heeck schreef: ↑07 jul 2024 11:06
@Bonifacius
Voor alle duidelijkheid:
Ik snap niet wat jouw interesse te maken heeft met MaartenV zijn hobby aangaande meer of minder betekenisvolle mystieke ervaringen tijdens en/of na een dood gaan.
Ik vind MaartenV's onderzoekswerk wel knap en heb respect voor zijn "hobby". Hij verdiept zich er enorm in.
Bijna-dood ervaring of "near dead experiences" hebben mijn interesse niet al heb ik vijf jaar geleden wel een "halve" bijna-dood ervaring gehad als gevolg van het zwaarste psychedelicum ter wereld (5-Me0-DMT / the toad) te roken wat me overviel als een "JAGUAR". Vreemde titel vond ik Ralph Metzner's boek "the toad and the jaguar", maar nader bekeken is dat helemaal juist.
Mystiek heeft al 34 jaar - maar dan niet tijdens en/of na een dood gaan, wel TIJDENS je leven - mijn grote belangstelling, wat begon tijdens en na een eerste zware depressie.
Depressie is op de keper beschouwd een genezingsproces in mijn ogen. Zo bekeken komt men dan uit op eeuwenoude mysterieuze uitspraken als "
de donkere nacht van de ziel" en "
sterven voor je sterft", wat niet te vatten is zolang men daar niet aan toe is.
MaartenV mystieke richt zich op ervaringen tijdens en/of na een dood gaan. Dat is het grote verschil tussen hem en mij, maar er zijn grote raakvlakken.
In het huidige wereldmodel wordt depressie echter beschouwd als een ziekte die bestreden moet worden. De Westerse mens denkt, hoopt, immers over alle ziektes en aandoeningen
controle te krijgen.
Zie jou maar, je hebt het hier ook over het
bestrijden van mentale problemen...
En als we het eens zijn over het mogelijke nut bij het bestrijden van mentale problemen dan haal ik mijn neus wat op voor de recreatieve toepassingen.
Voor mij is het dus geen kwestie van BESTRIJDEN van mentale problemen of welke andere ziekte of aandoening. Maar ja, ik heb dan ook
een holistische visie ontwikkeld. De mens is in mijn holistische visie geen soort machine met radertjes en tandwielen waarin problemen van allerlei slag bestreden en verbannen moeten worden, wat vechten tegen de bierkaai is, men kan er bij voorbaat zeker van zijn de strijd te verliezen.
en ik vind recreatieve toepassingen wat
klassieke (andere gebruik ik niet) psychedelica betreft totaal missen waarover het gaat.
Kijk, heb voor de duidelijk effe aan google's Artificiële-intelligentie gevraagd wat "recreatieve toepassingen" zijn...
Recreatieve toepassingen zijn alle activiteiten die je doet voor plezier, ontspanning en om je vrije tijd te besteden. Er zijn oneindig veel mogelijkheden, dus het hangt echt af van wat je interesses en voorkeuren zijn.
Enkele populaire voorbeelden:
Sport en spel: voetballen, fietsen, zwemmen, wandelen, fitness, yoga, ...
Creatieve activiteiten: schilderen, tekenen, muziek maken, schrijven, knutselen, ...
Uitstapjes: naar de zoo, pretpark, museum, bioscoop, theater, ...
Natuur: wandelen, fietsen, kamperen, bootje varen, ...
Sociale activiteiten: afspreken met vrienden en familie, naar een feestje gaan, ...
Ontspannen: lezen, films of series kijken, muziek luisteren, ...
Andere ideeën:
Leren: een nieuwe taal leren, een cursus volgen, ...
Vrijwilligerswerk: je steentje bijdragen aan een goed doel.
Reizen: nieuwe plekken ontdekken in binnen- of buitenland.
Hobby's: koken, tuinieren, modelbouw, ...
Welke activiteiten je ook kiest, het belangrijkste is dat je ervan geniet en dat ze je helpen om te ontspannen en op te laden.
Komaan jongens, klassieke psychedelica beschouwen als recreatieve toepassingen is totale waanzin gebaseerd op de ziekelijke Westerse zucht naar kicks, vertier, ongebreideld consumentisme etc.
Wie ernstig historisch onderzoek doet naar eeuwenoud klassieke psychedelica gebruik ontdekt dat ze geheim waren en onder streng toezicht door ingewijden gebruikt werden. Zo werd in het oude Griekenland het gebruik ervan slechts éénmaal per jaar toegestaan als inwijdingsritueel onder toezicht van 'priesters' (in andere culturen 'sjamanen' genoemd). Wie zich daar niet aan hield werd streng gestraft.
En wat zien we nu sinds de jaren '60 in het Westen? Het tegenoverstelde van roekeloze Westerlingen die in hun egoïstische aanspraak maken op "
ik heb recht op.. aan al die regels rond
klassieke psychedelica van oude culturen respectloos en vierkant hun voeten vegen.
Ze doen maar op, gaan voor de lol ook nog mengen met alcohol en andere (designer) drugs op festivals, in discotheken etc. en dat wordt dan recreatief gebruik genoemd. Bewustzijnsverruimende middelen gebruiken voor je plezier, als ontspanning en om je vrije tijd te besteden.
Ziekelijk en typerend voor de huidige Westerse mentaliteit.
Bewust en wijs gebruik van klassieke psychedelica zoals al duizenden jaren aan de gang is heeft veel, zo niet alles te maken met het loslaten van de controle zucht wat eigen is aan de moderne (Westerse) mens.
Laat dat nou net zijn wat je
niet op recreatieve wijze moet gaan doen in de
verkeerde set & setting waar zo op gehamerd wordt.
Maar goed, de in zijn "
alles-moet-kunnen" mentaliteit verkerende mens laat zich toch niets zeggen.
Lekker flippen en "hallucineren", op bewustzijnverruimende drugs, en lollig dat dit is!
Al bij al veel minder gevaarlijk dan de meest gebruikte sociaal aanvaarde drug die alcohol is, maar het getuigd van onvolwassenheid en een respectloze "doe-maar-op" mentaliteit.
Mijn eenheidsverwachting zit hem eerder in een natuurwetenschappelijk verklaarbaar zijn van alles wat er gebeurt en met genoegen houd ik dan tijd over voor een gedachtenloos wegdrijven op al dan niet natuurlijke gevoelens van eenheid.
Jouw "eenheidsverwachting" mist volledig de bal zolang je dat "natuurwetenschappelijk" wil verklaren.
Zet je weten is op een schap, zei mijn therapeut 34 jaar geleden die me voor het eerst psychedelisch liet ademen (holotropisch ademwerk à la Stanislav Grof).
Waarom zei hij dat? Omdat ik na de sessie vroeg welke wetenschappelijke verklaring er is voor wat me overkomen was.
Die is er niet antwoordde hij. Vandaar zijn ludieke "
zet je weten maar is op een schap" reactie.
Omdat mijn hoofd te klein is om alle natuurwetenschappelijke kennis te bevatten vind ik het ondeescheid maken tussen wel en niet betrouwbare kennis belangrijker dan een wegduiken onder een of ander “alles-is-een”-banier.
Jouw hoofd is niet te klein maar te groot, dat is jouw probleem: Een te groot, te veel hoofd.
Vind dus de weg zonder hoofd.
Maar tot hiertoe drijf je daar nog de spot mee.
Zie eerder...
heeck schreef: ↑03 jul 2024 10:55
Bonifacius,
Verrukkellijk!
Eenieder verprutst het bestaan op volstrekt eigen wijze.
Omdat Bernardro Kastrup ook al opgetogen bleek over Rupert Spira zocht en vond ik, zodat het misschien tijd wordt voor vergelijkend verlichtingsonderzoek, Douglas Harding’s “Headless Way”...
Ooit zal je die weg zonder hoofd wel vinden. Iedereen vind die ooit, met of zonder een depressie, dat is gewoonweg een evolutieproces in bewustzijn.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!