Wie zwijgt.........stemt toe.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Wie zwijgt.........stemt toe.

Bericht door Maria »

BdO schreef: 27 mei 2021 07:01
Maria schreef: 27 mei 2021 06:40 Het doel
Het hele probleem zit toch echt maar in 1 lidwoordje. En daar gaat dat "recht op egoïsme" ook op terug.
Wat bedoel je met het wezenlijke van het lidwoordje?
Anders dan ik erover schreef, kan ik niets met deze uitspraak over het "recht van egoïsme".
Mijn conclusie blijft.
Maria schreef: 27 mei 2021 06:40 "Een soort recht op egoïsme" is een wel of niet morele gedachte, die niet past binnen het geheel en gedachten van bedrijfsvoering, gericht op geld verdienen en dat continueren voor alle betrokkenen, dus ook voor werknemers.
Daarom kun je daar ook geen beroep op doen, als het gaat om zelfcorrectie van ondernemenden, die dan hun eigen inkomsten zouden moeten afromen.
......
Dat is de realiteit.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Maria schreef: 26 mei 2021 16:16

Je vergat de eerste regel te citeren.
Ferdinand Domela Nieuwenhuis schreef: Oppervlakkig bezien bestaat er haast geen verschil tusschen de beide uitdrukkingen "vrij denken” en vrijdenken en toch hebben zij niet dezelfde beteekenis.
Nee. Ik vond die gewoon niet zo relevant voor wat de "spelregels" in zouden houden.

Maria schreef: 26 mei 2021 16:16 Op deze website staan vele artikelen die rechtstreeks of zijdelings gerelateerd zijn aan vrijdenken.
(...)
Ooit schreef ik:
Wij staan voor de betekenis, die er als vanouds aan is gegeven.
In grove lijnen zijn de kaders duidelijk voor ons.

Maar dat wil niet zeggen dat we starre denkers zijn geworden en ook niet dat iedereen op details dezelfde mening heeft.
Bij uitleg en ingaan op detail kunnen de meningen altijd nog wel eens verschillen.
Daarvoor zijn de strakke lijntjes ook niet bedoeld, want dan zouden we zelf dogmatische denkers worden, wat weer een meer uitgebreide en soms andere betekenis heeft dan het denken in dogma's.

Echter hier zijn zoveel eindeloze discussies over, omdat het op internet bol staat van mensen die gaan voor de betekenis van vrij denken.
Niet voor niets wordt Carl Sagan zo vaak door vrijdenkers aangehaald.
“It pays to keep an open mind, but not so open your brains fall out.”

Een open mind en vrij denken prima.
Maar oeverloos fantaseren kan dan wel vrij denken zijn, maar heeft niets te maken met vrijdenken.
Vrijdenken wordt ingekaderd door een paar strakke zeer bepaalde regels.
Wat echter weer niet wil zeggen dat iedereen die staat voor vrijdenkerij ook zelf een vrijdenker is ten alle tijden.
Ik heb het idee dat het belangrijkste meningsverschil tussen Maria en ik gaat over het woordje "regels," of nog erger: "spelregels."

"Spelregels" associeer ik met spelletjes. Toen ik lang geleden bij een grote oliemaatschappij werkte, vertelde een accountant me aan welke "spelregels"de LPG-administratie moest voldoen. Ik vond dat heel raar. Alsof een megafraude op hetzelfde niveau zou staan als dat je bij Ganzenbord in de Put zit. Sindsdien ben ik een beetje allergisch voor dat woord.

En dus ook in dit geval. Wat Maria aanhaalt, zijn goed doordachte principes, die filosofisch op een stuk hoger peil staan dan een vakje op een spelbord, of een Algemeen Fonds-kaart.

En zo redenerend, is de conclusie dus, dat Maria eigenlijk te bescheiden is over haar levensbeschouwing. Dat is wel een conclusie waar ik mee kan leven. :glasses2:
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Elberfeld schreef: 27 mei 2021 10:26 Ik heb het idee dat het belangrijkste meningsverschil tussen Maria en ik gaat over het woordje "regels," of nog erger: "spelregels."

"Spelregels" associeer ik met spelletjes. Toen ik lang geleden bij een grote oliemaatschappij werkte, vertelde een accountant me aan welke "spelregels"de LPG-administratie moest voldoen. Ik vond dat heel raar. Alsof een megafraude op hetzelfde niveau zou staan als dat je bij Ganzenbord in de Put zit. Sindsdien ben ik een beetje allergisch voor dat woord.
Een soort van opspelen van cognitieve dissonantie? :wink:
En dus ook in dit geval.

Wat Maria aanhaalt, zijn goed doordachte principes, die filosofisch op een stuk hoger peil staan dan een vakje op een spelbord, of een Algemeen Fonds-kaart.

En zo redenerend, is de conclusie dus, dat Maria eigenlijk te bescheiden is over haar levensbeschouwing. Dat is wel een conclusie waar ik mee kan leven. :glasses2:
Oké, ook weer uitgepraat dan. :mrgreen:
Ik zie alleen niet, waarom je mij bescheiden zou willen noemen. :angel12:
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

Maria schreef: 27 mei 2021 08:54
BdO schreef: 27 mei 2021 07:01
Maria schreef: 27 mei 2021 06:40 Het doel
Het hele probleem zit toch echt maar in 1 lidwoordje. En daar gaat dat "recht op egoïsme" ook op terug.
Wat bedoel je met het wezenlijke van het lidwoordje?
"Het doel van bedrijfsleven is het maken van winst door de initiatiefnemers en latere leidinggevenden."

Volgens mij is het een misvatting dat winst maken het enige doel van een onderneming zou mogen zijn. Het mag een doel zijn, maar het mag m.i. nooit het enige doel zijn. Het ontaardt dan in een doorgeschoten middel-doeldenken, wat niet werkt als je dat toepast op menselijke personen, en m.i. daarom ook niet op organisaties voor en door mensen.

Het moet niet zo zijn dat bedrijven alleen maar gericht zijn op winst maken zolang ze maar binnen de regels blijven en dat het dan aan overheden is om regels te maken die er voor moeten zorgen dat het allemaal ook nog de mens blijft dienen. Commerciële bedrijven moeten zelf primair verantwoordelijkheid nemen om de mens te dienen, net als elke andere organisatie. En daarbij mag (en misschien ook wel moet) er ook een winstoogmerk zijn, maar dat slechts als bijoogmerk. Bedrijven behoren mens en maatschappij te dienen volgens het subsidiariteitsbeginsel: de overheid krijgt idealiter pas een verantwoordelijkheid waar bedrijven hun hoofdverantwoordelijkheid laten liggen, en eerder niet. Nou is dat praktisch misschien niet altijd de beste manier om zaken te regelen, maar in abstractie en termen van verantwoordelijkheid is dit wat mij betreft hoe de zaken liggen.

Maria schreef: 27 mei 2021 08:54 Anders dan ik erover schreef, kan ik niets met deze uitspraak over het "recht van egoïsme".
Mijn conclusie blijft.
Maria schreef: 27 mei 2021 06:40 "Een soort recht op egoïsme" is een wel of niet morele gedachte, die niet past binnen het geheel en gedachten van bedrijfsvoering, gericht op geld verdienen en dat continueren voor alle betrokkenen, dus ook voor werknemers. Daarom kun je daar ook geen beroep op doen, als het gaat om zelfcorrectie van ondernemenden, die dan hun eigen inkomsten zouden moeten afromen.
......
Dat is de realiteit.
Tja, dat "niet passen binnen" is natuurlijk precies het probleem. Het dogma van oninpasbaarheid is niets anders dan zelfgekozen flauwekul om verantwoordelijkheid te verengen, verantwoordelijkheden te laten liggen, en wat is dat anders dan egoïsme cultiveren?

En waarom zouden we eigenlijk geen beroep mogen doen op ondernemenden dat ze zelfcorrectie toepassen, zeker in gevallen dat daarmee de winst slechts daalt van vrij veel naar nog steeds prima genoeg? Eigenlijk zou een beroep daarop niet nodig horen zijn. Het hoort vanuit de ondernemers zelf te komen, omdat het er gewoon bij hoort.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

BdO schreef: 27 mei 2021 21:34 Volgens mij is het een misvatting dat winst maken het enige doel van een onderneming zou mogen zijn. Het mag een doel zijn, maar het mag m.i. nooit het enige doel zijn. Het ontaardt dan in een doorgeschoten middel-doeldenken, wat niet werkt als je dat toepast op menselijke personen, en m.i. daarom ook niet op organisaties voor en door mensen.
Het probleem ligt niet zozeer bij het bedrijfsleven, maar bij de eigenaren, (de aandeelhouders) Die hebben vaak die aandelen uitsluitend gekocht vanwege het vooruitzicht op winst. En kennen de doeleinde waartoe het bedrijf was opgericht meestal niet eens. Als een directie niet doet wat zij willen dan kan ze opstappen. In de VS hebben advocaten - geloof ik - bewerkstelligd dat er jurisprudentie is die stelt dat winst maken het enige doel mag zijn. De gevolgen daarvan zijn desastreus als tegelijkertijd de overheid het laat afweten.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

BdO schreef: 27 mei 2021 21:34 "Het doel van bedrijfsleven is het maken van winst door de initiatiefnemers en latere leidinggevenden."

Volgens mij is het een misvatting dat winst maken het enige doel van een onderneming zou mogen zijn. Het mag een doel zijn, maar het mag m.i. nooit het enige doel zijn. Het ontaardt dan in een doorgeschoten middel-doeldenken, wat niet werkt als je dat toepast op menselijke personen, en m.i. daarom ook niet op organisaties voor en door mensen.
..........
En waarom zouden we eigenlijk geen beroep mogen doen op ondernemenden dat ze zelfcorrectie toepassen, zeker in gevallen dat daarmee de winst slechts daalt van vrij veel naar nog steeds prima genoeg? Eigenlijk zou een beroep daarop niet nodig horen zijn. Het hoort vanuit de ondernemers zelf te komen, omdat het er gewoon bij hoort.
Waar heb je het over?
Een bestaand bedrijf met bedrijfsvoering door één of enkele mensen.
Of een bedrijf waar de eigenaar/directeur de meeste van zijn medewerkers niet eens kent of igv. een NV alle eigenaren niet eens?
Fysiek of dienstensector?
Particulier of als vertegenwoordiging van de staat/gemeenschap?
Of heb je het over een bedrijf, wat zijn doel en voortbestaan dankt aan beleggers, die niets hebben met het bedrijf op zich, maar hun winsten steeds weer verschuiven van produkten/gelden, die het meeste winsten opleveren voor hun aandeelhouders?
Heb je het over bedrijven met een omzet van tonnen tot een paar miljoen, voldoende voor opbrengsten om alle medewerkers te voorzien van een inkomen?
Of over een papieren bedrijf met omzetten van miljarden, die niets hebben met een hun medewerkers, anders dan dat zij hen een loon moeten betalen?

Mijn woorden gingen over "initiatiefnemers en latere leidinggevenden"

Voor zover ik kan inschatten zijn de meeste initiatiefnemers en later bedrijfseigenaren begonnen met het maken van een product, waar zij affiniteit mee hebben.
Of dat om een fysiek product gaat of een een dienst maakt even niet uit.
Het ging hen om het bezig zijn ermee en om de vraag of dat voldoende inkomen op zou brengen dat zij er hun brood mee zouden kunnen verdienen.
Op het moment van wel of niet inhuren van medewerkers ging het om de afweging:
Kan ik een beter product of meer produkten leveren als ik dat samen kan doen met anderen?
En kan ik daarmee mijn omzet zo verhogen, dat de kosten van zo'n medewerker lonend zijn.

