De Oranjes, 'onze' Koninklijke Familie

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: De Oranjes, 'onze' Koninklijke Familie

Bericht door heeck »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 feb 2023 08:30
heeck schreef: 23 feb 2023 12:14 Huichelaar?
Hier een heel vertoog over de bijnaam “de Zwijger”.
Geen zweem van verbasterd vertalen:
https://dutchrevolt.leiden.edu/dutch/sp ... ijger.aspx

Roeland
Het was oorspronkelijk Der Verschwiegene en was een scheldnaam.

PS.
Een zwijger was hij allerminst, hij kletste de oren van je kop af.
Maar hij zei dan inderdaad niet veel.
Het zal mijn afwezige oranje-gevoel niets doen, maar of “Verschwiegene” een op Willem geplakte scheldnaam was, dat blijkt ook hier niet uit; integendeel:

https://www.dbnl.org/tekst/_hol00319070 ... 1_0290.php
Want: openhartigheid is gevaarlijk voor vele lieden; bekennen heeft menigeen aan de galg gebracht.
Daarom worden de gesloten karakters vaak geprezen.
Willem van Oranje's eerenaam is de Zwijger, d.i. der Verschwiegene, de man die een geheim wist te bewaren.

Maar de Zwijger was niet een man met een gesloten karakter, zijn bijnaam geeft niet aan wat men er mee wilde uitdrukken, want hij was een gezellig, opgewekt prater, iemand, die zijn gezelschap waard was. Niet in zwijgen en verzwijgen ligt verdienste, doch in 't zwijgen en verzwijgen van 't geen men voor zichzelf behoort te houden

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Of 'onze' huidige Koning Willem van Oranje, de rechtstreekse afstammeling van Willem de Zwijger, die eerste Willem van Oranje, een opportunistische huichelaar is en/of het volk hem geen barst interesseert? Ik zal het eens vragen aan 'onze' Max zodra we weer voor de eerste keer een spelletje strippoker spelen. :mrgreen:

Dat 'onze' huidige Koning Willem van Oranje allerminst een zwijger is en menigeen de oren van de kop af kletst lijkt me een juiste veronderstelling. Het is veelzeggend indien verondersteld zou worden dat 'onze' huidige Koning Willem van Oranje tijdens die momenten niet veel zou zeggen, hoewel zijn eigen meisje al eens openlijk toegaf:
  • "Hij was een beetje dom!"

Om ff terug te komen op de actualiteit waaruit ook blijkt dat 'onze' huidige Koning Willem allerminst een zwijger is en menigeen de oren van de kop af kletst, vestig ik de aandacht op het stoutmoedige bezoek welk Willem recent bracht aan Nederlandse militairen in Litouwen.

Willem deed onder andere mee aan een oefening van de NAVO Enhanced Forward Presence. Ik zie de lefgozer al voor me, hijgend van het tijgeren door de Litouwse modder
terwijl de oefenkogels hem langs de oren fluiten.
'Onze' held! Hoezo of hij sokken aan had?

VIDEO 1Minuut
NU.nl - Gepubliceerd op 21 februari 2023 om 17:13
Koning bezoekt Nederlandse militairen in Litouwen

Wat zwijgen, orenkletsen en veelzeggendheid betreft verwijs ik naar het volgende:
KoninklijkHuis schreef:
Toespraak | 21-02-2023
Statement van Koning Willem-Alexander in het Presidentieel Paleis in Vilnius, Litouwen

<<< knip >>>>

In these difficult times, where we see ourselves confronted with similar challenges such as the terrible war of aggression in Ukraine, the aftermath of the COVID-19 pandemic and the renewable energy transition.

<<< knip >>>>

As we are all aware, it’s been almost a year since Russia invaded Ukraine. Our hearts go out to all the Ukrainians who are suffering as a consequence of Russia’s aggression.

I have deep respect for the courage of the Ukrainian people, who are fighting for their existence, for their survival.
They are also defending the fundamental value of freedom in Europe as a whole.

<<< knip >>>>

The Netherlands stands with you.
You can count on us.

Thank you.
Hij komt niet zwijgend, maar wel veelzeggend en moedig over. Wat huichelachtigheid betreft, hij is niet meer een beetje dom en heeft inmiddels wellicht flink wat mediatraining achter de kiezen, maar om al dat acteertalent huichelachtig te noemen gaat me toch te ver.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

'Onze' Louiske werd onlangs 'Officier in de Orde van Oranje-Nassau'.
Hoort 'onze' van Gaal nou ook [een beetje :wink: ] bij De Oranjes, 'onze' Koninklijke Familie?
Zijn stropdas is sowieso best wel 'illuminant' Oranje:

Foto KNVB Media

Of horen wij juist allemaal een beetje bij De Oranjes, 'onze' Koninklijke Familie?
Of horen De Oranjes, 'onze' Koninklijke Familie juist helemaal bij ons allemaal?
Of horen we wellicht gewoon allemaal bij elkaar?

NOS Voetbal maandag, 23:35 schreef:
Van Gaal benoemd tot Officier in Orde van Oranje-Nassau op speciale avond in Zeist

Namens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kreeg Van Gaal de onderscheiding voor Officier in de Orde van Oranje-Nassau door minister Conny Helder omgehangen.

"Oranje heeft dankzij jou weer kleur op de wangen. We kunnen weer vooruit", sprak Spee.
Oranje heeft dankzij van Gaal weer kleur op de wangen? Jawel, maar 'ons' toekomstig Koninginnetje Amalia, de dochter van dat destijds 7 jarige meisje Maxima welk op 25 juni 1978 stond te juichen :x omdat 'ons' Oranje de finale WK Voetbal 1978 verloor :oops: , die Amalia kijkt best wel bleek tegenwoordig!

Op onderstaande foto heeft ze inderdaad weer kleur op de wangetjes,
maar zulks zal heus niet dankzij van Gaal zijn lijkt me. :mrgreen:

Foto ANP

Ik vind haar een mooie meid en zodra ze om de hand van mijn zoon vraagt zal ik dat zeker in overweging nemen, want ik heb er geen enkel probleem mee als haar kinderen na mijn overlijden
al mijn rijkdom zullen erven! :lol:
NOS Nieuws vrijdag 10 februari, 01:20 schreef:
Amalia over bedreigingen en zware beveiliging:
'Ik heb het nog steeds heel moeilijk'

Vorig jaar werd bekend dat de 19-jarige prinses vanwege bedreigingen niet in haar studiestad Amsterdam kan gaan wonen. Ze woont nog bij haar ouders en kan alleen naar buiten om naar de universiteit te gaan.
Mij moet nog ff van het hart dat ik voor haar en haar naasten hoop dat die bedreigingen aan haar adres snel voorbij zullen zijn, zodat ook die zware beveiliging overbodig wordt en zij weer terug kan keren naar een normaal leven zoals ieder ander toekomstig Koninginnetje dat in Nederland heeft.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Om de hand van uw zoon vraagt...stijgt het u allemaal niet een beetje naar het hoofd...carnaval is voorbij hoor...🙄

Het is absurd wat Amalia nu doormaakt.
Maar een 'normaal' leven is hoe dan ook niet voor haar weggelegd.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 02 mar 2023 14:59 Om de hand van uw zoon vraagt...stijgt het u allemaal niet een beetje naar het hoofd...carnaval is voorbij hoor...🙄

Het is absurd wat Amalia nu doormaakt.
Maar een 'normaal' leven is hoe dan ook niet voor haar weggelegd.
Over Carnaval gesproken, de bijnaam van 'onze' Koning was destijds: 'Prins Pils'!

Maar nee, ik weet ook wel dat zulks niet voor de hand ligt, hoewel, haar moeder was eigenlijk ook maar een gewoon burgertrutje en inmiddels is ze toch 'onze' Koningin!
Ik zou Amalia best wel de beste schoonvader gunnen die bestaat: vandaar! :^o
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Denk dat we over pak m beet 50 jaar nergens meer een koninkrijk hebben. Feit van overerving blijft traditioneel gezien vanuit een ver verleden nog acceptabel, nu kan een volksvertegenwoordiger toch beter breed gedragen worden en dus democratisch gekozen worden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Over 50 jaar? Saoedie-Arabië en aanverwante Golfstaten, Jordanië, Marokko, Japan, Thailand, Brunei, Tonga, Bhutan, Lesotho, Swaziland dat nu anders heet, verscheidene Afrikaanse koningen die binnen de grenzen van bv Ghana en Nigeria vallen, er blijft nog genoeg over. En in Europa zal het ook wel los lopen met het verdwijnen van de vorsten daar. Is mijn inschatting.
bollebof

Bericht door bollebof »

De koning is het probleem niet, de mensen die hem helemaal in zijn greep hebben ook niet zozeer.. Het is meer de bank, defensie, struisvogel politiek, gaslighting, incompetente met teveel status en waar naar geluisterd wordt, buitensluiting, niet met elkaar praten, destructief gedrag, niet iedereen krijgt spreektijd en uitzendtijd, krijgsraad die teveel groepen kenmerken als een leger, ronselaars die elke eenzame idioot recruiteerd en gebruikt, struisvogel politiek als het gaat om (raam)prostitutie - minderheden die geen spreektijd krijgen en worden bedonderd en uitgebuit - figuren zoals Halsema en Beatrix waar iedereen klakkeloos maar alles van aanneemt -, the wall, illusies en bedrog, dat je op de eerste plek kunt staan maar zo ook weer op de derde of op de vijfde plek, dat je maatschappelijk snel afglijdt als niemand je uit de handen redt van een groep die je zit te zieken (een programma noemen zij dat), dat wij op een bepaald gebied dom worden gehouden en je blind gehouden wordt, geheimen - leugen en fake news terwijl iedereen denkt dat het echt zo is, etc ...
De uitvinder van de evolutie, heeft nog veel verrassingen voor ons in zak.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 02 mar 2023 17:24 Over 50 jaar? Saoedie-Arabië en aanverwante Golfstaten, Jordanië, Marokko, Japan, Thailand, Brunei, Tonga, Bhutan, Lesotho, Swaziland dat nu anders heet, verscheidene Afrikaanse koningen die binnen de grenzen van bv Ghana en Nigeria vallen, er blijft nog genoeg over. En in Europa zal het ook wel los lopen met het verdwijnen van de vorsten daar. Is mijn inschatting.
De laatste die verdween was dacht ik Koning Constantijn van Griekenland en dat is zo'n halve eeuw terug.
Wel lijkt Alexander veel op Constantijn, dus er is nog hoop. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Constantijn is een paar weken geleden definitief verdwenen. Hij mocht wel in Athene bijgezet worden.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 05 mar 2023 18:50 Constantijn is een paar weken geleden definitief verdwenen. Hij mocht wel in Athene bijgezet worden.
Dat is waar.
Wel heeft men in Spanje de monarchie weer ingesteld.
Eentje weg een andere erbij. :D

PS>
Er lopen nog aardig wat figuren rond die de een of ander troon opeisen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

'Men' heeft in Spanje de monarchie niet weer ingesteld - dat was Franco.
Maar eenmaal weer ingesteld blijkt de monarchie behoorlijk duurzaam daar. De reputatie van Juan Carlos was er natuurlijk heel lang een factor, maar hoe hij die zelf naar de knoppen wist te helpen is verbijsterend. Maar Felipe stond al klaar. Er waren protesten tegen zijn troonsbestijging, maar het 'systeem' lijkt er gevestigd.

Figuren die een of andere troon willen opeisen- Nederland heeft die ook - de Bourbon-Parma's, officieel ingelijfd bij de Nederlandse adel. 'Prins' Carlos hoopt nog steeds dat de Spaanse troon ooit aan hem zal worden toegewezen. Tot het zover is doet hij nu net of zijn aanspraak op het verdwenen (groot-)hertogdom Parma in Italië nog iets voorstelt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Hier in het Katholieke zuiden hebben we het vanwege historische verwikkelingen niet zo op Willem van Oranje omdat hij in Limburg nogal heeft huisgehouden. Nee, veel Limburgers beschouwden hem niet als huishoudster, maar wel als massamoordenaar!

Hoezo "Oranje boven"? Oranje onder!
Vandaag kleurt Limburg Oranje:

Waarom Limburg Oranje kleurt?
Omdat Limburg wit wordt, :lol: want er gaat 5 tot 10 cm sneeuw vallen!

NOS Nieuws vandaag, 01:24 schreef:
Code oranje vanwege gladheid in zuidoosten

Het KNMI heeft voor komende ochtend code oranje afgegeven voor Noord-Brabant en Limburg vanwege gladheid door sneeuwval. In Limburg gaat dat om 04.00 uur in, in Brabant om 06.00 uur.

In Zuidoost-Brabant en in Limburg kan plaatselijk meer dan 5 centimeter sneeuw vallen, zegt het KNMI. In de Limburgse heuvels valt mogelijk 10 centimeter.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Als je echt ballen hebt doe het meteen. Waarom nog dertig jaar of zo wachten tot Willem-Alexander het welletjes vindt - of erger?
Plaats reactie