BdO schreef: ↑27 mei 2021 21:34
"Het doel van bedrijfsleven is het maken van winst door de initiatiefnemers en latere leidinggevenden."
Volgens mij is het een misvatting dat winst maken het
enige doel van een onderneming zou mogen zijn. Het mag een doel zijn, maar het mag m.i. nooit het enige doel zijn. Het ontaardt dan in een doorgeschoten middel-doeldenken, wat niet werkt als je dat toepast op menselijke personen, en m.i. daarom ook niet op organisaties voor en door mensen.
..........
En waarom zouden we eigenlijk geen beroep mogen doen op ondernemenden dat ze zelfcorrectie toepassen, zeker in gevallen dat daarmee de winst slechts daalt van vrij veel naar nog steeds prima genoeg? Eigenlijk zou een beroep daarop niet nodig horen zijn. Het hoort vanuit de ondernemers zelf te komen, omdat het er gewoon bij hoort.
Waar heb je het over?
Een bestaand bedrijf met bedrijfsvoering door één of enkele mensen.
Of een bedrijf waar de eigenaar/directeur de meeste van zijn medewerkers niet eens kent of igv. een NV alle eigenaren niet eens?
Fysiek of dienstensector?
Particulier of als vertegenwoordiging van de staat/gemeenschap?
Of heb je het over een bedrijf, wat zijn doel en voortbestaan dankt aan beleggers, die niets hebben met het bedrijf op zich, maar hun winsten steeds weer verschuiven van produkten/gelden, die het meeste winsten opleveren voor hun aandeelhouders?
Heb je het over bedrijven met een omzet van tonnen tot een paar miljoen, voldoende voor opbrengsten om alle medewerkers te voorzien van een inkomen?
Of over een papieren bedrijf met omzetten van miljarden, die niets hebben met een hun medewerkers, anders dan dat zij hen een loon moeten betalen?
Mijn woorden gingen over "initiatiefnemers en latere leidinggevenden"
Voor zover ik kan inschatten zijn de meeste initiatiefnemers en later bedrijfseigenaren begonnen met het maken van een product, waar zij affiniteit mee hebben.
Of dat om een fysiek product gaat of een een dienst maakt even niet uit.
Het ging hen om het bezig zijn ermee en om de vraag of dat voldoende inkomen op zou brengen dat zij er hun brood mee zouden kunnen verdienen.
Op het moment van wel of niet inhuren van medewerkers ging het om de afweging:
Kan ik een beter product of meer produkten leveren als ik dat samen kan doen met anderen?
En kan ik daarmee mijn omzet zo verhogen, dat de kosten van zo'n medewerker lonend zijn.
Het bestaat niet, dat je dit kunt zonder een rekensom te maken.
De meeste zelfstarters, die het uiteindelijk vol hebben gehouden, zijn degenen die naast het aangename van het bezigzijn samen met hun medewerkers een goed product af leverden, daarnaast ook hun portemonnee in de gaten hielden in tijden, dat er niet zoveel werk was, maar toch de kosten doorliepen. Ook van de vaste medewerkers.
Het waren steeds de laatsten, die het enkele jaren volhielden en daarna bleek of hun financiële bedrijfsvoering wel of niet op orde was.
Velen van hen wisten inzet en kunde van hun medewerkers, ook geldelijk, te waarderen.
Ik ken zelfs het systeem van het meedelen van een winst en zelfs een eigendomsaandeel delen met degenen, die vanaf het begin en in latere tijden een groot aandeel hebben geleverd in de groei van de onderneming.
Peter van Velzen schreef: ↑28 mei 2021 02:36
Het probleem ligt niet zozeer bij het bedrijfsleven, maar bij de eigenaren, (de aandeelhouders) Die hebben vaak die aandelen uitsluitend gekocht vanwege het vooruitzicht op winst. En kennen de doeleinde waartoe het bedrijf was opgericht meestal niet eens. Als een directie niet doet wat zij willen dan kan ze opstappen. In de VS hebben advocaten - geloof ik - bewerkstelligd dat er jurisprudentie is die stelt dat winst maken het enige doel mag zijn. De gevolgen daarvan zijn desastreus als tegelijkertijd de overheid het laat afweten.
Bijzonder goede opmerking binnen dit discussie stukje over topsalarissen.
Het betreft dan ook zeer grote ondernemingen, die vooral tot doel hebben het verschuiven van kapitaal uit winstoogmerk.
Gaat het dan nu nog over eigen initiatiefnemers voor de opzet van een bedrijf en het doel daarvan?
Of over zoals Peter hier aangeeft, over hen die niet ten dienst staan van een bedrijf, maar van eigenaren, die niets hebben met het bedrijf zelf.
Maw. voor wie een bedrijf incl. medewerkers een handels product is.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.