Het bestaat niet, dat je dit kunt zonder een rekensom te maken.
De meeste zelfstarters, die het uiteindelijk vol hebben gehouden, zijn degenen die naast het aangename van het bezigzijn samen met hun medewerkers een goed product af leverden, daarnaast ook hun portemonnee in de gaten hielden in tijden, dat er niet zoveel werk was, maar toch de kosten doorliepen. Ook van de vaste medewerkers.
Het waren steeds de laatsten, die het enkele jaren volhielden en daarna bleek of hun financiële bedrijfsvoering wel of niet op orde was.

Velen van hen wisten inzet en kunde van hun medewerkers, ook geldelijk, te waarderen.
Ik ken zelfs het systeem van het meedelen van een winst en zelfs een eigendomsaandeel delen met degenen, die vanaf het begin en in latere tijden een groot aandeel hebben geleverd in de groei van de onderneming.
Peter van Velzen schreef: 28 mei 2021 02:36 Het probleem ligt niet zozeer bij het bedrijfsleven, maar bij de eigenaren, (de aandeelhouders) Die hebben vaak die aandelen uitsluitend gekocht vanwege het vooruitzicht op winst. En kennen de doeleinde waartoe het bedrijf was opgericht meestal niet eens. Als een directie niet doet wat zij willen dan kan ze opstappen. In de VS hebben advocaten - geloof ik - bewerkstelligd dat er jurisprudentie is die stelt dat winst maken het enige doel mag zijn. De gevolgen daarvan zijn desastreus als tegelijkertijd de overheid het laat afweten.
Bijzonder goede opmerking binnen dit discussie stukje over topsalarissen.
Het betreft dan ook zeer grote ondernemingen, die vooral tot doel hebben het verschuiven van kapitaal uit winstoogmerk.

Gaat het dan nu nog over eigen initiatiefnemers voor de opzet van een bedrijf en het doel daarvan?
Of over zoals Peter hier aangeeft, over hen die niet ten dienst staan van een bedrijf, maar van eigenaren, die niets hebben met het bedrijf zelf.
Maw. voor wie een bedrijf incl. medewerkers een handels product is.
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

@Maria, ik praat langs je heen vrees ik. Sorry. Ik heb niet goed gezien dat jij je in jouw uitspraken beperkte tot "initiatiefnemers en latere leidinggevenden".

Ik denk dat het Peter wel is gelukt om weer aan te haken bij mijn punt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

BdO schreef: 28 mei 2021 09:52 @Maria, ik praat langs je heen vrees ik. Sorry. Ik heb niet goed gezien dat jij je in jouw uitspraken beperkte tot "initiatiefnemers en latere leidinggevenden".

Ik denk dat het Peter wel is gelukt om weer aan te haken bij mijn punt.
Door wat Peter verwoordde werd het wel duidelijker, dan al mijn eerdere woorden.
Goed dat we iig. weer aansluiting hebben.

Dan nu verder met: Wie zwijgt....stemt toe.... in de zin van de topicopening.
Wat idd. over zeer veel verschillende zaken kan gaan, en we misschien niet altijd zo letterlijk moeten nemen.

Het is juist in onze democratie, dat we allemaal onze mond open mogen doen en wat jij misschien ook bedoelt, soms moreel ook moeten doen.
Maar wat niet altijd het effect zal hebben, zoals we graag zouden willen.
Soms moet moraliteit door herhalen en hameren erop en daardoor bij het publiek eigen maken, groeien.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Maria schreef: 28 mei 2021 07:49
BdO schreef: 27 mei 2021 21:34 "Het doel van bedrijfsleven is het maken van winst door de initiatiefnemers en latere leidinggevenden."

..........
Waar heb je het over?
Een bestaand bedrijf met bedrijfsvoering door één of enkele mensen.
Of een bedrijf waar de eigenaar/directeur de meeste van zijn medewerkers niet eens kent of igv. een NV alle eigenaren niet eens?
Fysiek of dienstensector?
Particulier of als vertegenwoordiging van de staat/gemeenschap?
Of heb je het over een bedrijf, wat zijn doel en voortbestaan dankt aan beleggers, die niets hebben met het bedrijf op zich, maar hun winsten steeds weer verschuiven van produkten/gelden, die het meeste winsten opleveren voor hun aandeelhouders?
Heb je het over bedrijven met een omzet van tonnen tot een paar miljoen, voldoende voor opbrengsten om alle medewerkers te voorzien van een inkomen?
Of over een papieren bedrijf met omzetten van miljarden, die niets hebben met een hun medewerkers, anders dan dat zij hen een loon moeten betalen?

Mijn woorden gingen over "initiatiefnemers en latere leidinggevenden"

Voor zover ik kan inschatten zijn de meeste initiatiefnemers en later bedrijfseigenaren begonnen met het maken van een product, waar zij affiniteit mee hebben.
Of dat om een fysiek product gaat of een een dienst maakt even niet uit.
Het ging hen om het bezig zijn ermee en om de vraag of dat voldoende inkomen op zou brengen dat zij er hun brood mee zouden kunnen verdienen.
Op het moment van wel of niet inhuren van medewerkers ging het om de afweging:
Kan ik een beter product of meer produkten leveren als ik dat samen kan doen met anderen?
En kan ik daarmee mijn omzet zo verhogen, dat de kosten van zo'n medewerker lonend zijn.

Het bestaat niet, dat je dit kunt zonder een rekensom te maken.
De meeste zelfstarters, die het uiteindelijk vol hebben gehouden, zijn degenen die naast het aangename van het bezigzijn samen met hun medewerkers een goed product af leverden, daarnaast ook hun portemonnee in de gaten hielden in tijden, dat er niet zoveel werk was, maar toch de kosten doorliepen. Ook van de vaste medewerkers.
Het waren steeds de laatsten, die het enkele jaren volhielden en daarna bleek of hun financiële bedrijfsvoering wel of niet op orde was.

Velen van hen wisten inzet en kunde van hun medewerkers, ook geldelijk, te waarderen.
Ik ken zelfs het systeem van het meedelen van een winst en zelfs een eigendomsaandeel delen met degenen, die vanaf het begin en in latere tijden een groot aandeel hebben geleverd in de groei van de onderneming.
Peter van Velzen schreef: 28 mei 2021 02:36 Het probleem ligt niet zozeer bij het bedrijfsleven, maar bij de eigenaren, (de aandeelhouders) Die hebben vaak die aandelen uitsluitend gekocht vanwege het vooruitzicht op winst. En kennen de doeleinde waartoe het bedrijf was opgericht meestal niet eens. Als een directie niet doet wat zij willen dan kan ze opstappen. In de VS hebben advocaten - geloof ik - bewerkstelligd dat er jurisprudentie is die stelt dat winst maken het enige doel mag zijn. De gevolgen daarvan zijn desastreus als tegelijkertijd de overheid het laat afweten.
Bijzonder goede opmerking binnen dit discussie stukje over topsalarissen.
Het betreft dan ook zeer grote ondernemingen, die vooral tot doel hebben het verschuiven van kapitaal uit winstoogmerk.

Gaat het dan nu nog over eigen initiatiefnemers voor de opzet van een bedrijf en het doel daarvan?
Of over zoals Peter hier aangeeft, over hen die niet ten dienst staan van een bedrijf, maar van eigenaren, die niets hebben met het bedrijf zelf.
Maw. voor wie een bedrijf incl. medewerkers een handels product is.

sorry - maar ik vind dit allemaal niet al te terecht. Effectief bedrijven zijn er uit om steeds meer winst te maken.
maar om de (institutionele) beleggerswereld zomaar af te schieten als het grote kwaad.

Gelukkig bestaat deze (zeer kleine) wereld effectief gedeeltelijk voor een groot stuk wat hier op FT wordt afgeschoten als de naief , idealistische 'linkse kerk' (van intelectuelen) - gelukkig maar. (zo'n releatief kleine wereld van actuarissen dat we hier in alle instanties direct vaak spreken over ex-colega's enz ...)

En ik voel heel wat meer evidente 'goodwill' (en dat is inclusief hun top directie) bij banken , verzekeraars, wetgevers, revisor ... en multinationals dan hetgene ik vaak met veel verbazing krijg aan te horen hier op 'freethinkers'.

https://www.actuaries.digital/2020/05/2 ... ies-doing/

"The move to a zero-carbon economy is not a small or easy one, but it is necessary in light of the risks and challenges that a changing climate poses. Despite material barriers and uncertainties, governments and companies globally have committed to making changes to achieve net zero emissions. Next year, we will see the focal point of the COP26 on achieving net zero emissions by 2050, on the path to achieving the goals of the Paris Agreement."

idem dito niet enkel voor groen maar ook andere 'linkse' vuile doeleinden. zoals gelijkheid enz ...
het zijn juist de instututionele beleggers die in eerste instantie het 'goede' voorbeeld geven of dan daarna de multinationals mee te trekken

https://www.actuaries.digital/2020/05/2 ... ies-doing/

https://ec.europa.eu/info/business-econ ... finance_nl
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 28 mei 2021 02:36
BdO schreef: 27 mei 2021 21:34 Volgens mij is het een misvatting dat winst maken het enige doel van een onderneming zou mogen zijn. Het mag een doel zijn, maar het mag m.i. nooit het enige doel zijn. Het ontaardt dan in een doorgeschoten middel-doeldenken, wat niet werkt als je dat toepast op menselijke personen, en m.i. daarom ook niet op organisaties voor en door mensen.
Het probleem ligt niet zozeer bij het bedrijfsleven, maar bij de eigenaren, (de aandeelhouders) Die hebben vaak die aandelen uitsluitend gekocht vanwege het vooruitzicht op winst. En kennen de doeleinde waartoe het bedrijf was opgericht meestal niet eens. Als een directie niet doet wat zij willen dan kan ze opstappen. In de VS hebben advocaten - geloof ik - bewerkstelligd dat er jurisprudentie is die stelt dat winst maken het enige doel mag zijn. De gevolgen daarvan zijn desastreus als tegelijkertijd de overheid het laat afweten.
Eens.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

holog schreef: 28 mei 2021 13:41 Gelukkig bestaat deze (zeer kleine) wereld effectief gedeeltelijk voor een groot stuk wat hier op FT wordt afgeschoten als de naief , idealistische 'linkse kerk' (van intelectuelen) - gelukkig maar. (zo'n releatief kleine wereld van actuarissen dat we hier in alle instanties direct vaak spreken over ex-colega's enz ...)

En ik voel heel wat meer evidente 'goodwill' (en dat is inclusief hun top directie) bij banken , verzekeraars, wetgevers, revisor ... en multinationals dan hetgene ik vaak met veel verbazing krijg aan te horen hier op 'freethinkers'.
...................
idem dito niet enkel voor groen maar ook andere 'linkse' vuile doeleinden. zoals gelijkheid enz ...
het zijn juist de instututionele beleggers die in eerste instantie het 'goede' voorbeeld geven of dan daarna de multinationals mee te trekken
Zoals je zeker al wel begrepen zult hebben bestaat de groep leden, die hier op Freethinker.nl posten in de diverse onderwerpen uit mensen met soms zeer diverse meningen.
Het is dan ook zaak, dat als je het ergens over wil hebben, dat goed benoemt.
En ook, als je in wil gaan op dingen, die hier geschreven worden en door wie.

Je citeert nu de hele lap tekst van mij, als reactie op wat BdO schreef, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee van wat je bedoelt en waar je heen wil.

