Enkele gezegden ter introductie van het werk van Søren Kierkegaard

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Amerauder
Ervaren pen

Enkele gezegden ter introductie van het werk van Søren Kierkegaard

Bericht door Amerauder »

Kierkegaard is een van de grootste filosofen van onze tijd. Hij is ook theoloog – hetgeen sommigen kan afschrikken en weer anderen een gemakkelijke uitvlucht geeft om hem niet al te serieus te hoeven nemen – maar ook los van wat hij over de theologie te zeggen heeft is zijn bijdrage aan onze cultuur van onschatbare waarde.

Boven alles is hij een groot psycholoog. Hij heeft veel gedaan om de psychologie op de kaart te zetten, die als discipline in zijn tijd nog niet erkend werd zoals nu het geval is, en die ook nu nog als wetenschap eigenlijk nog maar in de kinderschoenen staat en nauwelijks op eigen benen kan staan. Hij heeft de menselijke ziel op ongeëvenaarde wijze blootgelegd, en zet zijn bevindingen uiteen in een lyrische stijl die niemand hem na kan doen.

Wat hier volgt een selectie van de gezegden van Kierkegaard, afkomstig uit zijn boeken en notities, die als kennismaking kunnen fungeren met de speelse en lichtvoetige schrijfwijze waarop Kierkegaard zijn verregaande psychologische inzichten met ons deelt.

Zo kunnen ook zij die geen of weinig behoefte voelen zich in zijn diepe en paradoxale filosofie te verdiepen een glimp opvangen van die fenomenale schittering die Kierkegaard zo groot maakt.

Without further ado, de man, de legende, Søren Kierkegaard:

Verbazingwekkende mensen

1

De mensen blijven me toch verbazen. Ze maken nooit gebruik van de vrijheden die ze hebben, maar eisen voortdurend vrijheden die ze niet hebben; ze hebben vrijheid van denken, ze eisen vrijheid van meningsuiting.

3

Ik praat het liefst met kinderen, want van hen kan men tenminste nog hopen dat ze redelijke wezens kunnen worden. Maar degenen die dat geworden zijn – godallemachtig!

4

Het volk begrijpt me zo slecht dat men mij niet eens begrijpt wanneer ik me erover beklaag dat men mij niet begrijpt.

5

Het vergaat mij met mijn gevoelens in het leven als die Engelsman die in geldverlegenheid kwam omdat alleen maar een biljet van 100 pond bij zich had: niemand kon hem dat wisselen.

6

Wat filosofen over de werkelijkheid te zeggen hebben is vaak even bedrieglijk als wanneer je bij een winkel een bordje leest met het opschrift: ‘Hier verzorgt men wasgoed’. Zou je binnenstappen met je wasgoed om het te laten verzorgen, dan kwam je bedrogen uit; want dat bordje staat daar alleen maar te koop.

9

Elke waarheid is alleen maar waarheid tot op zekere hoogte; komt zij aan haar grens dan komt er een contrapunt en wordt zij onwaarheid.

10

De taal vervangt het concrete door het abstracte. Zo beeldt de mens zich onmiddellijk in dat hij datgene waarvoor hij het woord weet ook feitelijk kent.

11

De meeste mensen (ook van wie beweerd wordt dat zij denken: professoren e.d.) leven en gaan door in de inbeelding dat zij nog veel meer begrepen zouden hebben, als ze maar langer zouden leven. Maar hoevelen komen tot die rijpheid waar ze dat kritische punt ontdekken waar alles omslaat en waar stijgend begrip gaat betekenen dat men begrijpt dat er iets is dat men niet begrijpen kan?

12

De hoogste opgave van het menselijk kennen is: te begrijpen dat hij niet begrijpen kan. Dit is de terugkeer tot het kinderlijke, maar dan tot het kwadraat verheven.

13

Het verschil tussen de mensen ligt alleen in de vraag hoe zij domme dingen zeggen; dát zij ze zeggen is algemeen-menselijk.

Mij spreekt uit deze selectie vooral nummer 10 aan, De taal vervangt het concrete door het abstracte..., over de relatie tussen taal en ons vermeende zeker weten omtrent te werkelijkheid. Nietzsche zegt dat je door iets te benoemen het als het ware in bezit neemt, maar zulk bezit is, zoals Kierkegaard hier treffend tot uitdrukking brengt, maar al te vaak niets dan ijdele schijn. We denken iets te weten door het te kunnen benoemen, door er een abstracte voorstelling van te maken, en vergeten daarbij zeer gemakkelijk dat de zekerheid over deze abstractie nog niet betekent dat we zeker kunnen zijn over de concrete werkelijkheid waar die naar verwijst.

Ook nummer 11 is erg mooi: hoevelen komen tot die rijpheid waar ze dat kritische punt ontdekken waar alles omslaat en waar stijgend begrip gaat betekenen dat men begrijpt dat er iets is dat men niet begrijpen kan? – Het betreft hier een verheffing van de klassieke socratische formule ‘ik weet dat ik niets weet’, waar Kierkegaard vol van lof over is. Een verheffing, en een modernisering bovendien, een naar onze tijd vertalen van deze eeuwige waarheid, want terwijl Socrates omgeven was door sofisten die meenden van alles en nog wat te weten, zijn wij in onze tijd omringd door quasi-geletterden die menen dat kennis in boeken en achter computerschermen verborgen zit, en daardoor in de misvatting blijven steken dat een accumulatief verzamelen van informatie tot grotere kennis zal leiden, terwijl het kind dat van die illusie vrij is in feite meer weet dan zij.

Tot zover deze korte introductie van de wijze waarop Kierkegaard zich over de mensen blijft verbazen.

Wat is uw mening over Søren Kierkegaard en de roem die hem toekomt?
Leon
Diehard

Re: Enkele gezegden ter introductie van het werk van Søren Kierkegaard

Bericht door Leon »

Hallo Amerauder,

SK is een typische intellectueel, en als spitsvondig denker wekt hij bij mij eigenlijk wat weerstand op. Iemand die “slimmetjes gegeten heeft” en dus iemand die het van zijn eigen wijsheid moet hebben.

Ik heb weerstand tegen die geestkracht, omdat ik denk dat je juist in eenvoud en nederigheid verlossing kan vinden van dat absurde leven.

Zelf heb ik mij ook op intellectuele en eigenwijze manier met filosofisch denken bezig gehouden. En ik had daar ook graag erkenning voor gehad. Misschien dat ik het nu anderen misgun.
Misschien…
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Als ik die geplaatste zweefkezerijen van die theosoof lees heb ik al gegeten en gedronken.
Ik kan gewoon niets met zulke zaken, anderen kennelijk wel want die hebben er boekenplanken vol van.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Leon schreef: 27 jul 2023 19:01 Hallo Amerauder,

SK is een typische intellectueel, en als spitsvondig denker wekt hij bij mij eigenlijk wat weerstand op. Iemand die “slimmetjes gegeten heeft” en dus iemand die het van zijn eigen wijsheid moet hebben.

Ik heb weerstand tegen die geestkracht, omdat ik denk dat je juist in eenvoud en nederigheid verlossing kan vinden van dat absurde leven.

Hierover zegt Kierkegaard dat de dichter de duivel alleen maar uit kan drijven met behulp van de duivel.

Dat wil zeggen dat het verwarren van slimmigheden met wijsheid inherent is aan lezen en schrijven zelf. Wijsheid komt altijd uit het leven zelf – je kunt het niet uit een boek halen. Maar lezende mensen – en dat zijn wij allemaal – bereik je nu eenmaal via het geschreven woord. Vergelijk het maar met een alcoholist met wie je alleen maar in gesprek kunt komen door een biertje met hem te gaan drinken. De waarachtige communicatiewegen zijn reeds afgesloten.

Ik denk dat hij het veel meer met je eens is dan je denkt, hij maakt intellectuelen voortdurend belachelijk, met hun “boeken en nog meer boeken en boeken om bij te houden welke boeken er allemaal zijn” en kent uiteindelijk aan kennis de rechtmatige plaats toe, als ondergeschikt aan iets hogers.

Leon schreef: 27 jul 2023 19:01 Zelf heb ik mij ook op intellectuele en eigenwijze manier met filosofisch denken bezig gehouden. En ik had daar ook graag erkenning voor gehad. Misschien dat ik het nu anderen misgun.

In welke vorm heb je je daarmee bezig gehouden? En van wie had je erkenning gewenst? Filosofie is nu niet bepaald iets dat erkenning oplevert – integendeel.

Leon schreef: 27 jul 2023 19:01
Misschien dat ik het nu anderen misgun.

Bescheidenheid is een deugd, maar is dit niet wat overdreven, om het over deze boeg te gooien?
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Amerauder schreef: 28 jul 2023 10:14

Ik denk dat hij het veel meer met je eens is dan je denkt, hij maakt intellectuelen voortdurend belachelijk, met hun “boeken en nog meer boeken en boeken om bij te houden welke boeken er allemaal zijn” en kent uiteindelijk aan kennis de rechtmatige plaats toe, als ondergeschikt aan iets hogers.
Ja hij speelt er mee, getuigt wel van een zin voor humor.
Leon schreef: 27 jul 2023 19:01 Zelf heb ik mij ook op intellectuele en eigenwijze manier met filosofisch denken bezig gehouden. En ik had daar ook graag erkenning voor gehad. Misschien dat ik het nu anderen misgun.

In welke vorm heb je je daarmee bezig gehouden? En van wie had je erkenning gewenst? Filosofie is nu niet bepaald iets dat erkenning oplevert – integendeel.
In eigen beheer 20+ boeken met filosofische essays uitgegeven. Ik waande mij een Nietzsche.
Misschien dat ik het nu anderen misgun.

Bescheidenheid is een deugd, maar is dit niet wat overdreven, om het over deze boeg te gooien?
Het is de meest eenvoudige verklaring. Anders wordt het zo complex…
Misschien…
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

‘De ruif hangt altijd op vreethoogte en de spijlen staan nooit te krap”
Past er ook wel bij.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Leon schreef: 28 jul 2023 11:45
In eigen beheer 20+ boeken met filosofische essays uitgegeven. Ik waande mij een Nietzsche.

Interessant. En hoe kijk je nu tegen die boeken aan?
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Amerauder schreef: 28 jul 2023 13:09

Het proces was leuk, maar spiritueel ben ik geen meter verder gekomen.
Misschien…
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

heeck schreef: 28 jul 2023 12:26 ‘De ruif hangt altijd op vreethoogte en de spijlen staan nooit te krap”
Past er ook wel bij.

Roeland
Hier laat ik een Delfts blauw tegeltje van maken.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Leon schreef: 28 jul 2023 15:33

Ik bedoel de boeken zelf. Als je er nu een oppakt en doorleest, wat ervaar je dan?

Wat het proces betreft, is het niet mogelijk dat juist jouw contact met de filosofie de noodzaak van spirituele ontwikkeling heeft blootgelegd? Misschien biedt de filosofie op dit vlak geen antwoorden, maar ze roept wel vragen op, en die zijn soms nog veel belangrijker.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Amerauder schreef: 28 jul 2023 17:00

Ik bedoel de boeken zelf. Als je er nu een oppakt en doorleest, wat ervaar je dan?

Wat het proces betreft, is het niet mogelijk dat juist jouw contact met de filosofie de noodzaak van spirituele ontwikkeling heeft blootgelegd? Misschien biedt de filosofie op dit vlak geen antwoorden, maar ze roept wel vragen op, en die zijn soms nog veel belangrijker.
Ik ervaar verwarring. Ik weet dat er veel inzichten zijn in de boeken, maar ze zitten verstopt in taalconstructies die soms moeilijk te volgen zijn.

Ik voel afstand tot mijn prestaties uit het verleden.

Mogelijk dat Kierkegaard juist die afstand opzocht, in ieder geval wordt het wereldbeeld niet makkelijker, terwijl dat het doel van de filosofie was, begrip opdat het leven beter hanteerbaar zou worden.
Misschien…
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Leon schreef: 28 jul 2023 18:03

Ik ervaar verwarring. Ik weet dat er veel inzichten zijn in de boeken, maar ze zitten verstopt in taalconstructies die soms moeilijk te volgen zijn.

Mogelijk dat Kierkegaard juist die afstand opzocht, in ieder geval wordt het wereldbeeld niet makkelijker, terwijl dat het doel van de filosofie was, begrip opdat het leven beter hanteerbaar zou worden.
"Het was Socrates' taak om te proberen zielen te genezen door een woordenboek te zoeken. Als de woorden rechtvaardigheid, goedheid en schoonheid geen betekenis hebben, dan kunnen mensen elkaar verscheuren. Socrates' inspanning, en zijn falen, lag in het zoeken naar deze onberispelijke betekenis, voor het ontbreken waarvan hij verkoos te sterven." (Albert Camus)
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

VseslavBotkin schreef: 28 jul 2023 18:18
Leon schreef: 28 jul 2023 18:03

"Het was Socrates' taak om te proberen zielen te genezen door een woordenboek te zoeken. Als de woorden rechtvaardigheid, goedheid en schoonheid geen betekenis hebben, dan kunnen mensen elkaar verscheuren. Socrates' inspanning, en zijn falen, lag in het zoeken naar deze onberispelijke betekenis, voor het ontbreken waarvan hij verkoos te sterven." (Albert Camus)
Ja precies, het lijkt eenvoudige logica.
Misschien…
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

VseslavBotkin schreef: 28 jul 2023 18:18 "Het was Socrates' taak om te proberen zielen te genezen door een woordenboek te zoeken. Als de woorden rechtvaardigheid, goedheid en schoonheid geen betekenis hebben, dan kunnen mensen elkaar verscheuren. Socrates' inspanning, en zijn falen, lag in het zoeken naar deze onberispelijke betekenis, voor het ontbreken waarvan hij verkoos te sterven." (Albert Camus)
Wie had hem die taak gegeven dan?
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 29 jul 2023 01:26
VseslavBotkin schreef: 28 jul 2023 18:18 "Het was Socrates' taak om te proberen zielen te genezen door een woordenboek te zoeken. Als de woorden rechtvaardigheid, goedheid en schoonheid geen betekenis hebben, dan kunnen mensen elkaar verscheuren. Socrates' inspanning, en zijn falen, lag in het zoeken naar deze onberispelijke betekenis, voor het ontbreken waarvan hij verkoos te sterven." (Albert Camus)
Wie had hem die taak gegeven dan?
Die zal hij zichzelf wel gegeven hebben.

Eigenlijk was Socrates een hele nare man, die de nodige tegenstanders heeft laten ombrengen.
De doodstraf kwam dan bepaald niet uit de lucht vallen, er lag een oude rekening.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie