Het forum biedt de mogelijkheid om andere deelnemers als vriend of als vijand te kenmerken. Ik voel daar niets voor omdat ik juist de discussie aan wil met mensen die er andere denkbeelden op na houden. Ik beschouwde CvE niet als mijn vijand, maar helaas kiest hij in
dit bericht voor natuur naar je hand kunt zetten door ongelimiteerd bossen te kappen en delfstoffen te winnen
Volgens de ICCP leidt dit tot rampzalige gevolgen voor de komende 80 jaar en lang daarna. Het zijn onze achterkleinkinderen die met die rampspoed moeten leven en mensen die net als CvE kiezen, vormen dus een reëel gevaar voor hen. In die zin zijn zij en is hij hún vijand. Dat is zijn keuze, niet de mijne. Ik wilde hem herinneren aan de consequenties van zijn keuze. Als iemand vind dat het verkeerd is dat te doen, dan hoor ik dat graag. Vijanddenken is niet het gebruiken van het woord vijand. Vijanddenken is dat men de wereld vrijwel uitsluitend ziet als vrienden en vijanden. Ik wil CvE niet als vijand, Ik wil dat hij nadenkt over de consequenties van zijn keuze. Als hij dat serieus doet, zouden we vrienden kunnen worden.
Het is heel gped mogelijk om een vrijdenker te zijn en toch een vijand van mijn achterkleinkinderen. Dat is slechts onmogelijk als men als dogma aanneemt dat men een vriend moet zijn van mijn achterkleinkinderen. Dat ik voor mijn achterkleinkinderen opkom is slechts een keuze die ik heb gemaakt. Je kunt ook kiezen voor het einde van de beschaving zoals wij die kennen. Ik hoop slechts dat CvE niet goed heeft nagedacht en niet daadwerkelijk de wereld in brand wil steken om de vrijheid van de multinationals te verdedigen, maar slechts slachtoffer is van het waandenkbeeld van eindeloze groei.
Nogmaals Trump is geen voorvechter van persoonlijke vrijheid. Iedereen die serieus naar zijn daden kijkt zou dat moeten weten.