Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Het komt mij voor dat pro-palestijns en pro-Hamas bijna totaal verschillende zaken zijn.
Maar Hoezeer Hamas zich ook misdraagt, het ombrengen van de meer gematigde Haniyeh lijkt me toch niet zo slim, Van hun kant heeft Hamas nog nooit geprobeerd een Israëlisch politicus om te brengen of te ontvoeren. Zou dat echt te moeilijk zijn, of kennen ze toch nog een béétje fatsoen? Maar Israël heeft die aanslag nog steeds niet opgeëist, dus misschien heeft Sinwar er (mede) de hand in gehad? Ik begin - vrees ik - aan samenzweringsgedachten te lijden.
Maar Hoezeer Hamas zich ook misdraagt, het ombrengen van de meer gematigde Haniyeh lijkt me toch niet zo slim, Van hun kant heeft Hamas nog nooit geprobeerd een Israëlisch politicus om te brengen of te ontvoeren. Zou dat echt te moeilijk zijn, of kennen ze toch nog een béétje fatsoen? Maar Israël heeft die aanslag nog steeds niet opgeëist, dus misschien heeft Sinwar er (mede) de hand in gehad? Ik begin - vrees ik - aan samenzweringsgedachten te lijden.
Ik wens u alle goeds
-
ChaimNimsky
- Superposter
Indien de Mossad er niet achter zit, ontkent men de beschuldigingen, zoals bij Hassan al-Toerabi in 1994, Imad Moeghniyeh in 2008, Mohammed al-Zawahiri in 2012. De strategie van het niet bevestigen, noch ontkennen, zoals bij Ismail Haniyeh wordt gebruikt, heet "geloofwaaridge afwijsbaarheid" en stelt hen in staat zich juridisch te distantiëren van acties die iillegaal zijn onder internationaal recht, terwijl ze toch hun strategische doelen bereiken en hun operationele handtekening achterlaten.Peter van Velzen schreef: ↑21 aug 2024 02:22Maar Israël heeft die aanslag nog steeds niet opgeëist, dus misschien heeft Sinwar er (mede) de hand in gehad?
Zionist
Nog nooit is de opinie hier (of in de wereld voor het overgrote deel) omgeslagen naar Hamas. Dit is een organisatie die beter gisteren dan vandaag uitgeroeid kan zijn.
Het gaat mij (mijn populistische visie) om onschuldige burgers. Dat aantal loopt maar op. Alles lijkt gerechtvaardigd omdat Hamas ze als menselijk schild gebruikt. Of omdat ze geïndoctrineerd zijn.
Maar ook een geïndoctrineerd kind is een kind. Als waar ik.wat jij zegt, dan zou dat betekenen dat er maar 1 oplossing is en dat is ALLES platgooien. Alles en iedereen! Heel Gaza.
Maar, dan nog is het gedachtegoed niet weg!
En ook daarna moeten ze verder. Altijd maar meer bommen en vernietiging? Is dat het antwoord van Israël?
Nogmaals: waar blijft "Gorbatsjov"? Praten, praten, praten...hervormen. Daar ligt de oplossing, niet bij nog meer bommen.
Niet de dreigende escalatie in de regio, als Israël een tweede front zou openen tegen Hezbollah of als Iran zou besluiten de moordaanslag op Hamasleider Ismail Haniyeh te vergelden. Dan breekt de pleuris pas echt uit. Sta je dit voor? Of toch praten?
Het gaat mij (mijn populistische visie) om onschuldige burgers. Dat aantal loopt maar op. Alles lijkt gerechtvaardigd omdat Hamas ze als menselijk schild gebruikt. Of omdat ze geïndoctrineerd zijn.
Maar ook een geïndoctrineerd kind is een kind. Als waar ik.wat jij zegt, dan zou dat betekenen dat er maar 1 oplossing is en dat is ALLES platgooien. Alles en iedereen! Heel Gaza.
Maar, dan nog is het gedachtegoed niet weg!
En ook daarna moeten ze verder. Altijd maar meer bommen en vernietiging? Is dat het antwoord van Israël?
Nogmaals: waar blijft "Gorbatsjov"? Praten, praten, praten...hervormen. Daar ligt de oplossing, niet bij nog meer bommen.
