kan ook, maar het uitroeien van soorten roept meer weerstand op omdat velen biodiversiteit waardevol vinden. Herbivoriseren is een manier om predatie uit te roeien zonder soorten uit te roeien, dus zonder biodiversiteitsverlies.Waarom dan niet alle roofdieren gewoon uitroeien?
Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren
Moderator: Moderators
-
Earthheart
- Bevlogen
Re: Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren
Als je een soort 'herbivoriseert' maak je een nieuwe soort. De oude soort moet je vervolgens uitroeien om je nieuwe soort ook dna-zuiver te houden. Bovendien gooi je de hele natuur in de war.
Zo heb ik een beeld voor me van schildpadden die op een strand uit het ei komen en dan massaal opgegeten worden. Je moet dus al die vogels en vissen die dat doen vervangen, waarna er vervolgens een partij schildpadden de zee in zwemt die van alles gaat verstoren. En waarschijnlijk is er ergens anders dan een gigantische hongersnood.
Zo heb ik een beeld voor me van schildpadden die op een strand uit het ei komen en dan massaal opgegeten worden. Je moet dus al die vogels en vissen die dat doen vervangen, waarna er vervolgens een partij schildpadden de zee in zwemt die van alles gaat verstoren. En waarschijnlijk is er ergens anders dan een gigantische hongersnood.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
-
Earthheart
- Bevlogen
die komen verderop in het lijstje. Zie bv https://www.wildanimalinitiative.org/bl ... of-death-3
En dan? Op termijn kunnen we ook de pandaberen nog verder herbivoriseren. Punt is dat als blinde evolutie erin slaagt om carnivoren bijna 100% te herbivoriseren, dat we dat met slimme technologie waarschijnlijk ook gaan kunnenPandaberen zijn niet 100% herbivoor hoor.
kun je ook inbouwen in de gene drivesMaar die gene drives.. Wat is de failsafe voor het toepassen daarvan?
Je kan er immers niet zonder meer van uit gaan dat wij mensen, als dier onder andere dieren, er altijd zullen zijn om top-down controle over andere dierenpopulaties uit te oefenen.
met gene drives hoeven we geen permanente top-down controle uit te oefenen.
dat kan en is gemakkelijk, ja. Ikzelf en miljoenen mensen zijn veganist geworden.Misschien kunnen mensen dan het best als eerste geherbivoriseerd worden.
om het te versnellenAls dat zo is, waarom hebben we dan gene drives nodig?3) Herbivoriseren is ecologisch goed. Het herbivoriseren van roofdieren vergroot de stabiliteit van ecosystemen op lange termijn, want ecosystemen met kortere voedselketens en meer herbivore biodiversiteit zijn stabieler
Omwille van evolutie, waardoor er nieuwe roofdiersoorten ontstaan. Evolutie drijft een systeem weg van een equilibrium.Waarom komen ecosystemen dan zelf niet op zo'n stabiel equilibrium uit?
Plus: er zijn verschillende equilibria, sommige meer stabiel dan andere. Een ecosysteem kan voor lange tijd in een suboptimaal evenwicht zitten. In die tijd kunnen er alweer nieuwe roofdioersoorten zijn ontstaan die het systeem sturen naar weer een ander suboptimaal evenwicht.
Dan heb je binnen de korste keren een populatie explosie. Ervan uitgaande dat de geboortes en sterfgevallen elkaar ongeveer in evenwicht houden, betekent zo'n terugval in sterftes een overschot aan geboortes en dus in eerste instantie een exponentiële groei van de populatie.Earthheart schreef: ↑10 mar 2025 15:48we kunnen ervoor zorgen dat andere doodsoorzaken niet toenemen, zodat de totale sterftegraad daalt. De belangrijkste doodsoorzaak aanpakken is het effectiefste: stel dat je elke doodsoorzaak met 10% doet dalen, dan zorgde die daling van 10% bij de belangrijkste doodsoorzaak voor de sterkste daling in sterftes.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het zo zelfs kunnen dat het meer leed geeft.
Dit kan bv. als het sterven aan doodsoorzaak nr 2. een veel pijnlijker is.
Het is 'zeer' onwaarschijnlijk maar het is mogelijk dat als nr. 1 verdwijnt de mens ook nog eens korter leeft.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
-
Earthheart
- Bevlogen
zo werkt evolutie nu eenmaal. Eigenlijk is jouw idee van 'soort' niet goed gedefinieerd. Wat we wel kunnen zeggen, is dat de genealogische lijn niet verdwijnt. In die zin is er behoud van biodiversiteit.
de natuur gooit zichzelf constant in de war. We kunnen best de natuur zo in de war sturen dat het dierenleed en de vroegtijdige sterfte enzo dalen en het welzijn van de wilde dieren toeneemt.Bovendien gooi je de hele natuur in de war.
we kunnen de vruchtbaarheid van schildpadden regelen zodat ze minder eieren leggen. Er gaan dan minder schildpadden geboren worden en minder schildpadden gedood en opgegeten worden. Uiteindelijk gaan er dan ongeveer evenveel schildpadden zijn, maar hebben de schildpâdden dan wel een hogere levensverwachting.Zo heb ik een beeld voor me van schildpadden die op een strand uit het ei komen en dan massaal opgegeten worden. Je moet dus al die vogels en vissen die dat doen vervangen, waarna er vervolgens een partij schildpadden de zee in zwemt die van alles gaat verstoren. En waarschijnlijk is er ergens anders dan een gigantische hongersnood.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ter aanvulling:Bonjour schreef: ↑10 mar 2025 16:01 Als je een soort 'herbivoriseert' maak je een nieuwe soort. De oude soort moet je vervolgens uitroeien om je nieuwe soort ook dna-zuiver te houden. Bovendien gooi je de hele natuur in de war.
Zoek eens op hoeveel nakomelingen één muizenpaar heeft na een paar jaar.
Hoeveel vliegen er dan zijn na een jaar of tien, de aarde ligt er dan vol mee.
Dit is is verwant aan het schaakboord probleem met die graankorrels.
-
Earthheart
- Bevlogen
dat kan, maar die kans is 1 op 2, en de verwachtingswaarde is dan hetzelfde. Als je niet weet welke doodsoorzaak pijnlijker is, kun je er het best vanuit gaan dat alle doodsoorzaken even pijnlijk zijn.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑10 mar 2025 16:08 Het zo zelfs kunnen dat het meer leed geeft.
Bij mensen gaan we ook niet redeneren van: "Zoveel focussen op de belangrijkste doodsoorzaken, zijnde hart- en vaatziekten en kankers, is geen goed idee want mensen gaan dan van iets anders sterven en wie weet is die andere ziekte wel pijnlijker."
we moeten rekening houden met die kans, en die is zoals je zegt heel klein.Het is 'zeer' onwaarschijnlijk maar het is mogelijk dat als nr. 1 verdwijnt de mens ook nog eens korter leeft.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
We kunnen dat?Earthheart schreef: ↑10 mar 2025 16:13 We kunnen de vruchtbaarheid van schildpadden regelen zodat ze minder eieren leggen. Er gaan dan minder schildpadden geboren worden en minder schildpadden gedood en opgegeten worden. Uiteindelijk gaan er dan ongeveer evenveel schildpadden zijn, maar hebben de schildpâdden dan wel een hogere levensverwachting.
Iets wensen is iets anders dan het kunnen.
Daar ALLE leven gemodificeerd zal moeten worden voor, ja waar voor eigenlijk?
Betekent dat gewoon dat je De Schepping wilt over doen.
Eerst alles laten opruimen en dan nieuw scheppen.
Mij lijkt dat vele malen erger dan dat ik mijn biefstukje eet.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Hoe kom je aan die 1 op 2 en hoe vind je dat μ invariant zou zijn?Earthheart schreef: ↑10 mar 2025 16:18Dat kan, maar die kans is 1 op 2, en de verwachtingswaarde is dan hetzelfde.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑10 mar 2025 16:08 Het zo zelfs kunnen dat het meer leed geeft.
Ik ben zeer benieuwd naar de bewijzen.
-
Earthheart
- Bevlogen
heb ik opgezocht, ja. Vanalles over geschreven:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑10 mar 2025 16:14 Zoek eens op hoeveel nakomelingen één muizenpaar heeft na een paar jaar.
https://stijnbruers.wordpress.com/2024/ ... mans-dont/
https://stijnbruers.wordpress.com/2022/ ... fographic/
Wat we best doen is de fertiliteit van wilde dieren beperken. Dat kan op korte termijn door het toepassen van anticonceptie (wildlife fertility control) en het prioriteren van hulp aan grote herbivoren. Bv meer grasland met paarden, olifanten, kangoeroes: https://stijnbruers.wordpress.com/2024/ ... -on-earth/
Die grote herbivoren hebben minder nakomelingen dan bv muizen of konijnen. Dus met grote dieren daalt de gemiddelde fertiliteitsgraad van dieren. Op een grasland met grote grazers is de gemiddelde fertiliteit lager dan in bv een bos met veel kleine dieren
Op lange termijn kunnen we met gene drives de fertiliteitsgraad verlagen.
-
Earthheart
- Bevlogen
dat is de a priori kans, als je twee doodsoorzaken vergelijkt: de kans dat de eerste pijnlijker is dan de tweede doodsoorzaak is a priori 1 op 2.
-
Earthheart
- Bevlogen
lijkt me nogal contradictorisch
Wat mij beteft hebben die aliens een onverantwoordelijk risico genomen. Het feit dat alles uiteindelijk goed is uitgedraaid, maakt dat niet ongedaan.
maar ze wisten dat het goed ging uitdraaien. Die aliens waren heel slim hoor.
die aliens hadden dus de kennis voorhanden om op een veilige en doeltreffende manier mensen te decannibaliseren.Maar wat mij betreft is dat de verkeerde manier om beslissingen te beoordelen. Die moet je beoordelen op basis van de kennis die op dat moment voorhanden was.
dan maken we het simpel: veronderstel in het gedachtenexperiment dan dat die aliens de uitkomst wel konden overzien.IMO is het zeer onwaarschijnlijk dat aliens in dergelijke omstandigheden over de nodige kennis beschikten om de uitkomst van dergelijk modificatie te overzien.
Dan kunnen we best ingrijpen in de natuur om evolutie te stoppen. Want evolutie is blind en de natuur met haar evolutie kan helemaal geen uitkomst overzien. Ikzelf kan momenteel al meer uitkomst overzien dan de natuur. Evolutie is een onverantwoord risico. De natuur neemt constant onverantwoorde risico's die minder verantwoord zijn dan de risico's die ik neem.Dus ja ik zou in eerste instantie die beslissing als immoreel beschouwen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Daar staat niets over waar het om gaat.Earthheart schreef: ↑10 mar 2025 16:27heb ik opgezocht, ja. Vanalles over geschreven:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑10 mar 2025 16:14 Zoek eens op hoeveel nakomelingen één muizenpaar heeft na een paar jaar.
https://stijnbruers.wordpress.com/2024/ ... mans-dont/
https://stijnbruers.wordpress.com/2022/ ... fographic/
Wat we best doen is de fertiliteit van wilde dieren beperken. Dat kan op korte termijn door het toepassen van anticonceptie (wildlife fertility control) en het prioriteren van hulp aan grote herbivoren. Bv meer grasland met paarden, olifanten, kangoeroes: https://stijnbruers.wordpress.com/2024/ ... -on-earth/
Die grote herbivoren hebben minder nakomelingen dan bv muizen of konijnen. Dus met grote dieren daalt de gemiddelde fertiliteitsgraad van dieren. Op een grasland met grote grazers is de gemiddelde fertiliteit lager dan in bv een bos met veel kleine dieren
Op lange termijn kunnen we met gene drives de fertiliteitsgraad verlagen.
Hoeveel zijn er als er niets wordt weggevangen?
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ook dit is helemaal geen bewijs, je roept maar wat.Earthheart schreef: ↑10 mar 2025 16:29
dat is de a priori kans, als je twee doodsoorzaken vergelijkt: de kans dat de eerste pijnlijker is dan de tweede doodsoorzaak is a priori 1 op 2.
(Het kan net zo goed 1 op 3 zijn of 3 op 1 )
Hoe zit het met μ ?