Tijd

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Tijd

Bericht door MaartenV »

Ik denk dat de tijd voor elke waarnemer (met bewustzijn) lokaal een universele referentiesnelheid heeft. Eenzelfde vaste snelheid voor alle waarnemers. In vergelijking met jouw referentietijd als waarnemer, gaat de tijd daarboven, in die wolkenkrabber, sneller. Maar volgens een waarnemer daarboven tikt zijn klok 'normaal' (zoals deze overal tikt voor deze waarnemer) en loopt de tijd op Aarde relatief trager dan zijn klok. Trager of sneller lopende tijd is altijd volgens de referentieklok van een bewuste waarnemer.

De standaard voor tijd is de lokale klok van de bewuste waarnemer in zijn referentieframe.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Nog een interessante video. Nu over "nu". Daarbij vidt ik de truc die ons brein uithaalt om waarnemingen die op verschillende momenten arriveren te synchroniseren de meest interessante.

Engels 21 minuten

Ik wens u alle goeds
authority
Forum fan

Bericht door authority »

Engels 21 minuten
ik ben engels niet machtig. interessant zeer.

miSchien in 't kort een samenvatting?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

authority schreef: 07 mar 2021 10:37
Engels 21 minuten
ik ben engels niet machtig. interessant zeer.

miSchien in 't kort een samenvatting?
Mijn ongeziene samenvatting? "NU" bestaat niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
authority
Forum fan

Bericht door authority »

kort.

het is een toestand, iets subjectief

als ik hier iets van vier jaar terug lees voel ik me persoonlijk (apart) aangesproken en reageer ik daar meteen op.
zijn nu en mijn nu en.

moet dat vertaald worden?

de relativiteit van einestein: is de lijn die je trekt?
en kan zo blijven leuteren. tijd is op

cu
authority
Forum fan

Bericht door authority »

persoonlijk: wie maakt er iets moois van!!!

peter, zo mùoeilijk te zeggen wat je wilt
Peter van Velzen
Site Admin

Uit mijn herininering:

De video begint met op te merken dat als je “nu“ hebt gezegd, dat alweer verleden tijd is, daarna wordt het iets wetenschappelijker, met de uitleg waarom twee waarnemers die ten opzichte van elkaar bewegen het volgens de relatieviteitstheorie niet eens kúnnen zijn over wat gelijktjidigheid is. Daarna komt de fysiologie aan de beurt. Alhoewel licht sneller is dan geluid, blijkt een atleet sneller te reageren als hij de starter kan horen dan wanneer hij hem alleen kan zien, omdat ons gehoor intern sneller werkt dan ons gezichtsvermogen. Die verschillen kunnen onze herenen desalniettemin uit onze herinnerde ervaring weren als het verschil kleiner is dan (naar ik mij herinner) 80 milliseconden. Uiteraard betekent dit dat onze ervaring gemiddeld zeker 40 milliseconden later plaatsvindt dan de sensorische waarneming.

De rest ben ik alweer vergeten.
Ik wens u alle goeds
worteltje
Forum fan

Bericht door worteltje »

Klopt, en dat is bizar natuurlijk. Dat het brein al de input wat het krijgt kan synchroniseren tot een ''nu-moment", en dus zelf zo'n "nu-moment'' creëert voor de bewuste persoon. Of anders gezegd, het brein creëert dus eigenlijk zelf het bewustzijn op een moment nét na de daadwerkelijke waarneming, of ga ik nu te ver?
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
Peter van Velzen
Site Admin

worteltje schreef: 12 mar 2021 10:43 Klopt, en dat is bizar natuurlijk. Dat het brein al de input wat het krijgt kan synchroniseren tot een ''nu-moment", en dus zelf zo'n "nu-moment'' creëert voor de bewuste persoon. Of anders gezegd, het brein creëert dus eigenlijk zelf het bewustzijn op een moment nét na de daadwerkelijke waarneming, of ga ik nu te ver?
Nee, je hebt het uitstekend begrepen. Het is bizar, maar absoluut noodzakelijk om de wereld te kunnen begrijpen.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zoals het brein op alles afgestemd is om te kunnen overleven. Zo kunnen we ons ook alleen maar echt 'voortbewegen' op onze eigen grootte-schaal. Die van de meter. Zodra het veel kleiner of groter wordt, raken we de weg kwijt. En dus hebben we maar beperkt zicht.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie