Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef: 09 jan 2021 11:55 [n dit geval zie ik de tegenstelling echter niet. Pfizer gaat wat verdienen aan dit vaccin (dat trouwens maar een fractie kost van een behandeling) maar Pfizer heeft er geen enkel belang bij om een vaccin op de markt te brengen dat niet werkt of ernstige bijwerkingen heeft.

Alle ogen van de wereld zijn nu op de vaccins gericht. Een slecht vaccin kan zomaar het einde van Pfizer betekenen.
Goed opgemerkt!
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En in Engeland is de pleuris nu pas echt aan het uitbreken. Het variant virus in combinatie met 2 weken na kerst!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

dikkemick schreef: 10 jan 2021 08:09 En in Engeland is de pleuris nu pas echt aan het uitbreken. Het variant virus in combinatie met 2 weken na kerst!
De NHS staat er al jarenlang heel slecht voor:
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... brittannie

Neemt niet weg dat dit een voorbode kan zijn voor Nederland, wel denk ik in mindere mate. Ik zie het niet gebeuren dat de lockdown over een week wordt opgeheven of verspoepeld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En ik maar denken dat het systeem hier in dit land ziek is. Inkomens afhankelijke premie klinkt wat mij betreft nl. toch nog wel steeds eerlijker.

En die lockdown: Die wordt echt niet opgeheven a.s dinsdag. Zou heel dom zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ons zorgsysteem is behoorlijk goed. Misschien iets te efficiënt ingericht maar vergeleken met andere landen mogen we hier niet klagen. We willen koste wat kost alle levens beschermen en dat vraagt momenteel heel veel. Maar ik denk dat vanaf april de toekomst er beter uit zal zien.
Christoffel

Bericht door Christoffel »

Een inkomensafhankelijke premieheffing in algemene zin zal leiden tot denivellering zoals we indertijd meegemaakt hebben onder Den Uyl toen de ib's naar eenderde en hoger van de hogere inkomens verhoogd werden.
Christoffel

foutje ! tweederde
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Christoffel schreef: 10 jan 2021 17:54 Een inkomensafhankelijke premieheffing in algemene zin zal leiden tot denivellering zoals we indertijd meegemaakt hebben onder Den Uyl toen de ib's naar eenderde en hoger van de hogere inkomens verhoogd werden.
Er is reeds een inkomensafhankelijk deel zorgpremie :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het is nu wel gebleken dat concurrentie in de zorg (marktwerking) niet het beoogde effect gesorteerd heeft. Waar ik me m.n. aan stoor is dit maatschappen (i.p.v. loondienst), de enorme overhead aan zorgkantoren en het eindeloos blijven doorbehandelen, soms zelfs tegen de zin van de patiënt in.
Inkomensafhankelijke premie lijkt me nog steeds eerlijker. Vroeger had je OF ziekenfonds, OF particulier, maar dus niet echt een premie naar inkomen. De grootverdieners hebben de grootste schouders. De periode den Uyl heb ik niet echt bewust meegemaakt.
Einstein/Mick
Christoffel

De pvda-er Willem Vermeent die later staatssecretaris werd was geen voorstander van premieafhankelijkheid en heeft , waarschijnlijk geschrokken van het bijeffect, de hoogte van de inkomstenbelasting teruggedraaid.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lanier schreef: 10 jan 2021 15:07 Ons zorgsysteem is behoorlijk goed. Misschien iets te efficiënt ingericht maar vergeleken met andere landen mogen we hier niet klagen. We willen koste wat kost alle levens beschermen en dat vraagt momenteel heel veel. Maar ik denk dat vanaf april de toekomst er beter uit zal zien.
Het is het op één na duurste ter wereld (na de VS). Dus zo efficient is het dus ook niet. Uiteraard ligt dat vooral aan de "markwerking" Zo gaat vel geld verloren aan reclame en administraie van de verzekeringsmaatschappijen. Gelukkig is wel iedereen verzakerd die dat wil. Op Covd-19 gebied presteert Nederland niet al te best. Het test minder dan andere landen en houdt ook net bij wie er van covid019 genezen is, Dus klagen mag best.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En we kunnen ons opmaken voor ongehoorzaamheid! https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -lockdown/ “Ben jij ondernemer en voel je je machteloos? Sta op, en kom op voor je personeel en je zaak!”
Andere winkels lijken het voorbeeld te willen gaan volgen.

Maar ik blijf bij het feit dat je gaat ondernemen en dat in het woord ondernemen al een zeker risico zit. De zon kan niet altijd schijnen. Soms (meestal) heb je winst, soms draai je (door investeringen of slechte jaren) verlies. Dat is het spel van ondernemen en uitbaten.
En ja, deze lockdowns (2020 en 2021) hakken erin, maar je weet donders goed dat als je tegen die regel in gaat je je zaak wellicht voorgoed kunt opdoeken. En zo zie je hoe ongehoorzaamheid kan starten en het mogelijk kan ontaarden in bestorming van het torentje van Rutte.
Einstein/Mick
Mcmadtasty
Diehard

Bericht door Mcmadtasty »

Voor een steeds groter wordende groep wordt het beleid bedreigender dan het beleid.
Zorg er voor dat het beleid ook nog eens agressiever gaat worden en het is terug van ploegscharen naar zwaarden.
🤔😎😜😁😃😉👍
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Peter van Velzen schreef: 11 jan 2021 01:55
lanier schreef: 10 jan 2021 15:07 Ons zorgsysteem is behoorlijk goed. Misschien iets te efficiënt ingericht maar vergeleken met andere landen mogen we hier niet klagen. We willen koste wat kost alle levens beschermen en dat vraagt momenteel heel veel. Maar ik denk dat vanaf april de toekomst er beter uit zal zien.
Het is het op één na duurste ter wereld (na de VS). Dus zo efficient is het dus ook niet. Uiteraard ligt dat vooral aan de "markwerking" Zo gaat vel geld verloren aan reclame en administraie van de verzekeringsmaatschappijen. Gelukkig is wel iedereen verzakerd die dat wil. Op Covd-19 gebied presteert Nederland niet al te best. Het test minder dan andere landen en houdt ook net bij wie er van covid019 genezen is, Dus klagen mag best.
Vooral de farmaceutische industrie kost ons veel geld. Zij bepalen namelijk de prijs. Zijn ze te duur? Dan worden ze aan een ander land verkocht. Die kosten zouden kunnen worden gedrukt als deze industrie wil meewerken, maar ik zie het niet snel gebeuren. De kosten van reclame en administratie vallen hierbij in het niets. Ook hebben we een merkwaardige situatie dat ziekenhuizen moeten voorspellen hoeveel ingrepen ze denken uit te moeten voeren. Daarop wordt een prijs berekend. Dat iedereen verzekerd is, is heel wat waard. Een neef van mij woont en werkt in Amerika en verdient veel geld. Hij betaalt meer dan $400,00 aan premie per maand en heeft een eigen risico van $15.000,00. Dan doen we het hier nog niet zo slecht. Ik vraag me af welk Europees land het uitstekend doet wat corona betreft.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

lanier schreef: 11 jan 2021 10:41 Hij betaalt meer dan $400,00 aan premie per maand en heeft een eigen risico van $15.000,00. Dan doen we het hier nog niet zo slecht.
In 2017 kostte de Nederlandse gezondheidszorg 88 miljard euro. Dit is ruim 5.100 euro per inwoner.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... -nederland

Je basisverzekering dekt maar een klein deel van de kosten. De rest gaat via de belastingen. Dus als je de VS met NL wilt vergelijken moet je ook de andere lasten meenemen. Bruto loon, huisvesting, energie en andere belastingtarieven?

Mijn gevoel is dat we in NL minder geld in de portemonnee overhouden, maar dat er beter voor ons gezorgd wordt bij ziekte, werkloosheid en ouderdom. Ik denk dat dat een prettiger samenleving oplevert.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Plaats reactie