Schrikkeldagen.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Schrikkeldagen.

Bericht door heeck »

Zie ook het bepalen van Pasen:
https://historianet.nl/maatschappij/god ... valt-pasen

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

heeck schreef: 14 mar 2022 12:03 Zie ook het bepalen van Pasen:

Roeland
Ik heb wat gezocht in de gewelven waar mijn boeken staan.

Vond er wat over in de Kosmos Bibliotheek band 274.

Later zijn er wel degelijk schrikkeljaren toegevoegd, deze dienden om het maanjaar in de pas te laten lopen.

Maand twaalf: Dsû'l-hedsche had daarom 29 of 30 dagen.

Wat bleef is dat dit ongeveer 11 dagen scheelt met een zonnejaar.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bonjour schreef: 14 mar 2022 09:50
Maria schreef: 13 mar 2022 17:21 Ik ken de gewone correcties elk jaar, dat deelbaar is door 4 een extra dag en ook dat dit overgeslagen wordt in jaartal deelbaar door 400, zoals in 2000 het geval was.

Voor het exacte verhaal heb ik toch Wikipedia even geraadpleegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikkeljaar
Maar je hebt het fout overgenomen.
Het is een schrikkeljaar als deelbaar door 4 -> 2024 volgende schrikkeljaar
tenzij deelbaar door 100 -> 1900 niet
tenzij deelbaar door 400 -> 1600 wel

In 1999 was ik onderdeel van een team dat het 2000 probleem in kaart moest brengen. Dat was even een gedoe, want iets zo betrouwbaar als wiki was er nog niet. Wij gingen twijfelen over de exacte regels om te kijken dat 2000 een schrikkeljaar zou zijn. Dat was het dus.

We hadden jaren ervoor een programma gekocht die van een datum zei of ie bestond, welke dag van de week het was, welke week en nog wat meer. Die had een grappige fout:
28-2-2000: maandag
29-2-2000: bestaat niet
1-3-2000: woensdag
Dat programma hebben we maar even verbeterd.
Ik heb "tenzij deelbaar door 100 -> 1900 niet" gemist, waardoor ik verkeerd uitkwam.

Ik herinner me, dat het bijzonder was, maar was blijkbaar de clou vergeten. :oops:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Maria schreef: 14 mar 2022 12:38 Ik heb "tenzij deelbaar door 100 -> 1900 niet" gemist, waardoor ik verkeerd uitkwam.

Ik herinner me, dat het bijzonder was, maar was blijkbaar de clou vergeten. :oops:
Misschien is dit duidelijker.

Eeuwjaren zijn geen schrikkeljaren tenzij het aantal eeuwen deelbaar is door 4.

dus 2100 , 2200 , 2300 zijn geen schrikkeljaren maar 2400 is dat wel omdat 24 deelbaar is door 4.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 mar 2022 12:12
heeck schreef: 14 mar 2022 12:03 Zie ook het bepalen van Pasen:

Roeland
Ik heb wat gezocht in de gewelven waar mijn boeken staan.

Vond er wat over in de Kosmos Bibliotheek band 274.

Later zijn er wel degelijk schrikkeljaren toegevoegd, deze dienden om het maanjaar in de pas te laten lopen.

Tiberius,

Je mist de geloofs-clou die des godes schepping als volmaakt, dus heilig en onaantastbaar correct ziet.
Verheven boven wat de ook toen al bekende wetenschap er demonstreerbaar van vond.

Zie Antikythera-verslag:
The second part of the paper deals with the accuracy of the Mechanism’s predictions. In order to verify its accuracy, an application has been developed in a virtual reality environment, which simulates the operation of the physical models. The indicators on both sides of the Mechanism are presented in an image format and not as a numerical result. The results of the forecasts are automatically compared with those of the NASA website.
The results support the view that the Antikythera Mechanism was a scientific instrument for accurate astronomical predictions.
Roeland
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 mar 2022 12:42
Maria schreef: 14 mar 2022 12:38 Ik heb "tenzij deelbaar door 100 -> 1900 niet" gemist, waardoor ik verkeerd uitkwam.

Misschien is dit duidelijker.
Ik leer steeds bij met dat rondsnuffelen over het WWW nav. de hints en tips van jullie. :)
Even off topic:

Wisten jullie dat, dat er in Mekka zoveel (cultuur)venietiging is geweest en nog is?
Zelfs Islam historie en cultuur, onder het mom van een islam regel.
Die blijkbaar meer dan 1000 jaar niet heeft gegolden, maar de laatste decennia wel?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mekka#Modern_Mekka
De officiële staatsgodsdienst, het Wahabisme, dat sinds de overname van de stad van de Ottomanen ook in Mekka werd geïmplementeerd, is zeer fel gekant tegen elke vorm van verering van aardse zaken. Veel tombes, moskeeën, graven en andere historische bouwwerken zijn in opdracht van het Saudisch koningshuis in de loop van de 20e en 21e eeuw vernietigd.

Niet enkel honderden religieuze gebouwen zijn gesloopt, ook woonhuizen in het oude Osmaanse centrum worden vernietigd zonder dat bewoners compensatie krijgen.[8] Ook de parken, begraafplaatsen, natuur en het landschap zelf zijn aangetast. Zo zijn de meeste bomen in de stad verwijderd en zijn alle bergtoppen rond de stad met dynamiet opgeblazen. Mekka onderscheidt zich wegens de grootschalige vernietiging van historisch erfgoed en de komst van westerse fastfood-ketens als Burger King en McDonald's en merkwinkels in grote winkelcentra, steeds minder van andere steden in de Arabische wereld. De stad heeft zich volledig toegelegd op de pelgrimindustrie.
En dan blijven beweren, dat er maar één Islam is.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Anekdote die de verschrikkelijke universele reli-rotonde illustreert,
die altijd een afslag meer telt dan op de best bijgewerkte kaart of satellietfoto staat:

https://visie.eo.nl/artikel/2021/10/henk-en-herman
“Ik deug en daarom heb ik God niet nodig,”
zei Herman Brood ooit tegen Henk Binnendijk. En hij vervolgde:

“Jij deugt misschien niet en daarom heb je God.”

U begrijpt wat Henk antwoordde:
“Inderdaad, juist omdat ik niet deug, heb ik God nodig, Herman.”

Roeland

https://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_Brood
https://nl.wikipedia.org/wiki/Henk_Binnendijk
https://nl.wikipedia.org/wiki/Andries_Knevel
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Tiberius C. schreef:. . .

Surprise, het antwoord op je originele vraag *) staat gewoon in Wiki:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Islamitische_kalender
. . .
De islamitische kalender is een maangebonden kalender, bestaande uit een jaar van 12 maanden van 29 of 30 dagen. Doordat deze 12 samen ongeveer 354 dagen duren, loopt deze kalender elk jaar 10 tot 12 dagen uit de pas met het zonnejaar.

De Koran verbiedt expliciet het invoegen van schrikkeldagen of -maanden, in soera Het Berouw 37 staat dit verbod:

Voorzeker, het uitstellen is een toevoeging aan het ongeloof. Degenen, die niet geloven worden daardoor op een dwaalspoor gebracht. Het ene jaar staan zij het toe en het andere jaar verbieden zij het (...)

Als gevolg hiervan vallen bijvoorbeeld de ramadan, het Suikerfeest en het Offerfeest ieder jaar anderhalve week vroeger in het zonnejaar.

Uitgaande van een gemiddelde synodische maand van 29,53059 dagen telt een islamitisch jaar gemiddeld 354,367 dagen. Een gemiddeld gregoriaans jaar duurt 365,2425 dagen. De islamitische jaartelling loopt daarmee
365,2425
354,367
≈ 1,03069 zo snel als de gregoriaanse. Op 1 januari 2016 (AD) was het 1437 (AH). Ongeveer 18.854 (gregoriaanse) jaren later zullen beide jaartellingen hetzelfde jaar (20.870) aangeven. Daarna zal de islamitische jaartelling voor gaan lopen op de gregoriaanse.
Zo met elkaar moeten we alle ins & outs nu wel te pakken hebben!
Tenzij je er niet genoeg van kunt krijgen en ook wil snappen wat Milancovic aan onrust veroorzaakte:

https://www.aa.quae.nl/nl/antwoorden/mo ... nders.html

Roeland
*)
>>Mohammed schijnt verboden te hebben om kalenders te gebruiken waar schrikkeldagen in worden gebruikt.
Daardoor verschuift nu het nieuwe jaar over de seizoenen bij de islamitische kalender.

De rede voor dit verbod is me niet bekend, maar misschien weet een ander dit.<<
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 14 mar 2022 09:50 ...
In Excel is 1900 nog steeds een schrikkeljaar, en wel om de volgende redenen:(bron)
Als dit gedrag zou worden gecorrigeerd, zouden er veel problemen optreden, waaronder:
  • Bijna alle datums in Microsoft Excel werkbladen en andere documenten worden met één dag verlaagd. Het corrigeren van deze dienst kost veel tijd en moeite, met name in formules waarin datums worden gebruikt.
  • Sommige functies, zoals de functie WEEKDAG, zouden verschillende waarden retourneren. Dit kan ertoe leiden dat formules in werkbladen onjuist werken.
  • Als u dit gedrag corrigeert, wordt de compatibiliteit tussen seriële datums tussen Microsoft Excel programma's die datums gebruiken, niet meer gebruikt.
Als het gedrag niet wordt gecorrigeerd, treedt er slechts één probleem op:
  • De functie WEEKDAG retourneert onjuiste waarden voor datums vóór 1 maart 1900. Omdat de meeste gebruikers geen datums gebruiken vóór 1 maart 1900, is dit probleem zeldzaam.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 14 mar 2022 17:30
Bonjour schreef: 14 mar 2022 09:50 ...
In Excel is 1900 nog steeds een schrikkeljaar, en wel om de volgende redenen:(bron)
Als dit gedrag zou worden gecorrigeerd, zouden er veel problemen optreden, waaronder:
  • Bijna alle datums in Microsoft Excel werkbladen en andere documenten worden met één dag verlaagd. Het corrigeren van deze dienst kost veel tijd en moeite, met name in formules waarin datums worden gebruikt.
  • Sommige functies, zoals de functie WEEKDAG, zouden verschillende waarden retourneren. Dit kan ertoe leiden dat formules in werkbladen onjuist werken.
  • Als u dit gedrag corrigeert, wordt de compatibiliteit tussen seriële datums tussen Microsoft Excel programma's die datums gebruiken, niet meer gebruikt.
Als het gedrag niet wordt gecorrigeerd, treedt er slechts één probleem op:
  • De functie WEEKDAG retourneert onjuiste waarden voor datums vóór 1 maart 1900. Omdat de meeste gebruikers geen datums gebruiken vóór 1 maart 1900, is dit probleem zeldzaam.
Ik vermoed ,maar heb geen bewijs, dat het anders zit.
In de oerversie van Excel had men er gewoon niet aan gedacht of geneeerd en naderhand was het moeilijk om aan te passen.
Programmeurs waren/zijn buiten gewoon slordig en gemakzuchtig op dit terrein.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Of de ontwerpers of marketing afdeling vond het niet belangrijk genoeg.

Het is maar microsof
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 mar 2022 19:31 ...
Ik vermoed ,maar heb geen bewijs, dat het anders zit.
In de oerversie van Excel had men er gewoon niet aan gedacht of geneeerd en naderhand was het moeilijk om aan te passen.
Programmeurs waren/zijn buiten gewoon slordig en gemakzuchtig op dit terrein.
In de bron die ik geef wordt de volgende verklaring gegeven
Toen Lotus 1-2-3 voor het eerst werd uitgebracht, werd ervan uitgegaan dat het jaar 1900 een schrikkeljaar was, ook al was het geen schrikkeljaar. Dit maakte het gemakkelijker voor het programma om schrikkeljaren af te handelen en heeft vrijwel alle datumberekeningen in Lotus 1-2-3 geen schade berokkend.

Toen Microsoft Multiplan en Microsoft Excel werden uitgebracht, werd ook ervan uitgegaan dat 1900 een schrikkeljaar was. Met deze aanname konden Microsoft Multiplan en Microsoft Excel hetzelfde seriële datumsysteem gebruiken dat lotus 1-2-3 gebruikte en grotere compatibiliteit bieden met Lotus 1-2-3. Door 1900 als schrikkeljaar te behandelen, is het voor gebruikers ook gemakkelijker om werkbladen van het ene programma naar het andere te verplaatsen.
Maar uiteindelijk is het allemaal terug te voeren op een overwerkte programmeur die niet gehinderd door enige kennis van zaken wat code heeft zitten krassen onder druk van een reeds gepubliceerde volstrekt onhaalbare deadline in de tijd dat die mannen nog met zwarte koffie en zware shag in een achteraf bezemkast van een bedrijf in leven werden gehouden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

De islamitische kalender is een maangebonden kalender, bestaande uit een jaar van 12 maanden van 29 of 30 dagen. Doordat deze 12 samen ongeveer 354 dagen duren, loopt deze kalender elk jaar 10 tot 12 dagen uit de pas met het zonnejaar.
Allah wordt vaak gezien als een variant op Jahweh/ God maar heeft in elk geval ook veel kenmerken van de maangod Hubal , een van de goden die op Arabische schiereiland werd vereerd. Mekka was een stad waar verschillende goden naast elkaar werden vereerd. Mohammed vernielde de meeste ervan en verhief één ervan tot de grootste god: Al Ilah - de verhevene ("Allah Akbar" --> Allah is de grootste).
De halve maan is het symbool van de islam. De maankalender en bijvoorbeeld de heilige maand Ramadan bestonden ook al.
Het zou de acceptatie vast niet ten goede zijn gekomen om over te stappen op de zonnekalender. Praktisch nut heeft een zonnekalender alleen in gebieden waar seizoenen een rol spelen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 mar 2022 11:42 Mohammed schijnt verboden te hebben om kalenders te gebruiken waar schrikkeldagen in worden gebruikt.
Daardoor verschuift nu het nieuwe jaar over de seizoenen bij de islamitische kalender.

De rede voor dit verbod is me niet bekend, maar misschien weet een ander dit.
Mag ik weten wat de achterliggende reden is waarom je deze vraag stelt?
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik heb de vertaling van siera 9(het berouw) er nog eens op na gelezen en krijg de indruk dat wikipedia zich vergist. Vers 36 stelt dat het aantal maanden in een jaar 12 is, en dus slaat het uitstellen in vers 37 waarschijnlijk op het invoegen van een 13e maand, zoals gebruikelijk was bij de meeste maankalenders, om het jaar enigzins met de seizoenen gelijk te doen lopen, Waar Mohammed dat idee vandaan had is mij niet bekend. Het lijkt mij nogal dwaas. De schrikkelmaand was niet perfect, maar voorkwam in elk geval dat de zonnewende meer dan een maand ten opzichte van de maandkalender, naar achteren schoof. En ze beruste volledig op astronomische waarnemingen. Maar dat zal de gelovigen waarschijnlijk worst zijn. (terwijl men tegelijk geloofde dat Allah de zon de maan en de sterren aanstuurde).

Hoe dan ook ik kan geen tekstuele ondersteuning vinden in de soera die het invoegen van een schrikkeldag verbiedt. Overigens is dat ook volstrekt overbodig bij een kalender die gebaseerd is op waarnemingen van de maan.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie