Een deel van @Peter van Velzen zijn antwoord in een andere topic en om die niet te besmetten met politiek geraaskalk maar even een nieuwe topic gemaakt.Peter van Velzen schreef: ↑28 nov 2023 02:12 De grootste groep kiezers is inmiddels die van de niet opgekomen kiezers. Die hebben de moed al opgegeven, en weigeren hier hun medewerking aan te geven. De op een na grootste groep is - in Nederland met name - de "zwevende" kiezer, die eigenlijk meer als trekvogels rondwaren om nu eens bij Pim of Thierry, dan weer Caroline of Geert in de tuin te landen. Soms doen zij zich te goed aan de voederpalen van Wim, Sigrid of een enkeling zelf bij Jesse. Maar meestal bleef Mark de laatste jaren de leverancier van het vogelvoer.
Het zal hier wel al algemeen bekend zijn dat ik niet stem.
Zo heb ik dat ook netjes aan de politiek meegedeeld dat ik niet stem en waarom niet. Ik kies niet voor een volksvertegenwoordiger.
Peter heeft een punt aangestipt die ik zag.
Als niet stemmer behoor ik tot de grootste partij, maar wordt volledig genegeerd samen met al die andere niet stemmers.
Daar kun je iets van vinden.
Echter feiten.
De opkomst van de verkieziengen is 77,8 %
Dat betekent dat 778.000/miljoen van de stemgerechtigden
zich uitgesproken heeft voor een volkvertegenwoordiger, 22,2 niet. Dat zijn 222.000/miljoen stemgerechtigden
PVV heeft 23,6 van de stemmen gehaald van de mensen die gestemd hebben dat is 23,6% van 778.000/miljoen dat is 183.608/miljoen stemmen dat is bijna 38.500 stemmen minder dan de grootste partij van niet stemmers.
In totaal heeft de PVV maar 18,4% van de beschikbare stemmen binnengesleept.
Het vervolg: De zeteldeling van de 2e kamer geschiedt volgens de stemming. Echter alleen maar de mensen die voor volksvertegenwoordiging hebben gekozen. Mensen die niet voor volksvertegenwoordiging hebben gekozen worden genegeerd. 22.2% ontbreekt eigenlijk in die 2e kamer.
In principe zouden 22,2% van die zetels aan niemand toe moeten behoren. Dat zijn 33 zetels.
Het vertekend beeld van het beleid.
Het beleid wordt gevormt door een goedkeuringsprocedure van de meerderheid van de tweede kamer. Dat zijn volksvertegenwoordigers. Maar 22.2% van de bevolking onthoudt zich van stemmen volgens het principe dat ze door een lege zetel vertegenwoordigd worden. Ze stemmen nergens voor noch tegen.
In hoeverre kun je dan spreken dat alles door een democratisch besluit met meerderheid van stemmen wordt besloten waar de stem van het volk in door zou klinken?
Die meerderheid bestaat nu uit 71 zetels, waarvan 33 zetels zijn ingevuld door mensen die niet door diegene zijn gekozen en daarmee niet vertegenwoordigen.
Om een echte meerderheid als stem van het volk te laten gelden zou je de helft van de stemmen +33 moeten laten gelden dat is geen 71van het huidige aantal volksvertegenwoordigers, maar 71 van de 117 aanwezige volksvertegenwoordigers.
In hoeverre zijn dan de gemaakte afspraken rechtsgeldig, wanneer die pretenderen tot stand te komen door de meerderheid van volksvertegenwoordigers?
Met terugwerkende kracht zijn de opkomstpercentages in te zien zoals ook de zetelverdeling en bij welke meerderheid besluiten zijn genomen.
.