De gevolgen van deze oorlog voor de EU lijken groter te zijn dan we twee weken geleden ooit voor mogelijk zouden hebben gehouden. De onvoorstelbare vluchtelingenopvang waar heel Europa mee geconfronteerd wordt en de vraag hoe het energieprobleem moet worden opgelost is misschien maar een fractie van wat ons te wachten staat. Men schijnt nu opgemerkt te hebben dat de grootste graanleverancier in de wereld in oorlog is met de op één na grootste leverancier. Oftewel de graanprijzen zullen heel hoog worden, een ramp voor armere landen.
Gisteren begon men op MorningJoe al te praten over
How The War In Ukraine Could Turn The European Union Into A World Superpower. Dit moge vergezochte fantasieën zijn, maar talloze commentaren die op deze video worden achtergelaten laten zien dat er in Europa een enorme ommekeer in het denken plaatsvindt. De betekenis van de EU is van de ene dag op de andere radikaal gewijzigd:
-Ik ben zo dankbaar dat ik de beste decennia heb mogen beleven die Europa in zijn hele geschiedenis heeft gehad.
Ik hou van Europa, ik hou van de EU, ik hou van al mijn Europese buren. In onze toekomst wachten er misschien momenten van lijden op ons, maar we staan niet allen. Laten we elkaar blijven helpen.
Al mijn liefde voor Oekraïne ️
-Waar. Europa moet als nooit tevoren bij elkaar blijven en herbewapenen, er zijn overal ter wereld kwaadaardige dictators die de westerse democratie haten en die zouden vernietigen als ze konden.
- Val niet op de Duitsers! Ik hou van al mijn Europese buren. Wij zijn familie ️

-Poetin heeft met alle mogelijke middelen geprobeerd Europa te verdelen en te destabiliseren (zoals hij ook heeft geprobeerd met de VS en daarin is geslaagd). Maar hier in Europa heeft hij het tegenovergestelde bereikt, hij is erin geslaagd ons meer te verenigen dan we al waren. En ja, hij is er ook in geslaagd om ons voor het eerst en op een serieuze manier te laten nadenken over de noodzaak om een gemeenschappelijk leger te hebben in plaats van vele onafhankelijke legers.
-En Euroscepticisme, zacht Euroscepticisme of hard Euroscepticisme, kan het imago van de Europese Unie schaden. Wat de Europese Unie tot een wereldmacht maakt, is hun pro-Europeanisme.
-Ik hoop dat nu het vooruitzicht van een Europese Federatie in zicht is. Er was al eerder over gesproken, maar er was ook veel discussie. Ik denk dat de lidstaten nu meer zelfvertrouwen hebben en eensgezind zijn in die doelstelling. De EU is samen een grotere supermacht dan de VS, we danken onze Amerikaanse bondgenoten, maar ik denk dat het veel te laat is dat we minder worden behandeld als de landen die je ooit hebt helpen herbouwen na de oorlog en meer als gelijkwaardige bondgenoten.
- Daar ben ik het volledig met je eens en ik heb het gevoel dat Poetin ons eindelijk wakker heeft gemaakt om dat te zien. Europa moet snel zijn gemeenschappelijke verdediging beginnen te ontwikkelen en ik zou de Federatie ook verwelkomen. De VS en de EU zouden dan kunnen samenwerken op het gebied van defensie waar dat nodig is, maar Europa zou de hoofdverantwoordelijkheid moeten nemen om zijn continent te verdedigen.
-Ik kom uit Nederland. We hebben misschien koopkracht, maar ons leger ontbreekt. De kleine aantallen die we hebben zijn echter professionals. Niet zoals we hebben gezien van de Russische grondtroepen. Ik ben blij dat we weer gaan investeren in defensie. En we zijn niet alleen. Het nieuwe Duitse budget voor hun leger is verbazingwekkend. En vergeet niet dat we ook kernmachten zijn.
-Hier in Europa verafschuwt de overgrote meerderheid van ons wat Rusland vertegenwoordigt om meer dan alleen redenen. De nieuwe generaties weten het misschien niet, maar de Russen hebben ons continent op laffe wijze in tweeën gedeeld, gebruikmakend van het feit dat na het einde van de Tweede Wereldoorlog alle landen waren verwoest, geruïneerd, om hen een antwoord te geven. Ze bouwden een muur en vielen alle landen binnen die aan hun kant van deze muur bleven. Decennialang leefden deze landen onder de terreur (letterlijke terreur) van de Sovjets. Duitsland heeft zijn eigen trauma, zijn eigen wrok tegen de Russen, sinds ze hun land in tweeën splitsten: hele families werden gescheiden door deze muur, een muur die niemand kon oversteken zonder gedood te worden vanuit de torentjes die door de Sovjets waren geïnstalleerd. Er zijn veel beelden van om te huilen. Duitsland heeft, na enige aarzeling, besloten zijn leger te versterken omdat ze niet willen dat hun land opnieuw in tweeën wordt gesplitst, omdat de Duitsers zich er meer dan terecht van bewust zijn dat de plannen van Poetin niet eindigen met de annexatie van Oekraïne.
-Ja, een verenigd en machtig Europa is een goed idee en Duitsland is de beste en moderne buur waar iedereen op kan hopen. Liefs uit NL.
-De EU als geheel is economisch groter dan de VS en overtreft zelfs bij burgers.
Dit kan de EU-landen meer bij elkaar brengen en het is niet onwaarschijnlijk dat er in het komende decennium een Europees leger zal ontstaan.
-Poetin: "Ik moet de EU vernietigen." EU: "Welkom Oekraïne!" Poetin:
-Ik ben er trots op dat zoveel nationaliteiten samenkomen om Rusland, dat in alle eerlijkheid de agressor hier is, te stoppen.

Go Go door samen te werken is niets onmogelijk.
-Ik moet zeggen dat ik geschokt ben door de Europese bereidheid om hun echte militaire capaciteiten weer op te bouwen. Ik denk dat de gruwel van het zien van een echte veroveringsoorlog in Europa het laatste duwtje was om slapende reuzen wakker te maken. Het zal fascinerend zijn als dit de EU echt in haar volle macht zal stuwen.
-Brexit heeft veel geholpen voor de Europese eenheid. Deze oorlog kan nog meer helpen. Het is zelfs mogelijk dat het hele Russische militarisme uiteenvalt, als de oorlog voor hen verschrikkelijk verkeerd uitpakt en het Putinisme wordt verdreven.
-De Europese "chocolademakers": inderdaad koopkracht en militair budget. Maar ook: meerpartijenstelsels, beschaafde mensen, meertaligheid, kritisch denken, mensenrechten, feminisme, milieubewustzijn, goede en betaalbare gezondheidszorgstelsels, geen wapens voor burgers... sociaaldemocratie geen vies woord maar een hoog goed.. .14 landen in de ranglijst van de 20 landen met de gelukkigste mensen ter wereld. (Het moet de chocolade zijn, stom.)
- Nadat ik vorige week Herr Kanzler Scholzs Rede an der Nation had gezien, zei ik tegen mezelf: WOW. Als Duits/Zweedse (Europese) Amerikaan was dit een enorme duw in mijn maag. Het kwam door onze geschiedenis. Ik was legitiem aan het vechten (mentaal) met mezelf. Ik ben sceptisch en angstig, maar het is wat de reactie was. IK HAAT OORLOGEN, maar de Europese leiders hebben een sterke politieke zet gedaan.
-Natuurlijk kan de EU een wereldmacht worden. Het is al een economische. Wat ontbrak is EENHEID om dit te doen. Poetin (en het vertrek van het meest lastige en belemmerende lid van de EU - het VK) heeft het blok volledig veranderd.
-Het voelt nog steeds alsof kansen werden gemist met de ineenstorting van de USSR en terwijl Rusland nog steeds in rep en roer was. Al deze NAVO-allianties hadden toen kunnen worden gemaakt.
-De Britten verlieten, terwijl ze in loondienst waren van de Russische oligarchen, de EU en behielden de status van "Londongrad". En de Britten slepen nog steeds hun voeten door de tegoeden van hun oligarchische vrienden niet te bevriezen, in tegenstelling tot de EU.
-De EU die sterker wordt, is een zeer goede zaak. Als geheel zijn deze landen rationeel, betrouwbaar en houden ze zich aan de waarheden en wetten waarin ze standvastig geloven.
-Alternatieve titel: hoe de oorlog in Oekraïne de Europese Unie zou kunnen veranderen in de ergste nachtmerrie van Nigel Farage
- Ik zit en zie dit meestal in tranen zich ontvouwen. Als ik kon, zou ik naar de Oekraïners gaan.
Het zou beter zijn als de EU en de Europese landen het stokje overnemen. Verenigd Europa!
-Dank je Poetin. Goed gedaan! Ik weet dat het niet je bedoeling was, maar soms kan zelfs een dwaas het goed doen. Dus nogmaals, bedankt!