(institutioneel) racisme in de Nederlandse politiek

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Georgie
Ervaren pen

(institutioneel) racisme in de Nederlandse politiek

Bericht door Georgie »

Het heeft iets langer geduurd dan “tot vanavond”. En in een nieuw topic.

Goed idee van appelflap om er een deelaspect uit te halen. (zie ‘Discussie aangaande institutioneel racisme’ in het forum ‘Feedback…’) Ik heb een voorstel: (institutioneel) racisme in de Nederlandse politiek.

Je kunt je afvragen of er ook racisme is en of er ook racisten zijn in het Nederlandse politieke bedrijf.
Ik meen van wel. Of hier sprake is van institutioneel racisme weet ik niet, daarom hierboven institutioneel tussen haakjes.

Er is een politicus die openlijk in de sociale media nostalgische dagdromen deelt over het “boreaal” blanke Europa met zijn Germaanse tradities, dat nu verloren dreigt te gaan door de grote toestroom van niet Europese immigranten.
Daarnaast zijn er politici en opiniemakers die nachtmerries schilderen over het “omvolken” van Europa. Zij bedoelen hiermee dat het “blanke ras” overspoeld wordt door andere “rassen” en bastaarden van die “rassen” en het “blanke ras”, waardoor dit ‘blanke ras’ ten onder zou gaan.
Deze uitingen zijn regelrecht opgedolven uit de 19e eeuwse rassentheorieën, later door de Nazi’s en het blanke Apartheidsbewind verder uitgewerkt. De rampzalige gevolgen hiervan zijn algemeen bekend.
Ik zie dit als zuiver racisme in de Nederlandse politiek.

De politicus van het “boreale” blanke Europa heeft ook een uitgeverij opgericht om zijn denkbeelden in boekvorm verder te kunnen verspreiden. En zelfs basisscholen opgericht (die hij “renaissancescholen” noemt) om de Nederlandse bevolking al in de jongste generaties te kunnen indoctrineren.
Ik denk dat de term Institutioneel racisme hier wel van toepassing is.

Verder zij er politici die bij elke gelegenheid die zich voordoet op bezorgde toon roepen dat onze zo hoogstaande “Judeo-christelijke” cultuur gevaar loopt door de toevloed van andere culturen in onze multi-etnische samenleving. Hoewel de link naar de rassentheorieën niet zo direct is zie ik dit toch ook als racisme.
De bezorgde toon en het impliciete waarschuwende karakter ervan suggereren dat die andere culturen minderwaardig zijn aan de “Judeo-christelijke” die zo verloren dreigt te gaan.

Of je het “islamiseren” van Wilders en zijn epigonen als racisme moet beschouwen weet ik niet zeker. Misschien wel.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
appelfflap
Banned

Re: (institutioneel) racisme in de Nederlandse politiek

Bericht door appelfflap »

en geen kat heeft enig idee wat jij bedoelt met boreaal blank europa.
waarbij je boreaal zelfs tussen aanhalingstekens zet. Ik weet niet of Germaanse tradities een juiste omschrijving zijn voor Zuid- Europa.

zijn er racisten in de huidige politiek?
lees verhofstadts dagboek 1933 en zie de parallellen tussen het nazisme en de extreem-rechtse partijen in heel Europa
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

appelfflap schreef: 05 sep 2023 13:24 en geen kat heeft enig idee wat jij bedoelt met boreaal blank europa.
waarbij je boreaal zelfs tussen aanhalingstekens zet. Ik weet niet of Germaanse tradities een juiste omschrijving zijn voor Zuid- Europa.
"Boreaal" zit ook niet echt in mijn normale woordenschat. Ik heb het opgezocht toen ik het in die nostalgische uitingen tegenkwam. Het betekent simpelweg Noord of Noordelijk (Aurora Borealis= noorderlicht)
Die Nederlandse politicus heeft het regelrecht uit de rassentheorieën overgenomen. Het is zijn woordkeuze, daarom zet ik het tussen aanhalingstekens.
Het gaat hem dus duidelijk om noordelijk Europa en de van oorsprong Germaanse tradities.
appelfflap schreef: 05 sep 2023 13:24 zijn er racisten in de huidige politiek?
lees verhofstadts dagboek 1933 en zie de parallellen tussen het nazisme en de extreem-rechtse partijen in heel Europa
Dus er bestaat, al dan niet institutioneel, racisme binnen de politiek in heel Europa, dus ook in Nederland?
Dat is de vraag die ik opwerp.
En in het kielzog ervan: Wat betekent dat voor de samenleving(en) in Nederland/België (Laten we het voorlopig daarbij houden)
appelfflap
Banned

Georgie schreef: 05 sep 2023 15:36 Dus er bestaat, al dan niet institutioneel, racisme binnen de politiek in heel Europa, dus ook in Nederland?
in alle landen zijn er racistische partijen die graaien in de ton vh nazisme

FVD in Nederland, Belang in Vlaanderen, Lepen in Frankrijk, In Italie zijn ze vrolijk weer aan de macht, Spanje, ...
in Hongarije zie je wat er gebeurt als extreem-rechts de macht haalt, ondertussen is de democratie er de facto afgeschaft en Polen gaat dezelfde weg op.

en wat je ook ziet is hoe centrumpartijen vrolijk mee naar rechts opschuiven. In Vlaanderen kun je er niet meer naast kijken.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dus er bestaat, al dan niet institutioneel, racisme binnen de politiek in heel Europa, dus ook in Nederland?
Dat is de vraag die ik opwerp.
Ja dat bestaat inderdaad, in Nederland is dat de FvD zoals Appelfflap aangeeft. Al denk ik dat de meeste aanhang FvD stemt om de complottheorieën die ze sinds corona hebben ( de "bewuste omvolking " is dat eigenlijk ook). "Boreaal" is typisch zo'n woord dat je neutraal kunt uitleggen (dus je komt ermee weg) maar wel degelijk een racistische betekenis krijgt in de context die Baudet gebruikt. Er zijn ook genoeg uitspraken en incidenten die laten zien dat het gedachtegoed racistisch is.

Wat je ermee moet, is lastig. Ik denk telkens opnieuw keihard in debat aanpakken, maar niet weg censureren.

Kritiek op immigratie en zorgen voor toenemende invloed van de islam (Wilders), hebben m.i. overigens niets met racisme te maken.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

gerard_m schreef: 05 sep 2023 16:44 Wat je ermee moet, is lastig. Ik denk telkens opnieuw keihard in debat aanpakken, maar niet weg censureren.
maar dan verwijs ik graag naar Wallonie

daar is de media al 30j extreem consequent wat extreem rechts betreft (negeren, uitsluiten) en in die regio krijgt extreem-rechts volstrekt gene poot aan de grond
Ik vind dat eigenlijk geen slechte aanpak.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

appelfflap schreef: 05 sep 2023 17:11

daar is de media al 30j extreem consequent wat extreem rechts betreft (negeren, uitsluiten) en in die regio krijgt extreem-rechts volstrekt gene poot aan de grond
Heel mooi en het lijkt inderdaad een heel goede aanpak.

Helaas zitten we hier in Nederland opgescheept met een flink aantal uiterst rechtse elementen in de media, zoals de Telegraaf, fout in de oorlog maar tegenwoordig een van de populairste en meest invloedrijke kranten van ons land. En etreem rechts in zijn berichtgeving en opinies,
Maar er zijn er nog veel meer. En ook op het internet, in de sociale media wemelt het van de rechtse en extreemrechtse opinies en complottheorieën.
De Waalse aanpak gaat bij ons absoluut niet lukken, jammer genoeg.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Vraag is of racisme daarmee ook echt minder is in Wallonie, of dat het meer achter de schermen verborgen blijft?
Of vindt het zijn weg alsnog via bijvoorbeeld social media?

Volgens mij had Vlaanderen trouwens jarenlang een "cordon sanitaire" tegen het Vlaams Blok maar groeide die partij in die tijd toch enorm.

In Nederland was FvD nog maar kort geleden de grootste partij geweest, zo'n grote club negeren lijkt me niet echt mogelijk en principieel ook niet democratisch (los van hun gedachtegoed). Ik denk dat het grootste deel van de aanhang ook niet persé racistisch is, maar om andere redenen op dit soort partijen stemt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

gerard_m schreef: 05 sep 2023 17:52 Vraag is of racisme daarmee ook echt minder is in Wallonie, of dat het meer achter de schermen verborgen blijft?
waar de mensen zich zorgen over aken is in heel het land uiteindelijk hetzelfde
in het noorden stemt men dan rechts en in het zuiden links
Ik denk dat het grootste deel van de aanhang ook niet persé racistisch is, maar om andere redenen op dit soort partijen stemt.
die mening deel ik voor de volle 100%
ze hebben zorgen en menen dan dat rechtse partijen aan die zorgen tegemoet kunnen komen. ook al toont de geschiedenis aan dat nog nooit gebeurd is, integendeel zelfs
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 05 sep 2023 16:44 Wat je ermee moet, is lastig. Ik denk telkens opnieuw keihard in debat aanpakken, maar niet weg censureren.

Ik weet niet, wat ik mij van toen herinnerde is voornamelijk dat de Walen de Vlamingen graag als zondebok gebruikten. Dat extreem-rechts voornamelijk een Vlaamse zaak was e.d. Als je je eigen extreem-rechts zo verborgen houdt is het gemakkelijk om te suggereren dat het een probleem van de ander is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 05 sep 2023 17:52 Volgens mij had Vlaanderen trouwens jarenlang een "cordon sanitaire" tegen het Vlaams Blok maar groeide die partij in die tijd toch enorm.
Ja en IMO was dat zelfs gedeeltelijk door dat "cordon sanitaire". Een van de problemen ermee was dat problemen die het Vlaams Blok aanhaalde, ontkent moesten worden. Toegeven dat er inderdaad een probleem was, werd binnen de korste keren uitgelegd als het progamma van het Vlaams Blok uitvoeren of iets dergelijks. Het enige wat het Vlaams Blok toen dus moest doen was om zoveel mogelijk problemen aan te kaarten waardoor de regerende partijen steeds meer problemen "moesten" laten liggen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Boreaal (politieke term)

De term boreaal Europa wordt in de politiek gebruikt als eufemisme voor de overtuiging dat Europa van oorsprong enkel door blanken bevolkt was en daaraan gekoppeld de wens om dit te herstellen en te behouden. De term gaat terug op de pseudowetenschappelijke theorie dat de Europese beschaving is ontstaan in het hoge noorden, dat alternatief wordt aangeduid als Hyperborea, Ultima Thule of Atlantisch-Noordse regio. De politieke lading van deze termen dateert uit het begin van de twintigste eeuw. Via het werk van Italiaans-, Frans- en Spaanstalige auteurs zijn termen als "boreaal" en "hyperboreaal" ook in het Nederlandse politieke debat geïntroduceerd.

:scissors:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 05 sep 2023 19:54
gerard_m schreef: 05 sep 2023 17:52 Volgens mij had Vlaanderen trouwens jarenlang een "cordon sanitaire" tegen het Vlaams Blok maar groeide die partij in die tijd toch enorm.
Ja en IMO was dat zelfs gedeeltelijk door dat "cordon sanitaire". Een van de problemen ermee was dat problemen die het Vlaams Blok aanhaalde, ontkent moesten worden. Toegeven dat er inderdaad een probleem was, werd binnen de korste keren uitgelegd als het progamma van het Vlaams Blok uitvoeren of iets dergelijks. Het enige wat het Vlaams Blok toen dus moest doen was om zoveel mogelijk problemen aan te kaarten waardoor de regerende partijen steeds meer problemen "moesten" laten liggen.
Dit is precies waarom uitsluiten en negeren zulke partijen enorm kan helpen. Iedere kiezer die vindt dat zijn zorgen genegeerd worden door de politiek, wordt hierdoor bevestigd in dit idee. De onderliggende (ervaren) problemen hebben weinig met racisme te maken.

Appelfflap schreef:waar de mensen zich zorgen over aken is in heel het land uiteindelijk hetzelfde
in het noorden stemt men dan rechts en in het zuiden links
Dit zegt wellicht vooral iets over de linkse partijen in Vlaanderen , net als in Nederland.
Zij laten het blijkbaar liggen en rechts profiteert.

Ik vind het persoonlijk bijzonder jammer. Het maakt dubieuze partijen groot en met de rest van het rechtse beleid zijn traditioneel linkse kiezers niet geholpen.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik zou de Telegraaf niet als 'uiterst rechts' - dat suggereert 'fascistoïde' -eerder als 'rechts-conservatief' (met de nadruk op 'rechts') omschrijven.
Dat alsmaar herhalen van de mantra van het oorlogsverleden van de Telegraaf - fouter dan fout - ligt een stuk genuanceerder - wat ook aangestipt is door Loe de Jong.
Ik schrijf dit niet omdat ik van de Telegraaf hou.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mede dankzij[?] de verregaande digitalisering en de daarmee gepaard gaande mogelijkheden van gekoppelde databases en 'BigData' waar [racistische!] algoritmes op los gelaten kunnen worden, de zogenaamde 'digitale vangnetten', is een vorm van 'Institutioneel Racisme' ontstaan zoals bijvoorbeeld onlangs gebleken is naar aanleiding van de 'Toeslagenaffaire'.

Ook recent kwam naar voren dat de UWV gebruik heeft gemaakt van [racistische?] algoritmes om te speuren naar mensen met een WW-uitkering die zonder toestemming in het buitenland verbleven.

Ook door DUO [Dienst Uitvoering Onderwijs] werd tijdens fraudecontroles gebruik gemaakt van algoritmes met [racistische] discriminerende criteria om te speuren naar studenten met een migratieachtergrond die vervolgens significant vaak beschuldigd werden van fraude met studiefinanciering.

Voor wie zulks niet weet, vergeten is of 'geen actieve herinnering aan heeft' :mrgreen: :
  • 'Onze' [demissionaire] MP, Mark Rutte, werd in 2007 veroordeeld door de rechtbank van Haarlem vanwege het aanzetten tot rassendiscriminatie, omdat hij in 2003 als staatssecretaris van Sociale Zaken de Nederlandse gemeenten heeft geadviseerd om Somalische inwoners te traceren en op fraude te controleren,
    waarbij de rechtbank sprak van
    • "discriminatie naar ras, omdat het hier een groep mensen van Somalische afkomst betreft, ongeacht de nationaliteit van de betrokkenen".
    In een brief adviseerde toenmalig staatssecretaris Rutte hoe gemeenten inwoners van Somalische afkomst konden achterhalen door te zoeken op de geboorteplaats van hun inwoners. Zaten deze mensen ook nog eens in de bijstand, dan werd de gemeente geadviseerd hen extra te controleren.
    Rutte's reactie op de uitspraak van de rechtbank:
    • "Blijkbaar is dat nu wettelijk gezien niet mogelijk.
      Het is hoog tijd om de wet te veranderen."

SP 11 mei 2020 schreef:
Weer leugens bij de Belastingdienst:
discriminatie was wél beleid

De Belastingdienst gebruikte zeker tot 2015 de tweede nationaliteit van mensen om te selecteren wie wel en wie niet gecontroleerd zou worden, zo blijkt uit een rapport dat naar de Tweede Kamer is gestuurd.

:scissors:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Plaats reactie