Peter van Velzen schreef: Maar jouw missperceptie dat ik iets wil bagatelliseren, zit me ook dwars. Ik heb al enkele malen gezegd dat ik de Islam wel degelijk als een bedreiging zie. Alleen niet als de grootste. Althans niet in Nederland. In gebieden waar moslims het voor het zeggen hebben, is de impact veel groter. Al betwijfel ik zelfs daar of ze schadelijker zal blijken dan de klimaatverandering. Ik kan uiteraard ook de toekomst niet goed voorspellen.
Okay, Peter, helemaal duidelijk.
-------
Axxyanus schreef:Ik denk niet dat de islam op zich het grootste gevaar is maar onze reactie daarop. Blijkbaar slagen wij er zelf niet in om onze waarden op een consistente manier te verdedigen.
Een verkeerde reactie op een probleem, komt waarschijnlijk voort uit een verkeerd begrip ervan. Ebru en anderen dragen bij aan bewustwording over waar we mee te maken hebben. I.m.o. een zeer zinvolle bijdrage.
1) Mensen die in een verdedigingsreflex onze waarden zoals bv vrijheid van religie willen inkorten, want als een moslim een beroep kan doen op die vrijheden dan is dat een illustratie van islamisering en een bedreiging van onze cultuur.
Op zichzelf een terecht punt. Wanneer we de vrijheden die we willen verdedigen zelf afschaffen, zijn we niet goed bezig.
Tegelijk is het inperken van de ruimte die aan onverdraagzaamheid wordt gegeven, niet vreemd en goed verdedigbaar. Een tennisclub die voorschrijft dat alle leden die de club verlaten ter dood gebracht moeten worden, kan waarschijnlijk niet rekenen op veel begrip. Een boek als Mein Kampf is verboden en wordt
wordt niet met korting aan de politie aangeboden
Je kunt je daarnaast afvragen of de komst van de islam discussie urgent maakt over maatregelen die sowieso goed zouden zijn. Het afschaffen van gesubsidieerd religieus onderwijs bijvoorbeeld.
2) Mensen die opkomen voor de achtergestelden, waar vaak moslims toehoren, maar die daarbij voorrechten voor moslims in het leven proberen te roepen i.p.v. naar een consensus te zoeken van hoe om te gaan met onze burgerrechten zodat iedereen gelijk voor de wet is.
mee eens.