heeck schreef: ↑12 apr 2024 12:02
Peter,
Terug naar je eigen uitspraak:
1)Dacht je dat mensen mensen verantwoordelijk achten omdat ze "respect" voor de vrije wil van een ander hebben?
2)Volgens mij is verantwoordelijk stellen juist een methode van de mensen om de mensen bepaalde zaken niet te doen en hun vrijheid dus in te perken
Ad 1)
Nee. De meesten niet. Ook de rechtspraak gaat dit uit de weg door het begip “vrije wil” helemaal buiten de deur te houden.
Ad 2)
Ook jij gebruikt alleen het “beperken van vrijheid” en niet uit ongenoegen met een “vrije wil”, net als de formele rechtspraak.
Vanwege deze opzettelijke? kier in je taalgebruik vraag ik je voor alle zekerheid of er dan voor de niet in hun gedrag beperkten “vrije wil” zou overschieten.
Want daar gaat dit topic over. Vandaar mijn Terug naar AF.
Roeland
Volgens mij kent de rechtspraak nog altijd iets dat “uit vrije wil” werd genoemd. Maar dat betekent slechts dat een handeling niet plaats vond als gevolg van dwang door anderen, en is iets compleet anders dan wat theologen en filosofen uit het verleden er mee bedoelden.
Volgens hen zou een mens altijd verantwoordelijk ZIJN voor zijn daden, maar het is - mijns inziens - slechts zo dat men iemand verantwoordelijk kan HOUDEN, teneinde zijn gedrag te beïnvloeden. Ook dat verantwoordelijk HOUDEN, doen we niet uit vrije wil. Het is een gevolg van onze genen, en vooral van onze cultuur.
Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk kieren in mijn taalgebruik te dichten, door een duidelijk onderscheid te maken tussen verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk houden. Maar of het gelukt is blijft de vraag.
De vraag of een persoon zijn eigen daden veroorzaakt, blijft een filosofische kwestie. Ik denk dat de specifieke eigenschappen van een persoon, er een grote - maar niet altijd beslissende - rol in spelen. Dat de eigenschappen een of meer voorafgaande oorzaken kunnen hebben, die buiten de persoon lagen, betekent echter niet dat de eigenschappen welke een persoon nu heeft, geen oorzaak kunnen zijn, van latere handelingen van die persoon.