Niet de dreigende escalatie in de regio, als Israël een tweede front zou openen tegen Hezbollah of als Iran zou besluiten de moordaanslag op Hamasleider Ismail Haniyeh te vergelden. Dan breekt de pleuris pas echt uit. Sta je dit voor? Of toch praten?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Daarop was al geantwoord, en je hebt geen enkel tegen-argument weten te produceren. En ook op deze voorgaande posting blijf je het antwoord schuldig.dikkemick schreef: ↑21 aug 2024 06:41 waar blijft "Gorbatsjov"? Praten, praten, praten...hervormen. Daar ligt de oplossing, niet bij nog meer bommen.
Nogmaals dan, praten met Israel is een beter idee gebleken dan oorlog tegen Israel. Vandaar dat Egypte, Jordanië, de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Marokko zijn gaan praten in plaats van aan te vallen, en met hen is het vrede en zijn de economische banden stevig aangehaald.
Zoals gezegd, zijn het slechts de Arabische jihadistische Palestijnen die onophoudelijk terroristische aanslagen plegen en Israel telkens met mortieren en raketten beschieten om een Islamitische staat af te dwingen ten koste van Israel. De Druzen Palestijnen hebben een goede relatie met Israel, de Berberse Palestijnen hebben een goede relatie met Israel, de Arameische Palestijnen hebben een goede relatie met Israel, de Bedoeïense Palestijnen ook en hebben geschillen gehad met Israel, maar door initiatieven voor dialoog en overeenkomsten, waaronder landcompensatie en officiële erkenning van Bedoeïense dorpen, zijn de twee nader tot elkaar gekomen en hebben nooit strijd gevoerd.
Er zijn verschillende momenten geweest waarop Israel en de Arabische jihadistische Palestijnen dichtbij een vredesakkoord waren, zoals de Oslo-akkoorden, waar de Arabische jihadistische Palestijnen vrijwel alles kregen dat ze wilden in ruil voor vrede. Ook Camp David was zo'n voorbeeld om een definitief vredesakkoord te bereiken, maar in beide gevallen wilde Arafat ineens meer. Hij wilde tijdens de Oslo akkoorden ineens ook Oost Jeruzalem niet delen, helemaal voor de Arabische jihadistische Palestijnen zelf hebben en eiste dat ook dat de nakomelingen van de vluchtelingen mochten terugkeren en de Arabische jihadistische Palestijnen zijn in beide gevallen meteen weer overgegaan tot een terroristische intifada.
Hillary Clinton schreef over hetgeen er tijdens Bill Clinton's Camp David onderhandelingen plaatsvond in "Living History" en zegt hoe de onderhandelingen onder leiding van president Bill Clinton, Ehoed Barak en Jasser Arafat mislukten omdat Arafat de onderhandelingen verliet en weigerde concessies te doen op kwesties zoals Oost-Jeruzalem en het recht op terugkeer van vluchtelingen. Maar ook Kenneth Levin heeft gepubliceerd over Arafat's vermeende tegenstrijdige communicatie en strategische dubbelzinnigheid (The Oslo Syndrome: Delusions of a People Under Siege), Thomas Friedman - Columnist voor The New York Times - heeft ook over Arafats tegenstrijdige communicatie en strategische dubbelzinnigheid geschreven, Avi Shlaim heeft er eveneens over geschreven (The Iron Wall: Israel and the Arab World), Dennis Ross - de Amerikaanse diplomaat en hoofdonderhandelaar tijdens de Camp David-onderhandelingen - heeft uitgebreid geschreven over de onderhandelingen en Arafat’s strategie in "The Missing Peace", Robert Malley (een adviseur van de Amerikaanse president Clinton) en Hussein Agha (een Palestijnse onderhandelaar) schreven erover ("The Camp David Summit – What Went Wrong"), Michael Oren, een Israelische historicus en diplomaat heeft geschreven over vele zaken aangaande Israels oorlogen en ook de mislukking en het strategisch gedrag van Arafat ("Six Days of War: June 1967 and the Making of the Modern Middle East"). Bekende kost.
Rabin en Ehoed Barak hebben beiden concessies gedaan die niet alleen niet werden aangegrepen, maar ook nog eens werden beantwoord door geweld en de Camp David Akkorden zelfs met een Intifada. Na een ononderbroken aantal terroristische aanslagen, werden eindelijk een veiligheidshek en checkpoints gebouwd.
