Reïncarnatie in de diverse vormen.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Ivar
Ervaren pen

Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Bericht door Ivar »

HierEnNu schreef: 24 dec 2024 15:27
Denken dat reïncarnatie onmogelijk is, kan een vorm van wensdenken zijn.
Ja, vooral het woordje "kan" is veelzeggend. Zo zou de weerstand tegen het idee voort kunnen komen uit een suïcidaal verlangen om niet langer te bestaan, of uit angst voor een onprettige situatie in een volgend leven (een beetje zoals Yours schreef: geboren worden in bijv. Gaza).

Maar voor veruit de meeste mensen is het simpelweg gerelateerd aan hun huidige wereldbeeld. Mensen met een christelijk wereldbeeld verwerpen reïncarnatie omdat het buiten de leer valt. Mensen met een atheïstisch wereldbeeld verwerpen reïncarnatie omdat het idee van een ziel te veel aan het christendom doet denken, omdat het vooral populair is onder zweverige types, en omdat er geen empirisch bewijs voor is terwijl er ontzettend veel interessante dingen worden ontdekt in de neurobiologie.

Omgekeerd worden sommige mensen geboren in een cultuur waarin vrijwel iedereen er blind in gelooft (in India bijvoorbeeld), of in een gezin waarin de ouders zich met dit soort vraagstukken bezighouden. Weer anderen komen er via eigen interesses mee in aanraking, niet uit angst voor de dood maar omdat het nieuwsgierige types zijn.

Het verschilt dus per persoon.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Yours schreef: 24 dec 2024 15:44 Voor mij bestaat reïncarnatie. Zolang echter de wetenschap daaromtrent geen uitsluitsel geeft/heeft gegeven kan reïncarnatie uiteraard geen feit genoemd worden.
Hetzelfde dan als mensen God ervaren hebben en weten dat Hij bestaat? Ook dit idee wordt (door de NPO wellicht ook) serieus genomen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Yours schreef: 24 dec 2024 15:44Voor mij bestaat reïncarnatie. Zolang echter de wetenschap daaromtrent geen uitsluitsel geeft/heeft gegeven kan reïncarnatie uiteraard geen feit genoemd worden.
Heb je je ervaring (inclusief wat eraan voorafging) al eens op dit forum beschreven? Zo ja, in welk topic? Ik heb hier en daar wat verwijzingen gevonden maar nog niet het hele verhaal. Ben erg benieuwd wat je precies ervaren hebt.
Nihil est sine ratio.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

dikkemick schreef: 24 dec 2024 16:12
Yours schreef: 24 dec 2024 15:44 Voor mij bestaat reïncarnatie. Zolang echter de wetenschap daaromtrent geen uitsluitsel geeft/heeft gegeven kan reïncarnatie uiteraard geen feit genoemd worden.
Hetzelfde dan als mensen God ervaren hebben en weten dat Hij bestaat? Ook dit idee wordt (door de NPO wellicht ook) serieus genomen.
Nee, dat is niet goed met elkaar vergelijkbaar. Reïncarnatie is in die zin gedefinieerd, waar de wetenschap dat aangaande God eerst nog zal moeten doen.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Ivar schreef: 24 dec 2024 16:28
Yours schreef: 24 dec 2024 15:44Voor mij bestaat reïncarnatie. Zolang echter de wetenschap daaromtrent geen uitsluitsel geeft/heeft gegeven kan reïncarnatie uiteraard geen feit genoemd worden.
Heb je je ervaring (inclusief wat eraan voorafging) al eens op dit forum beschreven? Zo ja, in welk topic? Ik heb hier en daar wat verwijzingen gevonden maar nog niet het hele verhaal. Ben erg benieuwd wat je precies ervaren hebt.
Nee, dat heb ik niet gedaan. Want dat betekent een te grote inbreuk op mijn privé-leven.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Yours schreef: 24 dec 2024 16:40
Nee, dat is niet goed met elkaar vergelijkbaar. Reïncarnatie is in die zin gedefinieerd, waar de wetenschap dat aangaande God eerst nog zal moeten doen.
Is reïncarnatie wetenschappelijk gedefinieerd? Welke definitie hanteren we hier?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

dikkemick schreef: 24 dec 2024 16:47
Yours schreef: 24 dec 2024 16:40

Is reïncarnatie wetenschappelijk gedefinieerd? Welke definitie hanteren we hier?
Welke definitie hier gebruikt wordt weet ik niet precies. Op zich betekent het: Opnieuw in het vlees geboren worden.
Dit is de definitie van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Re%C3%AFn ... prov=sfti1#
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 24 dec 2024 16:47:scissors:
Is reïncarnatie wetenschappelijk gedefinieerd?
Wat is de definitie van wetenschappelijke definitie?
dikkemick schreef:Welke definitie hanteren we hier?
Doe zelf eens een voorstel?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

"Welke definitie hanteren we hier?"

vroeg dikkemick.

