Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door axxyanus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 05 mar 2022 16:26
axxyanus schreef: 05 mar 2022 16:22
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 05 mar 2022 16:13

Wat de basis is voor het voeren van oorlog, want daar draait het dan wel op uit.
Anders draait het ook op oorlog uit.

Het probleem is dat alles wat anderen landen doen en dat Poetin niet aanstaat, door hem kan aangevoeld worden als een bedreiging. Dus op welke manier houden we rekening met die gevoelens van bedreiging zonder dat dat op lange termijn leidt tot iedereen dansen naar Ruslands pijpen? Of is dat een resultaat dat we maar moeten aanvaarden om toch maar te vermijden dat Rusland zich bedreigd voelt.
Kijk je gaat bij voorbaat van kwader trouw uit.
Je gaat je te buiten aan vijand denken, dat is iets waar machthebbers op uit zijn.
Neen ik ga niet bij voorbaat uit van kwader trouw. Niets in het bovenstaande is afhankelijk van kwade trouw. Zelfs als die gevoelens reëel zijn zitten we in die situatie. Dat er bij Poetin reële gevoelens van bedreiging kunnen ontstaan als er ergens iets gebeurt dat hem niet aanstaat is een reële mogelijkheid. Aangezien jij nooit wil ingaan in hoeverre die gevoelens van bedreiging door objectieve factoren te ondersteunen zijn, is er dus de mogelijkheid dat die gevoelens van bedreiging zuiver ingegeven zijn door waandenkbeelden en paranoia. Aangezien dat dus een mogelijkheid is blijft de vraag op welke manier we rekening houden met die gevoelens van bedreiging zonder dat dat op lange termijn leidt tot iedereen dansen naar Ruslands pijpen? Of is dat een resultaat dat we maar moeten aanvaarden om toch maar te vermijden dat Rusland zich bedreigd voelt?

En er is natuurlijk de mogelijkheid dat er inderdaad kwadertrouw is. Hoe ga je vermijden dan een eventueel ter kwader trouw Rusland misbruikt maakt van een tentoonstellen van zich bedreigd te voelen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

axxyanus schreef: 05 mar 2022 16:39 Aangezien jij nooit wil ingaan in hoeverre die gevoelens van bedreiging door objectieve factoren te ondersteunen zijn, is er dus de mogelijkheid dat die gevoelens van bedreiging zuiver ingegeven zijn door waandenkbeelden en paranoia. Aangezien dat dus een mogelijkheid is blijft de vraag op welke manier we rekening houden met die gevoelens van bedreiging zonder dat dat op lange termijn leidt tot iedereen dansen naar Ruslands pijpen? Of is dat een resultaat dat we maar moeten aanvaarden om toch maar te vermijden dat Rusland zich bedreigd voelt?

En er is natuurlijk de mogelijkheid dat er inderdaad kwadertrouw is. Hoe ga je vermijden dan een eventueel ter kwader trouw Rusland misbruikt maakt van een tentoonstellen van zich bedreigd te voelen?
Sinds de opmerking "Defensief????" op pagina 33 heeft Tiberius welgeteld 17 bijdragen gegeven die als one-liners kunnen worden gekenschetst, bijna allemaal één en hetzelfde punt opnieuw en opnieuw herhalend, terwijl hij het vertikt om in te gaan op talloze argumenten die tegen hem worden aangevoerd of vragen die aan hem gesteld worden.

Vooralsnog krijgt deze Fin geen duidelijkheid hoe hij zou kunnen bepalen dat Tiberius te goeder trouw is en geen propagandist voor Poetin.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Op zich heeft 'm wel gelijk
Putin is paranoia, wereldvreemd, leeft in een ander universum, .... en uiteraard is die inherent bang voor alles
voor vrijheid, voor democratie, voor meningen ... en dus wil 'm die dingen niet in zijn buurt.
Hoe hij interne de schroeven aandraait is afgrijselijk
resultaat? alle pers vertrekt en heel St-Petersburg vlucht naar Finland

Putin? Daar valt ni mee te praten. Ik heb schrik dat die op een bepaald moment het westen de schuld ga geven dat zijn troepen geen vooruitgang boeken (of ni rap genoeg.
Niet alleen de schuld maar dit als een oorlogsverklaring ziet.

https://www.msn.com/en-us/news/world/ho ... ar-AAUy5eW
de reden voro de stilstand. uiteraard propaganda om ff tegen de schenen van china te trappen (heeft wel iets)
https://www.youtube.com/watch?v=886GLfYIvpA
"bevrijdde" ukraïners (volgens de Russische staatsmedia)
Laatst gewijzigd door appelfflap op 05 mar 2022 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Belangrijker dan in gesprek zijn met een propagandist voor Poetin is te beseffen hoe diepgaand alles wat Poetin op het oog had door hemzelf nu niet alleen in duigen is gevallen, maar juist alles wat hij niet wilde op talloze manieren wordt versterkt.

Kijk bijvoorbeeld naar het lot van de EU. Twintig jaar deed Poetin zijn best om Europa met anti EU sentimenten te besmetten om het uit elkaar te laten vallen. En op één klap is al dit moeizame werk de zee ingespoeld. Iedere Europeaan weet opeens weer zeker dat we bij elkaar willen horen, en móeten blijven. En tegelijkertijd leren we dat nationalisme en internationalisme geen tegengestelden zijn van elkaar, maar bij elkaar horen. Ik schreef in dit onderwerp ergens dat ik het voor het eerst helemaal eens was met een Finse politicus die men hier altijd als extreem rechts heeft betiteld. Hij was in de beginfase de eerste die pal achter Oekraïne stond en opkwam voor de verdediging van de soevereiniteit van dat land en zelfs het lef had om te zeggen dat Finland het land wapens moet sturen, iets wat twee weken geleden nog ondenkbaar was. Enkel hij had toen die moed die benodigd was en ik voelde bewondering voor hem die ik altijd weerzinwekkend had gevonden. En opeens besefte ik dat er iets is waar links en rechts in verenigd zijn, namelijk vaderlandsliefde die vecht voor vrijheid en democratie.

Kijk naar de VS. Ik denk dat Poetin met zijn akties een eind heeft gemaakt aan de kans dat we Trump in 2024 weer terug zien als president. Maar wat deze zaak betreft zet ik er wel de kanttekening bij dat ik er volledig naast kan zitten. Mocht dat laatste het geval zijn dan is het aan Poetin te danken dat we ons nu, oftewel net op tijd, al gaan bewapenen en voor onze eigen verdediging gaan zorgen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef: 05 mar 2022 18:42
https://www.youtube.com/watch?v=886GLfYIvpA
"bevrijdde" ukraïners (volgens de Russische staatsmedia)
Wat een prachtige video! Het laat zien dat er nu een enorm probleem is voor de Russen. Ze zijn bezetters geworden die door de hele bevolking openlijk gehaat en tegengewerkt worden. Welke Russische soldaat kan het aanzien? Ze zullen allemaal beseffen dat ze zowel voor een onmogelijke taak staan als een boosaardige, zelfs absurde. De reden die gegeven is om het land te bevrijden kan door geen Russische soldaat die daar rondloopt meer serieus genomen worden.
En via sociale media staan ze iedere dag ten aanschouwen van de hele wereld voor schut, niet alleen wanneer ze bommen gooien, maar ook wanneer ze denken gewonnen te hebben.

Hier een andere video met dappere protesters, met een commentaar van een militaire deskundige.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Rereformed schreef: 05 mar 2022 18:45 Belangrijker dan in gesprek zijn met een propagandist voor Poetin is te beseffen hoe diepgaand alles wat Poetin op het oog had door hemzelf nu niet alleen in duigen is gevallen, maar juist alles wat hij niet wilde op talloze manieren wordt versterkt.
met ratio kun je die mens niet meer bereiken
hij kan al die dingen niet bereiken en er is maar 1 schuldige

zoals gezegd
vandaag dreigt hij weer richting westen. Ik ben er vrij zeker van dat die nu oorlog wil en we er niet meer aan ontsnappen
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ps, na de discussie gelezen te hebben, en nadat ik op mijn vraag aan Tiberius Claudius geen antwoord heb gekregen kunnen we hem dus wegzetten in de burelen als een Poetin aanbidder?! En waarschijnlijk dus ook als een Baudet stemmer bij de gemeenteraadsverkiezingen! Wel leuk voor de statistieken!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

@ Tiberius Claudius:

Wie heeft er volgens jou dan gelijk?

En geef nou eens geen ontwijkend antwoord! Maar onderbouw het!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lost and not found yet! schreef: 05 mar 2022 23:07 @ Tiberius Claudius:

Wie heeft er volgens jou dan gelijk?

En geef nou eens geen ontwijkend antwoord! Maar onderbouw het!
Tiberius claudius redeneert vanuit een loopgraaf die hij al jarenlang geleden heeft gegraven. Hij reageert alsof we in het verleden leven en hij niet op de hoogte is van de recente gebeurtenissen. Hij is niet in staat om de nieuwe realiteit onder ogen te zien en zijn opvattingen te herzien. Van onderbouwen kan bij hem geen sprake meer zijn. Hij kan enkel per ongeluk uitspraken doen die zijn opstelling voor eenieder duidelijk maken als absurd.

@Tiberius claudius
Ik heb inmiddels wel begrepen dat je mij negeert in al je berichten. En dat is heel wijs van je want je hebt goed begrepen dat niets mij op dit forum ooit zo woest heeft gemaakt als je opmerking "Ook zijn er die het verleden willen overdoen zoals Finland". Iemand die op dit moment in staat is Finland te beschuldigen in plaats van Poetin is kwaadaardig en heeft iets gedaan wat ik mijn leven lang niet meer zal vergeten, en enkel met pijn en moeite door mij vergeven zal worden indien ik een totale ommekeer in je denken bij je tegenkom.
Het land dat je denkt te moeten beschuldigen van agressiviteit of uitlokken tot een oorlog is 77 jaar een toonbeeld geweest van vrede en begrip voor Rusland. Het heeft tien procent van haar oppervlak, waaronder de op één na grootste stad van Finland, moeten afstaan aan Rusland en een half miljoen Finse vluchtelingen die alles achter moesten laten elders een bestaan moeten geven, en twaalf jaar lang herstelbetalingen betaald aan Rusland voor een oorlog die de Russen begonnen, en heeft daarin berust ter wille van de vrede. Ook heeft men toen de Sowjet-Unie inklapte geen oude koeien uit de sloot gehaald, maar terwille van de vrede het erin berusten definitief gemaakt. Tot voor twee weken geleden heeft Finland het nooit in haar hoofd gehaald om zich aan te sluiten bij de NAVO, ook niet toen zij daar de kans voor kreeg, hoewel er geen jaar voorbij ging of deze of gene deskundige merkte op dat Finland zich kwetsbaar opstelt en een groot risico neemt. Iemand die zogenaamd niet beseft dat mogelijke aansluiting van Finland bij de NAVO na de gebeurtenissen van de afgelopen week iets is waartoe een machteloos driemaal zo klein land als Nederland toe gedwongen wordt, maar het omdraait en gaat uitleggen als een provocatie, is niet te onderscheiden van een handlanger van Poetin.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Vorige week deed de EU een belofte drie straaljagers aan Oekraïne te schenken om zich beter te kunnen verdedigen. Enkele dagen later werd duidelijk dat deze belofte niet ingelost wordt omdat men (Polen?) de straaljagers niet durft af te staan: ze zijn nodig voor de verdediging van eigen land. Nu laat de Financial Times horen dat de VS met Polen onderhandelt over straaljagers van Russische makelij. Indien Polen ze aan Oekraïne geeft zouden ze van de VS F-16 straaljagers ervoor in de plaats geschonken krijgen. Oekraïense piloten zouden scholing hebben gehad om Russische vliegtuigen te kunnen besturen. De krant meldt dat er nog wel een probleem is hoe die straaljagers van Polen naar Oekraïne zouden kunnen komen.
Oekraïne herhaalt constant dat ze een no-fly zone wil ingevoerd zien, maar NAVO kan het niet aanbieden. Misschien is dit de oplossing waarvoor het westen kiest.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef:[het westen] Niet alleen de schuld geeft maar dit als een oorlogsverklaring ziet.
Je hebt niet lang hoeven wachten.
Poetin heeft uitgesproken dat hij de opgelegde westerse sancties beschouwt als gelijkstaand aan een oorlogsverklaring.

Hij heeft zich inmiddels zozeer bezondigd aan dreigen dat het een omgekeerd effect heeft gekregen, namelijk dat het zijn zwakheid accentueert. Iedereen begint te begrijpen dat het uitingen zijn van zijn besef dat hij alles wat hij op het oog had zal verliezen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Om de moed er maar in te houden een verslag van deskundigen.

BBC: Our World Affairs editor John Simpson reports from the Finnish-Polish border.
Finnish-Polish border? :shock: Het moet niet gekker worden.
En dan laten ze eerst een grensbord zien waar de Finse middelvinger wordt opgestoken tegen de buurman, daarna een prachtig om de maand bijgeschilderd Russisch grenspaaltje, de enige toeristenattractie in de omtrek van 100 km. Als hoogtepunt krijgen we een vijf jaar jongere broer van Sir David Attenborough te zien, die temidden van een uitgestrekt leeg en verlaten sneeuwdek van een meter hoog een vervallen boerenschuur laat zien die ooit voor de winteroorlog zijn beste tijd had, en in the queen's English uitspreekt: "Times are changing here". Daarna signaleert hij wel liefst twaalf auto's die Finland binnen willen. Als hoogtepunt kan zowaar een specimen van "a new discovered species" van achteren gezien worden. Als conclusie spreekt hij uit: "But for people on this side of the border there is a real fear that the tensions can boil over and engulf Finland itself", waarna zowaar een Russische auto het land binnenrijdt zonder dat die meteen tot stilstand komt vanwege een lekke band of gebrek aan brandstof. :lol:
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Rereformed schreef: 06 mar 2022 08:01 Iedereen begint te begrijpen dat het uitingen zijn van zijn besef dat hij alles wat hij op het oog had zal verliezen.
een kat in het nauw maakt rare sprongen en hij heeft 6000 atoombommen
99,9% van zijn atoombommen mogen dus allerhande defecten vertonen en volstrekt onbruikbaar zijn
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef: 06 mar 2022 11:18 een kat in het nauw maakt rare sprongen
Inderdaad, misschien deze sprong die hem geadviseerd wordt te nemen: https://youtu.be/sfPjaD-Bn74?t=160
Born OK the first time
Plaats reactie