Ehoed Olmert, die premier van Israel was van 2006 tot 2009, deed desondanks eveneens aanzienlijke concessies op het gebied van de Westelijke Jordaanoever en stelde voor om de Westelijke Jordaanoever aan de Arabische jihadistische Palestijnen over te dragen, inclusief Israelische nederzettingen en stelde voor dat Oost-Jeruzalem de hoofdstad van een Palestijnse staat zou worden, bood een compromisvoorstel voor de vluchtelingenkwestie aan, dat vluchtelingen de mogelijkheid hadden om naar Israel terug te keren, zouden worden gecompenseerd en geïntegreerd in de Palestijnse staat. Maar net als Rabin, Barak, slaagde ook Olmert's er niet in met hen tot een vreedzame tweestaten-oplossing te komen en ook dat werd meteen weer gevolgd door ladingen raketaanvallen vanuit Gaza op Israelische steden en dorpen.
Misschien is het een beter idee te gaan praten zoals Egypte, Jordanië, de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Marokko en wederzijdse concessies te aanvaarden in plaats van een oorlog tegen Israel te beginnen om een Islamitische staat af proberen te dwingen. Saudi-Arabië heeft eveneens op verschillende manieren aangegeven open te staan voor een formele normalisatie van de relaties en de economische banden met Israel aan te halen. Maar eerlijk gezegd maakt het mij weinig uit -- mijn zionistische
levensvreugde wordt niet beïnvloed door bijkomende schade in een oorlog tegen terroristen. Indien zij in vrede naast Israel willen wonen, merk ik het wel.
Zionist
Chaimnimsky, je schrijft:
EIS desnoods van Hamas het gesprek af. Zo niet gaat het gehele tunnel stelsel (met helaas de gijzelaars) eraan en wordt Gaza permanent bezet.
Dan maar hard spelen als Hamas echt maar 1 doel heeft.
Maar dat zeg ik toch ook de hele tijd? Praten ipv bombarderen.Misschien is het een beter idee te gaan praten zoals Egypte, Jordanië, de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Marokko en wederzijdse concessies te aanvaarden in plaats van een oorlog tegen Israel te beginnen om een Islamitische staat af proberen te dwingen.
EIS desnoods van Hamas het gesprek af. Zo niet gaat het gehele tunnel stelsel (met helaas de gijzelaars) eraan en wordt Gaza permanent bezet.
Dan maar hard spelen als Hamas echt maar 1 doel heeft.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Netanyahu steunt het voorstel van de VS
Het is al een paar dagen bekend dat Netanyahu na urenlange gesprekken met Blinken overstag is gegaan en toegezegd heeft dat Israël het voorstel van de VS steunt:
Times Of Israel - 19 August 2024, 6:26 pm
After three-hour Blinken meeting, Netanyahu says Israel backs new US hostage proposal
- Prime minister also agrees to send main negotiators to Cairo summit this week, as top American diplomat leads push for deal. The statement marked the first time Netanyahu publicly endorsed the latest US formula. Netanyahu told Blinken in their meeting — which his office described as “positive” — that he would send his top negotiators to a summit in Cairo later this week, an Israeli official told The Times of Israel.
The team will be led by Mossad chief David Barnea,
Shin Bet director Ronen Bar, and IDF hostage point man Nitzan Alon.
- Mijns inziens een veel te grote knieval richting de wensen van Hamas
Hamas heeft aangegeven zelfs niet te zullen verschijnen in Cairo waar over het voorstel
onderhandeld wordt. Het zal mij niets verbazen als Netanyahu op de hoogte was van de
Hamasweigering alvorens hij zelf groen licht gaf, want deze knieval
is militair gezien zwaar in het nadeel van Israël, los daarvan:
- het is Hamas die zelfs weigerd om te onderhamdelen!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Ik acht potentiële mogelijkheden hoger
dan de waarneembare werkelijkheid.
.
. . . . . . . . . . . . .
Ik acht potentiële mogelijkheden hoger
dan de waarneembare werkelijkheid.
.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Zoals gezegd, blijkt hier nogmaals dat je er niets van begrepen hebt. De meeste tunnels zijn reeds opgeblazen -- honderden kilometers. Hamas-terroristen verschillen qua uiterlijk in niets van burgers: hun kledij, hun woonplekken, etc., behalve dat ze in hun huis en op verschillende locaties wapen-opslagplaatsen hebben, zodat ze niet door de drones worden waargenomen met een wapen en tussen de burgers niet opvallen. Hamas heeft niet alleen mannelijke en vrouwelijke strijders, maar ook adolescenten en zelfs kinderen die strijden ("In the specific case of Palestine, the Secretary-General’s 202 special report directly singles out the armed wing of Hamas for continuing to recruit and involve children in the conflict [United Nations, 2021:15]", Bron: rietjournal.org).
Ze gebruiken de ondergrondse tunnels voornamelijk om zich ongemerkt te kunnen verplaatsen en als wapenopslagplaatsen. Veel tunnels beginnen of eindigen in gewone woonhuizen, scholen, ziekenhuizen, moskees, etc. Een zeer groot deel van het tunnelnetwerk is trouwens al opgeblazen. Zelfs de gijzelaars worden gewoon ondergebracht bij Hamas-lieden die in Gaza een normale baan hebben, zoals een journalist, Abdallah Aljamal, die ook voor Al Jazeera werkte, en zijn vader Jamal Aljamal, een dokter in Nuseirat, die tussen de burgers woonden in een dichtbevolkt gebied met andere Hamas-terroristen die nabij leefden. Vandaar dat de Mossad, Sjin Bejt en de rest van het Israelische inlichtingen-apparaat zo'n grote rol spelen in deze oorlog en ze toeslaan indien terroristen samenkomen of tegen het IDF vechten vanuit gebouwen, mortiers afschieten vanuit tentenkampen of raketten vanuit tunnels of gebouwen, wat doorgaans tussen de burgers is.
Er worden je objectieve, verifieerbare gegevens gepresenteerd die je zelf eenvoudig kunt nagaan. De NATO rapporteert notabene expliciet:
Ze kunnen beter gaan praten, maar indien ze een oorlog beginnen, zijn de gevolgen hun probleem en niet het onze. Mijn overweldigende zionistische levensvreugde wordt niet beïnvloed door bijkomende schade in een oorlog tegen terroristen. Indien zij ooit in vrede naast Israel willen leven, merk ik het vanzelf wel.NATO schreef:Hamas, an Islamist militant group and the de facto governing authority of the Gaza Strip, has been using human shields in conflicts with Israel since 2007. According to the Statute of the International Criminal Court (ICC), the war crime of using human shields encompasses “utilizing the presence of a civilian or other protected person to render certain points, areas, or military forces immune from military operations.” Hamas has launched rockets, positioned military-related infrastructure-hubs and routes, and engaged the Israeli Defense Forces (IDF) from, or in proximity to, residential and commercial areas. The strategic logic of human shields has two components. It is based on an awareness of Israel’s desire to minimise collateral damage, and of Western public opinion’s sensitivity towards civilian casualties. If the IDF uses lethal force and causes an increase in civilian casualties, Hamas can utilise that as a lawfare tool: it can accuse Israel of committing war crimes, which could result in the imposition of a wide array of sanctions. Alternatively, if the IDF limits its use of military force in Gaza to avoid collateral damage, Hamas will be less susceptible to Israeli attacks, and thereby able to protect its assets while continuing to fight. Moreover, despite the Israeli public’s high level of support for the Israeli political and military leadership during operations, civilian casualties are one of the friction points between Israeli left-wing and right-wing supporters, with the former questioning the outcomes of the operation.
Ismail Haniyeh, former Prime Minister of the Palestinian National Authority (2006- 2014), Head of Hamas Political Bureau in Gaza (since 2017) 2006: Citizens were encouraged to gather at Muhammad Baroud’s house (a prominent PRC combatant) in Jabaliya refugee camp, after the IDF issued a warning. Following the event, Haniyeh stated: “I believe that what has happened tonight will be a role model… an example to our Palestinian people and a clear message, that the [Zionist] aggression will not break our will.”
Hamas (via spokespeople) 2006: “The citizens will continue defending their pride and houses and will continue to serve as human shields until the enemy will withdraw.”10 2014: “The fact that people are willing to sacrifice themselves against Israeli warplanes in order to protect their homes, I believe this strategy is proving itself. And we, Hamas, call on our people to adopt this practice.”11 2014: “Hamas despise those defeatist Palestinians that criticize the high number of civilian casualties. The resistance praises our people…we lead our people to death…I mean, to war.”
Zionist
Chaimnimsky
Ik begrijp er geen pepernoot van, jij begrijpt er alles van em de wereldwijde opinie is verblind en vertekend en.....nevenschade zal jou wordt zijn.
En zo moet er een oplossing komen??
ALS nevenschade jou worst is gooi dan heel Gaza plat aub. Niet dat dat Hamas totaal uitschakelt want dat is een overtuiging van deze relioten.
Gaza weg? Dan valt er voor Hamas niets meer te regeren. Maar dan zullen ze zich wel gaan aansluiten bij Hezbollah of er ontstaat een andere terreur beweging zoals ook IS ooit ontstaan is door toedoen van USA.
Dus inderdaad, ik begrijp er niets van
Ik begrijp er geen pepernoot van, jij begrijpt er alles van em de wereldwijde opinie is verblind en vertekend en.....nevenschade zal jou wordt zijn.
En zo moet er een oplossing komen??
ALS nevenschade jou worst is gooi dan heel Gaza plat aub. Niet dat dat Hamas totaal uitschakelt want dat is een overtuiging van deze relioten.
Gaza weg? Dan valt er voor Hamas niets meer te regeren. Maar dan zullen ze zich wel gaan aansluiten bij Hezbollah of er ontstaat een andere terreur beweging zoals ook IS ooit ontstaan is door toedoen van USA.
Dus inderdaad, ik begrijp er niets van
-
ChaimNimsky
- Superposter
De bronnen en uitleg zijn je notabene gegeven
1) Hamas heeft niet alleen mannelijke en vrouwelijke strijders, maar ook adolescenten en zelfs kinderen die strijden ("In the specific case of Palestine, the Secretary-General’s 202 special report directly singles out the armed wing of Hamas for continuing to recruit and involve children in the conflict [United Nations, 2021:15]", Bron: rietjournal.org).
2) Gijzelaars worden zelfs gewoon ondergebracht bij Hamas-lieden die in Gaza een normale baan hebben, zoals een journalist, Abdallah Aljamal, die ook voor Al Jazeera werkte, en zijn vader Jamal Aljamal, een dokter in Nuseirat, die tussen de burgers woonden in een dichtbevolkt gebied.
3) In januari had het IDF al bijna de helft van de tunnels vernietigd: honderden kilometers. En het is nu augustus.
4) Hamas gebruikt burgers als schild gebaseerd op een besef van Israel's wens om nevenschade te minimaliseren en van de gevoeligheid van de Westerse publieke opinie voor burgerslachtoffers. Als het IDF dodelijk geweld gebruikt en dit leidt tot een toename van burgerslachtoffers, kan Hamas dat gebruiken als een juridisch wapen: het kan Israel beschuldigen van het plegen van oorlogsmisdaden, wat zou kunnen leiden tot het opleggen van een breed scala aan sancties. Aan de andere kant, als het IDF zijn gebruik van militaire kracht in Gaza beperkt om nevenschade te vermijden, zal Hamas minder kwetsbaar zijn voor Israëlische aanvallen en daardoor in staat zijn zijn middelen te beschermen terwijl het blijft vechten.
De NATO rapporteert expliciet:
Verifieerbare data.NATO schreef:Hamas, an Islamist militant group and the de facto governing authority of the Gaza Strip, has been using human shields in conflicts with Israel since 2007. According to the Statute of the International Criminal Court (ICC), the war crime of using human shields encompasses “utilizing the presence of a civilian or other protected person to render certain points, areas, or military forces immune from military operations.” Hamas has launched rockets, positioned military-related infrastructure-hubs and routes, and engaged the Israeli Defense Forces (IDF) from, or in proximity to, residential and commercial areas. The strategic logic of human shields has two components. It is based on an awareness of Israel’s desire to minimise collateral damage, and of Western public opinion’s sensitivity towards civilian casualties. If the IDF uses lethal force and causes an increase in civilian casualties, Hamas can utilise that as a lawfare tool: it can accuse Israel of committing war crimes, which could result in the imposition of a wide array of sanctions. Alternatively, if the IDF limits its use of military force in Gaza to avoid collateral damage, Hamas will be less susceptible to Israeli attacks, and thereby able to protect its assets while continuing to fight. Moreover, despite the Israeli public’s high level of support for the Israeli political and military leadership during operations, civilian casualties are one of the friction points between Israeli left-wing and right-wing supporters, with the former questioning the outcomes of the operation.
