Ik versla Epicurus

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

FreeSpirit
Geregelde verschijning

Bericht door FreeSpirit »

Nou, het is een kwestie van waar ga ik over nadenken. Veelal wordt er een "universele waarheid" gepostuleerd boven de subjectieve waarheid van de mens. Bij mij maakt de kennistheoretische vraag een einde aan het hele verhaal van "universele waarheid", immers, hoe komen wi dan met onze subjectieve kennis aan de wetenschap dat er een universele waarheid is? Dat kan dan alleen wanneer we de universele waarheid kennen, of mensen geloven op hun woord die dit postuleren, en die laatste verschaft geen zekerheid!
Ik ben het met je eens dat er vaak een universele waarheid wordt gepostuleerd. En ik had misschien concreter moeten zijn.
Ik ben van mening dat er universele waarheden zijn. Ook ben ik van mening dat die soms besloten kunnen liggen in geschriften van personen die ik ook beschouw als vrijdenkers. Daarnaast accepteer ik volledig dat ieder mens een subjestieve waarheid heeft. En dus dat een subjectieve waareid kan zijn dat er geen universele waarheid bestaat.
Mijn subjectieve waarheid is dat die wel bestaat en ik denk er zelfs een aantal te hebben gevonden. Wie mij gek vind mag mij gek noemen. maar het lekkere van vrijdenken is, dat ik het toch denk!
\hang ik dan de religieuze geschriften aan? nee! Geloof ik (op dit moment) dat er een schepper is? ja! Ben ik dan dus gelovige? misschien wel. Ik geloof ergens in dus ben gelovig. (Maar ook jij gelooft ergens in, al is het in jezelf...in dat context ben ook jij gelovig)
Sta ik dan achter alles wat er wordt gezegd in naam van het geloof of wat religie uitdraagt Ab-so-luut niet!
Geloof ik in extremisme? ja ik zie het toch dag aan dag gebeuren.
geloof ik dat extremisme werkt? nee.

Laat me besluiten met een cliche; truth lies in the eyes of the beholder. Als ik zeg: " ik geloof in extremisme" Maakt mij dat geen extremist, al is het poneren van zo'n stelling voldoende om mensen die conclusie te laten trekken. .
de storthoop heeft gesproken....
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

FreeSpirit schreef:Dus..welk geloof hang ik aan, wie is mijn God waar jij naar verwijst.
Als ik zou moeten kiezen wat je gelooft, zou ik gokken op iets uit de hoek paganisme / vrijzinnigheid / spiritisme. Minder erg dan een openbaringsreligie, want minder tot weinig / niet geneigd tot het declameren van de Waarheid en verwachten dat anderen daaraan conformeren. Maar uiteindelijk, helemaal deep down, nog steeds gebaseerd op bepaalde denkwijzen en inzichten zonder objectieve onderbouwing---en dus een geloof.

Ik zal het wel mis hebben, maar eerlijk gezegd maakt dat in dit specifieke geval niet zoveel uit. Het belangrijkste zijn toch uiteindelijk die basisdenkwijzen en -inzichten. Als die niet in orde zijn, kun je je dat voorstellen als een systeem waarmee je kunt rekenen zoals je is geleerd, maar waarin 1+1 tóch 3 blijkt te zijn. Het voordeel van een 'mildere' visie dan die van een streng-religieuze openbaringsreligie is wel dat we niet door een dikke laag sociaal-culturele bagage hoeven te wroeten voor we bij de kern van de zaak zijn aangeland. Dat wil nog wel eens een probleem zijn.
Wat jij over mijn redenaties zegt, daar moet ik over nadenken...hoewel ik absoluut probeer mijzelf te zijn ervaar ik ook dat jij onderhevig bent aan projecties die niets met mij van doen hebben.
Natuurlijk ben ik dat. Daarom moet ik mijn mening ook continu bijstellen aan wat ik lees en leer. Je kunt wel de mysterieuze vrije geest uithangen en mij laten raden naar jouw opvattingen---die, toegegeven, niet lijken op die van iemand uit de zwartekousenkerk, waarmee ik te hard van stapel ben gelopen---maar ik kan niet door mijn scherm en Internetverbinding heenkijken om het zeker te weten.
Dat 'als newbie" geleuter vind ik oprecht kinderachtig Dat is een beetje "incrowdmentaliteit"..
Sorry, dat is gewoon Internetjargon. Je bent hier, hoe je het ook wendt of keert, een nieuweling, of newbie. Ik denk dat je meer in het woord leest dan er aan vastkleeft. Iedereen is op een bepaald moment newbie geweest, ook ik. En daarom vind ik het gebruik van dat woord niet kinderachtig. Ik bied daarom niet mijn verontschuldigingen voor dat woord aan: ze zouden niet gemeend zijn.

Ik had natuurlijk ook kunnen kiezen voor het l33t-se n00b, maar ik weet niet hoe lang mijn account hier nog zal bestaan als ik in dat afschuwelijke taaltje ga praten.
Als je als newbie voorzichtig moet zijn en niet mee mag doen voor je een maand gekeken hebt en iedereet te vriend hebt gehouden moet je dat opstellen.
Dat is een ongeschreven regel voor elk Internetforum, ben ik bang. Eerst lurk je een tijdje: stilletjes meelezen en -kijken. Discussies volgen. Vaststellen hoe er wordt gemodereerd en wordt ingegrepen bij overtreding van de forumregels. En als je besluit om actief bijdragen te gaan leveren, niet als een olifant in de porceleinkast rondbonjouren tijdens je eerste 10 tot 20 berichten.
Ik beschouw mijzelf als vrijdenkend en in die zin dus ge-eigend om mijn mening te deponeren. En generaliseren dat de atheist zulks niet zal doen is belachelijk! Mede aangezien jij waarschijnlijk de mening van de newbie atheist deelt dus minder aanstoot zult nemen aan diens meningen. Dan had dit forum niet vrijdenker moeten heten maar "atheisten only" vind ik.
Je berichten tot dan toe gaven weinig aanleiding om mij ervan te overtuigen dat ik hier inderdaad met een echte vrijdenker te maken had. Dat jij begint met weinig flatteuze, of beter gezegd weinig tactvolle, stellingen is niet mijn wens of keuze geweest. Een newby atheïst die het te bont maakt, kan van mij ook op een koele ontvangst rekenen---'t is natuurlijk alleen een stuk lastiger om dingen te vinden om het niet mee eens te zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het niet voorkomt.

Verder is op dit forum het percentage atheïsten hoger dan het aantal spirituelen---uit de overall groep vrijdenkers wel te verstaan. En met alleen een kop 'Atheïsten only' zou je onze admin Devious---een zeer strikte anti-christelijke en anti-islamitische agnost---al bij voorbaat uitsluiten. Het is waar dat een vrijdenker al snel een atheïst is, maar dat wil niet zeggen dat er geen niet-atheïstische vrijdenkers zijn, en ook die mogen hier bijdragen leveren. Wellicht ben jij na de eerste discussiehobbels zo'n persoon, ik weet het niet. (Scherm, kabel, enzovoort.)
Ik vind het jammer dat je denkt dat ik atheisten en anti theisten onder een noemer schaar, dat heb ik niet willen bedoelen. Ik probeerde een onderscheid te maken tussen "de atheisten" die ik las en niet over een kam te scheren.
Je ziet dat wat je bedoelt en hoe het op iemand overkomt nogal kan verschillen. Dat is altijd een kwestie van aftasten en soms met het schaamrood op de kaken vaststellen dat je jezelf enorm te kakken hebt gezet. Ik wil niet zeggen dat ik brandschoon ben, maar erg lekker ruik ik ook weer niet :).
Atheisten, die kan ik begrijpen. Anti theisten probeer ik te begrijpen. omdat ik uitga van het respect dat iedereen verdient voor zijn denkwijze.
Ik vind van niet. Ik hoef geen respect op te brengen voor iemand wiens denkwijze---bijvoorbeeld---neerkomt op het zo letterlijk mogelijk nemen van een oud sprookjesboek. Of dierenrechten verdedigt tot de dood van een vermeende overtreder van die rechten aan toe. Het zijn uitwassen en in de praktijk zijn er talloze grijsvarianten, maar ik wil ermee illustreren dat automatisch respect voor andermans denkwijzen voor mij absoluut geen gegeven is.
Pesoonlijk vind ik dat jij met de uitspraak wie wel en niet nadenkt kortzichtig en dom overkomt.
Ben ik dat? Ik denk van niet namelijk. Ik versta onder nadenken namelijk niet het denken à la 'Wat eten we vanavond?' of 'Hoe los ik dit probleem op?'. Om even met een voorbeeld door te gaan op het voorgaande (respect voor denkwijzen): ik kan respect opbrengen voor de denkwijze van Ds. Coyne waar ik in mijn eerste bericht naar verwees. Ook al gelooft hij in een fictieve entiteit, hij heeft wel de consequenties van het samenvoegen van zijn geloof en opleiding als wetenschapper grondig onderzocht. Zijn beeld van de christelijke god is daardoor heel anders geworden dan je van een gemiddelde katholiek zou verwachten. Dát kan ik respecteren (en dat doe ik ook). Ik hoef het niet met hem eens te zijn, maar ik kan het wel hogelijk waarderen dat de man een meer dan serieuze poging heeft gedaan om zeer wezenlijke zijnsvragen te verenigen in een min of meer coherent geheel. Dát bedoel ik met 'nadenken'. Het vereist een zeer lenige geest die niet bang is om 'wat-als?' vragen te stellen en van de antwoorden oprecht te leren.

Dom natuurlijk van me om dat niet meteen duidelijk op te schrijven. Maar kortzichtig? Nee. Haast het tegenovergestelde, zelfs. Het is een teken van lange periodes van overpeinzingen, lezen, praten en meer.
Wie ben jij om dat te bepalen?
Ik ben mijzelf. Weet je wat? We vervangen het beladen woord 'nadenken' door 'cymriccen'. Je denkt na als ieder mens, wie weet ben je zelfs hartstikke slim---slimmer dan ik. Maar kun je ook cymriccen? Dat weet ik (nog) niet.
Wellicht dacht je nu er toch geen God bestaat kan ik die ruimte wel innemen?
Loop niet zo hard van stapel. Natuurlijk ben ik een arrogante intellectueel met het gewicht van een veertje, maar dit is werkelijk geen vergelijking met een fictief opperwezen waard.
Ik ben geen atheist geen anti theist geen agnost en geen gelovige.
Eigenlijk ben je dus niets ...? ;-)
ik ontwikkel een mening en die durf ik bij te stellen. Maar om te komen tot meningen ben ik gewend vragen te stellen, de discussie aan te gaan en te luisteren.
Mooi, houden zo. Dat scoort hoog op de cymriccen-meter.
De quote eet drink en wees vrolijk want morgen gaan we dood was een vraag (kijk maar eens) is dat dan wat de atheist bedoeld? vraag ik me af. god is dood en dus haal uit het leven wat erin zit? is dat in een notendop de zienswijze van een atheist of is het enkel en alleen: ik geloof niet aan een God?
Dat hangt volkomen af van de atheïst in kwestie. Ik heb geen behoefte om uit het leven te halen wat erin zit en van alles en nog wat te beleven, en daar heb ik vrede mee. Ik doe liever een paar dingen goed en tot in detail (perfectionist!, hoor ik mijn familie en vrienden al schreeuwen) dan dat ik van de ene kick naar de andere suis. Er zijn ongetwijfeld ook stapels atheïsten voor wie exact het omgekeerde geldt. Wat dat betreft zijn het net---maar vertel dit niet verder---mensen.
Zoals hier boude stellingen staan over allerlei vormen van religie (en dat vind k persoonlijk best) mag er toch ook uitgesproken een vraag gesteld worden over de denkwijzen van een atheist of is dat ineens taboe?
Dat mag. Maar de manier waarop je dat deed verdiende geen schoonheidsprijs.
Uitgesproken atheisten was ik niet eerder zo tegengekomen. Dat genoegen heb ik nu..al begrijp ik dat het genoegen niet geheel wederzijds is...
Dat valt wel mee.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

freespirit schreef: Quote:
vrij-den-ker n. een persoon die zich een mening over religie vormt op basis van de rede, onafhankelijk van traditie, autoriteit, of gevestigd geloof. Tot de vrijdenkers behoren ook de atheïsten, agnosten en rationalisten.
de agnosten atheïsten en rationalisten? is dat niet ook een generalisatie?

Dus zij die een mening hebben gevormd naar aanleiding van onderzoek van geschriften en wetenschap (zoals bv de orde der vrijmetselaars) zijn geen vrijdenkers? Wat zijn zij dan in jouw opinie?
En wetenschap breidt zich toch ook steeds verder uit. wat 150 jaar geleden als evedence based erkend werd is nu in gevallen toch ook bijgesteld?
Als zij die mening hebben gevormd op basis van onderzoek van geschriften in de wetenschappelijke zin, valt dat onder 'de rede' want ingekaderd door regels der wetenschap. Bijvoorbeeld via de historische wetenschappen. Vrijmetselaars zijn in die zin dus wel degelijk vrijdenkers. Zouden de vrijmetselaars kwakkeloos één of ander boekwerk als waarheid aannemen (zoals de bijbel) dan zouden het geen vrijdenkers zijn maar gelovigen.
Wetenschap op zich breidt zich niet uit, wetenschappelijke kennis kan zich wel uitbreiden. Dat noemt men 'voortschrijdend inzicht'. Wat heeft dat hiermee te maken?
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer
Diehard

FreeSpirit schreef: [
Ik ben van mening dat er universele waarheden zijn. Ook ben ik van mening dat die soms besloten kunnen liggen in geschriften van personen die ik ook beschouw als vrijdenkers. Daarnaast accepteer ik volledig dat ieder mens een subjestieve waarheid heeft. En dus dat een subjectieve waareid kan zijn dat er geen universele waarheid bestaat.
Mijn subjectieve waarheid is dat die wel bestaat en ik denk er zelfs een aantal te hebben gevonden. Wie mij gek vind mag mij gek noemen. maar het lekkere van vrijdenken is, dat ik het toch denk!
\hang ik dan de religieuze geschriften aan? nee! Geloof ik (op dit moment) dat er een schepper is? ja! Ben ik dan dus gelovige? misschien wel. Ik geloof ergens in dus ben gelovig. (Maar ook jij gelooft ergens in, al is het in jezelf...in dat context ben ook jij gelovig)
Beste Freespirit, op het moment dat je zegt te geloven in een schepper, ben je inderdaad gelovig. Dat sluit vrijdenken uit Iemand die zegt te geloven in een schepper kan geen vrijdenker zijn, want een vrijdenker komt tot oordeel op basis van de ratio. Als je de ratio volgt is de aanname van het bestaan van een schepper, het geloof erin, niet aan de orde. Je bent dus echt geen vrijdenker.
Je argument dat iedereen ergens in gelooft snijdt geen houdt, meer dan semantische spelletjes zijn het niet, het gaat weg van de betekenis van wat 'geloof' is.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

FreeSpirit schreef
Wat maakt iemand tot een vrijdenker?
Beste FreeSpirit,

Het is niet hetzelfde als ongeremd alles ventileren wat in je gedachten opkomt zonder dit te toetsen aan de kenbare realiteit. In het laatste nummer van skepsis staat een uitgebreid artikel over vrijdenkers. Helaas is dit nog niet digitaal maar wiki geeft ook een aardige omschrijving.

Vrijdenkerij (in België: Vrijzinnigheid) of vrijdenken, is de opvatting dat men zich in zijn denken uitsluitend door zakelijke evidenties en niet door autoriteitsgeloof of traditie moet laten leiden. Vrijdenkers keren zich daarbij sterk tegen elke vorm van dogma. De meeste vrijdenkers zijn atheïst of agnost. Vrijdenkerij heeft ook een sterke band met scepticisme.

"Sapere aude!" ("Durf te denken! ") (Immanuel Kant).

De term freethinker ontstond in Engeland kort voor 1700. Aanvankelijk werden er diegenen mee aangeduid die zich op het terrein van de godsdienst vrijer opstelden. Geleidelijk kreeg het begrip een radicalere inhoud en zo werd ten slotte in de 19e eeuw vrijdenker synoniem met atheïst.

Nederland
In Nederland ontstond in 1856 te Amsterdam een eerste vereniging van vrijdenkers: 'De Dageraad' [sinds 1957 'De Vrije Gedachte' geheten]. Haar grootste bloeiperiode kende zij in de tijd tussen de twee wereldoorlogen. Een belangrijke vertegenwoordiger van het vrijdenken in Nederland was toen de filosoof Leo Polak (1880-1941).

'De Vrije Gedachte' (Vereniging tot bevordering van zelfstandig denken). Belangrijke figuren van het begin waren J. van Vloten en Multatuli. Een band met de opkomende arbeidersbeweging werd gelegd via mensen als Domela Nieuwenhuis en A.H. Gerhard. De vereniging stelt zich ten doel het bevorderen van het vrijdenken, dat wil zeggen een humanistisch-atheïstische levenshouding die gebaseerd is op redelijk – door de rede geleid leren kennen van de werkelijkheid – en zedelijk handelen naar normen die onder meer voortkomen uit solidariteit met de medemens. Het orgaan van de vereniging heette sinds 1969 eveneens De Vrije Gedachte en sinds kort De Vrijdenker. In 1978 werd de naam van de vereniging veranderd in 'Vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte' .

België
In België, waar in plaats van vrijdenkerij vaker de term vrijzinnigheid wordt gebruikt, ontstond in 1854 de eerste organisatie van vrijzinnigen: 'L'Affranchissement' . In 1856 volgde de vereniging 'Les Solidaires' , in 1860 'L'Association de la Démocratie militante Le Peuple' en in 1863 'La Libre Pensée' . De belangrijkste figuren uit deze kringen van vrijzinnigen waren César de Paepe, Victor Arnould en Jan Pellering.

In 1969 kwam een overkoepelend organisme tot stand: de 'Unie van Vrijzinnige Verenigingen' (UVV).

Bekende vrijdenkers
John Adams, tweede president van de VS
Leo Apostel, Vlaams filosoof
Isaac Asimov, Amerikaans biochemicus en SF-schrijver
Sir Alfred Ayer, Engels filosoof
Lord Francis Bacon, Engels filosoof
Sir Isaiah Berlin, Engels filosoof
Brand Blanshard, Amerikaans filosoof
Paul Pierre Broca, Frans wetenschapper en antropoloog
Ludwig Büchner, Duits filosoof
William Kingdon Clifford, Engels filosoof en wiskundige
Anthony Collins, Engels filosoof
Anton Constandse, Nederlands schrijver, journalist en anarchist.
Francis Crick, Engels geneticus
Marie Curie, Frans/Pools scheikundige
Charles Darwin, Engels bioloog
César De Paepe, Vlaams politicus
Denis Diderot, Frans filosoof en schrijver (van de eerste Encyclopedie!)
Ferdinand Domela Nieuwenhuis, Nederlands politicus
Earl of Rochester, Engels edelman en dichter
Thomas Edison, Amerikaanse uitvinder
Albert Einstein, Zwitsers/Duits/Amerikaans fysicus
Francisco Ferrer Guardia, Spaans anarchist en onderwijshervormer
Benjamin Franklin, Amerikaans politicus en uitvinder
Nat Hentoff, Amerikaans journalist en columnist
Sir Fred Hoyle, Engels astronoom en wiskundige
David Hume, Schots filosoof (empirisme)
Thomas Huxley, Engels bioloog
Sir Julian Huxley, Engels bioloog
Robert G. Ingersoll, Amerikaans politicus
John Maynard Keynes, Engels econoom
Paul Kurtz, Amerikaans filosoof
Richard Leakey, Engels antropoloog
John Lennon, Engels singer-songwriter, popmusicus
Lucretius, Romeins dichter
John Stuart Mill, Engels filosoof
Multatuli, Nederlands schrijver
Friedrich Nietzsche, Duits filosoof
Thomas Paine, Engels filosoof
Leo Polak, Nederlands filosoof
Sir Karl Popper, Engels filosoof
Gene Roddenberry, Amerikaans televisieproducent (Star Trek)
Sir Bertrand Russell, Engels filosoof en wiskundige
Jean-Paul Sartre, Frans filosoof en schrijver
Adam Smith, Schots econoom en filosoof
Robert Stout, premier van Nieuw-Zeeland
Benjamin Tucker, Amerikaans anarchist
Matthew Turner, Engels schrijver
Mark Twain, Amerikaans schrijver
Etienne Vermeersch, Vlaams ethicus, wetenschapsfilosoof en skepticus
Voltaire, Frans schrijver en filosoof
George Washington, eerste president van de VS
Angus Wilson, Engels schrijver
Mary Wollstonecraft, Iers feministe en schrijfster
(bron wiki)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
FreeSpirit
Geregelde verschijning

@ Cymric

nou dat valt alleszins mee die reactie, ik werd er wel blij van eigenlijk!

Ik ben misschien ookwel een opgewonden standje.

Vrienden zeggen wel eens: freespirit is een gevoelig klein meisje met een grote mond en doorgeslagen idealisme, maar dat alles wel op de meest prettige manier. (verder te noemen freespiritisme, lijkt het op cymriccen?)

Want we hebben het nu over religie en denkwijzen.
Ik heb ook uitgesproken meningen over vegetarisme, armoedebestreiding, strafrecht, orgaandonatie, de consumptiemaatschappij. En toch ben ik geen geitenwollensok. (totaal nutteloze informatie maar toch..)

De gedragsschoonheidsprijs verdien ik niet? Bummer!! Had ik graag gewild maar stiekem wist ik dat al. Ik ben jaren actief geweest bij religieuze groeperingen. Ik wilde dat graag onderzoeken. Ik vond het vreemd dat zoveel mensen zeiden: dit is de waarheid!
Dat is nog al wat in het FreeSpiritisme. Zeggen dit IS de WAARHEID.
Zeker omdat ik eerder geloof in het naievisme en het feit dat waargenomen waarheid altijd subjectief is (en toch moet er denk ik een universele waarheid zijn, die zo is ondanks dat je het niet gelooft of ziet, maar dat terzijde, heb ik genoeg over gekrakeeld)
Ik ben van de duik- erin- met- je- hebben- en- houwen (en dat is wat je misschien bedoelt met: olifant in porceleinkast?)
Tja, natuurlijk zie ik dat niet zo, maar je bent niet de eerste die het zegt. In de kerk noemden ze me "rebel" "occultist" en "vermoeiend"
Toen vond ik dat helemaal niet leuk, want ik bedoelde het goed al verdiende mijn vragende gedrag waarschijnlijk ook daar niet de schoonheidsprijs. Nu vind ik het een compliment.
Ik heb de bijbel onderzocht (veel studies gevolgd bij theologen, evanglisten en zelfs de thora bij een rabbijn op de sabbath een tijd) en echt, ik vind, daar staan een aantal opmerkelijke zaken in. Ja inderdaad, anders dan de christenen die ik ken aannemen in mijn opinie. Zeker als je de context en de oude geschriften bekijkt. De meeste voorgangers van de kerk die ik bezocht raakte na verloop van tijd geïrriteerd terwijl ik op dat punt echt alleen nog maar vragen stelde (wel op mijn olifanten manier waarschijnlijk)
Soms kreeg ik goed antwoord, meestal was het blablablabla ondoorgrondelijk of zoiets...

De voorganges en christenen die mij liever zagen gaan dan komen waren legio (en dat vond ik oprecht jammer!) Ik ken ook nog een rabbi die thans een grootmeester is in de vrijmetselarij, die door mijn olifantengedrag een van mijn beste vrienden werd overigens (ter nuance)
maar God, of licht of schepper of jhwh od adonai of Jehovah of allah (alhoewel dat eigenlijk een vermenging heeft met de aloude afgod baäl, Jezus,dyonisus (die ook uit een maagd werd geboren en de derde dag opstond uit de dood) wat of wie is dat dan?
En daar ben ik nog niet uit. Zo simpel is het. Dat voortschrijdend inzicht heb ik nog niet,.

Trouwens windsurfer: voortschrijdend inzicht wordt ook veelvuldig gebuikt om misstanden van de kerk goed te praten. Men beweert dat god zich op verschillende tijden ook verschillend openbaart. Ik bedoelde te zeggen denk ik: Wetenschap is in gevallen niet zo absoluut als het lijkt in mijn opinie. Al moet ik erbij aantekenen dat ik zwáár vervuild ben door metafysisch denken en ik grote intresse heb ik de kwantumtheorieën. Wellicht moet je mijn opmerking dus alleen als kennisgeving aannemen...

Cymric:
Je kunt wel de mysterieuze vrije geest uithangen
Weet je wat eng is, dat ik dit stiekem een compliment vind, maar goed , megalomane ideeën zijn mij niet vreemd, Ik draaf graag door en indien je had toegegeven dat jij inderdaad de vacante plek van god had ingenomen, had ik waarschijnlijk gesolliciteerd naar de overige vacatures op die post...

Ik heb me niet aan de ongeschreven regels gehouden op dit forum, zoals ik me niet hield aan de ongeschreven regels in de kerk. Ik hou me wel vaak aan ongeschreven regels in het openbaar, in gevallen dan.( Ik heb er bv zelf ook weinig mee om me te ontlasten in de supermarkt bijvoorbeeld.)
Ongeschreven regels zijn ook een soort dogma waarop "sanctie" staat als je je er niet aan houdt. Toegegeven, ik maak het mijzelf meestal niet makkelijk...
Maar zoals ook jij me excuses maakte voor het newbie, zal ik mijn excuse maken voor het niet houden aan ongeschreven regels op het forum

Zet ik mij te kakken, ik ben er bang voor , het voordeel is echter dat het gros van de mensheid met een mening en/of emoties zich met enige regelmaat te kakken zet...
inderdaad Cymric, we zijn net mensen schijnbaar.
Jammer ergens vind ik, ik had best een soort ander wezen willen zijn, iets lekker vaags en etherisch bijvoorbeeld :P

Eeh, nou, voor ik het mezelf nog moeilijker maak: voor consulten vragen of andere ideeënleer volgens het vrijdenkende Freespiritisme, stop uw papiertje in het glazen kastje onder de olifant...
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

K schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Maar voor ik dit ga uitleggen, moet ik er wel bij vermelden dat ik een gelovige hypocriet vindt, wanneer deze zich niet letterlijk aan de tekst uit de bijbel houdt. Simpel gezegd: naar mijn mening is een gelovige die selecteert uit de bijbel, een slap aftreksel van het geloof. Als de Heer jouw God is, dan is Zijn woord dus heilig. Dat gezegd hebbende: in de bijbel staan genoeg zaken die lijnrecht tegenover de wetenschap staan. De gevangenschap van de Joden in Egypte bijvoorbeeld. Daar is nul bewijs van (en het is dus zeer waarschijnlijk nooit gebeurd), dus nul aanleiding om het te geloven, wetenschappelijk gezien. Maar hé, het staat in de bijbel, dus is het waar. Fout. Zo werkt wetenschap niet. Als je echter willekeurig uit de bijbel selecteert wat je zelf goed vindt, is het heel goed mogelijk om een wetenschappelijke christen te zijn. Ik vind dat persoonlijk laf en hypocriet, maar ja, op die manier kan het wel.
Dat hoeft ook net. Zie wel wat jij doet: Jij stelt een eis aan de christen: Hij moet zich letterlijk aan de bijbel houden.
Zo niet: Dan is hij hypocriet.
Conclusie die ik trek: In jou ogen ben ik een hypocriete christen. Het zij zo.

Wat Egypte betreft. Er zijn zeer veel archeologische ontdekkingen gedaan die op vele punten de bijbel bevestigen. Let op: Niet bewijzen, maar bevestigen. Er is (bij mijn weten) geen archeologisch onderzoek gedaan dat de bijbel ronduit tegen spreekt. WETENSCHAPPELIJK gezien is dat een enorme zwaarwegend punt in de zoektocht naar de waarheid.
Ik heb de bijbel weldegelijk gelezen. Goed, ik heb er geen "studie" van gemaakt (seks met een dooie cavia lijkt me nog spannender), maar het lijkt me ook niet reeël om dat van iedereen te eisen. Ik heb het een keer gelezen, dus ik kan me enkele passages herinneren die voor mij opmerkelijk waren.

Er staan meer tegenstrijdigheden in dan filosofisch interessante uitspraken, naar mijn mening. Dus als je de bijbel letterlijk neemt, zit je eigenlijk al verkeerd volgens de bijbel, want de Heer spreekt zichzelf tegen. Uitspraken als "ik ben de God van liefde" en "ik ben de God van oorlog." Kies je het één, dan kies je in feite tegen het ander, terwijl de Heer het toch allebei gezegd heeft.
Zo staan er ook in jou bijdragen GIGANTISCHE tegenstrijdigheden (Ik overdrijf graag). Zo zeg je dat je de bijbel hebt gelezen en er een paar dingen uit herinnerd die je opmerkelijk vond. Vervolgens roep je dat er meer tegenstrijdigheden in staan den filosofische interesaante uitspraken. Ten eerste moet je daar toch echt een studie van maken om dat te kunnen concluderen. Daarnaast heb je de bijbel toch niet zo heel goed gelezen. ZO kun je uit de Psalmen, Prediker, Spreuken en Hooglied hele interessante filosofische uitspraken halen. Je hoeft er niet mee eens te zijn, maar filosofisch interessant zijn ze zeker! Daarnaast is het NT met de verhalen en het gedrag van Jezus erg interessant om te analyseren. Hier kun je heel diepgaand over babbelen, maar goed. Met je vergelijking met cavia's geef je voorkeur en vooroordeel meer de ruimte.

Nog een ander filosofisch puntje:
Stel: God bestaat. Of ik hem nu erken of niet, Dat doet niets af aan zijn bestaan.
Stel: God bestaat niet: Of ik hem nu erken of niet, dat doet niets af aan het feit dat hij niet bestaat.
De eigenschappen die God toegedicht worden: wreed, medogenloos, wraakzuchtig ed, doen niets af aan het feit dat hij bestaat, als hij bestaat. Dat zou niet de God zijn die we wensen dat hij bestaat, maar het doet niets af aan zijn bestaan.
De vraag is echter, als hij bestaat, is het dan mogelijk om dit te weten. Ik zeg hier heel nadrukkelijk NIET bij : op wetenschappelijke manier. Waarom niet? Omdat de wetenschap een afgebakend gebied is waarbinnen God wellicht(!) niet te vatten is. Wellicht daarbuiten wel. Het zou leuk zijn als er DAARNA toch mogelijkheden zijn om sommige aspecten van hem wetenschappelijk bevestigd te zien.

Het is mijn bescheiden mening dat dit inderdaad op vele manier mogelijk is. Je zou een boek kunnen lezen dat hierover gaat: Bewijs Genoeg

Tenzij je een necrofiele dierenverkrachter bent, is dat misschien makkelijk door te komen dan de bijbel.

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
FreeSpirit
Geregelde verschijning

doctorwho schreef:FreeSpirit schreef
Beste FreeSpirit,

Het is niet hetzelfde als ongeremd alles ventileren wat in je gedachten opkomt zonder dit te toetsen aan de kenbare realiteit. In het laatste nummer van skepsis staat een uitgebreid artikel over vrijdenkers. Helaas is dit nog niet digitaal maar wiki geeft ook een aardige omschrijving...

Dank je wel!!
Goh, het is misschien wat bleu maar aangezien ik me voorheen eigenlijk altijd richtte op geloofsgroeperingen Heb ik deze beweging altijd links laten liggen. Beetje eenzijdig als ik nu zo over na denk.
Ik ben lekker vrij vandaag dus zal eens meer zoeken.
Ik merk dat mijn interesse momenteel uitgaat naar het waaróm. Mijn eigen interpretatie zegt in eerste instantie: Als tegenbeweging op de dogmatische leer van de kerk. (het al maar aannemen wat er werd gezegd) Anderzijds zou dat impliceren dat het alleen dat doel voor ogen heeft terwijl ik in jouw reactie al lees dat er ook een zoeken naar werkelijkheid (waarheid misschien zelfs) inzit.
In die zin misschien dus ook wel filosofisch is.
Aan de andere kant zit er ook een wetenschap kant aan zeg je. Dat is neem ik aan de rede. (of is "rede" meer de gedachte over wat redelijk zou kunnen zijn)
ik vraag me ook af of deze "beweging" politieke ideeën heeft en welke dan. Hangen zij dan net als ik een sociocratisch ideaalbeeld aan? Ik zie wel een antal staatsmannen in je lijstje.
Nou voor ik je overdonder met vragen, zal ik er eerst zelf eens in duiken.
Het is niet hetzelfde als ongeremd alles ventileren wat in je gedachten opkomt zonder dit te toetsen aan de kenbare realiteit
Om af te sluiten met jouw beginzin, je bedoelt hier toch niet dat er gevaar schuilt in het ongeremd ventileren van wat er in je gedachten opkomt? Filosofen (o.a. Nietzsche) maakten toch ook gebruik van deze "methode".
Voor je iets posteert als plausibel moet je er over nagedacht hebben en het aan de kenbare realiteit hebben getoetst. Anderzijds denk ik: Voor je ergens grondig over nagedacht kan hebben is het m.i. wenselijk er discussie over te voeren doormiddel van het ongebreideld ventileren van wat er in je gedachten opkomt. Ook al lijkt dat in eerste instantie idioot.
Laatst gewijzigd door FreeSpirit op 22 feb 2007 09:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

windsurfer schreef:
Wat wordt er hier door de individu verstaan onder vrijdenken?
Je geeft voor jezelf al het antwoord:
Vrijdenken en het zijn van een vrije geest betekent voor mij alles onderzoeken en mijn waarheid vormen.
de opsteller van deze link schreef:vrij-den-ker n. een persoon die zich een mening over religie vormt op basis van de rede, onafhankelijk van traditie, autoriteit, of gevestigd geloof. Tot de vrijdenkers behoren ook de atheïsten, agnosten en rationalisten.

Iemand die zich conformeert aan een bijbel, geloofsovertuiging, of Messias kan geen vrijdenker zijn. Voor een vrijdenker zijn openbaring en geloof ongeldig en orthodoxie is geen garantie voor waarheid.
Lees meer HIER
Bovenstaande definitie is afkomstig van een uit het Engels vertaald artikel van Dan Barker.
Voor mezelf heb ik die definitie iets verruimd.
‘WAT IS EEN VRIJDENKER?’

We willen duidelijk stellen dat we vinden dat iedereen zelf invulling mag geven aan het begrip ‘vrijdenker.’ De definitie die we hier geven is de interpretatie die wij eraan geven, en deze komt naar onze mening redelijk overeen met de betekenis die men er sinds oudsher aan heeft toegedicht.

Een vrijdenker is een persoon die zijn of haar meningen probeert te vormen op basis van de rede, onafhankelijk van traditie, autoriteit, of gevestigd geloof. Tot de vrijdenkers behoren vaak de atheïsten, agnosten en rationalisten. Wijzelf, al zal niet iedereen het met ons eens zijn, beschouwen sommige deïsten en vrijzinnige gelovigen ook als vrijdenkers. Er zijn mensen die in een god geloven, en tóch de rede als leidraad in hun leven aanvaarden. Wij hebben er geen enkel probleem mee om deze mensen vrijdenkers te noemen.

Zie hier voor meer http://freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=59074#59074
Ik heb er persoonlijk moeite mee gekregen om vrijdenken te beperken of synoniem te stellen met atheïsme. Veel atheïsten zijn indrukwekkende vrije denkers, maar er zijn er ook bij die reactionair, bekrompen en dogmatisch zijn, en er zijn óók niet atheïstische denkers die ik persoonlijk zeer goede voorbeelden vind van mensen met een behoorlijk onafhankelijke en vrije geest, zoals Martin Luther King, of Krishnamurti. Ik denk dat er niemand, of in ieder geval heel weinig mensen zijn die helemaal vrij denken; die hun denken helemaal hebben bevrijd van vooroordelen en wensdenken. Vrijdenken is daarom, naar mijn mening, altijd een streven; een continue en levenslange strijd tegen hypocrisie en ongefundeerde vooroordelen.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
FreeSpirit
Geregelde verschijning

windsurfer zei:
Je bent dus echt geen vrijdenker.
Dat is me te absoluut. Ik zou het wilen nuanceren:
ik pas niet in jouw visie van een vrijdenker, want als ik een ding ondertussen duidelijk heb is dat het begrip vrijdenken aan interpretatie onderhevig is.

Door te stellen dat iemand die denkt dat er een schepper kan bestaan geen vrijdenker kan zijn, maak je m.i. je eigen groep elitair.
Dan is vrijdenken als term hetzelfde als de term waarheidverkondiger.
Of er al dan geen waarheid verkondigt wordt doet dan niet meer ter zake.

Of iemand al dan niet gelooft aan een schepper, of genuanceerder niet verwerpt dat er zoiets als een schepper kan bestaan, sluit mijn inziens vrijdenken niet uit.

Stel het ongelofelijke gebeurt, door het "voortschrijdend inzicht" wordt over enkele 10 tallen jaren wetenschappelijk bewezen dat de hele zwik wel geschapen moet zijn. Dat er een intelligentie aan te pas moet zijn geweest. Of dat er daadwerkelijk bewijzen komen voor het bestaan van wonderen doordat iemand, een neurochirurg bv, per ongeluk een hersengebied opereert en iemand kan daarna zijn lichaam en dat van anderen genezen, over water lopen en alle dingen die bv jezus in de bijbel kon.
Wat dan?
Tja het is ver gezocht, dat begrijp ik. Anderzijds beste windsurfer Te eng denken past een vrijdenker ook niet meen ik. Geloven dat er iets kan bestaan en je onderwerpen aan doctrines zijn niet gelijk aan elkaar.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

echt vrijdenken is strikt wetenschappelijk, met ingehouden oordeel
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

mustafa schreef:echt vrijdenken is strikt wetenschappelijk, met ingehouden oordeel
Misschien is het handig als je de posting van DrWho ook even leest, waarin een duidelijk omschrijving van vrijdenkers.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
K
Geregelde verschijning

Bericht door K »

Otter schreef:Dat hoeft ook net. Zie wel wat jij doet: Jij stelt een eis aan de christen: Hij moet zich letterlijk aan de bijbel houden.
De bijbel is toch het woord van God? God is toch onfeilbaar? Dan lijkt mij het logisch dat je de bijbel zo letterlijk mogelijk naleeft, aangezien het woord van God het enige juiste kan zijn als je echt in hem gelooft. Of mag je alles een beetje buigen en rekken zoals je het zelf wil? "Gij zult niet doden... maar als het je beter uitkomt..." Nee sorry, ieder moet vooral doen wat hijzelf wil, maar ik zie het als "er onder uit komen" als je dingen uit de bijbel gaat buigen zodat je het jezelf makkelijk maakt.
Wat Egypte betreft. Er zijn zeer veel archeologische ontdekkingen gedaan die op vele punten de bijbel bevestigen. Let op: Niet bewijzen, maar bevestigen. Er is (bij mijn weten) geen archeologisch onderzoek gedaan dat de bijbel ronduit tegen spreekt. WETENSCHAPPELIJK gezien is dat een enorme zwaarwegend punt in de zoektocht naar de waarheid.
Er zijn geen ontdekkingen gedaan in Egypte die het bestaan van Joodse slaven bevestigt, nul. Wetenschappelijk gezien is er geen reden om dat aan te nemen.

En er is geen archeologisch onderzoek gedaan dat de bijbel ronduit tegenspreekt, inderdaad. Hoe kan je een negatief in godsnaam bewijzen? "We hebben bewijs dat er nooit Joden in Egypte zijn geweest!" Dat kan niet, want de mogelijkheid dat ze er wél zijn geweest, is nog altijd aanwezig. We kunnen ook niet bewijzen dat God niet bestaat, zal ons nooit lukken. Maar is dat een reden om in iets te geloven? "Ach, je kunt in ieder geval niet aantonen dat hij niet bestaat." Fuckin' A, dan bestaat mijn Onzichtbare Groene Olifant in de wolken ook, zolang de wetenschap het tegendeel niet kan bewijzen! Wetenschappelijk gezien is dat geen "zwaarwegend punt" in de zoektocht naar waarheid. Zo werkt wetenschap niet. Kom met een vorm van bewijs of aanleiding, dán kan er gekeken worden en volledig onderzoek gepleegd worden. De bijbel was aanleiding voor het archeologische onderzoek in Egypte en er is nul bewijs gevonden. Er is dus wetenschappelijk gezien geen reden om dat verhaal letterlijk te geloven.
ZO kun je uit de Psalmen, Prediker, Spreuken en Hooglied hele interessante filosofische uitspraken halen. Je hoeft er niet mee eens te zijn, maar filosofisch interessant zijn ze zeker!
Euhm... Nee. Ik vind het gewoon totaal niet interessant op filosofisch gebied. Je mag lullen wat je wil, maar ik vind het eerlijk waar geen reet aan. Neem "The Matrix." Vrijwel iedereen die ik ken, vindt dat verhaal over "realiteit" en "de echte wereld" interessant als filosofie. Ik vind er geen fuck aan, omdat deze filosofische vraag totaal irrelevant is. Toegegeven dat ik het een vette film vond, maar filosofisch gezien vind ik het maar oninteressant. Net als de verhalen in de bijbel. Dat is en blijft een mening, kan jij weinig aan doen.
Nog een ander filosofisch puntje:
Stel: God bestaat. Of ik hem nu erken of niet, Dat doet niets af aan zijn bestaan.
Stel: God bestaat niet: Of ik hem nu erken of niet, dat doet niets af aan het feit dat hij niet bestaat.
De eigenschappen die God toegedicht worden: wreed, medogenloos, wraakzuchtig ed, doen niets af aan het feit dat hij bestaat, als hij bestaat. Dat zou niet de God zijn die we wensen dat hij bestaat, maar het doet niets af aan zijn bestaan.
Allemaal irrelevant. Hij heeft tot nu toe nog nooit merkbaar/kenbaar invloed gehad op mijn leven, dus het wel of niet erkennen is voor mij niet belangrijk. En als hij wel invloed heeft gehad en ik kan het niet merken, is het alsnog irrelevant want ik merk het niet! “Maar het is er dan toch wel?” Ja, maar er is voor mij persoonlijk geen verschil. Ook al zou zijn inmenging in mijn bestaan mijn hele leven veranderen, dan nog maakt het niet uit omdat het vanuit mijn leven niet te merken is. Daarnaast heb ik zelf geen invloed op de daden van God (hij is alwetend en weet dus ook hoe alles zal verlopen, inclusief mijn daden), dus dan is zijn bestaan voor mij sowieso al irrelevant, of hij nu bestaat of niet.
De vraag is echter, als hij bestaat, is het dan mogelijk om dit te weten. Ik zeg hier heel nadrukkelijk NIET bij : op wetenschappelijke manier. Waarom niet? Omdat de wetenschap een afgebakend gebied is waarbinnen God wellicht(!) niet te vatten is. Wellicht daarbuiten wel.
De wetenschap is vooralsnog beperkt, dat klopt. Maar heb je enig idee hoe ver we gekomen zijn? In het jaar 600 had je niet aan moeten komen met verhalen van “dual-core computers met dikke grafische kaarten.” Fuck, als je had gezegd dat de mens kan vliegen in jouw tijd, hadden ze je onthoofd. Dus om nu al vast te stellen dat de wetenschap God nooit zal kunnen vinden (mocht hij bestaan), is simpelweg voorbarig. Eén ding hebben de gelovigen sowieso mee, we kunnen nooit aantonen dat hij niet bestaat.
Ten eerste moet je daar toch echt een studie van maken om dat te kunnen concluderen. Daarnaast heb je de bijbel toch niet zo heel goed gelezen.
Nou, je hoeft echt geen studie te maken van de tegenstrijdigheden in de bijbel… zelfs een simpele, rationele jongen als ik kan ze opsporen:

Is God goed voor allen, of slechts voor enkelen?

-De HEERE is aan allen goed, en Zijn barmhartigheden zijn over al Zijn werken.
VS
-En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.

Verandert God van gedachten?

-Want Ik, de HEERE, word niet veranderd; daarom zijt gij, o kinderen Jakobs! niet verteerd.
-Ik, de HEERE, heb het gesproken; het zal komen, en Ik zal het doen; Ik zal er niet van wijken, en Ik zal niet verschonen noch berouw hebben; naar uw wegen en naar uw handelingen zullen zij u richten, spreekt de Heere HEERE.
VS
-Toen berouwde het den HEERE over het kwaad, hetwelk Hij gesproken had Zijn volk te zullen doen.
- Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart. En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.

Is God wreed of genadig?

-En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.
VS
-Ziet, wij houden hen gelukzalig, die verdragen; gij hebt de verdraagzaamheid van Job gehoord, en gij hebt het einde des Heeren gezien, dat de Heere zeer barmhartig is en een Ontfermer.
-En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.

Was Jezus een vredig man?

-Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd en zij niet versaagd.
- Dit is het woord, dat Hij gezonden heeft den kinderen Israëls, verkondigende vrede door Jezus Christus; deze is een Heere van allen.
VS
-Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
- Hij zeide dan tot hen: Maar nu, wie een buidel heeft, die neme hem, desgelijks ook een male; en die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard.

Moeten we stelen?

-Gij zult niet stelen.
-Gij zult uw naaste niet bedriegelijk verdrukken, noch beroven; des dagloners arbeidsloon zal bij u niet vernachten tot aan den morgen.
VS
-Maar elke vrouw zal van haar naburin, en van de waardin haars huizes, eisen zilveren vaten, en gouden vaten, en klederen; die zult gijlieden op uw zonen, en op uw dochteren leggen, en gij zult Egypte beroven.
-De kinderen Israëls nu hadden gedaan naar het woord van Mozes, en hadden van de Egyptenaren geëist zilveren vaten, en gouden vaten, en klederen.Daartoe had de HEERE het volk genade gegeven in de ogen der Egyptenaren, dat zij hun hun begeerte deden; en zij beroofden de Egyptenaren.
-En het geschiedde, als Hij nabij Beth-fage en Bethanië gekomen was, aan den berg, genaamd den Olijfberg, dat Hij twee van Zijn discipelen uitzond, Zeggende: Gaat henen in dat vlek, dat tegenover is; in hetwelk inkomende, zult gij een veulen gebonden vinden, waarop geen mens ooit heeft gezeten; ontbindt hetzelve, en brengt het. En indien iemand u vraagt: Waarom ontbindt gij dat, zo zult gij alzo tot hem zeggen: Omdat het de Heere van node heeft. En die uitgezonden waren, heengegaan zijnde, vonden het, gelijk Hij hun gezegd had. En als zij het veulen ontbonden, zeiden de heren van hetzelve tot hen: Waarom ontbindt gij het veulen? En zij zeiden: De Heere heeft het van node.

Moeten we slaven houden?

-En Ik zal uw zonen en uw dochteren verkopen in de hand der kinderen van Juda, die ze verkopen zullen aan die van Scheba, aan een vergelegen volk; want de HEERE heeft het gesproken.
-En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden. Maar die denzelven niet geweten heeft, en gedaan heeft dingen, die slagen waardig zijn, die zal met weinige slagen geslagen worden. En een iegelijk, wien veel gegeven is, van dien zal veel geëist worden; en wien men veel vertrouwd heeft, van dien zal men overvloediger eisen.
VS
-Is niet dit het vasten, dat Ik verkies: dat gij losmaakt de knopen der goddeloosheid, dat gij ontdoet de banden des juks, en dat gij vrij loslaat de verpletterden, en alle juk verscheurt?
-Noch zult gij meesters genoemd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus.

Ach, en misschien lees ik dat boek "Bewijs Genoeg" ook nog wel een keer.
windsurfer
Diehard

FreeSpirit schreef:windsurfer zei:
Je bent dus echt geen vrijdenker.
Dat is me te absoluut. Ik zou het wilen nuanceren:
ik pas niet in jouw visie van een vrijdenker, want als ik een ding ondertussen duidelijk heb is dat het begrip vrijdenken aan interpretatie onderhevig is.

Door te stellen dat iemand die denkt dat er een schepper kan bestaan geen vrijdenker kan zijn, maak je m.i. je eigen groep elitair.
Dan is vrijdenken als term hetzelfde als de term waarheidverkondiger.
Of er al dan geen waarheid verkondigt wordt doet dan niet meer ter zake.
Akkoord. Ik gaf aan waarom mensen die geloven in een opperwezen als een god, naar mijn idee geen vrijdenkers zijn. Je mag van mening verschillen.
devious schreef: Veel atheïsten zijn indrukwekkende vrije denkers, maar er zijn er ook bij die reactionair, bekrompen en dogmatisch zijn, en er zijn óók niet atheïstische denkers die ik persoonlijk zeer goede voorbeelden vind van mensen met een behoorlijk onafhankelijke en vrije geest, zoals Martin Luther King, of Krishnamurti.

Ik ga verder dan Devious hierin ook al maakt hij natuurlijk een punt dat er theisten zijn die op bepaalde gebieden vrijer kunnen denken dan bepaalde atheisten. De atheisten die Devious in dit voorbeeld beschrijft zijn dan volgens mij ook geen vrijdenkers.

Ik spreek wel pertinent tegen dat er elitarisme bij komt kijken. Je lijkt te impliceren dat je vind dat ze op een 'hoger niveau' denken. Maar volgens mij bedoel je dat niet te zeggen, tenminste, volgens mij vind je dat juist niet. Volgens mij vind jij niet dat mensen die niet geloven en enkel door middel van de rede tot inzichten komen, een elite vormen. Of wel?

Dat vrijdenken dan gelijk zou staan aan 'waarheidsverkondigen' is al helemaal niet zo. Men benadert die 'waarheid' anders dan via het aannemen op basis van geloof zoals gelovigen doen.
freespririt schreef:
Of iemand al dan niet gelooft aan een schepper, of genuanceerder niet verwerpt dat er zoiets als een schepper kan bestaan, sluit mijn inziens vrijdenken niet uit.

Stel het ongelofelijke gebeurt, door het "voortschrijdend inzicht" wordt over enkele 10 tallen jaren wetenschappelijk bewezen dat de hele zwik wel geschapen moet zijn. Dat er een intelligentie aan te pas moet zijn geweest. Of dat er daadwerkelijk bewijzen komen voor het bestaan van wonderen doordat iemand, een neurochirurg bv, per ongeluk een hersengebied opereert en iemand kan daarna zijn lichaam en dat van anderen genezen, over water lopen en alle dingen die bv jezus in de bijbel kon.
Wat dan?
Tja het is ver gezocht, dat begrijp ik. Anderzijds beste windsurfer Te eng denken past een vrijdenker ook niet meen ik. Geloven dat er iets kan bestaan en je onderwerpen aan doctrines zijn niet gelijk aan elkaar.
Het is ver gezocht inderdaad. Gezien de huidige stand van de kennis is dit niet mogelijk, het zou in strijd zijn met allerlei wetmatigheden en natuurwetten. Aannemen dat dit in de toekomst wellicht wel mogelijk zal zijn, is gebaseerd op geloof. Want die aannames doe je niet op grond van de ratio.

Vrijdenkers past eng denken inderdaad niet. Volgens mij doet een ware vrijdenker dat juist niet. Eng denken, is wat mij betreft met name weggelegd voor mensen die dogmatisch denken.
FreeSpirit
Geregelde verschijning

doctorwho schreef:FreeSpirit schreef
Beste FreeSpirit,

Het is niet hetzelfde als ongeremd alles ventileren wat in je gedachten opkomt zonder dit te toetsen aan de kenbare realiteit. In het laatste nummer van skepsis staat een uitgebreid artikel over vrijdenkers. Helaas is dit nog niet digitaal maar wiki geeft ook een aardige omschrijving.

Vrijdenkerij (in België: Vrijzinnigheid) of vrijdenken, is de opvatting dat men zich in zijn denken uitsluitend door zakelijke evidenties en niet door autoriteitsgeloof of traditie moet laten leiden. Vrijdenkers keren zich daarbij sterk tegen elke vorm van dogma. De meeste vrijdenkers zijn atheïst of agnost. Vrijdenkerij heeft ook een sterke band met scepticisme.

"Sapere aude!" ("Durf te denken! ") (Immanuel Kant).

De term freethinker ontstond in Engeland kort voor 1700. Aanvankelijk werden er diegenen mee aangeduid die zich op het terrein van de godsdienst vrijer opstelden. Geleidelijk kreeg het begrip een radicalere inhoud en zo werd ten slotte in de 19e eeuw vrijdenker synoniem met atheïst.

Nederland
In Nederland ontstond in 1856 te Amsterdam een eerste vereniging van vrijdenkers: 'De Dageraad' [sinds 1957 'De Vrije Gedachte' geheten]. Haar grootste bloeiperiode kende zij in de tijd tussen de twee wereldoorlogen. Een belangrijke vertegenwoordiger van het vrijdenken in Nederland was toen de filosoof Leo Polak (1880-1941).

'De Vrije Gedachte' (Vereniging tot bevordering van zelfstandig denken). Belangrijke figuren van het begin waren J. van Vloten en Multatuli. Een band met de opkomende arbeidersbeweging werd gelegd via mensen als Domela Nieuwenhuis en A.H. Gerhard. De vereniging stelt zich ten doel het bevorderen van het vrijdenken, dat wil zeggen een humanistisch-atheïstische levenshouding die gebaseerd is op redelijk – door de rede geleid leren kennen van de werkelijkheid – en zedelijk handelen naar normen die onder meer voortkomen uit solidariteit met de medemens. Het orgaan van de vereniging heette sinds 1969 eveneens De Vrije Gedachte en sinds kort De Vrijdenker. In 1978 werd de naam van de vereniging veranderd in 'Vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte' .

België
In België, waar in plaats van vrijdenkerij vaker de term vrijzinnigheid wordt gebruikt, ontstond in 1854 de eerste organisatie van vrijzinnigen: 'L'Affranchissement' . In 1856 volgde de vereniging 'Les Solidaires' , in 1860 'L'Association de la Démocratie militante Le Peuple' en in 1863 'La Libre Pensée' . De belangrijkste figuren uit deze kringen van vrijzinnigen waren César de Paepe, Victor Arnould en Jan Pellering.

In 1969 kwam een overkoepelend organisme tot stand: de 'Unie van Vrijzinnige Verenigingen' (UVV).

Bekende vrijdenkers
John Adams, tweede president van de VS
Leo Apostel, Vlaams filosoof
Isaac Asimov, Amerikaans biochemicus en SF-schrijver
Sir Alfred Ayer, Engels filosoof
Lord Francis Bacon, Engels filosoof
Sir Isaiah Berlin, Engels filosoof
Brand Blanshard, Amerikaans filosoof
Paul Pierre Broca, Frans wetenschapper en antropoloog
Ludwig Büchner, Duits filosoof
William Kingdon Clifford, Engels filosoof en wiskundige
Anthony Collins, Engels filosoof
Anton Constandse, Nederlands schrijver, journalist en anarchist.
Francis Crick, Engels geneticus
Marie Curie, Frans/Pools scheikundige
Charles Darwin, Engels bioloog
César De Paepe, Vlaams politicus
Denis Diderot, Frans filosoof en schrijver (van de eerste Encyclopedie!)
Ferdinand Domela Nieuwenhuis, Nederlands politicus
Earl of Rochester, Engels edelman en dichter
Thomas Edison, Amerikaanse uitvinder
Albert Einstein, Zwitsers/Duits/Amerikaans fysicus
Francisco Ferrer Guardia, Spaans anarchist en onderwijshervormer
Benjamin Franklin, Amerikaans politicus en uitvinder
Nat Hentoff, Amerikaans journalist en columnist
Sir Fred Hoyle, Engels astronoom en wiskundige
David Hume, Schots filosoof (empirisme)
Thomas Huxley, Engels bioloog
Sir Julian Huxley, Engels bioloog
Robert G. Ingersoll, Amerikaans politicus
John Maynard Keynes, Engels econoom
Paul Kurtz, Amerikaans filosoof
Richard Leakey, Engels antropoloog
John Lennon, Engels singer-songwriter, popmusicus
Lucretius, Romeins dichter
John Stuart Mill, Engels filosoof
Multatuli, Nederlands schrijver
Friedrich Nietzsche, Duits filosoof
Thomas Paine, Engels filosoof
Leo Polak, Nederlands filosoof
Sir Karl Popper, Engels filosoof
Gene Roddenberry, Amerikaans televisieproducent (Star Trek)
Sir Bertrand Russell, Engels filosoof en wiskundige
Jean-Paul Sartre, Frans filosoof en schrijver
Adam Smith, Schots econoom en filosoof
Robert Stout, premier van Nieuw-Zeeland
Benjamin Tucker, Amerikaans anarchist
Matthew Turner, Engels schrijver
Mark Twain, Amerikaans schrijver
Etienne Vermeersch, Vlaams ethicus, wetenschapsfilosoof en skepticus
Voltaire, Frans schrijver en filosoof
George Washington, eerste president van de VS
Angus Wilson, Engels schrijver
Mary Wollstonecraft, Iers feministe en schrijfster
(bron wiki)
Goh, nee maar, ik zie dat er ook 1 vrouw tussen staat...
Mag ik hieruit opmaken dat vrouwen mindere denkers zijn?
Plaats reactie