2050 einde van de wereld

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

holog
Bevlogen

Re: 2050 einde van de wereld

Bericht door holog »

doctorwho schreef: 23 jul 2021 11:35
Gerard R. schreef: 23 jul 2021 10:49 Maar goed, het is dus hoog tijd mondiaal iets te gaan doen aan dat klimaat, áls dat nog kan want we hebben wel
geluierd met z'n allen en er zit een vliegwiel-effect in, zeg maar. En dan nog zo'n Trump erbij... :shock:
Inderdaad volgde laatst een podcast van Ondertussen in de kosmos (de wetenschapspodcast van de volkskrant) met als onderwerp klimaatneutraal in 2030. Hierin werden de maatregelen op een rijtje gezet die nodig zouden zijn om dit voor Nederland te bereiken.
Best lastig omdat Tata steel elektrificeren de totale windmolencapaciteit van Nederland 2030 zou vergen.
Leuke podcastreeks overigens
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/t/ ... in-dan-een
ik zie een aantal positieve punten , zoals de aandelen met hoge ESG score hebben beter stand gehouden gedurende de corona crisis als de andere aandelen, dat is geen onbesproken nieuws. daar zit natuurlijk nog serieus wat green-washing tussen - maar dat zijn (hopelijk) kinderziekten.
De transitie zal eveneens geaudit worden voor de multi-nationals, we zien en horen daar ook serieus wat innovatieprojecten (ook van onze zwaarste vervuilers)

waar voor mij het schoentje het zwaarste knelt is de europese houding tegen crispr - zo'n anti-wetenschappelijke houding is in mijn ogen uw eigen bruggen opblazen en tegenstrijdig. (ook meende ik te begrijpen dat de wetenschappelijke wereld hier reeds herhaaldelijk acties tegen heeft ondernomen- helaas zonder succes)
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

ter verduidelijking
https://www.scienceandcocktails.org/en/ ... griculture

of het korter te zeggen uit het spotje van the new scientist ..
the only alternatieve is to allow consumers to continue being hoodwinked by feel-good mumbo jumbo
het oude spotje uit new scientist is veel korter en vat het eveneens reeds vrij goed samen:
https://www.youtube.com/watch?v=28EhPR9_24I
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

We liggen zeker op ramkoers met ons eigen voortbestaan.
Al zou ik "het einde van de wereld" eerder vervangen door "het einde van de huidige beschaving(en)".
Het voortbestaan van de wereld hangt namelijk niet af van het voortbestaan van onze beschaving.

Verder zou ik er geen datum op plakken.
Het zou zowel binnen enkele jaren, als over een eeuw of meer kunnen gebeuren.
Maar dat we niet eeuwig kunne blijven voortdoen zoals we dat nu doen, zoveel is wat mij betreft wel zeker.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Jagang schreef: 04 okt 2021 14:27 We liggen zeker op ramkoers met ons eigen voortbestaan.
Al zou ik "het einde van de wereld" eerder vervangen door "het einde van de huidige beschaving(en)".
Het voortbestaan van de wereld hangt namelijk niet af van het voortbestaan van onze beschaving.

Maar dat we niet eeuwig kunne blijven voortdoen zoals we dat nu doen, zoveel is wat mij betreft wel zeker.
Ik denk dat zo ongeveer iedereen het eens is met je laatste zin. Maar ik las begin jaren 70 als jongen van 13, 14 jaar al het rapport van de Club van Rome, en we waren het op school er allemaal over eens dat "zoals we het nu doen" het jaar 2000 niet haalt. De fout die ons denken maakte en jij hier lijkt te herhalen is dat het met zekerheid kan worden voorspeld dat de wereld in 2050 er totaal anders uitziet dan die van 2021 vanwege alle technische revoluties die in die dertig jaar zullen plaatsvinden. Ray Kurzweil zei al in 2014 dat er meer uitvindingen gedaan waren in de eerste 14 jaar van de 21ste eeuw dan in de gehele eeuw daarvoor. En ook die stond al in geen vergelijking met de eeuw daarvoor. Het aanzien van de wereld verandert met toenemende snelheid.

Toegegeven, wat betreft vele zaken kan het te laat zijn om het tij te keren. Het uitsterven van diersoorten is onherroepelijk. Beperking van de catastrofale toename van de wereldbevolking op die plaatsen waar het broodnodig is wordt ook nooit op wereldniveau besproken.
Maar het lijkt me te vroeg om de handdoek in de ring te gooien en een cultuurpessimist te worden.

Iets gaan voorspellen wat misschien over honderd jaar pas gaat gebeuren is zowiezo niet serieus te nemen. Niemand kan dat voorspellen, ook de wereldvermaarde viroloog niet, waar lanier eerder een link naar gaf.
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Jagang schreef: 04 okt 2021 14:27 We liggen zeker op ramkoers met ons eigen voortbestaan.

Het gaat meer over het punt van ""No Return"" en dat lijkt heel dicht bij te zijn.
Ook steven we er ondanks alle verhalen met vaste hand op aan.

Vergeet niet dat de ramp zo groot kan zijn dat de mens nagenoeg alles in zijn ondergang meesleept.

PS.
Als men niet echt ingrijpt vermoed ik dat we het midden van de volgende eeuw niet gaan halen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 okt 2021 15:30 Het gaat meer over het punt van ""No Return"" en dat lijkt heel dicht bij te zijn.

Vergeet niet dat de ramp zo groot kan zijn dat de mens nagenoeg alles in zijn ondergang meesleept.

PS.
Als men niet echt ingrijpt vermoed ik dat we het midden van de volgende eeuw niet gaan halen.
Het gaat wat mij betreft niet om een "return", maar om redden wat er te redden valt.
De point of no return was al gepasseerd met het begin van de industriële revolutie, denk ik. :-)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Rereformed schreef: 04 okt 2021 15:02 Ik denk dat zo ongeveer iedereen het eens is met je laatste zin. Maar ik las begin jaren 70 als jongen van 13, 14 jaar al het rapport van de Club van Rome, en we waren het op school er allemaal over eens dat "zoals we het nu doen" het jaar 2000 niet haalt. De fout die ons denken maakte en jij hier lijkt te herhalen is dat het met zekerheid kan worden voorspeld dat de wereld in 2050 er totaal anders uitziet dan die van 2021 vanwege alle technische revoluties die in die dertig jaar zullen plaatsvinden. Ray Kurzweil zei al in 2014 dat er meer uitvindingen gedaan waren in de eerste 14 jaar van de 21ste eeuw dan in de gehele eeuw daarvoor. En ook die stond al in geen vergelijking met de eeuw daarvoor. Het aanzien van de wereld verandert met toenemende snelheid.
For better or worse...

Dat klopt allemaal, maar het heeft het verval van onze leefwereld sinds de industriële toe alleen maar versneld.
Alle technofixes ten spijt is de wereldwijde uitstoot, ontbossing, en plastic soep al die tijd alleen nog maar versneld.
Iemand die minder populair en bekend is dab Kurzweil, is Ronald Wright, auteur van "A Short History on Progress", waarin hij oa de "progression trap" uit de doeken doet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Progress_trap

Er is tot nu toe nog weinig dat er op wijst dat technologische ontwikkeling echt een vervanging is, of kan zijn van menselijk gedrag.

Tot nu toe maakt technologische vooruitgang vooral dat mensen de vrijgekomen "ruimte", verkregen door een technofix, in de meeste gevallen snel weer opvullen.
De oplossing? Een eindeloze reeks technofixes om dat effect voor te blijven. Maar ik heb nog niet de indruk dat we bezig zijn om die race op alle fronten te gaan winnen, terwijl we met enkele fronten geen genoegen kunnen nemen. (Mooi dat we dat gat in de ozonlaag hebben verkleind met maatregelen tegen bepaalde drijfgassen en koelmiddelen, maar ik zie nog geen kentering op het gebied van plasticvervuiling.)

Steeds als ons iets goed bevalt, zijn we geneigd te denken dat het met méér daarvan alleen maar beter kan worden, terwijl er in werkelijkheid optima zijn die we steeds voorbijstreven, op zoek naar nóg meer vooruitgang.

Alles wat jouw voorbeeld uit de jaren '70 ondubbelzinnig duidelijk maakt, is dat je er geen datum op kan plakken, omdat we niet alle parameters in zicht hebben. Bij een mok kan je van een afstandje niet zien hoeveel er in zit, maar je weet tegelijkertijd ook dat je er niet eeuwig uit kunt drinken zonder deze bij te vullen. Ook een black box heeft geen magische eigenschappen die haar ontdoen van de last der eindigheid, zelfs al is de inschatting van de inhoud hier en daar nattevingerwerk. Elk uitstel is nog steeds geen afstel. Het gevaar blijft aanwezig zolang we niet stoppen met meer verbruiken en vernielen dan we teruggeven.

Hetzelfde blijven doen, almaar schaalvergroten en intensiveren, zal uiteindelijk geen andere resultaten brengen, maar misschien weer eens uitstel van executie.
Daarom bezie ik het "ecomodernisme" met enige achterdocht.
Laatst gewijzigd door Jagang op 04 okt 2021 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Jagang schreef: 04 okt 2021 18:39
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 okt 2021 15:30 Het gaat meer over het punt van ""No Return"" en dat lijkt heel dicht bij te zijn.

PS.
Het gaat wat mij betreft niet om een "return", maar om redden wat er te redden valt.
De point of no return was al gepasseerd met het begin van de industriële revolutie, denk ik. :-)
Als dat punt is gepasseerd dan is er geen redden meer aan.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 okt 2021 19:12
Doen alsof dat één punt is, is een simplistische voorstelling van zaken geven.
Henry Ford
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Jagang schreef: 04 okt 2021 19:13
Dat is het niet.
Dit soort punten zijn in de wetenschap algemeen aanvaard.

Beweren dat het simplistisch is, is gewoon het niet willen aanvaarden van een hard feit.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mijne heren jullie hebbem beide gelijk.

We zitten reeds in een rampensscenario en sommige ellende kan niet meer voorkomen worden, Maar sommige ellende nog wel, Hoeveel precies dat weten onze achterkleindkinderen wellicht als ze net zo oud zijn als wij nu. Ik ga er van uit dat de meeste achterkleinkinderen dat nog wel gaan halen.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 okt 2021 19:15
Jagang schreef: 04 okt 2021 19:13
Dat is het niet.
Dit soort punten zijn in de wetenschap algemeen aanvaard.

Beweren dat het simplistisch is, is gewoon het niet willen aanvaarden van een hard feit.
Kom nou even. Wanneer jij zegt "Als men niet echt ingrijpt vermoed ik dat we het midden van de volgende eeuw niet gaan halen" dan is dat niet onderbouwde etalering van een privémening die je erop nahoudt. Waar je bovendien nog uitgaat van iets wat helemaal niet bestaat, een "men", een wereldregering die zaken coördineert en bestuurt, en je bovendien de ondergang van de mensheid zo ver de toekomst in schiet dat er geen discussie gevoerd kan worden over de redelijkheid ervan.
Voor een serieuze discussie moet men met argumentering aankomen oftewel harde feiten op tafel leggen die anderen dwingen iets onder ogen te zien. Ga je eens uitsloven. Dit soort oneliners zijn vreselijk frustrerend en het summum van simplisme.

Indien je werkelijk gelooft dat de situatie zo kritiek is zou je denken dat je hele boekwerken bereid bent te schrijven om mensen dit duidelijk te maken.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Jagang schreef: 04 okt 2021 18:51 Dat klopt allemaal, maar het heeft het verval van onze leefwereld sinds de industriële toe alleen maar versneld.
Steeds als ons iets goed bevalt, zijn we geneigd te denken dat het met méér daarvan alleen maar beter kan worden, terwijl er in werkelijkheid optima zijn die we steeds voorbijstreven, op zoek naar nóg meer vooruitgang.

Alles wat jouw voorbeeld uit de jaren '70 ondubbelzinnig duidelijk maakt, is dat je er geen datum op kan plakken, omdat we niet alle parameters in zicht hebben. Elk uitstel is nog steeds geen afstel.

Hetzelfde blijven doen, almaar schaalvergroten en intensiveren, zal uiteindelijk geen andere resultaten brengen, maar misschien weer eens uitstel van executie.
Daarom bezie ik het "ecomodernisme" met enige achterdocht.
Alles moet je met enige achterdocht bezien. Dat is een gezonde houding.
Maar je doet een aanslag op je geestelijke gezondheid wanneer je in je denken enkel een scenario van onafwendbare executie ziet.

Maar je gebruikt een keer het woordje "misschien". Dat klinkt goed. En "het einde van de huidige beschaving(en)" dat je voorziet is wat anders en inderdaad veel waarschijnlijker dan het uitsterven van het menselijk ras. Wellicht ben je gewoon meer met deze zaken bezig dan de gemiddelde persoon. "Redden wat er te redden valt" is ook een goede houding.
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Rereformed schreef: 05 okt 2021 07:51 . "Redden wat er te redden valt" is ook een goede houding.
Inderdaad de beste tijd om een boom te planten is twintig jaar geleden en de beste tijd, daarna is nu
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

doctorwho schreef: 05 okt 2021 08:43
Rereformed schreef: 05 okt 2021 07:51 . "Redden wat er te redden valt" is ook een goede houding.
Inderdaad de beste tijd om een boom te planten is twintig jaar geleden en de beste tijd, daarna is nu
Nog beter is denk ik om te blijven planten.
We hebben trouwens heel wat in te lopen, want er wordt nogal wat gekapt.
Dat zijn helaas geen snelgroeiers (zoals naaldhout)
Plaats reactie