Ismail Haniyeh, former Prime Minister of the Palestinian National Authority (2006- 2014), Head of Hamas Political Bureau in Gaza (since 2017) 2006: Citizens were encouraged to gather at Muhammad Baroud’s house (a prominent PRC combatant) in Jabaliya refugee camp, after the IDF issued a warning. Following the event, Haniyeh stated: “I believe that what has happened tonight will be a role model… an example to our Palestinian people and a clear message, that the [Zionist] aggression will not break our will.”
Hamas (via spokespeople) 2006: “The citizens will continue defending their pride and houses and will continue to serve as human shields until the enemy will withdraw.”10 2014: “The fact that people are willing to sacrifice themselves against Israeli warplanes in order to protect their homes, I believe this strategy is proving itself. And we, Hamas, call on our people to adopt this practice.”11 2014: “Hamas despise those defeatist Palestinians that criticize the high number of civilian casualties. The resistance praises our people…we lead our people to death…I mean, to war.”
Ja hoor, gaan we weer. Er worden je objectieve, verifieerbare gegevens gepresenteerd die je zelf eenvoudig kunt nagaan maar telkens links laat liggen om de discussie almaar in het subjectieve te trekken. Je gaat in op het feit dat mijn overweldigende zionistische levensvreugde niet wordt beïnvloed door bijkomende schade in een oorlog tegen terroristen, terwijl je de overige 99% van de posting negeert.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 21 aug 2024 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Chaimnimsky, je hebt het nu over percentages. Hoeveel procent van de inwoners van Gaza zijn gelieerd aan Hamas?
Want stel dat dit bv meer dan 90 procent is (hetgeen je schrijfsels lijken te bevestigen) dan neem ik de collateral damage (inclusief de gijzelaars) voor lief. Platgooien dus. Volledig!
Echter: Zijn we dan van deze tak binnen de Palestijnse bevolking af? Of is dan de volgende stap Libanon?
Want stel dat dit bv meer dan 90 procent is (hetgeen je schrijfsels lijken te bevestigen) dan neem ik de collateral damage (inclusief de gijzelaars) voor lief. Platgooien dus. Volledig!
Echter: Zijn we dan van deze tak binnen de Palestijnse bevolking af? Of is dan de volgende stap Libanon?
-
ChaimNimsky
- Superposter
Godver! Ik schrijf telkens een half uur aan een posting en kom met verifieerbare data en links, die je telkens weer negeert om de zaak ZONDER UITZONDERING in het subjectieve te trekken of het ondrwerp te veranderen. Die 90% verzin je om het weer over die "verschrikkelijke" collateral damage" te hebben, in plaats van over de inhoudlijke data en argumenten die je zijn gepresenteerd.dikkemick schreef: ↑21 aug 2024 14:43 Chaimnimsky, je hebt het nu over percentages. Hoeveel procent van de inwoners van Gaza zijn gelieerd aan Hamas?
Hier zijn ze nogmaals. Ga daar eens een keer inhoudelijk op in of geef gewoon eindelijk eens toe dat je ernaast zit:
1) Hamas heeft niet alleen mannelijke en vrouwelijke strijders, maar ook adolescenten en zelfs kinderen die strijden ("In the specific case of Palestine, the Secretary-General’s 202 special report directly singles out the armed wing of Hamas for continuing to recruit and involve children in the conflict [United Nations, 2021:15]", Bron: rietjournal.org).
2) Gijzelaars worden zelfs gewoon ondergebracht bij Hamas-lieden die in Gaza een normale baan hebben, zoals een journalist, Abdallah Aljamal, die ook voor Al Jazeera werkte, en zijn vader Jamal Aljamal, een dokter in Nuseirat, die tussen de burgers woonden in een dichtbevolkt gebied.
3) In januari had het IDF al bijna de helft van de tunnels vernietigd: honderden kilometers. En het is nu augustus.
4) Hamas gebruikt burgers als schild gebaseerd op een besef van Israel's wens om nevenschade te minimaliseren en van de gevoeligheid van de Westerse publieke opinie voor burgerslachtoffers. Als het IDF dodelijk geweld gebruikt en dit leidt tot een toename van burgerslachtoffers, kan Hamas dat gebruiken als een juridisch wapen: het kan Israel beschuldigen van het plegen van oorlogsmisdaden, wat zou kunnen leiden tot het opleggen van een breed scala aan sancties. Aan de andere kant, als het IDF zijn gebruik van militaire kracht in Gaza beperkt om nevenschade te vermijden, zal Hamas minder kwetsbaar zijn voor Israëlische aanvallen en daardoor in staat zijn zijn middelen te beschermen terwijl het blijft vechten.
De NATO rapporteert expliciet:Verifieerbare data.NATO schreef:Hamas, an Islamist militant group and the de facto governing authority of the Gaza Strip, has been using human shields in conflicts with Israel since 2007. According to the Statute of the International Criminal Court (ICC), the war crime of using human shields encompasses “utilizing the presence of a civilian or other protected person to render certain points, areas, or military forces immune from military operations.” Hamas has launched rockets, positioned military-related infrastructure-hubs and routes, and engaged the Israeli Defense Forces (IDF) from, or in proximity to, residential and commercial areas. The strategic logic of human shields has two components. It is based on an awareness of Israel’s desire to minimise collateral damage, and of Western public opinion’s sensitivity towards civilian casualties. If the IDF uses lethal force and causes an increase in civilian casualties, Hamas can utilise that as a lawfare tool: it can accuse Israel of committing war crimes, which could result in the imposition of a wide array of sanctions. Alternatively, if the IDF limits its use of military force in Gaza to avoid collateral damage, Hamas will be less susceptible to Israeli attacks, and thereby able to protect its assets while continuing to fight. Moreover, despite the Israeli public’s high level of support for the Israeli political and military leadership during operations, civilian casualties are one of the friction points between Israeli left-wing and right-wing supporters, with the former questioning the outcomes of the operation.
Zionist
Herhaalde grote feiten. Uitstekend. Hier de feiten zoals ze ons gepresenteerd worden.
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... opulairder
Palestijnen weten wel dat Hamas hun belangen vaak niet behartigt, en dat deze bombardementen het gevolg zijn van hun actie op 7 oktober", zegt Omar Dweik. Ook staat lang niet iedereen achter de streng-islamitische ideologie van de groepering, zegt hij. "Maar Hamas heeft wel een grote rol in het uitoefenen van druk op Israël, want er is niemand anders die dat voor hen doet."
"Voor veruit de meeste Palestijnen is niet Hamas, maar de Israëlische bezetting die meer dan vijftig jaar voortduurt het grootste probleem", zegt onderzoeker Alijla, die zelf in Gaza opgroeide. Hamas heeft dan wel zelfbestuur, het Israëlische leger beheert grotendeels de grenzen en bepaalt wie en wat toegang heeft tot het gebied. In het zuiden, bij Rafah, gaat Egypte over het personenverkeer.
Palestijnen willen geen oorlog, ook de jongeren niet", zegt Alijla. "Het is een gekke paradox, want waarom sluit iemand zich dan aan bij Hamas of Islamitische Jihad? Omdat hun familie gedood wordt en ze zien dat hun land steeds verder wordt ingenomen."
Dat is de kant die we hier lezen.
Palestijnen weten wel dat Hamas hun belangen vaak niet behartigt, en dat deze bombardementen het gevolg zijn van hun actie op 7 oktober", zegt Omar Dweik. Ook staat lang niet iedereen achter de streng-islamitische ideologie van de groepering, zegt hij. "Maar Hamas heeft wel een grote rol in het uitoefenen van druk op Israël, want er is niemand anders die dat voor hen doet."
"Voor veruit de meeste Palestijnen is niet Hamas, maar de Israëlische bezetting die meer dan vijftig jaar voortduurt het grootste probleem", zegt onderzoeker Alijla, die zelf in Gaza opgroeide. Hamas heeft dan wel zelfbestuur, het Israëlische leger beheert grotendeels de grenzen en bepaalt wie en wat toegang heeft tot het gebied. In het zuiden, bij Rafah, gaat Egypte over het personenverkeer.
Palestijnen willen geen oorlog, ook de jongeren niet", zegt Alijla. "Het is een gekke paradox, want waarom sluit iemand zich dan aan bij Hamas of Islamitische Jihad? Omdat hun familie gedood wordt en ze zien dat hun land steeds verder wordt ingenomen."
-
ChaimNimsky
- Superposter
En weer ga jij, noch je zoveelste artikeltje in op de verifieerbare gepresenteerde gegevens waar we het over haddendikkemick schreef: ↑21 aug 2024 15:45 Herhaalde grote feiten. Uitstekend. Hier de feiten zoals ze ons gepresenteerd worden.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 21 aug 2024 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Begrijp je dan niet dat we beiden wellicht door een gekleurde bril kijken? Mijn bron was de NOS, doorgaans een betrouwbare bron. Waarom is jouw geverifieerde bron meer waard dan mijn bron?ChaimNimsky schreef: ↑21 aug 2024 15:53En weer ga jij, noch je zoveelste artikeltje in op de verifieerbare gepresenteerde gegevens waar we het over hadden![]()
-
ChaimNimsky
- Superposter
Godverdegodver! Je doet het erom, niet? Wat heeft jouw artikeltje te maken met het onderwerp waar we het over hadden en dat je ONOPHOUDELIJK negeert om van onderwerp te veranderen of de zaak in het subjectieve te trekken? Wat heeft je zoveelste artikeltje te doen met:
1) Hamas heeft niet alleen mannelijke en vrouwelijke strijders, maar ook adolescenten en zelfs kinderen die strijden ("In the specific case of Palestine, the Secretary-General’s 202 special report directly singles out the armed wing of Hamas for continuing to recruit and involve children in the conflict [United Nations, 2021:15]", Bron: rietjournal.org). Dat vecht je artikeltje nergens aan, noch gaat het er überhaupt op in.
2) Gijzelaars worden zelfs gewoon ondergebracht bij Hamas-lieden die in Gaza een normale baan hebben, zoals een journalist, Abdallah Aljamal, die ook voor Al Jazeera werkte, en zijn vader Jamal Aljamal, een dokter in Nuseirat, die tussen de burgers woonden in een dichtbevolkt gebied. Dat vecht je artikeltje nergens aan, noch gaat het er überhaupt op in.
3) In januari had het IDF al bijna de helft van de tunnels vernietigd: honderden kilometers. En het is nu augustus. Dat vecht je artikeltje nergens aan, noch gaat het er überhaupt op in.
4) Hamas gebruikt burgers als schild gebaseerd op een besef van Israel's wens om nevenschade te minimaliseren en van de gevoeligheid van de Westerse publieke opinie voor burgerslachtoffers. Als het IDF dodelijk geweld gebruikt en dit leidt tot een toename van burgerslachtoffers, kan Hamas dat gebruiken als een juridisch wapen: het kan Israel beschuldigen van het plegen van oorlogsmisdaden, wat zou kunnen leiden tot het opleggen van een breed scala aan sancties. Aan de andere kant, als het IDF zijn gebruik van militaire kracht in Gaza beperkt om nevenschade te vermijden, zal Hamas minder kwetsbaar zijn voor Israëlische aanvallen en daardoor in staat zijn zijn middelen te beschermen terwijl het blijft vechten. Dat vecht je artikeltje nergens aan, noch gaat het er überhaupt op in.
De NATO rapporteert expliciet:
Verifieerbare data. Ga daar eens een keer inhoudelijk in of geef gewoon eindelijk eens toe dat je ernaast zit. Je artikeltje vecht het nergens aan, noch gaat het er überhaupt op in.NATO schreef:Hamas, an Islamist militant group and the de facto governing authority of the Gaza Strip, has been using human shields in conflicts with Israel since 2007. According to the Statute of the International Criminal Court (ICC), the war crime of using human shields encompasses “utilizing the presence of a civilian or other protected person to render certain points, areas, or military forces immune from military operations.” Hamas has launched rockets, positioned military-related infrastructure-hubs and routes, and engaged the Israeli Defense Forces (IDF) from, or in proximity to, residential and commercial areas. The strategic logic of human shields has two components. It is based on an awareness of Israel’s desire to minimise collateral damage, and of Western public opinion’s sensitivity towards civilian casualties. If the IDF uses lethal force and causes an increase in civilian casualties, Hamas can utilise that as a lawfare tool: it can accuse Israel of committing war crimes, which could result in the imposition of a wide array of sanctions. Alternatively, if the IDF limits its use of military force in Gaza to avoid collateral damage, Hamas will be less susceptible to Israeli attacks, and thereby able to protect its assets while continuing to fight. Moreover, despite the Israeli public’s high level of support for the Israeli political and military leadership during operations, civilian casualties are one of the friction points between Israeli left-wing and right-wing supporters, with the former questioning the outcomes of the operation.
Zionist