Dat vind ik best wel een belangrijke vraag. Als wij hier tot een consensus kunnen komen over een voor ons werkbare definitie van reïncarnatie, dan kunnen we voorkomen dat we langs elkaar heen praten en/of ontaarden in welles-nietes spelletjes. Dan is er een goede basis voor verdere discussie. Die Toren van Babel laten we dan ook achter ons.

Welke elementen zijn essentieel in een definitie van reïncarnatie die acceptabel is?
Ik ben benieuwd ...
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik lees:
Reïncarnatie (Latijn: caro, vlees; re, opnieuw, wedervleeswording, Grieks metempsychôsis, opnieuw bezield), ook wel zielsverhuizing, wedergeboorte of transmigratie genoemd, is de religieuze of filosofische opvatting dat het niet-lichamelijke deel van een levend wezen (de ziel of de geest) na de dood niet verdwijnt, maar opnieuw in een ander levend wezen geboren wordt. Ook de termen metempsychose en palingenesis zijn nauw verwant aan reïncarnatie.
Moet ziel weer gedefinieerd worden en de wijze waarop of waardoor dit fenomeen verhuist/transmigreert.
Een spinnenweb (wespennest) als je t mij vraagt.
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik verbaas me steeds meer over deze discussie.

Waar hebben we het over? Dat los je met een definitie niet op.
Als er niets valt waar te nemen omtrent een onderwerp dat houdt wat mij betreft de discussie op.
Maar jullie gaan maar door. Nou de groeten dan!
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 25 dec 2024 01:57 Ik verbaas me steeds meer over deze discussie.

Als er niets valt waar te nemen omtrent een onderwerp dat houdt wat mij betreft de discussie op.
Je moet een begrip(sbepaling) toch nauwkeurig omschrijven alvorens er fatsoenlijke uitspraken over te doen om er dan achter te komen dat reïncarnatie naar alle waarschijnlijkheid op wensdenken berust?
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 25 dec 2024 08:21
Peter van Velzen schreef: 25 dec 2024 01:57 Ik verbaas me steeds meer over deze discussie.

Je moet een begrip(sbepaling) toch nauwkeurig omschrijven alvorens er fatsoenlijke uitspraken over te doen om er dan achter te komen dat reïncarnatie naar alle waarschijnlijkheid op wensdenken berust?
Dat het wensdenken is blijkt uit het volgende.

Mensen die beweren (zonder bewijs) zich iets uit een vorig leven te herinneren hebben nagenoeg altijd een herinnering aan een bijzonder iemand.
Het is net als bij kinderen die het verleden naspelen ook die willen graag :een dappere rider , een Koningin , een Graaf , ............................ zijn.

Dat in die tijd het overgrote deel van de mensen uit: horigen , dagloners , ......... , bestond die dag in dag uit moesten zwoegen voor hun schamele maal ontgaat ze kennelijk geheel. Nee men denkt bijna altijd dat men bij de bevoorrechten behoorden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

็Heb jij een nauwkeurige omschrijving nodig van iets dat je helemaal niet kent? En wat dan.
Overigens lijkt het dat het voor een Boeddhist, helemaal geen wensdenken is, ze beschouwen het als iets waaraan je door verlichting moet ontsnappen. Hoe dat precies werkt, wordt evenmin omschreven.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 25 dec 2024 12:32

็Heb jij een nauwkeurige omschrijving nodig van iets dat je helemaal niet kent? En wat dan.
Overigens lijkt het dat het voor een Boeddhist, helemaal geen wensdenken is, ze beschouwen het als iets waaraan je door verlichting moet ontsnappen. Hoe dat precies werkt, wordt evenmin omschreven.
En zo bestaan er talloze beschrijvingen van fenomenen die slechts voor ingewijden begrijpelijk zijn.
Wij zouden daar ontvankelijk voor moeten (kunnen) worden. Maar! Dan moet je wel je gezonde kritische verstand opzij zetten.
Mag ik voor dit soort fenomenen bedanken? En ze ook niet al te serieus nemen? En.... vragen naar duidelijke omschrijving en onderbouwing? En dus ook definities?
Einstein/Mick
Plaats reactie