Het achterlaten van de natuur

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dries
Forum fan

Het achterlaten van de natuur

Bericht door Dries »

Geen wezen lijkt vrijer te zijn van de natuur dan de mens. Toch lijken ook andere diersoorten zulke transitie te maken naar mate zij een grotere mate van zelfbewustzijn bekomen. Zij lijken dan meer in staat te zijn om hun eigen rol te vervullen dan enkel de rol te vervullen die de natuur voor hen had weggelegd. Het valt zelfs te bevragen of zij niet liever een ander bestaan hadden. Want een bestaan in de natuur kan hard zijn. Een dolfijn kan als zelfbewust wezen bv. ervaren hoe zijn/haar jong wordt verscheurd door een haai. Misschien zouden dolfijnen wel een bestaan verkiezen zonder haaien. Wij lijken vaak aan te nemen dat enkel de mens vrijer wenst te zijn van een bestaan in de natuur.

Maar de mens kijkt met belangstelling naar de natuur. En het kan ook mooi en zelfs heldhaftig zijn. De moederbeer die haar jongen beschermt, voedt en leert jagen. Ze leeft ten dienste van haar jongen. Enkele jaren later zal ze sterven maar ze heeft iets achtergelaten. Ze zal misschien zelfs nog herinnerd worden door haar jongen.

Dat is wat de mens ook nog doet. Wij zorgen voor ons nageslacht. Wij zorgen voor anderen. En later sterven we. Tenzij we ons leven zouden kunnen verlengen... mogelijk voor onbepaalde duur. Dat kan wel degelijk hoop geven aan velen die wat langer zouden wensen te leven. Maar evenzeer zou het kunnen leiden tot een bevolkingstoename. En dan zouden we evenzeer een geboortbeperking kunnen invoeren omdat we zelf liever langer leven... ook al gaat dat ten kost van het nabestaan. Het heeft niets met de natuur te maken. Maar met onze verlangens. En als we op langere termijn des te meer de ruimte intrekken, dan zou zulke geboortbeperking weer kunnen verdwijnen.

Nu, op zich is er niets mis met een langer leven, wij kunnen ook dan nog steeds zorgen voor anderen. Maar zullen wij dat behoeven? Nu zorgt de mens bv. voor anderen via de arbeid die men uitoefent. Men voorziet het eigen gezin en de samenleving. Maar automatisering zal steeds meer arbeid kunnen vervangen. Mogelijk ontstaan er uiteindelijk robotten die niet bewust zijn maar even verscheiden zijn als de mens in het uitoefenen van tal van taken. Zodat de overgrote hoeveelheid kan arbeid kan overgenomen worden door machines.

Wat wel degelijk als een bevrijding kan zijn voor de mens. De draaglast kan verminderen. En we kunnen nog steeds zorgen voor elkaar. Als dat is wat we zouden behoeven.

Want wie weet wat er tegen dan mogelijk is. Misschien kan de mens de eigen hersens tegen dan integreren met technologie. De mens zou zich kunnen blootstellen aan een nieuwe ontdekkingsreis. Een mentale ontdekkingsreis. Waarin we in staat worden om tal van nieuwe dingen te leren via technologie die onze eigen vermogens verhoogt tot ongekende hoogten. Daarom zou er niet langer zulke behoefte zijn om in zulke mate te zorgen voor elkaar. Eenieder kan onafhankelijk via zulke technologie die intellectuele en spirituele reis ondernemen.

Dus daar staan we dan. Mogelijk samen met kunstmatig intelligente bewuste wezens waarmee we dan een conversatie aangaan. Maar wat te doen? Hoe gaan we verder vanaf daar?

Wel, laat ons niet vergeten dat die beren daar nog steeds rondlopen. Misschien kunnen we hen ook verheffen tot nieuwe hoogten. Hun hersens integreren met technologie zodat ook zij de natuur verder kunnen achterlaten in ruil voor een zelfbewuster bestaan.

Vrees niet, mijn vrienden, de utopie wacht op ons.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Het achterlaten van de natuur

Bericht door Rereformed »

Mooie bijdrage. Ik heb het ook altijd leuk gevonden toekomst-utopieën te overdenken/verzinnen. Terugkijkend op mijn eigen leven leert mij dat veel zaken die gebeuren in de realiteit of uitgevonden worden, dingen zijn waar je zelf nooit aan dacht als mogelijkheid - zoals de instorting van de Sovjet-Unie of de uitvinding van het internet.
Ik hoop dat ik nog mag meemaken te zien en horen hoe de eerste bemande vlucht naar Mars geschiedenis zal worden.
Born OK the first time
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Utopieën? Dat zijn toch van die verhalen van hen, die na de vertelling van de hemel te hebben aangehoord, bij zichzelf denken:

“Prachtig verhaal, dat van die zielen die naar God gaan en zo, maar het is mij niet waanzinnig genoeg. Dat moet toch beter kunnen! Het is al vrij belachelijk zo, maar net nog een klein beetje belachelijker zou nog veel mooier zijn.”

En zo gaan ze dan aan de slag, om uiteindelijke bij verhalen uit te komen die net weer iets dwazer en fantastischer zijn dan waar men tot dusver van had durven dromen. Ze hebben het dan bijvoorbeeld over een klasseloze samenleving. Of over machines met bewustzijn. Of, ja, want het wordt steeds vreemder, over leven op Mars.

Het christendom is hen niet onnatuurlijk genoeg. Nog onnatuurlijker willen ze het hebben. Weg van de wereld wensen ze zich, nog verder van de werkelijkheid verwijdert dan het christendom zich ooit heeft kunnen wanen... Tot aan ‘hersens integreren met technologie’ aan toe...

Mooie vertellingen hoor! Maar ze doen mij vooral inzien dat de wereld zoals die is eigenlijk veel en veel mooier is.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Amerauder schreef: 28 sep 2022 14:41 Mooie vertellingen hoor! Maar ze doen mij vooral inzien dat de wereld zoals die is eigenlijk veel en veel mooier is.
In de wereld zoals die momenteel is hebben we de natuur al voor een groot deel achtergelaten. We kunnen niet of nauwelijks terug, want dan zouden we de wereldbevolking tot een fractie van het huidige aantal mensen (ongeveer 1/8) terug moeten brengen. En niemand verlangt écht terug naar de tijd waarin ze die omvang had, ook al denken velen dat wél. Het feit dat De VS en Europa zo aantrekkelijk zijn voor hen die elders leven is veelzeggend.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 29 sep 2022 03:00
Amerauder schreef: 28 sep 2022 14:41 Mooie vertellingen hoor! Maar ze doen mij vooral inzien dat de wereld zoals die is eigenlijk veel en veel mooier is.
In de wereld zoals die momenteel is hebben we de natuur al voor een groot deel achtergelaten. We kunnen niet of nauwelijks terug, want dan zouden we de wereldbevolking tot een fractie van het huidige aantal mensen (ongeveer 1/8) terug moeten brengen. En niemand verlangt écht terug naar de tijd waarin ze die omvang had, ook al denken velen dat wél. Het feit dat De VS en Europa zo aantrekkelijk zijn voor hen die elders leven is veelzeggend.
Dat is een verkeerd idee denk ik, ze komen af op de vleespotten die klaar staan.
Niet omdat we met z'n allen op een kluitje wonen.

Terug gaan in aantal betekent niet dat alle wooncentra als steden verdwijnen, het zullen er wel minder worden en wat kleiner.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 sep 2022 11:12
Peter van Velzen schreef: 29 sep 2022 03:00
Dat is een verkeerd idee denk ik, ze komen af op de vleespotten die klaar staan.
Niet omdat we met z'n allen op een kluitje wonen.

Terug gaan in aantal betekent niet dat alle wooncentra als steden verdwijnen, het zullen er wel minder worden en wat kleiner.
Dat laatste ben ik met je eens, maar die vleespotten zijn niet natuurlijk.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie