Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Earthheart schreef: 11 mar 2025 09:13 en als dat het geval is, wordt het voorspellen van wat de gevolgen van de beslissing om niet te herbivoriseren of dekannibaliseren zijn, ook onmogelijk hé. Dus niet ingrijpen is dan evengoed risicovol. Je schiet in je eigen voet met je argument.
Dat is gewoon niet waar.
Dan blijft de toestand zo als die al in het Cambrium al was.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Earthheart
Bevlogen

Bericht door Earthheart »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 mar 2025 09:07 Volgens mij haal je de begrippen keten (iets lineairs) en voedselverband van het totaal door elkaar.
ik weet niet wat je bedoelt, maar hier hadden we het dan dus over het voedselverband van het totaal.
Ook toon je het laatste helemaal niet aan (dat doe je trouwens nergens).
werd aangetoond, zowel theoretisch als empirisch, in de studie waar ik naar verwees
Zhao, Q., Van den Brink, P.J., Carpentier, C., Wang, Y. X., Rodríguez‐Sánchez, P.,
Xu, C., … & De Laender, F. (2019). Horizontal and vertical diversity jointly shape
food web stability against small and large perturbations. Ecology Letters, 22 (7),
1152–1162.
Die technische uitleg over kans dat een Lyapunov exponent positief is, kun je wiskundig bewijzen, maar dat ga ik hier niet doen.
Toon nu eens aan dat de basis hoogte verhouding wezenlijk hierdoor zou veranderen.
Bij herbivoriseren is dat duidelijk hé: al die soorten op het hogere niveau komen terecht op het lagere niveau, dus het wordt breder en lager.
Earthheart
Bevlogen

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 mar 2025 09:17 Dat is gewoon niet waar.
Dan blijft de toestand zo als die al in het Cambrium al was.
en die toestand is dus chaotisch, zoals je zelf zei. En dus niet te voorspellen. (Zo moeilijk is deze redenering niet hé!)
Trouwens: in het cambrium waren er nog geen mensen, nu wel, dus is de huidige toestand heel duidelijk niet dezelfde als die in het cambrium. En we hadden het in het voorbeeld over kannibalisme, en dat betreft mensen. Dus wat je zegt klopt helemaal niet.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 mar 2025 09:09
Bonjour schreef: 11 mar 2025 08:50
Peter van Velzen schreef: 11 mar 2025 02:11 Ik ben in het bijzonder benieuwd hoe je de Keizerpinquins van plantaardig voedsel wilt voorzien.
Gelukkig helpt de klimaatverandering en kunnen we binnenkort bossen planten op Antarctica.
Wat valt ju nu weer in?
Keizerpinquins kunnen niet vliegen, hoe moeten die dan in die bomen komen? :lol: :lol:
Die beestjes zijn gewend om vliegbewegingen te maken. We willen er toch geen slome kippen van maken. Laat ze lekker die bomen in vliegen. Als we toch dna moeten manipuleren, laten we dan ook alle grenzen lekker los gooien.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: 11 mar 2025 09:15 @Eatheart

Ik stel voor dat je hier eens een blik op werpt. Namelijk een kort fimpje over alle voordelen die het herinvoeren van de wolf in Yellowstone heeft teweeg gebracht.

Sommige van die voordelen zal jij wel als nadeel zien maar mij lijkt dat toch over het algemeen een positief verhaal.
Dat filmpje toont dus aan dat roofdieren zoals wolven voor God spelen, door zo roekeloos en blindelings het hele ecosysteem van Yellowstone te veranderen.
Misschien lijkt dat voor jou over het algemeen wel een positief verhaal, maar kun je dat ook echt aantonen? Kun je het uitrekenen? Die wolven hebben een negatieve impact op elanden, coyotes, weidevogels,...
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Earthheart schreef: 11 mar 2025 09:18
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 mar 2025 09:07 Volgens mij haal je de begrippen keten (iets lineairs) en voedselverband van het totaal door elkaar.
ik weet niet wat je bedoelt, maar hier hadden we het dan dus over het voedselverband van het totaal.
Ook toon je het laatste helemaal niet aan (dat doe je trouwens nergens).
werd aangetoond, zowel theoretisch als empirisch, in de studie waar ik naar verwees
Zhao, Q., Van den Brink, P.J., Carpentier, C., Wang, Y. X., Rodríguez‐Sánchez, P.,
Xu, C., … & De Laender, F. (2019). Horizontal and vertical diversity jointly shape
food web stability against small and large perturbations. Ecology Letters, 22 (7),
1152–1162.
Die technische uitleg over kans dat een Lyapunov exponent positief is, kun je wiskundig bewijzen, maar dat ga ik hier niet doen.
Toon nu eens aan dat de basis hoogte verhouding wezenlijk hierdoor zou veranderen.
Bij herbivoriseren is dat duidelijk hé: al die soorten op het hogere niveau komen terecht op het lagere niveau, dus het wordt breder en lager.
Dan moet je het niet over ketens hebben.

Ik ben niet van plan je links te gaan doorwerken, kom hier zelf maar met een goed verhaal.

Indien je geen uitleg wilt geven (ik betwijfel sterk dat je dat kunt) houdt het natuurlijk op.

Dat het duidelijk zou zijn is slechts jouw bewering niet meer dan dat.
Earthheart
Bevlogen

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 mar 2025 09:02 Geef die voorbeelden dan maar eens.
hier honderden voorbeelden van soorten die afdaalden in de voedselketen, door herbivorisatie
https://stijnbruers.wordpress.com/2024/ ... predators/
Je tweede opmerking is onlogisch.
hoezo?
Meestal is een doelloos proces traag in het bereiken van het doel, omdat de kans klein is om het doel te treffen.
Stel je wil grote sappige appels, dat is het doel. Hoe lang moet je wachten om via doelloze natuurlijke evolutie een appelboom te hebben waar grote appels aan groeien? En hoe lang moet je wachten alvorens je met doelbewuste ingrepen, met kunstmatige selectie of genetische manipulatie, een dergelijke appelboom hebt?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Peter van Velzen schreef: 11 mar 2025 02:11 Ik ben in het bijzonder benieuwd hoe je de Keizerpinquins van plantaardig voedsel wilt voorzien.
Gelukkig helpt de klimaatverandering en kunnen we binnenkort bossen planten op Antarctica.
Wat valt ju nu weer in?
Keizerpinquins kunnen niet vliegen, hoe moeten die dan in die bomen komen? :lol: :lol:
Hoezo kunnen pinguïns niet vliegen?

https://www.facebook.com/watch/?v=42916 ... JKmagazine
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Earthheart schreef: 11 mar 2025 09:26
axxyanus schreef: 11 mar 2025 09:15 @Eatheart

Ik stel voor dat je hier eens een blik op werpt. Namelijk een kort fimpje over alle voordelen die het herinvoeren van de wolf in Yellowstone heeft teweeg gebracht.

Sommige van die voordelen zal jij wel als nadeel zien maar mij lijkt dat toch over het algemeen een positief verhaal.
Dat filmpje toont dus aan dat roofdieren zoals wolven voor God spelen, door zo roekeloos en blindelings het hele ecosysteem van Yellowstone te veranderen.
Misschien lijkt dat voor jou over het algemeen wel een positief verhaal, maar kun je dat ook echt aantonen? Kun je het uitrekenen? Die wolven hebben een negatieve impact op elanden, coyotes, weidevogels,...
Jij wilt voor God spelen door de wolven uit te roeien.

Je vergeet dat er oorspronkelijk wolven waren die zo goed als uitgeroeid waren.

Waar haal je die negatieve impact vandaan?
Earthheart
Bevlogen

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 mar 2025 09:29 Dan moet je het niet over ketens hebben.
en jij dus ook niet
Ik ben niet van plan je links te gaan doorwerken, kom hier zelf maar met een goed verhaal.
seg, luierik
Geef nu eens zelf een goed argument tegen herbivoriseren, en in 1 woord, want ik ben niet van plan je zinnen te gaan doorwerken.
Indien je geen uitleg wilt geven (ik betwijfel sterk dat je dat kunt) houdt het natuurlijk op.
indien je geen argument kunt geven in 1 woord, houdt het natuurlijk op
Dat het onduidelijk zou zijn is slechts jouw bewering niet meer dan dat.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Earthheart schreef: 11 mar 2025 09:33
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 mar 2025 09:02 Geef die voorbeelden dan maar eens.
hier honderden voorbeelden van soorten die afdaalden in de voedselketen, door herbivorisatie
https://stijnbruers.wordpress.com/2024/ ... predators/
Je tweede opmerking is onlogisch.
hoezo?
Meestal is een doelloos proces traag in het bereiken van het doel, omdat de kans klein is om het doel te treffen.
Stel je wil grote sappige appels, dat is het doel. Hoe lang moet je wachten om via doelloze natuurlijke evolutie een appelboom te hebben waar grote appels aan groeien? En hoe lang moet je wachten alvorens je met doelbewuste ingrepen, met kunstmatige selectie of genetische manipulatie, een dergelijke appelboom hebt?
Er staan daar slecht verwijzingen.

Wat zijn die periodes op de 3500 miljoen jaar dat het leven op aarde aanwezig is?

PS.
Je verwijst elke keer naar de zelfde persoon, kennelijk delen er in de wetenschap niet veel zijn mening. :mrgreen:
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 11 mar 2025 09:33
Wat valt ju nu weer in?
Hoezo kunnen pinguïns niet vliegen?

https://www.facebook.com/watch/?v=42916 ... JKmagazine
Tja, daar wordt ik even stil van. :?
Earthheart
Bevlogen

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 mar 2025 09:33 Jij wilt voor God spelen
Ja, en dat mocht volgens jou, want wolven mochten voor God spelen. Waarom zouden wolven wel en ik niet voor God mogen spelen?
door de wolven uit te roeien.
herbivoriseren is geen uitroeiing.
Je vergeet dat er oorspronkelijk wolven waren die zo goed als uitgeroeid waren.
nee, dat was ik niet vergeten. Het helpt niet als je zegt dat ik dingen vergat die ik helemaal niet vergat. ik zal ook zo eens doen als jij: jij vergeet dat Tiberius Claudius een Romeinse naam is.
Waar haal je die negatieve impact vandaan?
observaties door ecologen
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Earthheart schreef: 11 mar 2025 09:36
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 mar 2025 09:29 Dan moet je het niet over ketens hebben.
en jij dus ook niet
seg, luierik
Geef nu eens zelf een goed argument tegen herbivoriseren, en in 1 woord, want ik ben niet van plan je zinnen te gaan doorwerken.
indien je geen argument kunt geven in 1 woord, houdt het natuurlijk op
Dat het onduidelijk zou zijn is slechts jouw bewering niet meer dan dat.
1. Jij bent over die ketens begonnen.

2. Ik ben niet lui, maar ik ga niet jouw werk doen. Argumenten heb ik al gegeven alleen ga je daar niet zinvol op in.
Daarnaast kom jij met een voorstel, dus jij moet dat degelijk onderbouwen, wat je nog niet hebt gedaan.

3.
Dat is een Jabek.
Earthheart
Bevlogen

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 mar 2025 09:38 Er staan daar slecht verwijzingen.
Je vroeg naar voorbeelden, ik verwijs naar voorbeelden, en dan klaag je dat er slechts verwijzingen staan? Wat wil je dan? Moet ik je die dieren in je woonkamer bezorgen ofzo?
Wat zijn die periodes op de 3500 miljoen jaar dat het leven op aarde aanwezig is?
welke periodes?
PS.
Je verwijst elke keer naar de zelfde persoon, kennelijk delen er in de wetenschap niet veel zijn mening. :mrgreen:
hoezo dezelfde persoon? In de studies waar ik naar verwees (https://stijnbruers.wordpress.com/2024/ ... predators/), zie ik tientallen verschillende namen.
Plaats reactie