En waar raakt de literatuur achter jouw linken het punt van dit topic, "wie zwijgt stemt toe" en daaruit voortvloeiend het onderwerp van de topsalarissen die minder zouden kunnen en hetgeen ik schreef?
Ik lees artikelen over duurzaamheid en duurzaam financieren.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Het is dan ook zaak, dat als je het ergens over wil hebben, dat goed benoemt.
En ook, als je in wil gaan op dingen, die hier geschreven worden en door wie.
ik heb beter effectief iets minder in de quote gezet en dan was het waarschijnlijk duidelijker geweest
Je citeert nu de hele lap tekst van mij, als reactie op wat BdO schreef, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee van wat je bedoelt en waar je heen wil.

En waar raakt de literatuur achter jouw linken het punt van dit topic, "wie zwijgt stemt toe" en daaruit voortvloeiend het onderwerp van de topsalarissen die minder zouden kunnen en hetgeen ik schreef?

ik weet niet waar jij plots ... en daaruit voortvloeiend het onderwerp van de topsalarissen die minder zouden kunnen ... haalt ?
Het probleem ligt niet zozeer bij het bedrijfsleven, maar bij de eigenaren, (de aandeelhouders) Die hebben vaak die aandelen uitsluitend gekocht vanwege het vooruitzicht op winst. En kennen de doeleinde waartoe het bedrijf was opgericht meestal niet eens. Als een directie niet doet wat zij willen dan kan ze opstappen.
waar peter het over heeft als eigenaren zijn de aandeelhouders , heeft niets met topsalarissen te maken - wel alles met beleggen en beleggers - wie zijn deze aandeelhouders over het algemeen ?
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
holog
Diehard

Bericht door holog »

holog schreef: 28 mei 2021 13:41

de linken betreffende 'duurzaamheid en duurzaam financieren' zijn niet zo maar wat uit de lucht gevallen vrijblijvende ingevingen , dit is een commitments en 'work-in-progress' door de overheid en institustionele beleggerswereld ter vergroenin en verduurzaming van de multinationals.

"wie zwijgt stemt toe" ; nee we zwijgen niet - we passen de wetgeving aan.
daaruit voortvloeiend het onderwerp van de topsalarissen -> gaat voor mij helemaal niet over topsalarissen , maar over aandeelhouders , waarvan de institutionele reeds een commitment hebben ter 'verduurzaming' een transitie die door de institutionele beleggers van alle multinationals geeist zal worden.

dit neemt natuurlijk niet weg dat er heel wat kapers op de kust liggen enz ... als de politiek of zo wat omgedraaid wordt.

maar om de aandeelhouders zomaar de schuld van al het slechte in de wereld te geven - is in mijn ogen norgal kortzichtig.

ok - ik geef toe waarschijnlijk een beetje afgeweken van het oorsprokelijke onderwerp , maar dat was dan peter zijn schuld.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

holog schreef: 28 mei 2021 19:23 maar om de aandeelhouders zomaar de schuld van al het slechte in de wereld te geven - is in mijn ogen norgal kortzichtig.

ok - ik geef toe waarschijnlijk een beetje afgeweken van het oorsprokelijke onderwerp , maar dat was dan peter zijn schuld.
maar om mij zomaar de schulld te geven is - in mijn ogen - nogal kortzichtig.

De aandeelhouders hebben nu eenmaal aandelen gekocht in de hoop winst te maken.
Het zijn vaak pensioenfondsen, maar ook particulieren die weinig andere keus hebben omdat ze van de bank inmiddels negatieve rente krijgen. Ze waren zich tot voor kort helemaal niet bewust van de negatieve impact op de ecologie en het klimaat. Dat is momenteel aan het veranderen. Ze kunnen dus ook de oplossing zijn van de problemen. Maar ze zijn dat nog steeds niet,

Ik kom wel terug op mijn bewering dat protesteren niet helpt, Men dient echter niet zozeer te protesteren tegen de bedrijven als wel tegen de aandeelhouders. Die zijn er gevoeliger voor. En dat is waarin de milleu-organisaties zich steeds intensiever op hen richten.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie