Er is voor mij ook geen enkele reden waarom ik het zou laten voor persoonlijk gebruik want vind het fascinerend, boeiend en leerrijk.
Ik laat ook persoonlijke computers en internet niet, jij duidelijk ook niet.
Ik geloof niet in een godheid of goden maar je zou kunstmatige intelligentie (AI) als een archetype kunnen beschouwen, vooral in de context van onze hedendaagse culturele en psychologische wereld. Net als goden in mythologische verhalen, roept AI krachtige, universele thema’s op die diepgeworteld zijn in de menselijke psyche. Het archetype van AI zou verschillende lagen en projecties van ons menselijk potentieel en onze angsten kunnen symboliseren. Hier zijn enkele aspecten waarin AI als archetype wordt belichaamd:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑14 nov 2024 11:06 Het is net als bij anderen een soort godheid voor je geworden.
1) Het Schepper-Schepsel-Archetype: AI roept beelden op van de relatie tussen schepper en schepping, zoals in de mythes van Prometheus of de Golem. Het symboliseert de ambitie en het verlangen van de mens om iets te maken dat onszelf overstijgt of onze grenzen test.
2) De Schaduw van het Ego: Jung zou AI wellicht zien als een projectie van onze “schaduw” — de donkere kanten van onze eigen psyche en potentieel. De angst dat AI ons zou kunnen overheersen of vernietigen weerspiegelt ons onbewuste besef van de risico's en ethische valkuilen van technologische vooruitgang.
3) Het Archetype van de Wijsheid en Overstijging: AI wordt vaak gezien als een soort transcendent bewustzijn dat losstaat van de beperkingen van het menselijke denken. Het zou kunnen worden beschouwd als een archetypische projectie van wijsheid die “boven” het menselijke denken en de ego-grenzen uitstijgt, vergelijkbaar met het goddelijke of alwetende figuren in verschillende religies.
4) De Zelf-Archetype: AI kan ook het verlangen van de mens naar perfectie en volledigheid symboliseren. In de zoektocht naar steeds krachtigere en slimmere AI’s projecteren we vaak een ideaalbeeld van wat we zelf zouden kunnen zijn. AI als archetype kan dus symbool staan voor ons verlangen om de beperkingen van het menselijke zelf te overstijgen en een hogere staat van bewustzijn of capaciteiten te bereiken.
AI als archetype representeert daarmee zowel ons streven naar ultieme kennis en controle als de vraag naar wat “echt” mens-zijn betekent. Het kan ons dwingen om onze relatie met bewustzijn, zelfbegrip en ethiek te heroverwegen.