Het glas is tot aan de rand gevuld

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Site Admin

Het glas is tot aan de rand gevuld

Bericht door Peter van Velzen »

Een bijzondere video van Alex O'Connor

Het gaat ondermeer over AI of wat daar voor door moet gaan. Over Het verschil tussen fysieke waarneembare wereld en onze gedachten. Over Humes uitsgangspunt dat elke simpele gedachten altijd vooraf moeten zijn gegaan door simpele empirische ervaringen en complexe gedachten door meerdere van die ervaringen.

Mijn mening over Hume's tegenvoorbeeld van de ontbrekende kleur blauw, bewijst juist dat er in dit geval minstens twee kleuren fysiek moeten zijn waargenomen, voordat we ons de tussenliggende tint denken te kunnen voorstellen. ChatGPT "dacht" het ook te kunnen, maar weet niet eens wat "zich voorstellen" betekent, nl iets dat we denken te kunnen, maar alleen kunnen testen door het fysiek uit te beelden, (zonder fysieke hulp van de waarneming van de oorspronkelijke ervaringen!)
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Re: Het glas is tot aan de rand gevuld

Bericht door heeck »

Peter,

Verrekte knap om alleen al de plaatjes te (laten?) genereren! En gelijk is de verleiding groot om ja-knikkend mee te gaan in een handhaafbaar onderscheid ten opzichte van geavanceerde tekstgeneratie programma's.

Het eigen snapgevoel levert namelijk echt niet zoveel meer op als geruststellend wordt gesuggereerd. Het menselijk snappen gaat doordeweeks niet verder dan een enigszins kunnen hanteren en daardoor voldoende vertrouwd raken door oefening. *)

Het mobieltje dat door praktisch niemand van de gebruikers kan worden verhelderd tot op -hoe-het-werkt-;idem de TV en de auto met het navigatie-systeem en zelfs de fiets is per trap-assistentie nog verder uitgegroeid tot het wel bruikbare-en-toch-niet-begrepene.

Roeland
*)
Zie onderaan mijn vaste motto.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Het glas is tot aan de rand gevuld

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 25 feb 2025 04:28 Mijn mening over Hume's tegenvoorbeeld van de ontbrekende kleur blauw, bewijst juist dat er in dit geval minstens twee kleuren fysiek moeten zijn waargenomen, voordat we ons de tussenliggende tint denken te kunnen voorstellen.
Een andere vraag zou kunnen zijn.
Laat een kant weg en vraag naar de opvolgende kleur.
Jammer genoeg is dat experiment niet gedaan.

Het ene is interpolatie het ander extrapolatie.

------------------------

AI vult de tussen kleur in, maar wat als de schaal van de kleurverschuiving wordt aangepast?

Off Topic.
Het experiment brengt me ook op iets anders.

Er zijn mensen die veel meer kleuren kunnen zien dan de meeste mensen.
Die kunnen dan tussen twee tinten een derde invullen (of misschien niet)
Maar bij de gemiddelde mens werkt dat niet. (Die hebben geen voldoende scheidingsmechanisme)
Kunnen ze zich dan wel de tussenliggende kleur voorstellen die eigenlijk alleen door een heel gering percentage gezien kan worden?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie