Waarop baseer je die bewering?
Ik kom het is dit document niet tegen. Ik zou ook nier weten wat een verdedigbare grens en wat een onverdedigbare grens is.
Moderator: Moderators
Waarop baseer je die bewering?
The International Court of Justice
in opdracht van de UN !!!
Artiekel 51: Nothing in the present Charter shall impair the inherent right of individual or collective self-defence if an armed attack occurs against a Member of the United Nations, until the Security Council has taken measures necessary to maintain international peace and security. (...)Peter van Velzen schreef: ↑20 jul 2024 02:59Waarop baseer je die bewering?
Ik kom het is dit document niet tegen. Ik zou ook nier weten wat een verdedigbare grens en wat een onverdedigbare grens is.
Ik baseer die bewering op principes en verdragen binnen het internationale recht:Peter van Velzen schreef: ↑20 jul 2024 02:59Waarop baseer je die bewering?
Israël heeft het recht om haar eigen territorium te controleren en te verdedigen. Het tegengaan van de voortdurende dreiging voor een volgende gewapende aanval kan door Israël slechts worden bereikt door veilge grenzen te creëren:Centrum voor Internationaal Recht schreef:
Rechtsgrondslag geweldgebruik
Het recht op zelfverdediging
Het recht op zelfverdediging tegen een gewapende aanval is een uitzondering op het verbod op het gebruik van geweld zoals vastgelegd in artikel 2(4) van het Handvest van de Verenigde Naties (VN Handvest). Het recht op zelfverdediging is vastgelegd in artikel 51 van het VN Handvest en kan individueel of collectief worden uitgeoefend.
De VN Veiligheidsraad heeft de bevoegdheid om de internationale vrede en veiligheid te handhaven. Staten zijn verplicht de uitoefening van hun recht op zelfverdediging te melden aan de VN Veiligheidsraad. Staten mogen geweld ter zelfverdediging gebruiken totdat de VN Veiligheidsraad noodzakelijke maatregelen heeft genomen om de internationale vrede en veiligheid te herstellen.
De eis van noodzakelijkheid komt er, kort gezegd, op neer dat de uit te voeren acties noodzakelijk moeten zijn om de gewapende aanval te stoppen. Dit betekent niet dat een staat alleen maar de initiële aanval mag stoppen;
- ook mag de onmiddellijke dreiging
voor een volgende gewapende aanval worden tegengegaan.![]()
Israël's verdedigbare grenzen:
De uitspraak van ICJ is nou eenmaal actueel en zou wel eens heel bepalend kunnen worden voor de situatie in de Levant in de nabije toekomst. Vind jij dan dat dit onderwep thuishoort binnen het topic van de pogrom op 7 oktobere en de daarop volgende oorlog of binnen het topic van de veronderstelde mogelijkheid van een burgeroorlog in Israël vanwege de verhitte demonstraties tegen Netanyahu&Co? Zodra dadelijk de actualiteit van dit advies in opdracht van de UN is overgewaaid zakt dit onderwerp toch gewoon naar beneden uit het zicht?B.S. schreef: ↑20 jul 2024 16:59 Alleen bij actueel al het derde Israël-item? En dan nog elders aparte lemma's over de Gaza-strook en antisemitisme en morele kwesties als omgaan met gevoelens van haat vooral rond 'het' conflict...?
HOEZO OBSESSIE hier...
Krijgen we dan tenmiste lemma's met Rusland en internationaal recht, Iran en internationaal recht, Saoedie-Arabië en internationaal recht (Jemen o.a.) De VS en internationaal recht, China en internationaal recht (nog een 'tricky' trouwens...)
Is oorlogsrecht geen onderdeel van internationaal recht?

Hoeveel onschuldige proportionele collateral damage heeft dit opgeleverd en gaat dit nog opleveren?Israel heeft daarom een waarschuwingetje gegeven aan de stoute Houthi's: