Opportunistische evangelisten misbruiken tsunami ellende

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jutter
Ervaren pen

Opportunistische evangelisten misbruiken tsunami ellende

Bericht door Jutter »

http://www.nytimes.com/2005/01/22/inter ... &position=
A dozen Americans walked into a relief camp here, showering bereft parents and traumatized children with gifts, attention and affection. They also quietly offered camp residents something else: Jesus.

The Americans, who all come from one church in Texas, have staged plays detailing the life of Jesus and had children draw pictures of him, camp residents said. They have told parents who lost children that they should still believe in God, and held group prayers where they tried to heal a partly paralyzed man and a deaf 12year-old girl.

The attempts at proselytizing are angering local Christian leaders, who worry that they could provoke a violent backlash against Christians in Sri Lanka, a predominantly Buddhist country that is already a religious tinderbox.
A Jan. 18 posting from the team in Indonesia says the country's devastated Aceh Province is "ripe for Jesus!!"

"What an opportunity," it adds. "It has been closed for five years, and the missionaries in Indonesia consider it the most militant and difficult place for ministry. The door is wide open and the people are hungry."
W. L. P. Wilson, 38, a disabled fisherman with a sixth-grade education, said he allowed the Americans to pray three times for the healing of his paralyzed lower leg because he was desperate to provide for his wife and three children again. Mr. Wilson, a Buddhist, said that he believed that the Americans were trying to convert him to Christianity but that he was in "a helpless situation now" and needed aid.

"They told me to always think about God and about Jesus and you will be healed," he said. "Whenever I ask for help they always mention God, but they do not give any money for treatment."
Hier draait mijn maag van om.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Gerard
Bevlogen

Re: Opportunistische evangelisten misbruiken tsunami ellende

Bericht door Gerard »

Jutter schreef:
A Jan. 18 posting from the team in Indonesia says the country's devastated Aceh Province is "ripe for Jesus!!"
"What an opportunity," it adds. "It has been closed for five years, and the missionaries in Indonesia consider it the most militant and difficult place for ministry. The door is wide open and the people are hungry."
"They told me to always think about God and about Jesus and you will be healed," he said. "Whenever I ask for help they always mention God, but they do not give any money for treatment."
Hier draait mijn maag van om.
Deze bezetenen hopen op grote rampen in niet christelijke gebieden om hun enige belang waar te kunnen maken. Zieltjes winnen. SCHANDALIG Bannen die lui.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

GH schreef:
Deze bezetenen hopen op grote rampen in niet christelijke gebieden om hun enige belang waar te kunnen maken. Zieltjes winnen. SCHANDALIG Bannen die lui.
Het bewijst eens te meer dat het christendom een zeer inhumane godsdienst is. Om mensen die in hun meest deplorabele momenten verkeren, te bestoken met hun eigen gedachtengoed. Maar ja, hadden de azteken, inca's e.a. bevolkingsgroepen daar ook geen last van. Eens een sekte altijd een sekte.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

tjeerdo schreef:Het bewijst eens te meer dat het christendom een zeer inhumane godsdienst is. Om mensen die in hun meest deplorabele momenten verkeren, te bestoken met hun eigen gedachtengoed.
Ik ben het slechts ten dele met je eens. Je generaliseerd namelijk. Deze christen fundamentalisten zijn betreurenswaardig en inhumaan in dit opzicht. Dat geldt echter niet voor alle christenen.
In een ander opzicht is het christendom als geheel wel inhumaan omdat het mensen opzadelt met een geloof in de zwakte, de onderdanigheid en machteloosheid van de mens.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

GH schreef:
Je generaliseerd namelijk
Mee eens. Ik vind ook dat tjeerdo generaliseert.

GH schreef:
In een ander opzicht is het christendom als geheel wel inhumaan omdat het mensen opzadelt met een geloof in de zwakte, de onderdanigheid en machteloosheid van de mens.
Als jij onder christendom verstaat dogma en belijdenis (zie van Dale), dan begrijp ik je.

Opzadelen betekent: iemand met iets onaangenaams belasten.

Onder christendom kan ook verstaan worden het geloof in Christus (zie van Dale).

Ik ben van mening dat christenen niemand iets opzadelen.

Jezus zei het al: Maar als jullie ergens niet welkom zijn en de mensen niet naar jullie willen luisteren, moet je daar weggaan en het stof van je voeten schudden.

Bij het geloof in Christus is geen sprake van opzadelen maar om vrij te leven.

Groet,

Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Stanhope schreef:
Bij het geloof in Christus is geen sprake van opzadelen maar om vrij te leven.

Groet,

Stan
Hoezo vrij? Mensen zonder geloof en dus zonder angst voor een wrekende God, worden opgezadeld met een geloof dat ze zegt dat ze door en door slecht zijn en niets anders verdienen dan eeuwig te branden in de Hel. Wat wordt gebracht als een vrije keuze, blijkt een val te zijn, het blijkt namelijk dat ze helemaal geen keus meer hebben. Het is of geloven of de Hel, waar het tandengeknars is en het geween!

