Vrijheid van meningsuiting versus cancel culture en sensitivity

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Vrijheid van meningsuiting versus cancel culture en sensitivity

Bericht door collegavanerik »

Joop.nl
Opinie 20 mei 2021 Laatste update 16:13
Nico Haasbroek

Als journalist/schrijver krijg je steeds vaker te maken met een publiek dat een humoristische of relativerende reactie op dingen als de omgang met minderheden of ons kolonialistische verleden niet op prijs stelt
.............knip.............
.
Hierna volgde de rest van het artikel zonder verdere eigen inbreng.
Volledige pagina kopie/plakken van een artikel is niet toegestaan.
Forumregels A8, E9, T5, T6.
Het webadres van de bron heb ik zelf moeten zoeken.
https://joop.bnnvara.nl/opinies/vrijhei ... ensitivity
Citeren van een enkele zin waar het je om gaat is toegestaan, als in eigen woorden minstens je punt van discussie aangegeven wordt.
Maria
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

Re: Vrijheid van meningsuiting versus cancel culture en sensitivity

Bericht door collegavanerik »

Nou dan maar niet, tot over een jaar dan maar weer, kijken of dan de lucht wat neer geklaard is, maar ik denk het niet eigenlijk.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Hier een ander artikel over het onderwerp, zo te zien vandaag gepubliceerd op De Vrije Gedachte en geschreven door filosoof Floris van den Berg:

Weerbare wetenschap als antwoord op woke ondermijning(1) Over opkomst van de cancel culture

Een citaat uit het begin van het artikel:
Op dit moment is het in Nederland slechts een briesje en geen storm zoals die door Amerikaanse universiteiten blaast. Waar onder de ‘bezielende’ leiding van Joseph McCarthy in de jaren vijftig een heksenjacht op communisten begon in de Verenigde Staten, zo is er nu een heksenjacht door links. Docenten worden langs een zogenaamde woke maatlat gelegd om te kijken of ze voldoen aan de linkse interpretatie van gelijkheid. De woke activisten spitten daartoe het internet en de colleges door om te kijken of je ergens een keer een opmerking hebt gemaakt die niet strookt met de dogma’s van de zogenaamde Social Justice Warriors. En als er ergens wat gevonden wordt, dan volgt er een stroom van kritiek. Het management heeft de neiging om geen ophef te willen en kiest meestentijds de kant van de SJW’s en laat de medewerker vallen. Dit leidt in de V.S. niet alleen tot ontslag van docenten en journalisten, maar ook tot zelfcensuur: mensen worden voorzichtiger.
Het artikel lijkt me interessant voor Vrijdenkers, o.a. vanwege het volgende:
In het boek Cynical Theories. How universities made everything about race, gender, and indentity – and why this harms everybody (2020) leggen cultuurcriticus Helen Pluckrose en natuur- en wiskundige James Lindsay de wortels van dit fenomeen bloot. Dikwijls komt kritiek op SJW’s vanuit de politieke rechterhoek, vaak zelfs van de extreem rechtse kant. Zo niet bij Pluckrose en Lindsay. Zij zijn linksliberaal en staan positief tegenover feminisme, gelijkheid, antidiscriminatie en voor LHBTQx rechtsgelijkheid.
Floris schrijft:
Ik moet toegeven dat ik de laatste jaren bang ben, niet alleen voor studenten tijdens college met hun beschuldigende vragen, maar ook voor anonieme klagers die bij de universiteit hun beklag doen. Het management gedraagt zich als ‘nuttige idioten’ in deze gang van zaken. Op klachten vindt de reflex plaats: ‘waar rook is is vuur’ en het lijkt gerieflijk om tegemoet te komen aan de klagers. Maar het klagen zal niet stoppen. Het zal nooit stoppen. Tegen wokery is geen kruid gewassen. En zo loop je het risico tussen hamer en aambeeld te komen. Censuur en inquisitie komen terug, midden in de open samenleving waarin de vrijheid van expressie en academische vrijheid basisbeginselen zouden moeten zijn. Via wokery vindt er onder het mom van het bestrijden van discriminatie een metamorfose plaats naar een totalitaire samenleving compleet met een gedachtenpolitie.
Ik ben het hier mee eens. Ik acht dit doorgeslagen activisme zeer onwenselijk. Het was in 2013 dat ik, als gematigd feminist, me begon te verdiepen in het opkomende verschijnsel van de "SJW" en er mijn bezorgdheid over begon uit te spreken. De escalatie vanaf vooral 2015 heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Had me niet voor kunnen stellen dat zelfs de Nederlandse taal er door zou worden aangepast.
Nihil est sine ratio.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Ivar schreef: 20 mei 2021 21:06 De escalatie vanaf vooral 2015 heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Had me niet voor kunnen stellen dat zelfs de Nederlandse taal er door zou worden aangepast.
laat je nidt vangen aan de sociale media hé
5 debielen kunnen daar belachelijk veel aandacht mee vragen maar dat zegt niets over de maatschappij an zich

kijk naar de vaccinatie
geloof je de 5 debielen op sociale media zijn vaccins weet ik veel wat
de echte maatschappij in Vlaanderen? een vaccinatiebereidheid van minimaal 80% overal, tem 95% in sommige dorpen/gemeenten

wanneer begint men in te zien dat de kloof tussen de onlinewereld en de realiteit nog steeds echt wel reuzegroot is?
5 debielen op sociale media kunnen op deze moment multinationals nog in hun waanzin meekrijgen, het is kwestie van tijd voor de multinationals inzien dat die 5 debielen gewoon zijn wat ze zijn, nl 5 debielen
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Het gaat om heel wat meer dan 5 debielen.

Als we kijken naar de verkoopcijfers van bepaalde boeken, het aantal subscribers van bepaalde videokanalen, en de opkomst bij bepaalde demonstraties, dan hebben we het wereldwijd over tenminste een miljoen Cancel Culture activisten. Lokaal gaat het al snel om 500 tot 5000 personen.
Nihil est sine ratio.
appelfflap
Banned

Ivar schreef: 20 mei 2021 23:56 Het gaat om heel wat meer dan 5 debielen.
je meot dat natuurlijk niet letterlijk nemen hé

0,1% debielen is redelijk marginaal
op 16 miljoen Nederlanders is dat nog steeds 16 000 man (hopelijk heb ik goed geteld)

het zijn er genoeg om de de boel te beïnvloeden en op de een of andere manier denken veel mensen, waaronder journalisten, dat zo een marginaal een realistische weergave vd maatschappij is.

en de 99,9% vd bevolking?
die vragen zich af wat er aan de hand is

sinterklaas?
https://www.youtube.com/watch?v=Qc5xHHBp6Hs
50j geleden wist dit genie al waar het over ging :)

of his het een racist die moet gecanceld worden?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik wil zelfs een racist niet het zwijgen op leggen. Anderzijds heb ik wel begrip voor hen die er niet naar willen luisteren. Dat hoeft ook niet. Elk forum heeft zijn regels, die vrijheid heeft men. Dat men soms daarin overdrijft is ook weer te tolereren. Zolang men de ander zijn eigen podium maar gunt. Ik neem wel de vrijheid om eenieder tegen te spreken met wie ik het niet eens ben. Daarbij heb ik het zelf ook wel eens mis. Dat moet ook kunnen.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Peter van Velzen schreef: 21 mei 2021 11:42 Ik wil zelfs een racist niet het zwijgen op leggen.
maar dan zit je weer met het politiek volledig uitgeholde concept racisme.
over het racisme van negertjes op de expo in 58 zijn we het eens
maar dat vandaag een bakker een hoop kritiek riskeert omdat hij een nieuwe naam voor zijn chocoladegebakje zoekt?
of dat men plots dingen van 30j geleden plots onder de lat n 2021 legt? dan si plots heel veel racisme, seksisme,...
Peter van Velzen
Site Admin

appelfflap schreef: 22 mei 2021 00:23
Peter van Velzen schreef: 21 mei 2021 11:42 Ik wil zelfs een racist niet het zwijgen op leggen.
maar dan zit je weer met het politiek volledig uitgeholde concept racisme.
over het racisme van negertjes op de expo in 58 zijn we het eens
maar dat vandaag een bakker een hoop kritiek riskeert omdat hij een nieuwe naam voor zijn chocoladegebakje zoekt?
of dat men plots dingen van 30j geleden plots onder de lat n 2021 legt? dan si plots heel veel racisme, seksisme,...
Onder een racist versta ik iemand die individuen beoordeelt op hun etmiciiteit en niet op hun persoonlijke eigenschappen én mensen die propageren dat etnische groepen strikt gescheiden moeten worden. (alsof het rassen zijn die separaat gefokt worden.)

Ook hen wil ik niet het zwijgen opleggen. Maar ze dienen zich op dit forum wel aan de regels te houden en daardoor hun taalgebruik enigszins te kuisen.
Ik wens u alle goeds
hein

Bericht door hein »

Ivar schreef: 20 mei 2021 21:06 Floris van den Berg: Censuur en inquisitie komen terug, midden in de open samenleving waarin de vrijheid van expressie en academische vrijheid basisbeginselen zouden moeten zijn. Via wokery vindt er onder het mom van het bestrijden van discriminatie een metamorfose plaats naar een totalitaire samenleving compleet met een gedachtenpolitie.
'Metamorfose' is gechargeerd gesteld, maar de cancel culture is alive and kicking en al veel langer dan veel mensen denken. Zelfs de keurige wetenschapper Richard Dawkins kan daarover een boekje open doen: https://www.theguardian.com/books/2017/ ... inst-islam
Peter van Velzen
Site Admin

hein schreef: 22 mei 2021 21:46 'Metamorfose' is gechargeerd gesteld, maar de cancel culture is alive and kicking en al veel langer dan veel mensen denken. Zelfs de keurige wetenschapper Richard Dawkins kan daarover een boekje open doen: https://www.theguardian.com/books/2017/ ... inst-islam
Wat dit betreft nem ik het met je eens. De neiging bestaat sterk om kritiek op eem imstituut of denkwijze te beschouwen als discriminatie van hen die er toe worden gerekend. zo wordt in de VS niet alleen kritiek op de Islam voor discriminatie van moslims versleten ook kritiek op de Israelische overheid wordt anti-semitisme genoemd.

Dergelijke houdingen onstaan in het begin vooral uit afkeer van daadwerkelijke discriminatie, maar kunnen zeer uit de hand lopen en misbruikt worden om critici de mond te snoeren. Iets dergelijks gebeurde ten aanzien van heel iets anders onder virologen. Omdat in het verleden de doctoren ten onrechte vertrouwden op de theorie van de "slechte lucht", om ziektes te verklaren en niet wilde geloven aan matriële ziektekiemen (virussen en bacteriën) op grond waarvan artsen weigerden hun handen te wassen. was men huiverig voor de idee dat besmettingen via de lucht mogelijk waren, en zette men ook bij covid-19 in op hygiëne. Dat heeft ons flink wat ellende bezorgt, Beter dan handen wassen helpt lucht filteren weet men nu. (eigenlijk ook hygiëne, maar zinvoller).
Ik wens u alle goeds
hein

Bericht door hein »

Peter van Velzen schreef: 23 mei 2021 02:43Dergelijke houdingen onstaan in het begin vooral uit afkeer van daadwerkelijke discriminatie, maar kunnen zeer uit de hand lopen en misbruikt worden om critici de mond te snoeren.
En het is inmiddels allang uit de hand gelopen. Ik heb begrepen dat de benaming 'linkse kerk' hier niet goed valt, maar de vergelijking met een kerk cq religie snijdt wel degelijk hout. Het dogmatisme is binnengeslopen in wat ooit progressief en ruimdenkend was en wie het er niet mee eens is wordt buitengesloten. Gecancelled. De intolerantie druipt ervan af.

Op zich is dat goed verklaarbaar. Het linkse denken domineert al decennia in het onderwijs, van kleuterschool tot universiteit, en ook in de media. Dat kweekt een kuddementaliteit en een waarheidsclaim die niet onder doet voor die van religies. En iedereen weet wat het lot is van afvalligen.

Ik weet ook wel dat niet heel links over één kam geschoren kan worden, maar de tendens is duidelijk.
appelfflap
Banned

hein schreef: 23 mei 2021 18:36 Op zich is dat goed verklaarbaar. Het linkse denken domineert al decennia in het onderwijs, van kleuterschool tot universiteit, en ook in de media. Dat kweekt een kuddementaliteit en een waarheidsclaim die niet onder doet voor die van religies. En iedereen weet wat het lot is van afvalligen.
Ik weet ook wel dat niet heel links over één kam geschoren kan worden, maar de tendens is duidelijk.

in vlaanderen is er al 30j een heel stabiele bevolkingsgroep die gewoon centrum-rechts stemt
van zwarte zondag tem de laatste verkiezingen waar nva en vlaams blok bijna 50% haalden

jij praat over linkse kerk? mag ook nu over rechtse kerk praten? Wel enkele afspraken
-geen nuance
-geen zelfkritiek
-maximale polarisatie
-twitter is 140 tekens maar dat is veel te lang
- duidelijk vijandbeeld
...

ach
zijn linkse werken dan de boeken van Marx en co? ik ben niet van plan om die te lezen
voor mij zijn links en verlichting onlosmakelijk met mekaar verbonden
hein

Bericht door hein »

appelfflap schreef: 23 mei 2021 19:44in vlaanderen is er al 30j een heel stabiele bevolkingsgroep die gewoon centrum-rechts stemt van zwarte zondag tem de laatste verkiezingen waar nva en vlaams blok bijna 50% haalden.
Dat is mij bekend. Kennelijk hebben de linkse opiniemakers minder invloed op de gemiddelde Vlaming dan op de gemiddelde Nederlander. Dit terwijl de Vlaamse media overwegend ongeveer even links zijn als in Nederland.
Peter van Velzen
Site Admin

hein schreef: 23 mei 2021 18:36
Peter van Velzen schreef: 23 mei 2021 02:43Dergelijke houdingen onstaan in het begin vooral uit afkeer van daadwerkelijke discriminatie, maar kunnen zeer uit de hand lopen en misbruikt worden om critici de mond te snoeren.
En het is inmiddels allang uit de hand gelopen. Ik heb begrepen dat de benaming 'linkse kerk' hier niet goed valt, maar de vergelijking met een kerk cq religie snijdt wel degelijk hout. Het dogmatisme is binnengeslopen in wat ooit progressief en ruimdenkend was en wie het er niet mee eens is wordt buitengesloten. Gecancelled. De intolerantie druipt ervan af.

Op zich is dat goed verklaarbaar. Het linkse denken domineert al decennia in het onderwijs, van kleuterschool tot universiteit, en ook in de media. Dat kweekt een kuddementaliteit en een waarheidsclaim die niet onder doet voor die van religies. En iedereen weet wat het lot is van afvalligen.

Misschien is e een reden waarom links denken meer doordringt in het onderwijs dan in andere hoeken van de samenleving. Namelijk in et feit dat het meestal de mesnen met meeer emphatie zijn die anderen willen opleiden. En empahtie leidt wellcith ook dat "linkse" ideeën als gelijke rechten en tolerantie. De media zijn over het algemeen - mijns inziens - niet links, maar toegegeven ikelf ben dat welen dus zieik de situatie wat anders als iemand die er van rechts tegen aan kijkt, In Nederland heb je zowel linkse als rechtse als "neutrale" en/of centristische media. In de VS zijn de media vrijwel geheel commerciëel, hetgeen hen beperkt tot een centrum/rechtse visie. Ondernemingen hebben wat minder empathie dan mensen. Van daaruit gezien lijken onze media allemaal linkser te liggen.

De laatste tijd neigt men steeds meer tot een ant-wetenschappelijke houding, Mer name bij rechts, omdat sommige ondernemers daar belang bij hebben. Met name uiteraard oliemaatschappijen, de wapenindustrie en de voedselindustrie, Die willen liefst onigereguleerd hun gang kunnen gaan. Dat laatste geldt ook voor de pharmaceuten maar die zijn wél gebaat bij empathie zowel als wetenschap. Ook deze ontwikkeling is in de VS sterker dan hier. Maar cancel culture is er ook sterker, Zowel bij liberalen als bij conservatieven. Maar uiteraard: Een splinter in een ander zijn oog zien we beter dan een balk in ons eigen orgaan. Ik vrees dat daar een grotere kuddementaliteit bij rechts te vinden (MAGA: 2/3 van de republikeinse stemmers ongeveer 1/3 van de bevolking) dan bij links. écht links heeft wellcht eenmeerderheid op de Universiteit, maar niet onder de democratiche kiezers.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie