Hoofddoek - Nieuwsuur

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

worteltje
Forum fan

Hoofddoek - Nieuwsuur

Bericht door worteltje »

Een mooi stuk van Nieuwsuur over de hoofddoek waarin zowel moslims als ex-moslims hun mening geven over de hoofddoek. Wordt ook maar weer eens duidelijk wat voor onmenselijke toestanden je mee kan maken als je geen moslim meer wilt zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=FTh4T9RMnMY
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Hoofddoek - Nieuwsuur

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Men kiest er niet voor om geen moslim te zien, dat gebeurt gewoon.
Men kiest er wel voor dit te melden of net te doen of men het nog is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat een klein stukje katoen allemaal kan veroorzaken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 09 aug 2021 16:48 Wat een klein stukje katoen allemaal kan veroorzaken.
Ik denk niet dat het komt doordat de doek van katoen is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 09 aug 2021 20:57
dikkemick schreef: 09 aug 2021 16:48 Wat een klein stukje katoen allemaal kan veroorzaken.
Je meent het? Nuchter gezien is het slechts een stukje stof. En de 1 draagt dit wel, de ander niet. Het zou zo simpel kunnen zijn, maar soms zit het leven net iets minder simpel in elkaar.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 09 aug 2021 22:27
axxyanus schreef: 09 aug 2021 20:57
Je meent het? Nuchter gezien is het slechts een stukje stof. En de 1 draagt dit wel, de ander niet. Het zou zo simpel kunnen zijn, maar soms zit het leven net iets minder simpel in elkaar.
Dat is niet nuchter gezien, dat is simplistisch gezien. Op die manier is een hakenkruis ook maar wat strepen in één kleur op een achtergrond in een andere kleur. Voor heel wat zaken gaat het niet om de materiële uitvoering maar om de ideeën die daar achter zitten. Het gaat niet om het doek katoen, het gaat om de ideeën die dat doek katoen vertegenwoordigen.

Als heel wat mensen de moeite gedaan hebben om iets een bepaalde symbool waarde te geven, is het gewoon onnozel om net die symboolwaarde te negeren.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

worteltje schreef: 08 aug 2021 23:22 Een mooi stuk van Nieuwsuur over de hoofddoek waarin zowel moslims als ex-moslims hun mening geven over de hoofddoek. Wordt ook maar weer eens duidelijk wat voor onmenselijke toestanden je mee kan maken als je geen moslim meer wilt zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=FTh4T9RMnMY
Ik vind dit een mooie en mi. realistische rapportage van de zoveel verschillende meningen en gedachten van vrouwen, die dit direct aangaat.
Zo verschillend onderling en zo goed gemotiveerd, dat ik al deze meningen serieus wil nemen, zolang zij voor zichzelf blijven spreken.
Te lang en te vaak zijn zij gedwongen geweest te doen en te laten wat anderen van hen verlangen.

Mi. verdienen allen steun bij hun wel overdachte beslissingen, die verder geen consequenties hebben voor anderen, dan alleen voor hun zelf.
Zij, iig. de dames, die ik hier aan het woord hoor, hebben mijn steun in het gaan voor hun eigen overtuiging.

Toch blijft het zo, dat degenen die bewust kiezen voor de hoofddoek, meteen ook kiezen voor een leven van mensen die worden beoordeeld op hun uiterlijk, hun eigen presentatie naar de gemeenschap toe.
Hoe verfoeilijk we dat ook vinden, niet weinigen laten zich daar toch toe leiden, ook al kent men elkaar totaal niet.
Misschien juist daardoor, omdat dit vaak het enige is wat men van zijn medemens ziet.

Mijn eerste gedachten bij het zien van een vrouw met een hoofddoek is dan ook altijd:
Draagt zij deze bewust en met trots?
Of draagt zij hem, omdat ze niet anders kent en weet?
Of draagt zij hem omdat ze zich gedwongen weet, maar dit liever niet doet?
De antwoorden zijn wezenlijk van belang, voordat ik er verdere gedachten aan ga wijden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 09 aug 2021 22:54 Dat is niet nuchter gezien, dat is simplistisch gezien. Op die manier is een hakenkruis ook maar wat strepen in één kleur op een achtergrond in een andere kleur. Voor heel wat zaken gaat het niet om de materiële uitvoering maar om de ideeën die daar achter zitten. Het gaat niet om het doek katoen, het gaat om de ideeën die dat doek katoen vertegenwoordigen.

Als heel wat mensen de moeite gedaan hebben om iets een bepaalde symbool waarde te geven, is het gewoon onnozel om net die symboolwaarde te negeren.
Sorry hoor, maar NUCHTER bezien is en blijft het een stukje katoen. De interpretatie van dit stukje stof is dan weer menselijk. Dat is wat is hier bedoelde. Ik was eerder van plan het hakenkruis eveneens als voorbeeld te noemen. Het is en blijft een samenspel van lijnen, die eerder de 4 windstreken symboliseerden, maar later een gehaal andere connotatie kregen. Maar nuchter bezien zijn het wat lijnen/vormen.
Alleen de mens kan hier weer zo mallotig mee omgaan.
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 10 aug 2021 07:40
axxyanus schreef: 09 aug 2021 22:54 Dat is niet nuchter gezien, dat is simplistisch gezien. Op die manier is een hakenkruis ook maar wat strepen in één kleur op een achtergrond in een andere kleur. Voor heel wat zaken gaat het niet om de materiële uitvoering maar om de ideeën die daar achter zitten. Het gaat niet om het doek katoen, het gaat om de ideeën die dat doek katoen vertegenwoordigen.

Sorry hoor, maar NUCHTER bezien is en blijft het een stukje katoen. De interpretatie van dit stukje stof is dan weer menselijk. Dat is wat is hier bedoelde. Ik was eerder van plan het hakenkruis eveneens als voorbeeld te noemen. Het is en blijft een samenspel van lijnen, die eerder de 4 windstreken symboliseerden, maar later een gehaal andere connotatie kregen. Maar nuchter bezien zijn het wat lijnen/vormen.
Toch is deze basis van wat jij vindt wat de hoofddoek inhoud te simpel voor het bespreken van dit onderwerp.

Een hoofddoek is een stuk katoen wat gedragen wordt met een bepaald doel.
Ik kende dat doel in vroeger tijden als puur functioneel om de gekamde haren en in een bepaald model gebrachte coupe te behouden buiten in wind en regen en op de fiets. En later nog om een hoofd vol krulspelden te maskeren.
Ik zelf heb het nog zo gedragen in een open cabriolet.
Later leerde ik dat de hoofddoek ook een vervanging kan zijn van een ander hoofddeksel wat vereist was binnen bepaalde christelijke gemeenschappen als je een kerk betrad.
Ik kende het bedekken van het hoofdhaar dmv. een hoed.
Toen in de San Marco in Venetië wilde bezichtigen als toerist, werd ik geweigerd toen ik na het voorportaal de kerk zelf wilde betreden.
Blootshoofds kwam ik er niet in.
Een alternatief was één van de hoofddoeken te kopen in het voorportaal van de kerk waar een hele winkelgalerij was gevestigd.
Ik kreeg associaties met het Bijbelverhaal, waarin Jezus het voorportaal van de tempel schoonveegde van de handelaren in offerdieren ea. produkten. :evil3:
Ik heb dat toen principieel geweigerd.

De eerste islamitische dames die ik zag waren vrouwen met hoofddoeken, zoals in het dorp waar ik vandaan kwam nog veel oudere vrouwen altijd droegen vanuit een oude gewoonte. Maar ook het geheel van kleding zag ik als de dracht die ik nog kende vanuit mijn jeugd.
Dat mensen hun leven lang een dracht hadden van lange rokken en bedekte (boven)armen en zomer en winter (buiten de eigen woning) kousen aan. Een uiteindelijk met de ouderen uitstervende gewoonte vanuit een veranderde cultuur en alleen nog persisterend in zwaar orthodox gelovige families.

Pas later leerde ik dat deze moslima's hun hoofdoek altijd ophadden, als ze de kans liepen andere mannen dan hun broers of echtgenoten tegen te komen, dus in de praktijk van alledag gewoon altijd, ook thuis.
Voor mij was dat net zo'n gewoonte als dat ik kende vanuit mijn kerkgemeenschap.
Dat vrouwen een hoed droegen in een kerk, maar wat steeds verder achterwege ging blijven.
Tot slechts nog een gewoonte bij Prinsjesdag of de Ascott paardenraces.

Dit laatste heeft allemaal niets te naken met de functionaliteit van de lap katoen, maar alles met de eigen identiteit, uitgedrukt in de manier van uiterlijke presentatie.
Van mij mag je dan de hoofddoek bij moslima's een symbool noemen van hetgeen waar het voor staat.

Als ik deze moslima's daarom niet zou respecteren en hun identiteit daardoor zou willen loochenen, dan zou ik hetzelfde doen met mijn eigen oma en moeder.
Nu, jaren later, kan ik niet anders dan daar hetzelfde over denken.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dus blijft het een lap stof waarmee je een bepaalde identiteit wilt aantonen. Natuurlijk is de hoofddoek cultureel bepaald erfgoed en de reden dat de moslima's deze dragen zal misschien ook wel diverser zijn dan wij willen vermoeden.
Onderling blijken ze er ook niet helemaal uit te zijn en is er controverse binnen de moslimgemeenschap zelf.
Nog niet zo heel lang geleden moest ik, om een synagoge te bezoek een keppeltje op. Kostte me moeite (hoewel het een stukje karton was!) maar ik wilde toch graag de binnenkant een keer zien.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Maria schreef: 10 aug 2021 13:55
Een alternatief was één van de hoofddoeken te kopen in het voorportaal van de kerk waar een hele winkelgalerij was gevestigd. Ik kreeg associaties met het Bijbelverhaal, waarin Jezus het voorportaal van de tempel schoonveegde van de handelaren in offerdieren ea. produkten.
Je vergeet de wisselaars, die waren zijn hoofddoel.
Maar het kan nooit het voorportaal zijn geweest, dat was daar te klein voor.
Het zal wel het tempelplein zijn geweest, dat er vol mee stond.
(het plein was door Herodus de Grote aangelegd.)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 aug 2021 16:10
Maria schreef: 10 aug 2021 13:55
Een alternatief was één van de hoofddoeken te kopen in het voorportaal van de kerk waar een hele winkelgalerij was gevestigd. Ik kreeg associaties met het Bijbelverhaal, waarin Jezus het voorportaal van de tempel schoonveegde van de handelaren in offerdieren ea. produkten.
Je vergeet de wisselaars, die waren zijn hoofddoel.
Maar het kan nooit het voorportaal zijn geweest, dat was daar te klein voor.
Het zal wel het tempelplein zijn geweest, dat er vol mee stond.
(het plein was door Herodus de Grote aangelegd.)
Goed geluisterd tijdens de preken en goed opgemerkt. =P~
Bij mij gaat ook altijd de grammofoonplaat op de herhaling.

Ik heb nu bewust de litanie in mijn hoofd niet neergetikt.
Daar was ik te lui voor en het is voor mijn verhaal ook niet noodzakelijk.
Een paar woorden zijn genoeg voor de goede verstaander voor dit topic.
Het gaat mij om het principe.
Dan zijn dit details.
Een kniesoor, die daar op let. :angel12:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 10 aug 2021 15:28 Dus blijft het een lap stof waarmee je een bepaalde identiteit wilt aantonen. Natuurlijk is de hoofddoek cultureel bepaald erfgoed en de reden dat de moslima's deze dragen zal misschien ook wel diverser zijn dan wij willen vermoeden.
Onderling blijken ze er ook niet helemaal uit te zijn en is er controverse binnen de moslimgemeenschap zelf.
Nog niet zo heel lang geleden moest ik, om een synagoge te bezoek een keppeltje op.

Kostte me moeite (hoewel het een stukje karton was!) maar ik wilde toch graag de binnenkant een keer zien.
Diverse motieven, diverse principes en divers handelen om te komen tot bevrediging van je wensen binnen je eigen overtuigingen.
Zo divers als er mensen zijn.
Soms weeg je gewoon het één tegen het andere af.
Je geeft het zelf al aan:
Ook soms op het opportunistische af.

Je houdt het bij jezelf.
Prima.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 10 aug 2021 07:40

Sorry hoor, maar NUCHTER bezien is en blijft het een stukje katoen.
Dit is spock-nuchterheid. Het is nuchter in de veronderstelling dat iedereen de zaak nuchter bekijkt.

Veel mensen bekijken het niet op die manier. Het is dus niet nuchter om die mensen te negeren. NUCHTER bezien, zijn er heel wat mensen die daar een betekenis aan geven.
dikkemick schreef: 10 aug 2021 07:40De interpretatie van dit stukje stof is dan weer menselijk. Dat is wat is hier bedoelde. Ik was eerder van plan het hakenkruis eveneens als voorbeeld te noemen. Het is en blijft een samenspel van lijnen, die eerder de 4 windstreken symboliseerden, maar later een gehaal andere connotatie kregen. Maar nuchter bezien zijn het wat lijnen/vormen.
Wat is daar mallotig aan? De letters die wij op het scherm zien, zijn ook maar een samenspel van lijnen. Maar door de betekenis die wij er aan geven, kunnen we ze wel gebruiken om te communiceren.

Het gaat dus niet om de hoofddoek zelf, het gaat om de boodschap die er mee gecommuniceerd wordt. Wat is er nuchter aan het negeren van de communicatie die mensen op het oog hebben? Stel dat iemand ergens drie punten, drie strepen en drie punten neerzet. Ga jij dan ook stellen dat nuchter gezien het maar om punten en strepen gaat, terwijl je negeert dat dat een manier is waarmee mensen een noodsinjaal uitzenden? Zijn de mensen die daarop reageren door een hulpactie op te zetten op een of andere manier mallotig?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Maria schreef: 10 aug 2021 19:29 Goed geluisterd tijdens de preken en goed opgemerkt. =P~
Bij mij gaat ook altijd de grammofoonplaat op de herhaling.

Ik heb nu bewust de litanie in mijn hoofd niet neergetikt.
Daar was ik te lui voor en het is voor mijn verhaal ook niet noodzakelijk.
Een paar woorden zijn genoeg voor de goede verstaander voor dit topic.
Het gaat mij om het principe.
Dan zijn dit details.
Een kniesoor, die daar op let. :angel12:
Misschien.
Maar er is iets anders wat je over het hoofd ziet.

Het verhaal van de tempel reiniging gaat veel dieper dan je zou denken.
Maar goed dat zou beter een eigen topic kunnen krijgen.
Gesloten