49 Alzo zal het in de voleinding der eeuwen wezen; de engelen zullen uitgaan, en de bozen uit het midden der rechtvaardigen afscheiden;
50 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal zijn wening en knersing der tanden.

De rechtvaardigen zijn de gelovigen en al de anderen zijn de bozen, toch?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Skeptic schreef:
Mensen zonder geloof en dus zonder angst voor een wrekende God, worden opgezadeld met een geloof dat ze zegt dat ze door en door slecht zijn en niets anders verdienen dan eeuwig te branden in de Hel.
Het geloof dat jij hier omschrijft pas bij bepaalde groepen van het christendom met dogma’s en belijdenissen. Zo zijn er ook groepen die niet geloven in eeuwige “pijn”. (b.v. de JG-getuigen en Alverzoeners).

Ik begrijp werkelijk niet dat een goddeloze het geloof van een ongoddeloze dusdanig serieus neemt dat hij/zij (= de goddeloze) dit voelt als zijnde opgezadeld. Grappig hoor, ik ben er altijd van uitgegaan dat goddelozen niet in de Hel geloven en dus niet opgezadeld kunnen worden met een Hel.

Op een ander (reli) forum hebben we 3 jaar geleden al vastgesteld dat Jezus vrijzinnig was. Vrijzinnigen zijn ondogmatisch en vrij. Jezus gaf het advies om het stof van de voeten te schudden en weg te gaan als men niet wilde luisteren. Er is geen sprake van opzadelen maar om vrij te leven. Deze vrijheid gaat m.i. behoorlijk ver, zelfs zover dat een gereformeerde in de Hel mag geloven.
Mensen zonder geloof en dus zonder angst voor een wrekende God
Voel je vrij.

Groet,

Stan
-*There* yuh go!
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Stanhope schreef: Skeptic schreef:
Mensen zonder geloof en dus zonder angst voor een wrekende God, worden opgezadeld met een geloof dat ze zegt dat ze door en door slecht zijn en niets anders verdienen dan eeuwig te branden in de Hel.

Ik begrijp werkelijk niet dat een goddeloze het geloof van een ongoddeloze dusdanig serieus neemt dat hij/zij (= de goddeloze) dit voelt als zijnde opgezadeld. Grappig hoor, ik ben er altijd van uitgegaan dat goddelozen niet in de Hel geloven en dus niet opgezadeld kunnen worden met een Hel.
Je begrijpt het niet of wilt het niet begrijpen, het gaat er niet om wat ik geloof, maar wat die mensen geloven die dit voor waarheid aannemen en hun hele leven met de angst leven of ze nu echt wel behouden zijn. en dat zijn er meer als menigeen denkt
Stanhope schreef:
Mensen zonder geloof en dus zonder angst voor een wrekende God
Voel je vrij.

Groet,

Stan
Om je gerust te stellen, sinds ik niet meer geloof, ben ik er alleen maar gelukkiger op geworden en voel me nu pas echt vrij!!! 8)
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Skeptic schreef:
het gaat er niet om wat ik geloof, maar wat die mensen geloven die dit voor waarheid aannemen en hun hele leven met de angst leven of ze nu echt wel behouden zijn.
Bedankt voor je uitleg.
en dat zijn er meer als menigeen denkt
Het aantal mensen dat met angst voor het “hellevuur” leeft zou best hoger kunnen zijn dan men vermoedt.

Blijft: Deze mensen nemen die verhalen over het “hellevuur” zelf aan en geloven daar zelf in.

Het kan best zijn dat enkelen in omstandigheden verkeren waarbij hun omgeving vindt dat zij erin MOETEN geloven. OOK dan blijft dat zij nog steeds zelf kunnen beslissen dat ze voor de buitenwereld doen alsof en in werkelijkheid geen angst hebben voor iets waarin ze niet willen geloven.
Om je gerust te stellen, sinds ik niet meer geloof, ben ik er alleen maar gelukkiger op geworden en voel me nu pas echt vrij!!!
Had ik al begrepen.

Zo hoort het m.i. te zijn, iedereen vrij en gelukkig.

Ik wens je veel vrijheid toe.

Groet,

Stan
-*There* yuh go!
Bumblebee
Geregelde verschijning

Bericht door Bumblebee »

Kijk, als ik in hun plaats was (ja makkelijk praten ik weet het!) zou ik zeggen dat geldelijke, voedsel- en medische hulp allereerst noodzakelijk was. Maar die mensen daar hebben net zo hard een luisterend oor, troost en hoop nodig. Ik zou dan ook niet mijn eigen geloof voor me houden, (NAAST het geven van hulp) waarom zou je?
A dozen Americans walked into a relief camp here, showering bereft parents and traumatized children with gifts, attention and affection. They also quietly offered camp residents something else: Jesus.
"Gifts, attention and affection."
Maag omdraaiend? Inhumaan? Schandalig? :?: :?: :?:

Afgezien van het feit dat Jezus in mijn stellige overtuiging alleen maar goed kan doen, lijkt het me toch ook niet dat Hij kwaad kan in die ellendige situatie... zéker niet wanneer Hij gepaard gaat, zoals hier, met daadwerkelijke (materiele) hulp en met troost en steun.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Kijk, als ik in hun plaats was (ja makkelijk praten ik weet het!) zou ik zeggen dat geldelijke, voedsel- en medische hulp allereerst noodzakelijk was. Maar die mensen daar hebben net zo hard een luisterend oor, troost en hoop nodig. Ik zou dan ook niet mijn eigen geloof voor me houden, (NAAST het geven van hulp) waarom zou je?
Uiteraard hebben mensen een luisterend oor nodig, maar waarom troosten vanuit een religieus oogpunt? Het zou bij mij in ieder geval niet werken. Je kunt toch ook iemand troosten uit humaan oogpunt? Daarnaast heb je te maken met verschillende religies en velen getroffenen spreken niet eens Engels. Dat jij troost put uit het Christelijk geloof wil nog niet zeggen dat een ander er ook baat bij heeft. Ik zeg niet dat het schadelijk is, ik zie gewoon het nut er niet van in.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Bumblebee schreef:Kijk, als ik in hun plaats was (ja makkelijk praten ik weet het!) zou ik zeggen dat geldelijke, voedsel- en medische hulp allereerst noodzakelijk was. Maar die mensen daar hebben net zo hard een luisterend oor, troost en hoop nodig. Ik zou dan ook niet mijn eigen geloof voor me houden, (NAAST het geven van hulp) waarom zou je?
.
Ik vraag mij af hoe men het zou vinden als atheïsten naast voedsel en medicijnen te verstrekken, mensen zouden proberen af te brengen van hun geloof.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als mensen al troost zoeken in een religie dan gaan ze wel naar een kerk of tempel in de buurt. Daar zijn ze samen met lotgenoten en kunnen ze samen rouwen.
Stel je voor dat hier een ramp gebeurt en er komt een Islamiet je troosten met woorden over Mohammed en Allah; beetje vreemd nietwaar?
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Vergeet niet dat ook vanuit de islamietische hoek er ook krampachtig word geprobeerd hun gelijk te tonen over hun idee over homosexualiteit e.d. over de rug van deze verschrikkelijke gebeurtenis. Het is ronduit walgelijk dat mensen durven te zeggen dat dat Allah of God's manier was om te laten zien dat Homosexualiteit verkeerd is.
Dat heeft niks meer met vrijheid van meningsuiting te maken. Dat is simpelweg ten koste van alles op verschrikkelijke kwetsende manier. Dat is geen mening meer, dat is reclame maken voor een TIRAN. Maar ook wil ik even zeggen dat ik al die overdreven aandacht die er word gegeven in de afgelopen tijd mij een beetje de strot uit komt. Dat mensen geld willen geven aan 555 vind ik bewonderenswaardig, maar dat dat met zoveel reclame en poespas moet (omdat mensen wel graag willen laten weten hoe "degelijk" ze wel niet zijn door geld te geven) geeft me een verschrikkelijke bijsmaak. Ook vind ik het belachelijk dat alle aandacht daarheen gaat. Het klinkt misschien verwend, maar vergeet niet dat er hier daardoor even vergeten dat er ook zat shit hier is(wellicht niet te vergelijken) maar laat de overheid niet de populaire jongen spelen over de rug van de mensen in de getroffen landen, om zo hier meer populariteit te kweken. Nogmaals dat mensen geld geven is natuurlijk heel goed, maar dat overheden ook ineens met gemeenschapsgeld gaan smijten die kant op vind ik allemaal een beetje dubbelop. Of het een of het ander. Maar niet vanuit de media landelijk grote acties(waar ook de overheid aan mee werkt) en dan ook nog gemeenschaps geld geven. Laat het de vrije keuze zijn van de mensen. Het houd niet op met geldgeven(dat weet ik ook) maar het word ook tijd dat het geld geven eens ophoud en dat overheden van de getroffen landen nou ook eindelijk eens hun verantwoordelijkheid laten zien. De nederlandse overheid zou daar meer aandacht aan moeten besteden, en de mensheid ook. Masaal geld geven is eigenlijk bijna zinloos aangezien het grootste gedeelte van het geld onderweg verdampt(volgens mij). En dat wat er werkelijk terechtkomt maar een klein percentage is. Geld maakt niet alles goed. Wil men er daar weer een beetje bovenop komen dan zal hard werken daar met z'n allen meer kunnen doen. Geld speelt daarnij wel een rolletje, maar is niet de hoofdzaak. Ik hoop wel dat het dingen in het juiste perspectief zet daar voor mensen en dat men eindelijk eens gaat samenleven inplaats van elkaar blijve veroordelen op basis van religie.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Zouden christenen ook zo gul hebben gegeven als ze moesten doneren aan Giro 666 :?:
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie