heeck schreef: ↑16 jun 2022 11:50
OK. Je lijkt me nu te volgen zoals ik bedoel; namelijk dat de werkelijkheid meer omvattend is dan je uit het persoonlijk onderdompelen in ervaringen kunt opmaken.
Is er nog iets anders dan, dan het persoonlijk onderdompelen in ervaringen?
Ook het besef van het in werking zijn van zoiets als evolutie, is deel van de ervaring. Ook het kennis nemen van populaire wetenschappelijke theoriën, is deel van de ervaring.
Ervaring is meer dan het soms kan lijken. Het is niet alleen wat ik nu, direct met mijn oog kan zien, maar tegelijkertijd ook mijn actieve herinnering aan al wat mijn oog ooit gezien heeft, etc. etc.
Andermans ervaren is daarmee niet ineens theoretisch geworden.
Ik heb de ervaring van anderen dan ook niet theoretisch genoemd, maar theorieën. De naam zegt het al. Jij koppelt dat hier nu aan andermans ervaren, en dat is nogal een stap.
Het erkennen van het bestaan van iets dat buiten onze ervaring valt, zegt op zichzelf nog niet zoveel over de toegankelijkheid van de ervaringen van anderen.
En wat we ook moge vinden over de toegankelijkheid van de ervaringen van anderen, feit is evenwel dat de eigen ervaringen daar fundamenteel van verschillen. Er zijn vele mogelijk manieren om dit onderscheid te benoemen, waaronder ook het woord theorie, dat onder meer bestaat om op deze specifieke relatie te duiden. Het woord theorie stamt af van het woord zien,
visie, en dat hoort weer bij een persoon die ziet, degene die de visie heeft. Er kan sprake zijn van een gedeelde visie, maar er kan ook sprake zijn van het benoemen van of het geloven in de visie van een ander.
Zelfs niet als velen hun ervaringen tot een ruimer verklarend, overkoepelend inzicht worden verenigd.
Dus wanneer op basis van een veelheid aan meningen een verhaal wordt geschreven dat zo goed en zo kwaad als dat gaat deze veelheid aan meningen tot één overkoepelend geheel tracht te dichten? Een uiterst creatief en artistiek gebeuren, waar veel
visie voor nodig is.
Met zo een overkoepelend inzicht wordt de werkelijkheid nog wel eens naakter dan die direct valt te beleven!
Nou ja, prachtig natuurlijk. Inderdaad wordt de werkelijkheid hier beter van, daar ben ik het mee eens. Maar ze wordt er niet
werkelijker op. Integendeel. Ze wordt er juist door vermenselijkt. De werkelijkheid wordt gevoegd naar het menselijk oordeel van degene die het beeld schetst.
Maar voor het geval je pukkeltjes krijgt van de evolutie is het misschien dienstig om over te stappen naar het rondlopen in een doolhof versus het uitzicht erop, of naar gebruik van versus begrip inzake GPS-navigatie.
Om even bij deze analogie te blijven, We mogen de informatie die op het scherm van de boordcomputer te lezen staat, de theorie dus, hoe mooi en nuttig en waardevol ze ook zijn moge, nimmer verwarren met de werkelijkheid zelf. En dat is wat ik vaak zie gebeuren. Men leest de kaart, vergeet dat het een kaart is, een kaart
ergens van, en neemt de kaart voor de werkelijkheid zelf.