Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door vegan-revolution »

Waarom moeten er nu weer verhevigde coronamaatregelen worden genomen? Het schijnt dat vooral 1 groep (veel méér nog dan mensen uit de Bible Belt) daaraan bijgedragen heeft :

Helft ongevaccineerde patiënten heeft niet-westerse achtergrond

Daaruit :

Ongeveer de helft van de ongevaccineerde patiënten die in ziekenhuizen worden opgenomen, heeft een niet-westerse migratieachtergrond. Dat blijkt uit een inventarisatie van Nederlandse longartsen, waarover het AD bericht.
Al weken liggen er tussen de zes- en zevenhonderd coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen, rond de tweehonderd op de ic en ruim vierhonderd op de verpleegafdelingen. Uit een analyse van het RIVM bleek eerder dat zo’n 90 procent niet is gevaccineerd. De overige opgenomen patiënten reageren meestal niet goed op het vaccin door een onderliggende aandoening, zoals een verminderde afweer of immunologische aandoening.

Van de ongevaccineerde patiënten blijkt 40 tot 60 procent een niet-westerse migratieachtergrond te hebben. Dat constateert Leon van den Toorn, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Artsen voor Longziekten en Tuberculose. De longartsenvereniging zette een enquête uit onder alle Nederlandse ziekenhuizen. Omdat niet alle ziekenhuizen op de enquête reageerden, houdt de vereniging een ruime marge aan.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef: 04 nov 2021 04:37 Omdat er weliswaar meer ongevaccineerden sterven dan gevaccineerden, is de kans dat je besmet wordt door een gevaccineerde dus groter dan de kans dat je besmet wordt door een ongevaccineerde. Onder die omstandigheden is het zinvoller om vooral maatregelen te nemen die IEDEREEN betreffen (zoals mondkapjesplicht) dan die alleen ongevaccineerden betreffen. Daarmee redt je wel vooral ongevaccineerden het leven, maar naarmate die groep kleiner wordt redt je steeds meer gevaccineerden.
Een beetje in aansluiting met wat VR meldt: de bereidheid onder gevaccineerden om zich aan allerlei maatregelen te houden om mensen te redden die er zelf voor kiezen een vaccin te weigeren, is wel iets om mee te nemen. Je vraagt wel erg veel van goedwillende mensen als je tegelijk accepteert dat mensen vaccins weigeren. De grootste groep zijn de complotdenkers, die ook heel hard roepen dat ze geen mondkapjes dragen etc.
Dan houdt het wel een keer op.

De enige motivatie die ik zelf nog zou kunnen opbrengen, is om te helpen de zorg overeind te houden voor patiënten die onvermijdelijk weggedrukt worden door (spoed)corona patiënten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

@ Gerard_m,

Maar ongevaccineerden zijn net zo bereid om zich aan de nieuwe maatregelen te houden als gevaccineerden dus ik begrijp je punt niet zo goed. Als je je als ongevaccineerde aan de maatregelen houd, en waar ook geen sprake van is dat ongevaccineerden zich daar niet aan houden is het probleem gewoon opgelost!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef: 04 nov 2021 12:34 De grootste groep zijn de complotdenkers, die ook heel hard roepen dat ze geen mondkapjes dragen etc.
Is dat zo? Het is wel de luidruchtigste, maar als de helft een "niet westerse" achtergrond heeft, dan betwijfel ik of ze de grootste is. Die in het ziekenhuis zijn trouwens al veel minder luidruchtig,

Het percentage niet-gevaccineerden onder hen lijkt trouwens snel op te lopen, hetgeen waarschijnlijk het gevolg is van de stijging van het aantal vaccinaties. En naarmate er meer ongevaccineerden op de IC liggen zal het sterftecijfer onder hen ook toenemen. Dat blijkt ook wel uit de cijfers van het RIVM.
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Peter van Velzen schreef: 05 nov 2021 02:39 Is dat zo? Het is wel de luidruchtigste, maar als de helft een "niet westerse" achtergrond heeft, dan betwijfel ik of ze de grootste is.
Ik denk dat er een overlap is tussen de complotdenkers en de niet-westerse achtergronders. Het ongevaccineerde teamlid hoort bij beide groepen.
Het percentage niet-gevaccineerden onder hen lijkt trouwens snel op te lopen, hetgeen waarschijnlijk het gevolg is van de stijging van het aantal vaccinaties. En naarmate er meer ongevaccineerden op de IC liggen zal het sterftecijfer onder hen ook toenemen. Dat blijkt ook wel uit de cijfers van het RIVM.
Weet ik niet. De opkomst van het virus is begonnen op de scholen en bijeenkomsten. Tieners en twintigers werden eerst geraakt. Van daar uit ging het naar de ouderen. Net als bij de griep kan je verwachten dat een groep zwakke ouderen ondanks vaccinatie in de problemen komt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

lost and not found yet! schreef: 04 nov 2021 23:20 @ Gerard_m,

Maar ongevaccineerden zijn net zo bereid om zich aan de nieuwe maatregelen te houden als gevaccineerden dus ik begrijp je punt niet zo goed. Als je je als ongevaccineerde aan de maatregelen houd, en waar ook geen sprake van is dat ongevaccineerden zich daar niet aan houden is het probleem gewoon opgelost!
Is dat zo? Het is maar net waarom je je niet laat vaccineren. De gereformeerde gelovige zal zich vast keurig aan alle regels houden, maar dat is een kleine groep.

De complotdenker in het algemeen niet.
Het afdoen van je mondkapje is juist een trotse daad van verzet tegen de dictatuur.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef: 05 nov 2021 02:39
gerard_m schreef: 04 nov 2021 12:34 De grootste groep zijn de complotdenkers, die ook heel hard roepen dat ze geen mondkapjes dragen etc.
Is dat zo? Het is wel de luidruchtigste, maar als de helft een "niet westerse" achtergrond heeft, dan betwijfel ik of ze de grootste is. Die in het ziekenhuis zijn trouwens al veel minder luidruchtig,
Het is moeilijk te zeggen hoe groot die groep precies is. Uit eerdere enquêtes haal je ca. 5 tot 10% van de totale bevolking. Ongevaccineerden vormen 15% van de bevolking. Dus ze vormen ca 35-65% van de ongevaccineerde groep (als je ervan uit gaat dat de groep complotdenkers die tot een prik neemt, verwaarloosbaar klein is).

De groepen complotdenkers en allochtonen overlappen elkaar deels. Ook een heel klein deel van de gereformeerde ongevaccineerden, zit in de complothoek (maar de meerderheid is juist zeer gezagsgetrouw). Het totale aandeel gereformeerden in de ongevaccineerde groep is maar 12%.
holog
Diehard

Bericht door holog »

in BE heb ik toch het gevoel dat het opnieuw nogal warm onder onze voeten begint te worden.

er werd nu toch opnieuw meermaals opgeroepen om terug thuis te werken - maar heb het gevoel dan de werkgevers deze keer minder geneigd zijn om de werknemers terug te verzoeken (of als standaard) te stellen om thuis te werken. Bij mij op het werk is de standaard ongeveer, vanaf de heropstart om 1 tot 2 keer per week naar kantoor te komen (daarvoor was standaard 100% thuis) en dit werd nog niet terug gefloten. (aangezien bij ons niet het geval veronderstel ik dat het bij de meeste niet het geval zijn - behalve dan misschien de overheid/ambtenaren)
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

https://nos.nl/liveblog/2404917-noodkre ... -coronapas

De aftrap in Limburg.
Ziekenhuizen zitten aan hun grens.
Wie volgt?
https://nos.nl/liveblog/2404917-noodkre ... -coronapas
De Limburgse ziekenhuizen kunnen op dit moment geen verdere toestroom van coronapatiënten meer aan. In een gezamenlijke verklaring slaken de ziekenhuizen een noodkreet. "We stevenen rechtstreeks af op een zorginfarct en het hele systeem loopt vast." De ziekenhuizen spreken van een "code zwart op lokaal niveau", wat volgens hen binnenkort ook in andere delen van Nederland zal plaatsvinden.
Afgelopen week pas weer strengere maatregelen en controles.
Alsof dit niet eerder voorspelbaar was.
We zitten nu aan bijna 12000 besmettingen per dag
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Zeer zorgelijk, als je bedenkt dat het aantal besmettingen iedere week met ca. 40% stijgt.
Overigens is die 12.000 alleen het aantal vastgestelde besmettingen. Heel wat snotteraars laten zich niet testen (meer dan de helft las ik).

De maatregelen tot nu toe stellen erg weinig voor en als ze zouden werken merk je dat pas 2 weken later in de ziekenhuizen. Het stijgt dus sowieso nog een tijdje door.
Daar komt trouwens bij dat Duitsland veel minder ruimte heeft om ons bij te staan dan bij eerdere golven.

Ik vrees dat veel strengere maatregelen onvermijdelijk zijn, en dan maar hopen dat het nog op tijd is om een code zwart te voorkomen.

Het gunstigste scenario is wellicht nog dat op een bepaald moment zoveel mensen (recent) besmet zijn geweest dat de stijging stagneert. Dit lijkt nu in Engeland te gebeuren na 3 maanden van zeer hoge aantallen besmettingen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 09 nov 2021 12:09 Zeer zorgelijk, als je bedenkt dat het aantal besmettingen iedere week met ca. 40% stijgt.
Overigens is die 12.000 alleen het aantal vastgestelde besmettingen. Heel wat snotteraars laten zich niet testen (meer dan de helft las ik).

De maatregelen tot nu toe stellen erg weinig voor en als ze zouden werken merk je dat pas 2 weken later in de ziekenhuizen. Het stijgt dus sowieso nog een tijdje door.
Daar komt trouwens bij dat Duitsland veel minder ruimte heeft om ons bij te staan dan bij eerdere golven.

Ik vrees dat veel strengere maatregelen onvermijdelijk zijn, en dan maar hopen dat het nog op tijd is om een code zwart te voorkomen.

Het gunstigste scenario is wellicht nog dat op een bepaald moment zoveel mensen (recent) besmet zijn geweest dat de stijging stagneert. Dit lijkt nu in Engeland te gebeuren na 3 maanden van zeer hoge aantallen besmettingen.
Er zijn nogal wat snotteraars zoals ik denk ik.
Ik heb dat minstens eenmaal in de week (allang voor de corrona ellende).
Dan laat je het op den duur wel zitten.
(Ik heb vermoedelijk last van een gore fabriek aan de overkant van de rivier, maar bewijs dat maar eens)

Het laatste kon wel eens pret van korte duur zijn,
ik acht het niet onmogelijk dat zich over niet als te lange tijd een variant aandient waartegen de huidige vaccins niet helpen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 nov 2021 12:21
gerard_m schreef: 09 nov 2021 12:09 Het gunstigste scenario is wellicht nog dat op een bepaald moment zoveel mensen (recent) besmet zijn geweest dat de stijging stagneert. Dit lijkt nu in Engeland te gebeuren na 3 maanden van zeer hoge aantallen besmettingen.
Er zijn nogal wat snotteraars, zoals ik denk ik.
(Ik heb vermoedelijk last van een gore fabriek aan de overkant van de rivier, maar bewijs dat maar eens)
Zou kunnen, of gewoon overgevoelige slijmvliezen.
Ik heb bij tijd en wijle dagen, dat ik constant zit te niezen.
Incl. de tranen en de snotneus.
Er zullen best wel veel mensen zijn, die met een test een negatieve uitslag hebben.
Maar die tellen niet mee in de uitslag.
Het aantal testen zegt dus eigenlijk niet echt heel veel over het totaal aan besmettingen.
Alleen, dat de echte corona gevallen eerder worden gedetecteerd en dus geïsoleerd kunnen worden.
ik acht het niet onmogelijk dat zich over niet als te lange tijd een variant aandient waartegen de huidige vaccins niet helpen.
Zou zomaar kunnen.
Maar ik hoop dan toch, dat mijn vaccinatie tegen de oorspronkelijke stam me wel zal helpen het toch niet al te erg te krijgen mocht in besmet raken.
En daar ziet het wel naar uit.
Kwetsbare personen blijven ook dan natuurlijk de extra kwetsbaren.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mede om deze reden (samen met andere) heb ik nu besloten om dit jaar ook in te gaan op de jaarlijkse uitnodiging voor de griepprik.
Vorig jaar nog niet.
Tot nu toe voelde ik me altijd gezond genoeg om een griepje wel te kunnen doorstaan.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 nov 2021 12:21 Er zijn nogal wat snotteraars zoals ik denk ik.
Met het najaar en nauwelijks maatregelen, gaat er nu van alles rond, ook griep begint weer en allerlei verkoudheidsvarianten.
Begrijpelijk at niet iedereen zich laat testen. Maar contacten beperken als je ongetest snottert is wel aan te raden.

Overigens is de impact van luchtvervuiling schrikbarend groot, dus die fabriek zal vast geen goed doen. ( best bizar eigenlijk hoe makkelijk we accepteren dat we de lucht die we inademen vervuilen).
Dat zou kunnen gebeuren als die variant tenminste nóg besmettelijker is dan de deltavariant.
Het lijkt erop dat nieuwe varianten de bescherming tegen ernstige ziekte nog niet ondermijnen maar de toekomst is niet te voorspellen.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 nov 2021 12:21 ik acht het niet onmogelijk dat zich over niet als te lange tijd een variant aandient waartegen de huidige vaccins niet helpen.
het kan altijd dat nu ergens in Afrika ebola zich vermengd met de deltavariant.
wat voor zin heeft het om zich met dit soort fantasietjes bezig te houden?

vaccins werken en er zijn er nog op komst omdat deze vaccins nog niet perfect zijn
Plaats reactie