Even terug naar waar deze topic over gaat: over het gepaard gaan van wegvallen van hersenactiviteit in de Default Mode Network en mystieke ervaringen, zoals bij een stervend brein:
Mullog schreef: ↑14 jun 2024 12:52
MaartenV schreef: ↑14 jun 2024 08:56
...
What's new is dat dat die stofjes ervoor zorgen dat de hersenen bijna niet meer werken, ...
Ik vraag me dat af. Ik kan mij zo voorstellen dat het nog behoorlijk druk is.
Uit de studie die ik hier al meermaals citeerde bleek dat de Default Mode Network offline ging en dat er nergens anders, als anti-correlationeel netwerk, een toename was van hersenactiviteit. (zie o.a.
studie van Robin Carhart Harris in 2012 naar psilocybine en hersenwerking)
Het was dus allesbehalve 'behoorlijk druk' zoals jij schrijft.
Later onderzoek trachtte oorzaken te vinden: men schreef het toe aan 'randomness' of 'entropy'. Wel, hoe groot was die entropie? 0.005 op een schaal van 100. Verwaarloosbaar klein dus om als verklaring te kunnen dienen voor de levensveranderende ervaringen die mensen ervoeren op psychedelica. En bij sommige proefpersonen was er geen entropie en zelfs een vermindering te zien, dus hoe kon daar de verminderde entropie een verklaring zijn voor de ook bij hen aanwezige psychedelische ervaringen. De onderzoekers vonden met andere woorden geen solide oorzaak. Ze claimden het echter wel: ze noemen het de 'entropic brain hypothesis'. 0.005 op een schaal van 100 en soms zelfs een vermindering van entropy. Toch noemen de wetenschappers het 'the entropic brain hypthesis' om toch maar hun materialisme overeind te kunnen houden.
Dat is jouw aanname dat het dus 'behoorlijk druk' zou zijn, die niet blijkt uit dat onderzoek en later onderzoek die dat bevestigde. Tenzij jij ander psychedelisch onderzoek kunt voorleggen dat jouw claim ondersteunt?