als een ketter.

De vraag van Insomnia :
Heeft een roker alle mogelijkheden om vrij te kunnen denken?
Zelf ondervind ik geen hinder van deze verslaving en voel me vrij. Ik vind het prettig om onder een rookwolk met anderen over mysteries te discussiëren, vooral met gereformeerden.

Groet,

Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Wat verstaat men onder 'verslaafdheid' en de afgeleide 'verslaafd'?
Het woordenboek (het Groene Woordenboek) geeft de volgende definitie: 'verslaafd'; zo gewend dat men er niet meer buiten kan.
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Iemand die verslaafd is aan middelen die ernstig het verstand vertroebelen; middelen als heroïne, coke, etc.. is volgens mij niet meer in staat om vrij te denken. Bij roken lijkt me dit niet het geval.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Devious schreef:Iemand die verslaafd is aan middelen die ernstig het verstand vertroebelen; middelen als heroïne, coke, etc.. is volgens mij niet meer in staat om vrij te denken. Bij roken lijkt me dit niet het geval.
Hier dien ik nog iets aan toe te voegen. Een vrijdenker zal zich zelf niet voor de gek houden door drogredeneringen. Een vrijdenker weegt de dingen tegen elkaar af: 'Hoeveel geld kost het per maand?, de kleren, meubilair, de auto en de adem gaan ervan stinken, het leven wordt statistisch gezien met enkele jaren bekort, meer kans om dood te gaan aan een ernstige ziekte,,, etc....'
Vervolgens denkt de vrijdenker: 'Heb ik dat er voor over?'
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Devious schreef: Vervolgens denkt de vrijdenker: 'Heb ik dat er voor over?'
Deze vrijdenker niet, die blockt dat weg en steekt er nog een op. ;-)

Ik vind al erg genoeg dat de antirookmaffia die gehaltes aan nicotine en teer steeds vermindert.
Vroeger haalde ik mijn sigaretten uit Polen, maar ook daar is de antirookmaffia bezig, dus het worden nu Thaise sigaretten. (bijkomende voordelen; het is goedkoper en de accijnsbende vangt bot)
Die zijn nog 'full flavor.'
Als ik minder nicotine wil ga ik wel aan de Barclay oid.
Maar dat mot ik niet, daar moet ik er 3 van tegelijk aansteken.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Hoi Fenomeen, je kunt natuurlijk net als Stan aan de sigaar :wink: Het blijft een mooi verhaal Stan!

Insomnia, alles wat je bind belemmerd je vrijheid.

Dat gaat veel verder dan alleen maar een nicotineverslaving.

Vrij zijn is het doel, vrij worden is de strijd van het leven.

Ik stuurje een BP.

Liefs Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Plaats reactie